اخبار داغ

گزارش/

کمپین «خودرو صفر ممنوع»؛ از فریاد اعتراض مردم تا چوب تنبیه مدیران

کمپین «خودرو صفر ممنوع»؛ از فریاد اعتراض مردم تا چوب تنبیه مدیران
خودروسازان داخلی دین زیادی نسبت به مردم دارند زیرا طی سالهای اخیر برخورد آنها با مردم مشتری مدارانه نبوده و حقوق آنها را رعایت نکرده‌اند، همین امر نوعی بی اعتمادی را بین مردم نسبت به خودروسازان داخلی ایجاد کرده و خود را از این شرکت‌ها طلبکار می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   صبح قزوین  در حالی بازار خودرو این روزها با رکود دست و پنجه نرم می‌کند به تازگی گروهی به عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب کند. 

این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر دعوت کند و اعلام می‌کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد. 
تشکیل چنین گروهی باعث شده خودروسازان داخلی، در کنار مسائل و مشکلاتی همچون فقداتن منابع مالی، رصد بازار و سونامی ورود خودروهای چینی به بازار، با پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع چنین مشکلی به فکر راهکارهای جدیدی باشند. 
این شرایط از مدت‌ها پیش علیه خودروسازان داخلی به راه افتاده و حال به شبکه های اجتماعی و موبایلی سرایت کرده است در حالی که به نظر می‌رسد انتظار کاهش قیمت‌ها و حتی ارتقاء کیفی قطعات و ساخت خودروها غیر منطقی و بی‌فایده است. 
به نظر می‌رسد تشکیل چنین گروههایی تاثیری به لحاظ روانی بر بازار نمی‌گذارد و تقریبا کماکان برای محصولات دو غول خودروسازی داخلی تقاضای خرید وجود دارد و کسی نمی‌توناد این تقاضا و نیاز بازار مصرف را نادیده بگیرد. 
طبق اعلام دبیر انجمن خودروسازان ایران، خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. 
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین  ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,

چگونگی تشکیل کمپین «خودروی صفر ممنوع»   

این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد. 
کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند. 

خودروسازان داخلی دین زیادی نسبت به مردم دارند زیرا طی سالهای اخیر برخورد آنها با مردم مشتری مدارانه نبوده و حقوق آنها را رعایت نکرده‌اند، همین امر نوعی بی اعتمادی را بین مردم نسبت به خودروسازان داخلی ایجاد کرده و خود را از این شرکت‌ها طلبکار می‌دانند. 
مدیران شرکت‌های خودروسازی حتی یکبار هم در رسانه ملی حاضر نشده و بخاطر بدقولی ها و تولید محصولات کم کیفیت از مردم عذرخواهی نکرده اند بنابراین مردم تصمیم گرفته اند دست حمایت خود را از این شرکتها با نخریدن محصولاتشان بردارند. 
شاید چنین انتظاری چندان منطقی و معقول نباشد چرا که در حال حاضر و در شرایط کنونی هیچ شرکت خودروسازی مانند سایپا و ایران‌ خودرو نمی‌توانست به تولید بپردازد که اگر امکان داشت شرکتهای فرانسوی و چینی بازارهای داخلی را قبضه کرده بودند. 

منطق خودروسازان چیست 

علی‌رغم انتظار بجا و شایسته مردم در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت قطعات، نظر خودروسازان بر اینست که در شرایط فعلی، تولید خودرو با هزینه‌های کنونی صرفه اقتصادی ندارد و اعلام کرده‌اند که قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهد یافت و حتی اعلام کرده‌اند که ممکن است گران‌تر هم شود. 
 
حرفی دیگر...

رفتار اقتصادی مردم ایران معمولا با الگوها و الگوریتم‌های رایج دنیا همخوانی چندانی ندارد یعنی وقتی قیمت کالایی افزایش می‌یابد اقبال مردم برای خرید آن کالا بیشتر است از این رو تشکیل کمپین «خودروی صفر ممنوع» رفتاری خارج عادت و منحصر به فرد محسوب می‌شود و نشان از رویکردی نو دارد. 
در مواردی از این دست معمولا در تمام دنیا، مدیران مربوطه یا استعفا می‌دهند یا با اخراج مدیران میانی و پایین دستی سعی می‌کنند رضایت مردم را جلب کنند که متاسفانه این مورد در ایران نه تنها اقدامی غریب است که هیچگاه از مدیران تولیدی و دولتی سر نمی‌زند بلکه سعی دارند با برخورد با معترضان از اقدامات بعدی آنها جلوگیری کنند. 
با این توضیحات، مردم ایران انتظار دارند وزیر صنعت، معدن، تجارت و سایر مدیران مربوطه، با اقدام جهت دلجویی از مردم و عذرخواهی متناسب با آسیب‌هایی که در این مدت از قبل تولیدات بی‌کیفیت و گران آنها متحمل شده‌اند، برای بهبود اوضاع اعلام تعهد نمایند.  
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

پشت پرده... 

حال سوال اینجاست که قرار است با تشکیل این کمپین چه قله‌های هدفی فتح شود؟ 
وقتی اعتراضی صورت می‌گیرد اولین هدف تسلیم پیام به مخاطب و مسئولین است که شواهد نشان می‌دهد این بار صدای مردم آنقدر رسا بوده که به گوش تمام مسئولین مربوطه رسیده است که این مهم به تنهایی قابل تحسین و تقدیر است. 
اما به نظر می‌رسد این اعتراض در بخشی از عملکرد خود دچار هیجان اجتماعی شده و از چشم انداز منطقی و متعالی خود فاصله گرفته است. 
باید دقت کنیم مبنای اعتراضمان اصلاح تولید ملی و وارد کردن نقد منصفانه به بخش صنعت باشد نه تعطیلی و تخته شدن در صنعتی که هزاران نفر از هموطنانمان در آن مشغول به کارند و با بیکاریشان ناهنجاریهای اجتماعی نشات گرفته از بیکاری به شدت شیوع پیدا خواهد کرد. 
ذکر یک نکته و توجه به آن ضروری است که چرا اعتراضات هیچگاه متوجه تحریم اجناس خارجی، بخصوص چینی و کالاهای قاچاق نیست و همچنان تقاضای عمومی برای خرید کالاهای خارجی و عمدتا اروپایی به قوت خود باقیست؟ 
 

,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


نظر مراجع

بنا بر نظر مراجع، حمایت از تولیدکننده داخلی عقلا و شرعا امری لازم و ضروری است اما باید تولیدکنندگان توجه داشته باشند که این حمایت نمی تواند بدون قید و شرط و بدون درنظرگرفتن مصالح و حقوق مصرف کنندگان صورت پذیرد. همانگونه که تولیدکننده داخلی حق برخورداری از حمایت را دارد، مصرف کنندگان هم دارای حقوقی هستند که باید توسط تولیدکنندگان مراعات شود. 

اگر ایراداتی که مصرف کنندگان به تولیدات داخلی وارد می کنند و نسبت به تضییع حقوق خود معترض هستند، ایرادات صحیحی نیست، تولیدکنندگان و مسئ-ولین باید با دلیل و برهان مردم را قانع کنند و اگر اشکالات مردم وارد می باشد، باید ضمن عذرخواهی از مردم عملا درصدد رفع مشکل برآیند به نحوی که رضایت آنان جلب شود. 

مردم ایران در مقاطع مختلف ثابت کرده اند که چنانچه با آنان رفتار صحیح و کریمانه صورت بگیرد، آنان نیز با کرامت و بزرگواری مشکلات را تحمل می کنند، ولی برخورد همراه با تحمیل و پاسخگو نبودن و مردم را نامحرم فرض کردن، هیچ گاه پاسخ مناسبی از سوی مردم دریافت نکرده است. 

البته مردم نیز باید هوشیاری خود را حفظ کرده و در دام کسانی که نیت خیرخواهانه نداشته و صرفا به جهت مطامع گروهی، سیاسی و جناحی و یا خدای نکرده به قصد ضربه زدن به استقلال کشور و تحت فشار قرار دادن دولت محترم در شرایط سخت اقتصادی، تحرکاتی انجام می دهند، نیفتند و با متانت و آرامش حقوق خود را مطالبه نمایند. 
انتهای پیام/پ

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه