اخبار داغ

ناگفته‌های پیرمرد 123ساله از کشف‌حجاب رضاخانی + فیلم

ناگفته‌های پیرمرد 123ساله از کشف‌حجاب رضاخانی + فیلم
آن روز مردان و زنان کشاورز و خانه دار را به زور جمع کرده و به جای چارقد کلاه و پالتو تن آنان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سبلانه، وقتی رضاخان در17 دی ماه 1314( ه.ش) به هنگام جشن پایانی تحصیلی در دانش سرای عالی کشور در تهران فرمان کشف حجاب را صادر کرد همزمان با این فرمان کشف حجاب در تمام مناطق کشور از جمله شهرستان مشگین شهر استان اردبیل هم اجرا شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا , سبلانه,

 

,

طبق گفته شاهدان عینی و اسناد تاریخی محله اکبریه و باغ مصیب در مشگین شهر مکانی بود که فرمان کشف حجاب رضاخانی در آن جا اجرا شد؛ آن روز مردان و زنان کشاورز و خانه دار را به زور جمع کرده و کشف حجاب کردند آخر سر هم از این واقعه عکس گرفتند؛ عکسی که امروز یک سند تاریخی است.
 

,
,

, ,

 

,

اکثر افرادی که در این عکس دیده می شوند به رحمت خدا رفته اند و تنها دو نفر از آن ها زنده هستند.

,

پیرمرد 123 ساله مشگین شهری که با چشمان خود کشف حجاب رضاخانی را دیده و اکنون در بستر بیماری است این گونه می گوید: به دستور رضاخان در سال 1314 در باغ مصیب مشکین شهر مردان و زنان کشاورز را جمع کردند و دستور دادند تا  لباس سنتی خود را کنار بگذاریم .

,

از زنان مشگین شهری خواستند تا چادر از سر بردارند اما زنان قبول نکردند این گونه بود که بزور چادر از سر زنان برداشتند و کلاه تاساکی و پالتو تن آن ها کردند و به باغ مصیب در محله اکبری بردند از این حادثه عکس گرفتند.

,

 

,

, ,

 

,

بانوی مشگین شهری که به زور چارقد از سرش برداشته بودند در این خصوص می گوید: رژیم آن زمان دنبالم کردند و به زور چارقد را از سرم برداشتند و من و زنان دیگر را مجبور کردند تا کلاه پهلوی و پالتو بپوشیم  و با آن لباس ها از ما عکس گرفتند.

,

این پیرزن مشگین شهری اضافه کرد: کلاه تاساکی و پالتو چند ساعتی بیشتر بر تن ما نماند و موقع برگشت به خانه، لباس خودمان را پوشیدیم.

,

, ,

 

,

به گفته این شاهدان عینی مردان و زنان مشگین شهری هر چند مجبور بودند برای گرفتن عکس کشف حجاب در مشکین شهر، زیر بار این خواسته رژیم رفته و حجابشان را بردارند، اما  به گفته خودشان به هنگام خروج از محل مراسم لباس خود را پوشیده و حاضر نشدند پالتو و کلاه بپوشند.

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه