اخبار داغ

مشکل این روزهای دانشجویان خراسان شمالی؛

خوابگاه های خودگردان؛ ترمی ۶۰۰ هزار تومان برای ۲ متر جا!

خوابگاه های خودگردان؛ ترمی ۶۰۰ هزار تومان برای ۲ متر جا!
موضوع گران شدن شهریه خوابگاه‌های خودگردان، این روزها سر و صدای خیلی از دانشجویان استان را در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری «دانشجویان بیدار»، دانشگاه‌های خراسان شمالی که خوابگاه ندارند یا دانشجویانی که بیش از ظرفیت خوابگاه خود جذب کرده اند، خوابگاه‌های خصوصی و خودگردان را به دانشجویان پیشنهاد می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از پایگاه خبری «, دانشجویان بیدار, دانشجویان بیدار, »،,

اما موضوع گران شدن شهریه خوابگاه‌های خودگردان، این روزها سر و صدای خیلی از دانشجویان استان را در آورده است و پیام‌های زیادی را برای ما ارسال می کنند.

,

 

,

675 هزار تومان برای اتاق 4 نفره

, 675 هزار تومان برای اتاق 4 نفره,

خبرنگار ما گفت و گویی با تعدادی از آن ها داشته است، که در ذیل می آید:

,

دانشجوی اول که نخواست نامش ذکر شود، گفت: هزینه خوابگاه فرهیختگان دانشگاه کوثر ترمی ۶۷۵ هزار تومان برای اتاق چهار نفره، ۶۲۵ هزار تومان، برای یک اتاق شش نفره و ۵۸۰ هزار تومان برای اتاق ۱۰ نفره است که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان افزایش داشته است.

,

وی در ادامه بیان کرد: مبلغ 50 هزار تومان نیز در اول سال به عنوان ودیعه به مسئول خوابگاه پرداخته می‌شود که اگر خسارتی به خوابگاه وارد شود، از ودیعه کم ‌شود؛اما در آخر سال سهل انگاری می‌شود جوری که ودیعه سال پیش دانشجویان بازگردانده نشده است.

,

 

,

اتاقها حدود 20 تا 30 متر جا دارند

, اتاق, ها حدود 20 تا 30 متر جا دارند,

این دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد متراژ اکثر اتاق های خوابگاه را چیزی بین 20 تا 30 متر ذکر کرد و گفت: تقریبا برای هر نفر 2 متر مربع فضا وجود دارد.

,

وی درباره کمک هزینه پرداختی برای خوابگاه دانشجویان کوثر عنوان کرد: حدودا ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانشجو و یک بار در دوران تحصیل وام داده می شود و شرایط برداشت وام چون نیازمند ضامن معتبر است، کلا دانشجو از برداشت آن منصرف می‌شود.

,

این دانشجو تصریح کرد: اکثر دانشجویان از خوابگاه راضی نیستند؛ زیرا اتاق مطالعه و تلویزیون وجود ندارد و اینترنت این خوابگاه بسیار ضعیف است.

,

وی تصریح کرد: سرویس بهداشتی و حمام آینه و جالباسی ندارد و اگر بخواهی میخی برای آویزان کردن لباس‌ها به دیوار بزنی از مبلغ ودیعه کم خواهند کرد.

,

 

,

وقتی هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی با دانشگاه غیر دولتی برابر می شود

, وقتی هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی با دانشگاه غیر دولتی برابر می شود,

الهام هاجری، دانشجویی زبان انگلیسی گفت: ما دانشجویان چون از شهرستان‌های متفاوت به اینجا آمده‌ایم به خیال اینکه هزینه پایین تر است، دانشگاه دولتی را انتخاب کرده‌ایم؛ اما وقتی هزینه رفت‌ و آمد و خوابگاه و کتاب و سرویس ایاب ذهاب خود را می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کاش در شهرستان خود همین هزینه را به دانشگاه غیر دولتی پرداخت می‌کردیم حداقل کنار خانواده خود بودیم.

,

به نظر هاجری در این خوابگاه از وسایلی استفاده می‌شود که هزینه کمتری داشته باشد و به کیفیت وسایل اهمیت داده نمی‌شود.

,

 

,

به خاطر نداشتن شهریه خوابگاه از تحصیل بازمانده ام

, به خاطر نداشتن شهریه خوابگاه از تحصیل بازمانده ام,

یکی از دانشجویان دانشگاه کوثر گفت: من اکنون باید در دانشگاه باشم؛ اما چون ساکن کرمان هستم به دلیل نداشتن هزینه خوابگاه مجبور شده‌ام در خانه بمانم و از کلاس‌ها فعلا عقب بمانم.

,

وی که نخواست نامش منتشر شود، ادامه داد: من به خاطر اینکه هزینه خوابگاهم کمتر شود، اتاق ۱۰ نفره را انتخاب کرده‌ام؛ اما باز هم این مبلغ برایم زیاد است و توانایی پرداخت آن را ندارم.

,

این دانشجو در مورد مشکلات خوابگاه تصریح کرد: در ایام گرم سال، پنکه هیچ تاثیری در خنک کردن اتاق نداشت و در زمان سرما هم بخاری‌ها حالت مسمومیت در اتاق ایجاد می‌ کرد، ضمنا تخت‌ها مناسب نیست و صدایشان ناراحت کننده است.

,

این دانشجوی کوثر عنوان کرد: مسخدم هر هفته دو بار برای تمیز کردن خوابگاه می‌آمد و بقیه ایام نظافت خوابگاه برعهده خود دانشجویان بود.

,

وی گفت: از آسانسور نمی‌گذاشتند استفاده کنند و دانشجویانی که مشکل جسمی یا بیمار بودن رفت‌ و آمد، از پله‌ها برایشان سخت بود.

,

وی گفت: چون این خوابگاه نزدیک دانشگاه است، بسیار مناسب است و بسیاری از هزینه‌های اضافه کم خواهد شد و از لحاظ امنیت چون داخل شهر است، خوب بود.

,

 

,

مبلغ یکسال را یکجا می خواهند

, مبلغ یکسال را یکجا می خواهند,

خانم صداقت، دانشجویی ساکن مشهد از دانشگاه اشراق بجنورد گفت: هزینه خوابگاه عفاف 1 برای اتاق چهار نفره ترمی ۵۷۵ هزار تومان و اتاق شش نفره ۵۵۰ هزار تومان است که برای یک دانشجو زیاد است.

,

وی افزود: چون مبلغ یکسال باید همان اول پرداخت شود، ترم اول به صورت نقدی و ترم دوم به صورت چک و این تهیه چک برای دانشجویان سخت است.

,

صداقت بیان کرد: برخورد مسئولان خوابگاه خوب است؛ اما از لحاظ امنیت چون خوابگاه در داخل کوچه قرار گرفته، گاهی اوقات خصوصا هنگام شب، دانشجویان از سوی برخی بی غیرتان مورد بی احترامی قرار می گیرند.

,

 

,

اخلاق سرپرست تا زمانی خوب است که از مشکلات چیزی نگوییم

, اخلاق سرپرست تا زمانی خوب است که از مشکلات چیزی نگوییم,

یکی از دانشجویان دانشگاه انقلاب که تقاضا داشت نامش برده نشود، گفت: برخورد سرپرستان خوابگاه عفاف در شرایط عادی خوب است؛ اما اگر تقاضایی در مورد مشکلی که در خوابگاه داریم بشود، سهل‌انگاری می‌کنند و برخوردشان تغییر می‌کند و ترش‌رو می‌شوند.

,

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات خوابگاه عفاف کمبود فضای اتاق ها نسبت به جمعیت است و در طبقه هم‌کف، تعداد زیادی سوسک وجود دارد که بسیار آزار دهنده است.

,

 

,

هزینه خوابگاه خودگردان کمرشکن شده است

, هزینه خوابگاه خودگردان کمرشکن شده است,

فاطمه زنگنه، دانشجوی دانشگاه دولتی بجنورد در مورد هزینه امسال خوابگاه حجاب 2، گفت: اتاق‌های چهار نفره هر ترم ۶۵۰ هزار تومان و اتاق شش نفره ۶۰۰ هزارتومان است که هزینه ای کمرشکن است.

,

وی تصریح کرد: برای هزینه نیمسال دوم خوابگاه باید چکی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان تهیه کنیم و آنرا تا پایان بهمن ماه پرداخت کنیم که برای تهیه چک دانشجویان با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

,

این دانشجو با اشاره به اینکه امکانات خوابگاه در حد صفر است و مبلغی که پرداخت می‌شود نسبت به امکاناتی که دارد نمی‌ارزد، گفت: برخی از اتاق‌های شش نفره واقعا کوچک است و گنجایش این تعداد را ندارند.

,

 

,

وامی که از هر ۱۰۰ نفر یک نفر موفق به دریافت آن می شوند

, وامی که از هر ۱۰۰,  نفر یک نفر موفق به دریافت آن می شوند,

زنگنه در مورد کمک هزینه‌ای که به دانشجویان پرداخت می‌شود، بیان کرد: چهار میلیون ریال وام تحصیلی و چهار میلیون ریال وام مسکن برای هر ترم پرداخت می‌شود که باید ضامن کارمند رسمی داشته باشیم در واقع شرایطی برای آن گذاشته اند که از هر 100 نفر فقط ده نفر موفق بشوند.

,

 

,

یک لباسشوئی برای 150 نفر

, یک لباسشوئی برای 150 نفر,

وی در مورد امکانات کیفی خوابگاه حجاب 2 اظهار کرد: نمازخانه و سالن مطالعه ندارد و یک دانه ماشین لباسشویی برای دانشجویان حدود 150 نفر در نظر گرفته شده است.

, 150,

این دانشجوی دانشگاه بجنورد در ادامه افزود: تعداد 30 نفر در یک سوئیت جا داده می‌شوند و همه باید از یک راهرو کوچک گذر کنند که بیشتر دانشجویان معترض هستند.

,

درخواست وی از مسئولان این بود که حداقل مقدار پانزده الی بیست درصد هزینه خوابگاه‌های خودگردان دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد را پرداخت کنندتا دانشجویان به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه رنج نبرند.

,

 

,

چون خوابگاه ها در بهترین نقاط شهر قرار گرفته گران است

, چون خوابگاه ها در بهترین نقاط شهر قرار گرفته گران است,

معین، معاون دانشجویی دانشگاه کوثر در مورد افزایش قیمت خوابگاه گفت: این مبلغ در اختیار ما نیست و فقط 15 درصد بوده که با توجه به شرایط اقتصادی طبیعی است.

,

وی بیان کرد: افزایش قیمت بنا بر امکانات، ظرفیت نفرات و منطقه ای که در آن قرار دارد متفاوت است.

,

معاون دانشجویی دانشگاه کوثر تصریح کرد: پارسال خوابگاه فرهیختگان یک سری کمبودها داشت از جمله نداشتن تلویزیون، فضای ورزشی، نمازخانه که امسال این کمبودها برطرف شده است.

,

معین بیان داشت: تمام تلاش ما این است که خوابگاه‌هایی برای دانشجویان انتخاب کنیم که ضمن داشتن آسایش و امنیت در بهترین نقاط شهر باشد و این مناطق کرایه گرانتری دارند.

,

وی با اشاره به اینکه وام مسکن دانشجویان هرترم پرداخت می شود، بیان کرد: به غیر از وام مسکن، وام دانشجویی ضروری نیز به آنها پرداخت می‌شود.

,

این استاد دانشگاه درباره مشکلات امکاناتی و رفاهی دانشجویان در خوابگاه‌های مستقر تصریح کرد: خوابگاه‌های امسال مشکل خاصی ندارند و این ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی مقاوم هستند.

,

 

,

پس داده نشدن مبلغ ودیعه را پیگیری کردیم

, پس داده نشدن مبلغ ودیعه را پیگیری کردیم,

وی در مورد ودیعه‌ای که دانشجویان پرداخت به عنوان امانت به خوابگاه پرداخت می‌کنند، گفت: اشخاصی که ودیعه خود را دریافت نکرده اند، طبق پیگیری‌های که صورت گرفت قرار بر این شد که مبلغ باز پس داده شود.

,

معاون دانشجویی دانشگاه کوثر در مورد استفاده از آسانسور در خوابگاه بیان کرد: چون آسانسور جوابگو نیست و ظرفیت حمل و نقل دانشجویان با این تعداد را ندارد و ممکن است با استفاده از آن مشکلات حادتری صورت بگیرد ترجیح داده شد از آن استفاده نشود.

,

 

,

از خیرین و مسئولان استان و کشور می خواهیم ما را در ساخت خوابگاه یاری کنند

, از خیرین و مسئولان استان و کشور می خواهیم ما را در ساخت خوابگاه یاری کنند,

وی تصریح کرد: درخواست ما از مسئولان این است که تلاش کنند خوابگاه از حالت خودگردانی در بیاید و از خیرین و سرمایه‌گذاران و مسئولین زیربط خواهشمندیم ما را در ساختن خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان کوثر حمایت کنند.

,

 

,

دانشگاه ها باید در دفترچه اعلام کنند، خوابگاه ندارند

, دانشگاه ها باید در دفترچه اعلام کنند، خوابگاه ندارند,

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: باید در زمان ثبت ‌نام به تمام دانشجویان اطلاع ‌رسانی شود، دانشگاه کوثر فاقد خوابگاه است.

,

وی با اشاره به اینکه چند نفر از سرمایه‌گذاران صحبت کرده‌ایم تا با مشارکت خود خوابگاهی برای دانشجویان دانشگاه کوثر احداث کنند، افزود: فعلا به دنبال تامین اعتبار برای ساخت خوابگاه هستیم.

,

 

,

تلاش می کنیم خوابگاه دانشگاه کوثر تا سال آینده ساخته شود

, تلاش می کنیم خوابگاه دانشگاه کوثر تا سال آینده ساخته شود,

این نماینده مجلس از تلاش برای احداث خوابگاه دانشگاه کوثر تا سال آینده گفت و تصریح کرد: اگر دولت بودجه دهد محل جدید دانشگاه خوابگاه نیز احداث خواهد شد و اگر بر عهده سرمایه‌گذاران باشد، در انتهای شهر زمینی برای احداث خوابگاه در نظر گرفته شده است.

,

ثروتی در پایان از مسئولان دانشگاه هایی که با این مشکل مواجه هستند خواست شدیدا پیگیر جذب خیرین از سراسر کشور باشند و این شدنی است.

,

اما در پایان خبرنگار ما سراغ قربانی، مسئول هماهنگی و پیگیری خوابگاه های دانشجویی رفته است و نظر وی را در این خصوص جویا شده است.

,

 

,

مسئول هماهنگی خوابگاه های دانشجویی استان: چانه زنی ها انجام شده

, مسئول هماهنگی خوابگاه های دانشجویی استان: چانه زنی ها انجام شده,

قربانی، رئیس سابق دانشگاه کوثر بجنورد بیان کرد: برای کمتر شدن هزینه‌های خوابگاه‌های خودگردان چانه‌زنی و بحث با خوابگاه داران صورت گرفته است، آنها حرفشان این است که کمتر از این برایشان صرف نمی کند.

,

محمد رضا قربانی در خصوص اینکه آیا نظارتی بر خوابگاه‌های خودگردان وجود دارد، گفت: هرهفته نظارت ها انجام می شود و مطمئن باشید خوابگاه‌هایی که ما انتخاب کرده ایم ارزانترین ها بوده است.

,

 

,

امکان کاهش هزینه ها نیست

, امکان کاهش هزینه ها نیست,

قربانی در پاسخ به این سئوال که آیا برای دانشجویان کم‌بضاعت امکان کاهش هزینه وجود دارد، تصریح کرد: امکان کاهش وجود ندارد زیرا نهایت تلاش شده و هزینه‌ها پایین آمده است.

,

وی نظارت بر خوابگاه را بر عهده دانشگاه دانست و گفت: با این حال تنها در مواردی که برخلاف مصوبه عمل شود، می‌توان کاری انجام داد.

,

 

,

اگر مسئولان خوابگاه تخلفی بکنند، چک ضمانتشان را اجرا می گذاریم

, اگر مسئولان خوابگاه تخلفی بکنند، چک ضمانتشان را اجرا می گذاریم,

این استاد دانشگاهی در پاسخ به ضعف امکانات خوابگاه و 50 هزار تومان ودیعه گرفته شده از دانشجویان، بیان کرد: اگر تخلفی از طرف مسئولان خوابگاه صورت بگیرد، دانشگاه چک ضمانتی که از خوابگاه گرفته را به اجرا خواهد گذاشت.

,

قربانی در خصوص همکاری خیرین برای ساخت خوابگاه یا کمک به پرداخت هزینه دانشجویان کم‌بضاعت، خاطرنشان کرد: خیرین سخت پیدا می‌شوند و تا کنون تنها دانشگاه بجنورد موفق به جذب خیر برای ساخت خوابگاه شده است.

,

این بود گزارشی از اوضاع این روزهای خوابگاه های خودگردان و پاسخ مسئولان به مطالبات دانشجویان، با این حال آنچه ضروری به نظر می رسد تلاش مسئولان برای جذب خیرین است، پیش از آنکه این مسئله به یک بحران تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه