اخبار داغ

المانیتور گزارش داد

کشورهای اسلامی خواستار سلب مدیریت حج از عربستان/ ریاض برنامه‌های وهابیت را به مناسک حج تحمیل می‌کند

کشورهای اسلامی خواستار سلب مدیریت حج از عربستان/ ریاض برنامه‌های وهابیت را به مناسک حج تحمیل می‌کند
شخصیت‌های سیاسی در عراق، لبنان، تونس، ترکیه و سایر کشورهای مسلمان پس از فاجعه منا خواستار واگذاری مدیریت حج به سازمان همکاری اسلامی شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشته حوادث اخیر در مکه موجب شده بسیاری از کشورهای اسلامی بار دیگر مطالبات خود برای واگذاری مدیریت حج به یک سازمان اسلامی مشترک را تکرار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

پایگاه خبری المانیتور در این گزارش در روز پنجشنبه حادثه سقوط جرثقیل در روز 12 سپتامبر در مکه و فاجعه منا که در جریان آنها صدها و شاید هزاران نفر کشته شده‌اند را عامل مطرح شدن این درخواست دانسته است.

,

المانیتور، علاوه بر این به حوادث دیگری اشاره کرده که در جریان مناسک حج در عربستان اتفاق افتاده‌اند.

,

این رسانه می‌نویسد: «در سال 2006 در جریان انجام مناسک رمی جمرات، 346 نفر در همان خیابانی که امسال صحنه حادثه بود کشته شدند. حوادث مشابهی هم در سال‌های 1990، 1994، 1998، 2001،2003، 2004 و 2005 رخ داده و جان هزاران زائر را گرفته است.»

,

در ادامه این گزارش آمده است: «کشورهای مختلف انتقادات مختلفی علیه عربستان سعودی به خاطر سوء مدیریت این کشور مطرح کرده‌اند. از میان انها، اندونزی، به شدت از رفتار عربستان در این حادثه، عدم آمادگی ریاض و ناتوانی آن در انجام اقدامات مورد نیاز برای کنترل اوضاع و کاهش تلفات انتقاد کرده است.»

,

این گزارش می‌افزاید با این حال، ایران، ترکیه و سایر کشورهای مسلمان، سخت‌ترین انتقادات را روانه عربستان سعودی کرده و تمرکز خود را بر بی‌کفایتی عربستان سعودی در مدیریت حج متمرکز کرده‌اند.»

,

محمت گورموز، مدیر اداره امور مذهبی در ترکیه خواستار برگزاری نشست بین‌المللی در این باره شده است. او روز 24 سپتامبر، یعنی در روز بروز فاجعه منا گفته است: «در مدیریت امور حج، مشکل آشکار وجود دارد و ما معتقدیم ضروری شده که نشستی بین‌المللی برای بحث در این باره برگزار کنیم.»

,

در ادامه این گزارش آمده است: «بسیاری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی در عراق، لبنان، تونس، ترکیه و سایر کشورهای اسلامی با بیان اینکه حج به تمامی کشورهای مسلمان ارتباط دارد و تنها مربوط به دولت سعودی نیست، خواستار واگذاری مدیریت حج به سازمان همکاری اسلامی شده‌اند.»

,

انتقادها از سوء مدیریت عربستان سعودی، به نوشته المانیتور، در دو سطح علیه این کشور مطرح می‌شوند: «یک سطح مربوط به مدیریت کلی حج از حیث تأمین خدمات، تسهیل انجام مناسک و تأمین ایمنی زائران است و سطح دوم به تحمیل برنامه‌های وهابیت به تمامی گروه‌های مسلمان و محدود کردن آنها در حین بازدید از اماکن و حرم‌های مقدس مربوط است.»

,

المانیتور می‌افزاید: «پلیس عربستان سعودی و مرجع وهابی، قواعد سخت‌گیرانه‌ای را برای زائران و بازدیدکنندگانی که از نقاط مختلف دنیا به این کشور می‌آیند و سنخیتی با وهابی‌گری ندارند، تحمیل می‌کنند. به عنوان مثال به بازدیدکنندگان و زائران اجازه بوسیدن یا تماس با اماکن مقدس از جمله آرامگاه حضرت محمد (ص) داده نمی‌شود.»

,

در پایان گزارش المانیتور آمده است: «در چنین شرایطی طبیعی است که گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی خواستار واگذاری مدیریت حج از عربستان سعودی به یک سازمان اسلامی مشترک باشند.»

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه