اخبار داغ

رئیس حفاظت محیط زیست کنارک خبر داد:

دو محموله قاچاق کوسه ماهیان در بندر کنارک کشف شد

دو محموله قاچاق کوسه ماهیان در بندر کنارک کشف شد
رئیس حفاظت محیط زیست کنارک گفت: برای نخستین بار در کشور دو محموله قاچاق کوسه ماهیان از دو لنج صیادی در بندر کنارک کشف و ضبط شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طلوع کنارک،“رضا بزی” اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنارک، موفق به کشف دو محموله قاچاق کوسه ماهیان از دو لنج صیادی در این شهرستان شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طلوع کنارک,

وی با اشاره به جزئیات کشف دو محموله قاچاق، گفت: همزمان با فصل بازگیری ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنارک پس از یکسری تحقیقات گسترده و میدانی با همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان کلیه اسکله های صیادی جنوب استان را به مدت یک هفته زیر نظر گرفتند.

,

وی با اشاره به جزئیات کشف دو محموله قاچاق، گفت: همزمان با فصل بازگیری ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنارک پس از یکسری تحقیقات گسترده و میدانی با همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان کلیه اسکله های صیادی جنوب استان را به مدت یک هفته زیر نظر گرفتند.

,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کنارک گفت: ماموران حفاظت محیط زیست پس از پهلوگیری نخستین لنج های صیادی در اسکله بندر کنارک، در بازرسی از سردخانه لنج ها موفق شدند از یک لنج ۳۰ عدد کوسه از انواع مختلف کوسه ماهیان و از لنج دیگر نیز شش عدد کشف کنند.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه ۳۸۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه صید هر کوسه ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است،بیان کرد: محموله های یادشده ضبط و متخلفان به همراه پرونده تنظیمی جهت اعمال قانون، تحویل مقامات قضایی شهرستان کنارک شدند.
بزی با بیان اینکه در بررسی های اولیه از محموله قاچاق کوسه ماهیان مشخص شد که بال اکثرکوسه های ضبط شده، قطع شده اند، گفت: این اقدام جهت قاچاق بال های کوسه ماهیان به خارج از کشورانجام شده است.

,
,
,

وی با اشاره به اینکه بال های کوسه ماهیان اکثرا به منظور استفاده های درمانی و بهداشتی قطع شده و به خارج از کشور قاچاق میشود، خاطرنشان کرد: متاسفانه سود سرشار قاچاق بال کوسه باعث شده است تا در دنیا برخی از صیادان با شکار این گونه از ماهیان با قطع بال، آنها را بدون بال دوباره به دریا انداخته و رها میکنند.
وی افزود: این تعداد کوسه متعلق به ۱۰ خانواده از ماهیان خلیج فارس و دریای عمان است که بررسی ها نشان می دهد، صید بی رویه، آلودگی های محیطی، استفاده از روش های نامناسب صید و از بین رفتن زیستگاههای کوسه ماهیان از عوامل نابودی این گونه در دریای عمان است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کنارک با بیان اینکه برای جلوگیری از صید کوسه ماهیان در سال گذشته با شیلات سیستان و بلوچستان و سازمان مرکزی شیلات ایران و برخی دیگر از ادارات و نهادها، مکاتبات متعددی توسط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته است،گفت: متاسفانه هیچ گونه اقدامی تاکنون در این خصوص انجام نشده است.
رضا بزی با اشاره به راهکارهای حفظ کوسه ماهیان، تصریح کرد: نظارت مستمر بر صید، جلوگیری از روش های صید غیر مرسوم و غیر استاندارد و اصلاح ادوات صید ، ممانعت از صید قایق های صیادی در آبهای ساحلی و کنترل آلاینده ها با منشا خشکی و دریا از جمله این راهکارها می باشند.
این مسئول با بیان اینکه کوسه ماهیان یکی از حیاتی ترین زنجیره های غذایی را در دریاها و اقیانوسها شکل می دهند، گفت: ماهیان پلاژیک بزرگ نظیر کوسه ها، تون ها، اره ماهی ها و مارلین ها نقش مهمی در ساختار و تنظیم عملکرد جمعیت گونه های دریایی دارند و تعادل اکوسیستمی ایجاد می کنند.
بزی تاکید کرد: کاهش ذخایر کوسه در سطح جهانی باعث شده که انجمن های بین المللی حفظ و بقای حیات وحش و سایر انجمن های مرتبط با این پدیده در این مورد تدابیری اندیشیده و ضمن نظارت بر مدیریت صید کوسه برنامه های اصلاحی تدوین کنند.

,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه