اخبار داغ

رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

بانکها نرخ سود متفاوت از شورای پول و اعتبار اعمال کردند/نرخ سود و ربا باید در قالب پول اعتباری تعیین تکلیف شود

بانکها نرخ سود متفاوت از شورای پول و اعتبار اعمال کردند/نرخ سود و ربا باید در قالب پول اعتباری تعیین تکلیف شود
رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: شورای پول واعتبار در چند مورد سودهایی را تعیین و ابلاغ کرده و بانک‌ها نیز به دلیل آنکه این نرخ‌ها را قابل قبول تصور نمی‌کردند با روش‌های مختلف نرخ‌های دیگری را مبنای کار قرار دهند و همیشه نیز با گلایه اعضای شورا و بانک مرکزی روبرو بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا طهماسب مظاهری در حاشیه همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز، اظهار داشت: این نرخ بررسی و هدفگذاری می‌شود، اما اعلام نمی‌شود و از طریق ابزارهای دخالت در مباحث ارزی نرخ مناسب به منظور حمایت از اشتغال و تولید در نظر گرفته می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا ,

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه نظام چند نرخی ارز باید به نظام تک نرخی برسد و پس از آن نرخ را بازار تعیین خواهد کرد یادآور شد: مسئولان، دولت و یا کس دیگری نمی‌تواند نرخ‌ها را تعیین کند، اگر بخواهیم پیش‌بینی کنیم نرخ تعادلی از نرخ فعلی بالاتر است.

,

وی با اشاره به اینکه تک نرخی کردن ارز کار پرزحمتی است بیان داشت: بعد از جنگ تحمیلی یک نظام چند نرخی با 40 نرخ متفاوت وجود داشت و برای یک کشور در حال جنگ طبیعی بود و لازمه آن شرایط جنگی چند نرخی بودن ارز بود، تا بتوان نیازها را برطرف کرد.

,

به گزارش فارس ، مظاهری با بیان اینکه با ارز محدود زمان جنگ توانستیم معیشت مردم را آرامش بدهیم و نیازهای جنگ را تامین کنیم، بیان داشت: در دولت سازندگی حرکت به سمت تک نرخی شروع شد و در دولت بعد ارز تک نرخی شد و با دو سال کار علمی نرخ ارز به 750 تومانی رسید.

,

این کارشناس در مورد تغییر نرخ سود بانکی عنوان کرد: شورای پول و اعتبار باید نرخی را تعیین کند که شرایط بازار و اقتصاد هماهنگ باشد و در واقع با فطرت بازار کار خود را انجام دهد. اتفاقی که می‌افتد این است که شورا در چند مورد سودهایی را تعیین و ابلاغ کرده و بانک‌ها نیز به دلیل آنکه این نرخ‌ها را قابل قبول تصور نمی‌کردند با روش‌های مختلف نرخ‌های دیگری را مبنای کار قرار دهند و همیشه نیز با گلایه اعضای شورا و بانک مرکزی روبرو بوده است.

,

مظاهری لازمه تبعیت از نرخ شورای پول و اعتبار را دو عامل دانست و گفت: باید برای سپرده، تسهیلات، عقود مبادله‌ای و مشارکتی نیاز به بررسی بیشتر با توجه به شرایط ارزی و امکان تهیه پول تدوین شود و پس از آن با اقتدار نسبت به الزام بانک‌ها اقدام کند.

,

وی تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد اکنون دولت و سایر قوا مایل نباشند، جلوی موسسات متخلف گرفته شود و بانک مرکزی باید خود را مجهز کند تا برخوردی متعادل و قوی داشته باشد و از اقدامات چکشی و ضعیف خودداری شود.

,

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: در صورتی که موسسات غیرمجاز و غیرمتشکل اصلاح و یا جلوی فعالیت آنها گرفته شود می‌توان به سود واقعی عمل کرد.

,

به گفته مظاهری باید مفهوم سود و ارز بدون ربا یا قرض‌الحسنه در قالب پول اعتباری تعیین تکلیف شود و موضعی است که کارشناسان و نیز صاحبنظران مذهبی باید به آن پاسخ دهند تا در شرایطی که پول رایج در کشور و دنیا از پول ذاتی (سکه طلا و نقره) به پول اعتباری تبدیل شده است مفهوم سود و ربا را باید تعیین کرد.

,

وی ادامه داد: در حقیقت وقتی پولی را قرض می‌دهید، قدرت خرید آن را پرداخت کرده‌اید و باید هنگام بازگشت، قدرت خرید آن بازگردد، بنابراین مقداری که ارزش آن ناشی از تورم کاهش پیدا می‌کند، باید جبران شود، تا اینکه قرض بدون ربا داده شود.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه