اخبار داغ

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با دانا:

قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده/ادعای خروج اقتصاد کشور از رکود منطقی نبود/باید از 4 وزیر سوال کرد که عامل رکود و بحرانی شدن آن چه کسی بود؟

قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده/ادعای خروج اقتصاد کشور از رکود منطقی نبود/باید از 4 وزیر سوال کرد که عامل رکود و بحرانی شدن آن چه کسی بود؟
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: بیان این صحبت که ما از رکود خارج شده‌ایم حرف منطقی نبوده است، چرا که امروز کاملاً مشخص است چه کسب و کار عادی مردم و چه بخش های دیگر مانند مسکن و ... در رکود به سر می برندو پیش بینی می شود تا یک سال دیگر این وضعیت ادامه داشته باشد.
[

بیژن صفوی، رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات روحانی مبنی بر عبور از رکود اظهار داشت: واقعیتی که وجود دارد و قابل کتمان نبوده این است که اقتصاد ما در رکود به سر می‌برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با بیان اینکه حدود یک سال قبل ما رکود تورمی داشتیم،گفت: از آنجایی که تیم اقتصادی دولت قول داده بود تورم را کنترل کند، دولت با قفل کردن بانک‌ها و کنترل نقدینگی و ممانعت از یک سری فعالیت های واسطه‌ای، تا حدی تقاضا را تعدیل کرد.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: این تعدیل تقاضا با ابزارهایی اتفاق افتاد که رونق را از بازار گرفت و به عبارت دیگر به قیمت فرو رفتن اقتصاد در رکود، مقداری تورم کنترل شد و از آنچایی که رابطه تورم و رکود یک رابطه معکوسی است، با کاهش (نه کنترل) تورم، رکود اقتصادی زیاد شد؛ به عبارت دیگر دولت رکود را به قیمت کاهش تورم خرید.

,

 

,

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی همچنین یادآور شد: اگرچه آمار و ارقام کاهش تورم را نشان می دهد اما این کاهش به قیمت فرو بردن اقتصاد در رکود اتفاق افتاد و هیچ کس امروز نمی تواند بگوید در کشور رکود اقتصادی وجود ندارد.

,

 

,

صفوی با بیان این که جوامع از میان رکود یا تورم، تورم را بیشتر انتخاب می‌کنند چرا که عواقب آن بسیار کمتر است خاطر نشان کرد: مسئولین کشور ما از میان این دو حالت، حالت بدتر را انتخاب کردند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه از ابتدای کنترل تورم، این میزان رکود قابل پیش بینی بود، گفت: اگر از همان ابتدای شروع کار دولت، راهکارهایی هم برای کنترل رکود در کنار کاهش تورم در نظر گرفته می‌شد، کشور به این میزان دچار رکود نمی‌شد.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به نامه 4 وزیر در خصوص بحرانی شدن رکود اظهار داشت: باید از این 4 وزیر محترم سوال کرد که عامل این رکود و بحرانی شدن آن چه کسی بود؟ مگر دولت در ابتدای کار مسئولیت مهار تورم را بر عهده نگرفته و اعلام نکرده بود که وزیر اقتصاد دولت متخصص کنترل تورم است؟

,

 

,

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی خودش به بهانه کنترل و کاهش تورم، اقتصاد را در رکود فرو برد، از طرف دیگر نامه می نویسد و اظهار می کند رکود به مرز بحرانی نزدیک شده است که این نامه اصلا موضوعیت نداشته و عوام فریبانه است.

,

 

,

صفوی تأکید کرد: بیان این صحبت که ما از رکود خارج شده‌ایم حرف منطقی نبوده است، چرا که امروز کاملاً مشخص است چه کسب و کار عادی مردم و چه بخش های دیگر مانند مسکن و ... در رکود به سر می برند و پیش بینی می شود تا یک سال دیگر این وضعیت ادامه داشته باشد.

, صفوی تأکید کرد: بیان این صحبت که ما از رکود خارج شده‌ایم حرف منطقی نبوده است،,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کاهش تورم و عبور از رکود در زندگی مردم ملموس نیست اظهار داشت: ملموس نبودن کاهش تورم به خاطر این است که با افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و حتی این میزان کاهش تورم نتوانسته است در قدرت خرید مردم تأثیر مثبتی بگذارد.

,

 

,

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نرخ تورم موجود در کشور دو و نیم برابر نرخ معمول دنیا است تصریح کرد: هنوز هم بار تورم بر روی سبد مصرفی خانواده ها وجود دارد و قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و از این رو احساس نمی‌کنند تورم کاهش پیدا کرده است.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه