اخبار داغ

حماسه سازی های کارکنان نفت در دفاع مقدس؛

بمباران تاسیسات نفتی اولین هدف بعثی ها در آغاز جنگ تحمیلی+تصاویر

بمباران تاسیسات نفتی اولین هدف بعثی ها در آغاز جنگ تحمیلی+تصاویر
به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گزارش هایی از حماسه سازی کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درخط مقدم دفاع مقدس ، بازسازی و استمرارتولید منتشر خواهد شد که در زیر اولین بخش از این گزارش ها را مشاهده می کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب نیوز، به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گزارش هایی از حماسه سازی کارکنان شرکت ملی مناطق  نفت خیز جنوب درخط مقدم دفاع مقدس ، بازسازی و استمرارتولید  منتشر خواهد شد که در زیر اولین بخش از این گزارش ها را مشاهده می کنید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز,
 
,
 
,
 
,
تاریخچه و وضعیت ساختاری
, تاریخچه و وضعیت ساختاری,
پس از یک دهه تلاش نافرجام و حفاری بی سرانجام در دشت دالکی، قشم، ماماتین و چیاسرخ، فوران چاه شماره یک مسجد سلیمان، در سحرگاه پنجم خرداد 1287 خورشیدی، سرآغاز کار صنعت نفت در خاورمیانه را رقم زد. از آن زمان تاکنون مناطق نفتخیز جنوب به عنوان زادگاه صنعت نفت ایران، کانون تحول و توسعه فناوری‌های جدید به منظور استخراج و تولید نفت و گاز بوده که این تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خلع ید از پیمانکاران و کارشناسان خارجی بسیار برجسته بوده است. مناطق نفتخیز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دو شرکت خاص خدمات نفت ایران مشهور به اسکو(osco) و شرکت خدمات غیرصنعتی اداره می‌شد.  پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی مدیریت مناطق نفتخیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد و راهبری عملیات تولید از این مناطق را بر عهده گرفت.  این مدیریت پس از جنگ تحمیلی به "مدیریت تولید مناطق خشکی" تغییر نام داد و حوزه فعالیت آن کل کشور منهای مناطق دریایی را در بر گرفت. 
,
در سال 1379 با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در نحوه اداره فعالیت‌ها، ساختار سازمانی مناطق نفتخیز جنوب مورد بازنگری قرار گرفت و "شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب" شامل یک ستاد مرکزی و نه شرکت فرعی شکل گرفت. ستاد مرکزی شرکت دارای 7 مدیریت تولید، امور فنی، مهندسی و ساختمان، تدارکات و امور کالا، برنامه ریزی تلفیقی، امور مالی  و منابع انسانی می باشد. شرکت های فرعی شامل 5 شرکت بهره برداری نفت و گاز کــارون، مــارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان و 3 شرکت خدماتی - تخصصی شامل خدمات مهندسی توربین جنوب، پیــراحفـاری ایــران و خدمات ترابری است. 
,
 
,
حوزه فعالیت
, حوزه فعالیت,
این شرکت با بیش از 60 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره ای افزون بر 400 هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند.  در این قلمرو وسیع نفتی میدان های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.
,
 
,
اهداف و برنامه های کلان
, اهداف و برنامه های کلان,
1- تولید صیانتی از مخازن
,
2-حفظ کیفیت نفت خام تولیدی 
,
2- مدیریت یکپارچه منابع هیدروکربوری
,
3- جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت 
,
4- اقدامات مؤثر در جلوگیری از آلودگی محیط زیست
,
6- برنامه ریزی جهت حفظ حریم تاسیسات استراتژیک 
,
7- تامین وضعیت ایمن تولید نفت صادراتی و پالایشگاهی 
,
8- بهینـه سـازی تاسیسـات فرآورشی، کنترل و انـدازه‌گیری 
,
9- برنامه ریزی و انجام عملیات حفاری چاه های جدید نفت و گاز و تعمیر چاه های موجود 
,
10- استحصال حداکثر مایعات گازی و تامین اتان مورد نیاز واحدهای پائین دستی و گاز مورد نیاز تزریق
,
 
,
 
,
مناطق نفتخیز جنوب در دفاع مقدس

 
, مناطق نفتخیز جنوب در دفاع مقدس, مناطق نفتخیز جنوب در دفاع مقدس,
,
,
شروع جنگ تحمیلی
 
, شروع جنگ تحمیلی,
,
جنگ، مهم‎ترین و سخت‎ترین طرح بازدارنده‌ای بود که دشمن اندک زمانی پس از پیروزی انقلاب از طریق ایادی خود در منطقه، به آن دست یازیده است.  در 31 شهریور 1359 هـ . ش ارتش عراق تحت تأثیر تحریکات استکبارجهانی و به بهانه ادعاهای واهی مرزی به ایران حمله کرد و قسمت‎هایی از سرزمین ما را تصرف نمود و بسیاری از مردم شهرها را به اسارت گرفت و به شهادت رساند و در این میان کارخانه‎ها، فرودگاه‎ها، تأسیسات، بیمارستان‎ها و مدارس و مهمتر از همه بخش‌هائی از تأسیسات نفت مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته و با خاک یکسان شد.
,

 
, ,
,
تجاوز گسترده‎ ارتش عراق به میهن‎ما با تجهیزات و استعداد جنگی کامل صورت گرفت.  بر اساس آمار جمع‎آوری شده از منابع مختلف استعداد جنگی عراق که بر علیه ایران به کار گرفته شد مشتمل بر 12 لشکر، 800 قبضه توپ، 5400 دستگاه تانگ و نفربر، 400 قبضه ضدهوایی، 400 فروند بالگرد (هلی‎کوپتر) و 366 فروند هواپیما، پشتیبانی می‎شد. 
,
آبادان و خرمشهر از مهمترین بنادر و از شهرهای جنوب محاصره، اشغال و جزو نخستین متصرفات ارتش بعثی قرار گرفته و افق خونین غروب گاهی کارون به غم نشست و دیگر آن جلوه‎ها و چشم‎اندازهای زیبا، بدیع و خاطره‎انگیز را از دست داده و در غم شهادت جوانمردان دلیرش به سوگ نشست. 
,
به گفته‎ی صدام، عراق در جبهه‎‎ای به طول 550 کیلومتر توانست به عمق 20 تا 110 کیلومتر به داخل ایران نفوذ کند و وسعتی معادل فلسطین اشغالی را به تصرف خود درآورد.  در این عملیات عراق نیروهای خود را تا پشت دروازه‎های اهواز به پیش راند.
 
,
,
, ,
 
,
وضعیت تاسیسات
 
, وضعیت تاسیسات,
,
تاسیسات وزارت نفت بویژه امکانات و تجهیزات عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اقتصاد کشور اهمیت استراتژیک و نقش بسیار حساس و حیاتی داشت. این امکانات دستمایه اصلی کسب درآمدهای ارزی و عامل اساسی تامین سوخت و انرژی برای مصارف بخش های مختلف اقتصادی محسوب می شد.
,
از سوی دیگر وضعیت خاص کارخانه ها و تاسیسات نفتی از نظر خطرات بالقوه ای که در طبیعت مواد نفتی و  سوختی موجود است، به گونه ای بودکه حتی به فرض نبود هیچگونه عامل تهدید و خطر خارجی این تاسیسات از درون آسیب پذیر بوده و مواد موجود در آنها می توانست حتی برای تاسیسات و اماکن اطراف نیز یک عامل تهدیدکننده جدی محسوب شود.
 
,
,

 
, ,
,
حمله به تاسیسات
 
, حمله به تاسیسات,
,
 از نخستین روز آغاز رسمی جنگ ایران و عراق تاسیسات صنعت نفت ایران به عنوان اهداف بزرگ و قابل دسترس اقتصادی آماج حملات زمینی ، هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت . از همان دقایق آغازین  روز 29شهریور، گلوله  باران پالایشگاه بزرگ آبادان که در خط مقدم جبهه بود ،آغاز شد و خارک نیز به عنوان بزرگترین بندر صادراتی نفت ایران هدف حملات پی در پی هوایی دشمن قرار گرفت.این در حالی بود که ماهها قبل از شروع جنگ عملیات خرابکارانه در خطوط لوله نفتی ایران که عموما با تحریک همسایه غربی و کشور های معاند صورت می گرفت، به دفعات انجام گرفته و عملیات حفاری شرکت ملی نفت ایران در مناطق مرزی غرب کشور ابتدا با حملات ایذایی مختل و بدنبال آن با حمله مستقیم بعثی ها متوقف و تعدادی از تجهیزات و دکل های نفت به عراق منتقل شده بود. 
,
در اوایل جنگ حملات دشمن بر نفت‎کش‎ها و دیگر کشتی‎های تجاری چندان گسترده نبود ؛ چون دشمن عملاً به گسترش جنگ در حوزه‎ی خلیج‎فارس نیازی نداشت.  با این وصف، بسیج تدریجی نیروهای مردمی، تقویت جبهه‎های جنگ از سوی ایران و در فشار قرار دادن متجاوز، موجب شد که دشمن با اهدافی چون قطع صدور نفت ایران، اخلال در روند واردات و صادرات، قطع راه‎های آبی و بالاخره بعد بین‎المللی دادن به جنگ در جهت درگیر کردن دیگر کشورهای منطقه، به پیشرفت جنگ، اقدامات تحریک‎آمیز خود را در خلیج‎فارس شدت داد و دردی ماه 1360 با حمله به دو کشتی خارجی عملاً امنیت خلیج فارس را مختل کرد.
 
,
,

 
, ,
,
بدین طریق آبراه‎های جنوب ایران ناامن شدند و عراق برای تحقق بخشیدن به اهداف استراتژیک خود گام بر می‎داشت.  در آن هنگام دولت ایران با درک موقعیت، فعالیت‎های گسترده‎ای را در جهت بازسازی مناطق و تأسیسات نفتی آغاز کرد.  افزایش تولید نفت که به دنبال این اقدامات و در پی همین سیاست صورت می‎گرفت، توانمندی ایران را در راهبردی واداره امور جنگ به وضوح نشان داد. 
,
عراق با موشک‎های اگزوسه، آرما و هواپیماهای سوپراتانداردی که از فرانسه دریافت کرده بود، مرتب به پایانه‎های نفتی و نفت‎کش‎های ما ضربه می‎زد. 
,
در طول سالیان جنگ، تاسیسات و کارخانجات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خسارات ناشی از 2500 حمله هوایی و موشکی راتحمل کرد. با این حال به عنوان سکاندار کشتی اقتصاد کشور تا واپسین روز جنگ برنامه حفظ توان واستمرارتولید به میزان متوسط 3میلیون بشکه در روز را  به سر انجام رساند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه