اخبار داغ

انتظاری یک ساله برای مجوز پخش موسیقی فاخر؛

پایه ریزی موسیقی اصیل ایرانی در 120 سال پیش/مانع تراشی برای اجرای موسیقی فاخر، خواننده را زیرزمینی و خارج نشین می کند+تصاویر

پایه ریزی موسیقی اصیل ایرانی در 120 سال پیش/مانع تراشی برای اجرای موسیقی فاخر، خواننده را زیرزمینی و خارج نشین می کند+تصاویر
موسیقی سنتی ایرانی که حیات خود را مرهون تلاش های آقاعلی اکبر فراهانی در 120 سال پیش است، در طول دهه های مختلف با تلفیق با سایر انواع موسیقی زنده و پویایی خود را حفظ کرده که این روزها باید توجه بیشتری به آن شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب، موسیقی به عنوان یک عامل فرهنگی از اعصار گذشته عاملی برای اعتلا یا انحطاط روح انسان ها در تمام ملت ها مطرح بوده است. هرگاه سخن از موسیقی می آوریم بی اختیار به یاد موسیقی های امروزی با سبک های غیر متعارف(به معنای غیر ایرانی و حتی سبک های مدرن) می افتیم اما موسیقی به هر نوایی که گوش انسان را بنوازد اطلاق می شود. در این عرصه، شنیدن صدای جوی بار، خش خش برگهای پاییزی و سمفونی نیمه شب جیرجیرکها نیز از جمله موسیقی های طبیعی به شمار می آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

 

,

آمیخته شدن موسیقی در تار و پود فرهنگ موجب شده تا توجه به هنر موسیقی جزء جدایی ناپذیر برای بررسی وضعیت فرهنگی جامعه باشد چراکه بسیاری از اعتقادات و باورها با موسیقی در دلها و افکار نهادینه می شود.

,

موسیقی در ایران به کمک علی اکبر فراهانی در 120 سال گذشته انسجام پیدا کرد. آقا علی اکبر فراهانی در دوره ناصرالدین شاه با تئوری کردن موسیقی اقوام مختلف ایرانی پیکری قوی به روح موسیقی ایرانی داد و پس از آن نیز فرزندان و نوادگان وی با تربیت شاگردان بسیار این راه را ادامه دادند و در طول دهه های مختلف با تلفیق با سایر انواع موسیقی زنده و پویایی خود را حفظ کرده است.

, ,

 

,

موسیقی سنتی ایران با اینکه هنوز مخاطبان زیادی دارد اما این روزها در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و در کوران موسیقی های غیر ایرانی از جمله رپ و جاز حرکت افتان و خیزانی به خود گرفته است.

,

 

,

رجوع به فعالان عرصه موسیقی می تواند ابعاد تازه تری از جریان های موسیقیایی کشور و افت و خیز های انواع نواها را روشن کند.

,

 

,

نوید رضایی، آهنگساز و خواننده مطرح استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی دیار آفتاب، در خصوص وضعیت موسیقی در استان گفت: در سبک موسیقی سنتی در استان حرفهایی برای ارائه در سطح کشوری داریم اما در موسیقی پاپ و کلاسیک از کلان شهرها و استان های بزرگ کشور عقب تر هستیم.

, دیار آفتاب, دیار آفتاب,

, ,

رضایی اظهار کرد: علی اکبر خان فراهانی در 120 سال پیش نواهای اقوام مختلف ایرانی را جمع آوری و موسیقی سنتی را در ایران پایه ریزی کرد و لذا استان مرکزی استعداد فوق العاده ای در موسیقی سنتی دارد.

,


وی با اشاره به اینکه مردم استان مرکزی به هنر به ویژه موسیقی علاقه زیادی دارند، در پاسخ به این سوال که آیا ارشاد توانسته نیاز مردم در زمینه هنر را به خوبی منعکس کند؟ گفت: البته ارشاد از لحاظ بودجه محدودیت هایی دارد ولی به هر حال ارشاد وظیفه دارد مردم را با هنر آشنا کند.

,
,

 

,

ارشاد، فعالان موسیقی استان را ناامید کرده است
صاحب اثر نخل های ایستاده ادامه داد: متاسفانه اداره ارشاد در چند سال اخیر نه تنها نقش خود را در خصوص معرفی هنر و هنرمندان بومی به خوبی ایفا نکرده است بلکه با دعوت از خواننده و موزیسین های پایتخت از سویی فعالان اراکی در زمینه موسیقی را نا امید کرده و از سویی توقع مردم را بالا برده است.

, ارشاد، فعالان موسیقی استان را ناامید کرده است, ارشاد، فعالان موسیقی استان را ناامید کرده است,
,


رضایی با بیان اینکه قشر جوان موسیقی سنتی را نمی شناسد، افزود: این امر مهم، وظیفه اداره ارشاد، صدا وسیما و رسانه های گروهی است تا با به کارگیری ابزارهای تبلیغ و همچنین حمایت از موزیسین های سنتی، این نوع موسیقی را به گونه ای مطرح کنند که مورد مقبولیت جامعه به ویژه نسل جوان قرار گیرد.

,
,

 

,

فضای موسیقی استان متاثر از پایتخت است
وی در خصوص موسیقی بومی استان مرکزی گفت: متاسفانه موسیقی استان مرکزی متاثر از موسیقی پایتخت است و اکثر موزیسین های استان برای پیشرفت خود و با توجه به نزدیکی به پایتخت برای آموزش به تهران می روند و در زمینه موسیقی و نواهای محلی و قومی تا جایی که اطلاع داریم برنامه خاصی صورت نگرفته است.

, فضای موسیقی استان متاثر از پایتخت است, فضای موسیقی استان متاثر از پایتخت است,
,


این خواننده اراکی پیرامون عدم توازن میان پرداختن به انواع مختلف موسیقی، گفت: ما ایرانی هستیم و هنرمان باید از اصالت ایرانی برخوردار باشد که بر دل ایرانیان بنشیند لذا یک هنرمند در آغاز کار خود باید سبک سنتی ایرانی را فرا گرفته و سپس سایر سبک ها را آموزش ببیند.

,
,


رضایی ادامه داد: به طور قطع نوازنده و آهنگسازحتما باید از سبک های موسیقی ایرانی و سنتی استفاده کند تا نتیجه تلاشش بر دل ایرانیان بنشیند که این مهم وظیفه ای بر دوش دولت و اداره فرهنگ کشور است که بتواند با تبلیغ و ارائه یک راهکار درست هنرمندان و هنرجویان کشور را با موسیقی اصیل ایران بیشتر آشنا کند و راه را برای کسب تجربه و علم در سبک های دیگر موسیقی نیز هموار سازد.

,
,

 

,

تلفیق موسیقی سنتی با سایر سبک ها نیاز امروز موسیقی کشور
وی توضیح داد: هنرمند با تلفیق سبک موسیقی سنتی ایرانی با سایر سبک ها باید موسیقی نو و جدیدی را خلق کند که نه تنها در میان جوانان ایرانی بلکه در کشورهای دیگر مخاطب خوبی داشته باشد.

, تلفیق موسیقی سنتی با سایر سبک ها نیاز امروز موسیقی کشور, تلفیق موسیقی سنتی با سایر سبک ها نیاز امروز موسیقی کشور,
,


این ترانه سرا مطرح کرد: در صورتی که موسیقی سنتی و ارزشی به خوبی با موسیقی ملل و استاندارد جهانی تلفیق شود حتی می توان اشعار پر مغز ایران از جمله اشعار حافظ و سعدی را در قالب تولیدات سنتی به سایر کشورها صادر کرد.

,
,

 

,

موانع صدور مجوز،ایجاد خواننده های زیرزمینی و مضرات فرهنگی را به دنبال دارد
رضایی با اشاره به دلایل بروز معضل موسیقی زیرزمینی در اراک گفت: موسیقی زیرزمینی به موسیقی های بدون مجوز رسمی از ارشاد گفته می شود. متاسفانه خواننده و نوازنده هایی هستند چند سال تلاش کرده اند و آلبوم تولید کرده اند اما به دلیل عدم حمایت دولت تبدیل به خواننده زیرزمینی شده اند.

, موانع صدور مجوز،ایجاد خواننده های زیرزمینی و مضرات فرهنگی را به دنبال دارد , موانع صدور مجوز،ایجاد خواننده های زیرزمینی و مضرات فرهنگی را به دنبال دارد,
,


وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات ریشه ای در تولیدات وجود دارد یا مسئولان صدور مجوز برخورد سلیقه ای دارند؟ گفت: من موسیقی ارزشی تولید کرده ام. اخیرا نیز کاری با موضوع مفاخر استان مرکزی  به پایان رساندم. صدا و سیما یک سال آثارم را برای مجوز پخش به تهران فرستاده است اما هنوز خبری از مجوز نیست.

,
,


این آهنگساز بیان کرد: خواننده اگر در ایران حمایت نشود یا بی انگیزه شده و ادامه نمی دهد یا اینکه خارج از کشور کارهای ضد ارزشی تولید می کند و این نه تنها مفید نیست بلکه ضررهای فرهنگی شدید به جامعه ایران خواهد زد.

,
,

 

,

نقش استعداد یابی موسسات هنری در حوزه موسیقی ناچیز است
رضایی با اشاره به نقش موسسات هنری در پرورش استعدادهای بومی اراک، گفت: موسسات هنری و موسیقی در استان مرکزی سهم بسیار کمی در پرورش استعدادهای بومی در استان دارند که دلایل مختلفی از جمله کمبود بودجه و ناهماهنگی بین موسسات دولتی، خصوصی، صدا و سیما و سایر رسانه ها در حوزه موسیقی وجود دارد.

, نقش استعداد یابی موسسات هنری در حوزه موسیقی ناچیز است, نقش استعداد یابی موسسات هنری در حوزه موسیقی ناچیز است,
,

, ,

عدم حمایت ارشاد از موزیسین های بومی،موسیقی استان را متزلزل کرده است
وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی توانایی و ظرفیت اجرای کنسرت های بومی را دارد؛ ادامه داد: در سال های اخیر شاهد اجرای کنسرتهای متعددی از گروه های پایتخت نشین در اراک بوده ایم که با استقبال خوب مردم مواجه شد و عده ای سود بسیار خوبی بردند پس بی شک می توان با وجود این همه سالن و تجهیزات و ادارات فرهنگی در استان و اراک، کنسرت های بومی اجرا کرد که فقط همت و دلسوزی نیاز دارد.

, عدم حمایت ارشاد از موزیسین های بومی،موسیقی استان را متزلزل کرده است, عدم حمایت ارشاد از موزیسین های بومی،موسیقی استان را متزلزل کرده است,
,


این خواننده اراکی در خصوص عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد استان در این خصوص گفت: اداره ارشاد استان نه تنها از موزیسین های بومی حمایت نکرده است بلکه در سال های اخیر با حمایت از پایتخت نشینان موسیقی استان را دچار تزلزل کرده است.

,
,


رضایی به نقش موسیقی در اعتلای فرهنگ عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: با هنر موسیقی می توان در افکار عمومی یک جامعه رسوخ کرد و آن را از پایه ساخت که استان مرکزی  نیز از این قاعده مستثنی نیست.

,
,

 

,

نوید رضایی آهنگساز، خواننده و نوازنده پیانو و گیتار 10 سال در عرصه موسیقی فعالیت کرده و توانسته در دو جشنواره حماسه دفاع مقدس رتبه برتر را کسب کند. وی در حال حاضر دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی میراث فرهنگی اراک است.

,

 

,

بی شک تمام مسئولان به نقش موثر موسیقی بر فرهنگ جامعه واقف هستند اما چرا با بی توجهی یا با مدیریت غلط این هنر، آن را به عنصری نامطلوب و ضد فرهنگ تبدیل کرده اند؟ چرا با وجود پتانسیل های مناسب که تنها نیاز به جهت دهی دارند، همچنان در زمینه موسیقی ضعف داریم؟ چرا با برخورد های سلیقه ای و غیرخط کشی شده خواننده متعهد را تبدیل به عامل غیرارزشی و زیرزمینی می کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای اجرای برنامه های «گزارش عملکرد»ی و غیرموثر به سراغ متن جامعه رفته و با بررسی کنش های جامعه به عوامل مختلف، ساز و کار بهتری برای هدایت ساختار فرهنگی جامعه داشته باشند؟

,


انتهای پیام/ک

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه