اخبار داغ

جزییات جدید از واردات خودرو با ارز دارو

جزییات جدید از واردات خودرو با ارز دارو
رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو جزییات جدیدی از واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391 مطرح و از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا ،  میثم رضایی در نشستی خبری اظهار کرد: موضوع واردات خودرو با ارز دارو موضوعی سیاسی است. در یک مقطع سه یا چهار ماهه در سال 1391 این اتفاق افتاد که البته جلویش را گرفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در پاسخ به این‌که واردات خودرو با استفاده از ارز دارو از سوی نمایندگی‌های رسمی وارد‌کننده خودرو صورت گرفت یا وارد‌کنندگان غیررسمی اظهار کرد: به یک عده خاصی این ارز را دادند که هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم وارد‌کنندگان غیررسمی شد.

,

وی با بیان این‌که پرونده این موضوع در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، خاطر نشان کرد: کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است و می‌توانیم جزییات آن را از دادسرای قضایی کارکنان دولت پیگیری کنیم.

,

رضایی در پاسخ به این‌که چرا پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، اظهار کرد: تخلف از سوی تعدادی از کارکنان دولت بوده که ارز دارو را به واردات خودرو اختصاص داده بودند.

,

به گزارش ایسنا، مرضیه دستجردی – وزیر وقت بهداشت و درمان – در سال 1391 از تخلف صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز دارو خبر داده بود.

,

انحصار اطلس خودرو و آسان موتور در واردات خودرو

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: به من گفته‌اند که (البته مستنداتش را ندیده‌ام) نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی محصولاتشان را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کنند که اگر صحت داشته باشد قیمت خودروی وارد شده از سوی آنها حداقل 30 میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود.

,

رضایی در پاسخ به این‌که در حال حاضر واردات خودرو انحصاری است یا غیرانحصاری؟ اظهار کرد: واردات خودرو هنوز انحصاری است. به عنوان مثال قبل از بخشنامه آخر در این زمینه به شرکت اطلس خودرو مراجعه کرده و سه درصد مربوطه برای خرید گارانتی را پرداخت و قرار‌داد را منعقد کردیم.

,

وی ادامه داد: پس از آن خودروهای خریداری شده وارد گمرک شد، اما به یکباره شرکت اطلس خودرو اعلام کرد که گارانتی نمی‌دهیم که ما اظهار کردیم شما قرار‌داد امضاء کرده‌اید، اما آنها گفتند مبلغی را که پرداخت کرده‌اید به شما باز می‌گردانیم زیرا خودروهای وارداتی شما یورو 4 است و امکان واردات ندارند. در واقع زیر قرار‌داد زدند و ما خودروها را باز گرداندیم.

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو افزود: در یک مورد دیگر سال گذشته درخواست (پروفرم) برای واردات 50 دستگاه خودرو که شامل سانتافه نیز بود به شرکت آسان موتور ارائه کردیم، اما آنها گفتند این خودرو‌ها استاندارد‌های لازم برای ورود به ایران را ندارند. درخواست 20 دستگاهی ارائه شده از سوی یکی‌ دیگر از همکاران را نیز نپذیرفتند.

,

رضایی با بیان این‌که در این زمینه یکی از همکاران پیشنهاد یک کار ابتکاری را داد، تصریح کرد: در آن زمان 20 دستگاه خودروی آسان موتور در گمرک بندرعباس موجود بود و ما لیست 50 دستگاهی که شامل شماره شاسی 20 دستگاه خودروی وارد شده از سوی آسان موتور و 30 دستگاه خودروی وارداتی از سوی ما بود را به عنوان درخواست تایید استاندارد‌ها برای آسان موتور ارسال کردیم که آنها در اقدامی جالب استاندارد تمام 50 دستگاه را رد کردند، در حالی‌که شماره شاسی 20 دستگاه از این خودروها مربوط به خودروهای وارد شده از سوی این شرکت بود که این موضوع نشان می‌دهد ملاک این شرکت در ارزیابی چه بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت ستاره ایران نیز تاکنون به هیچ کس مجوزی برای واردات بنز نداده است. حدود 200 درخواست واردات بنز داشته‌ایم که شرکت ستاره ایران تاکنون هیچ پاسخی به این درخواست‌ها نداده است.

,

خودروهای وارداتی دارای گارانتی بین‌المللی است

,

وی در پاسخ به این‌که خودروهایی که از سوی وارد‌کنندگان غیرنمایندگی وارد می‌شود فاقد گارانتی است و این موضوع مشکل‌ساز است، اظهار کرد: این موضوع نادرست مطرح شده است. تفاوت قیمت خودروهای وارد شده از سوی وارد‌کنندگان غیرنمایندگی با خودروهای وارد شده از سوی نمایندگی‌های رسمی به دلیل نداشتن گارانتی چشم‌گیر است و البته مشتری ترجیح می‌دهد به دلیل ارزان‌تر بودن، خودرو را از وارد‌کننده غیرنمایندگی بخرد، زیرا اولا خودروی وارداتی نیاز چندانی به خدمات نداشته و از سوی دیگر خدمات گارانتی مناسبی نیز از سوی شرکت‌ها ارائه نمی‌شود.

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: نکته‌ مهمی که دراین زمینه وجود دارد این است که گارانتی خودروهای وارداتی، بین‌المللی است و نمایندگی‌های هر خودروساز خارجی در هر جای دنیا موظف به ارائه خدمات به آن هستند.

,

او ادامه داد: تا سال گذشته نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی می‌گفتند ما تحریم هستیم و ارتباطی با شرکت‌های خودروساز مادر نداریم، بنابراین نمی‌توانیم به خودروهایی که از سوی ما وارد نشده، خدمات گارانتی بدهیم با این حال هم‌اکنون تحریم‌ها در حال لغو شدن است و دیگر نباید بهانه‌ای داشته باشند بنابراین نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی موظف به ارائه خدمات گارانتی به تمام خودروهای وارد شده به کشور بوده و حتی نباید مبلغ فعلی سه درصد را نیز برای ارائه‌ خدمات گارانتی، از وارد‌کنندگان غیررسمی اخذ کنند.

,

آپشن‌دار کردن خودروها در سوله‌ای در امارات!

,

رضایی در پاسخ به این‌که برخی وارد‌کنندگان آپشن‌ها را در ایران یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به خودروهای وارداتی اضافه می‌کنند و این آپشن‌ها اصلی نیست، اظهار کرد: در امارات در منطقه عبیر سوله‌ای است که خودروی مدل پایه و بدون آپشن را ابتدای سوله تحویل می‌دهید و دو ساعت بعد انتهای سوله خودرو را به صورت فول‌آپشن تحویل می‌گیرید.

,

وی با بیان این‌که کارگران هندی و بنگالی در این سوله مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: من خودم دیدم که نشان ایربگ را به صورت داغی روی بدنه خودرو هک می‌کردند و به عنوان مثال خودروی دو ایربگ را تبدیل به خودروی هشت ایربگه می‌کردند، در حالی که خودرو تنها دارای دو ایربگ بود.

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو تصریح کرد: چنین اقداماتی و دست زدن به آپشن‌های خودرو، بازی کردن با جان مردم است به همین دلیل اعضای این انجمن در فاکتور فروش محصولات خود آپشن‌های خودرو را با جزییات قید می‌کنند تا کسی نتواند در ایران آپشن‌های غیرواقعی را به آن اضافه کرده و مصرف‌کنندگان را فریب دهد.

,

200 میلیارد تومان کلاهبرداری شرکت‌های لیزینگ خودرو

,

رضایی گفت: طبق برآورد ما در حدود یک سال اخیر 10 تا 12 شرکت فروشنده اقساطی خودرو اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند که حدود پنج هزار شاکی داشته و مبلغ کلاهبرداری حدودا 200 میلیارد تومان بوده است.

,

وی با بیان این‌که برخی از افراد سعی کردند که شرکت‌های لیزینگ کلاهبردار را به عنوان وارد‌کنندگان غیررسمی خودرو مطرح کنند، خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال انحصاری ‌شدن واردات خودرو هستند می‌خواهند اینگونه القاء کنند که کلاهبرداری از سوی واردکنندگان غیر نمایندگی صورت گرفته است.

,

وی ادامه داد: این در حالی است که هیچ کدام از این شرکت‌های کلاهبردار خودشان وارد‌کننده نبوده‌اند، بنابراین در این زمینه پیشنهادی را به حدود 10 نفر از مسوولان مربوطه ارسال کردیم که کمیته‌ای در این انجمن با عضویت 10 مسوول دولتی از جمله نماینده دادستانی، پلیس، وزارت ارشاد و ... یک نماینده از این انجمن تشکیل شود تا آگهی پیش‌فروش خودروها در رسانه‌ها را رصد کرده و صلاحیت شرکتها برای فروش اقساطی خودرو را تایید کنند.

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو افزود: طبق بررسی‌های ما 80 درصد مدیران عامل شرکت‌های لیزینگ خودروی کلاهبردار، در گذشته نیز سابقه محکومیت کیفری داشته‌اند بنابراین با تشکیل کمیته بررسی صلاحیت به راحتی می‌توان با دریافت سوء‌ پیشینه از فعالیت مجدد کلاهبرداران در این حوزه جلوگیری کرد.

,

رضایی خاطرنشان کرد: با این حال 90 درصد از مسوولانی که این پیشنهاد را برایشان فرستاده‌ایم پاسخی به آن ندادند و از زیر اجرای آن شانه خالی کردند، بنابراین در صورت ادامه‌ شرایط فعلی، کلاهبرداری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که در میان شرکت‌های کلاهبردار تنها شرکت نگین خودروی آفتاب سرمایه ثبتی بالایی داشته و مابقی سرمایه ثبتی‌شان یک میلیون تومان بوده است.

,

سعی کردیم جلوی انحصاری شدن واردات خودرو را بگیریم

,

وی با بیان اینکه به دنبال شرایط محدود‌کننده سال گذشته، انجمن کارفرمایان وارد‌کننده خودرو تشکیل شد، خاطرنشان کرد: سعی کردیم جلوی طرح انحصاری شدن واردات خودرو را بگیریم و جلسات زیادی با وزارت صنعت و رییس شورای رقابت برگزار شد.

,

رضایی ادامه داد: تلاش زیادی برای جلوگیری از ثبت این انجمن کردند، زیرا آن‌را موازی‌کاری با انجمن وارد‌کنندگان فعلی در اتاق بازرگانی ثبت شده می‌دانستند.

,

کمپین نخریدن خودروی داخلی به ضرر ما تمام شد

,

رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو گفت: شاید خیلی‌ها فکر کنند نخریدن خودروی داخلی تنها به ضرر خودروسازان داخلی است، اما این موضوع کل بازار خودروهای وارداتی و داخلی را دچار چالش کرده است.

,

رضایی با بیان این‌که این کمپین کار وارد‌کنندگان خودروهای چینی بوده است، خاطرنشان کرد: کسانی که به این کمپین دامن می‌زدند، وارد‌کنندگان خودروهای چینی بودند که در دو سه ماهه اول و اوج کمپین، خودروهایشان را با تخفیف 20 درصدی عرضه کرده و سود خوبی نیز کردند و توانستند خودروهایشان را بفروشند.

,

انتهای پیام
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه