اخبار داغ

حکم برهنه شدن در سینه زنی ها

حکم برهنه شدن در سینه زنی ها
آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام، یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه نظر مراجع در مورد برهنه شدن در سینه زنی چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

پاسخ:
آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده بلکه در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، ترک این کار و با لباس عزاداری کردن بدون شک بهتر و مناسب تر است. بلکه اگر کمک به گناه باشد جایز نیست.

,
,


نظر مراجع:
حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.

,
,
,

(امام، استفتائات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.)

,

آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.

,

(مکارم، استفتائات، ج 2، س 765.)

,


آیت الله تبریزى: اشکال ندارد

,
,

.(تبریزى، استفتائات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران.)

,


آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.

,
,

(صافى، جامع‏ الاحکام، ج 2، س 1597.)

,


آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.

,
,

.(بهجت، توضیح‏ المسائل، م 1937.)

,


 آیت الله  خامنه ای: در صورتى که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، برهنه شدن و سینه زدن جایز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگیرد.

,
,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه