اخبار داغ

وندی شرمن:

«برجام» بی‌اعتمادی ما به ایران را از بین نمی‌برد/عاقلانه نبود بگویم «فریب در خون ایرانیان است»

«برجام» بی‌اعتمادی ما به ایران را از بین نمی‌برد/عاقلانه نبود بگویم «فریب در خون ایرانیان است»
معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا گفته که کشورهای عربی از آمریکا خواسته بودند که در مذاکرات ایران و 1+5 درباره مسائل خاورمیانه رایزنی نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «وندی شرمن» معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا که همین چندی پیش از سمت خود کناره‌گیری کرد، حالا در مصاحبه با خبرنگاران از خاطرات «مذاکرات هسته‌ای» می‌گوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر اساس گزارش «ان‌پی‌آر»، شرمن در ابتدای مذاکره به پیام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به آمریکایی‌ها پرداخته و گفته: «در ابتدای این فرآیند (مذاکرات)، دولت‌های (حاشیه) خلیج (فارس) گفتند لطفاً مسائل منطقه‌ای را مورد بحث قرار ندهید زیرا ما در اتاق مذاکرات حضور نداریم و این منافع ماست که در خطر است.»

,

شرمن در ادامه به موضع صهیونیست‌ها در قبال مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: «اسرائیلی‌ها نمی خواستند که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و البته ما هم در تمامی طول مذاکرات، مشاوره نزدیکی با اسرائیلی‌ها داشتیم.»

,

معاون سابق «جان کری» در خصوص «صرفاً هسته‌ای» بودن مذاکرات هم اخباری داشت.

,

شرمن گفت که «در تمام طول مذاکرات» بحث آمریکایی‌ها بازداشت‌شده در ایران، در دستور کار بود که البته سعی فراوان شده بود، بحث هسته‌ای از این بحث کاملا مجزا نگاه داشته شود.

,

وندی شرمن البته گفته که ایرانی‌ها هم در طول مذاکرات هیچ‌گاه با دخیل کردن بحث بازداشتی‌ها آمریکایی با بحث هسته‌ای موافق نبوده‌اند.

,

بحث سوریه و حمله روس‌ها به تروریست‌های این کشور، محور بعدی سخنان شرمن بوده است.

,

شرمن که قاعدتاً با حضور روس‌ها در سوریه مخالف است، گفته: «هیچ راه‌حل نظامی برای (بحران) سوریه وجود ندارد. بنطر من، روسیه تصمیم راهبردی خیلی خیلی اشتباهی گرفت که از نیروی نظامی استفاده کند.»

,

مقام بلندپایه سابق آمریکایی، دلیل مخالفت آمریکا را اینگونه بیان کرد: «روس‌ها هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل هم به ما گفتند که برای مقابله با دولت اسلامی (داعش) به سوریه آمده‌اند ولی آنها در عمل در حال هدف قرار دادن مخالفان رژیم (بشار) اسد و حمایت از (دولت) او هستند.»

,

نقل‌قول جنجالی وندی شرمن که گفته بود «فریب‌کاری در خون ایرانیان است» محور سوال آخر بود. خبرنگار پرسید «آیا هنوز هم چنین اعتقادی دارید؟»

,

شرمن پاسخ داد: «بعد از آن قضیه گفتم که بخاطر استفاده از آن جمله‌بندی خاص، متأسفم. فکر می‌کنم که احتمالا برای یک دیپلمات عاقلانه نبود که کشورها و مردمانش را به آن روش خاص، توضیف کند.»

,

وی ادامه داد: «می‌دانید، چندین دهه بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا است. فکر نمی کنم برجام این بی‌اعتمادی را از میان بردارد.»

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه