اخبار داغ

بررسی اسامی میاندوآب در گذر تاریخ و وجه تسمیه آنان

بررسی اسامی میاندوآب در گذر تاریخ و وجه تسمیه آنان
میاندوآب در قدیم الایام و بعد از اینکه شهرها یکی پس از دیگری شکل می گرفتند نام دیگری داشته و این شهر را "مرحمت آباد" می نامیدند و امروزه یکی از بخش های آن به این اسم نامگذاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، میاندوآب شهری با نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و چهارراه ارتباطی شمال غرب با مرکز کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

درباره قدمت تاریخی این شهر گفته های متفاوت بسیاری وجود دارد و عده ای تاریخ این شهر را به مانناها نسبت داده و عده ای زمان تشکیل این شهر را به مهاجرت کرمانی ها از کرمان به این خطه نسبت می دهند.

,

اما آنچه در این میان مشخص بوده، اسامی میاندوآب است که ابتدا مرحمت آباد نام گرفته و سپس به میاندوآب تغییر نام یافته است.

,

حتی گفته می شود که قبل از شکل گیری شهرها به صورت کنونی، قوم ماننا در این منطقه سکونت داشته و بسیاری از شهرهای کنونی که در اطراف میاندوآب وجود دارد نیز در قلمرو این قوم بوده و این شهرها بخشی از میاندوآب کنونی محسوب می شده اند.

,

در باب وجه تسمیه نامگذاری شهر میاندوآب آنگونه که مشخص است، هر شهری نامی دارد و این نامگذاری شهرها از قدیم الایام تا به امروز نیز از  دلایل خاصی برخوردار بوده است.

,

در این میان دلایل نامگذاری برخی از شهرها مثل روز روشن بوده و برای همگان معلوم است و در این میان نیز برخی از دلایل نامگذاری ها امروز نیز وجود داشته ولی به آثاری تاریخی تبدیل شده اند و به راحتی می توان آنها  را شناسایی کرده و  دسته سومی نیز وجود دارد که دلایل نامگذاری از بین رفته اند و یا نه بر اساس فرهنگ آن منطقه بوده و برای شناسایی و دانستن این وجه تسمیه باید به سراغ مورخان، افراد قدیمی و گذشتگان رفت و یا در لابلای کتاب ها به دنبال آنها گشت.

,

شهر میاندوآب از جمله شهرهایی است که دلیل نامگذاری آن به اسم  "میاندوآب" مثل روز روشن است و همانطور که از نامش بر می آید به معنی منطقه ای است که در میان دو روز قرار گرفته و به عبارتی بین النهرین است.

,

میاندوآب همانطور که از نامش برمی آید میان دو رود قرار گرفته است، رودخانه های زرینه و سیمینه رود میاندوآب، ولی این شهر در قدیم الایام و بعد از اینکه شهرها یکی پس از دیگری شکل می گرفتند نام دیگری داشته و این شهر را "مرحمت آباد" می نامیدند و امروزه یکی از بخش های آن به این اسم نامگذاری شده است.

,

اما وجه تسمیه "مرحمت آباد" چیست و چرا در قدیم میاندوآب کنونی را "مرحمت آباد" می گفتند؟

,

جمشید محبوبی پژوهشگر و نویسنده میاندوآبی در این زمینه می نویسد:

,

ناصرالدین شاه، چهارمین شاه قاجار که از سال های 1264 تا 1313 هجری قمری نزدیک به نیم قرن در ایران سلطنت کرد، در مقابل دریافت 500 تومان، زمین های دو سوی رودخانه زرینه رود را به فرزند دوستعلی خان معیرالممالک بخشید.

,

به همین دلیل این خطه به "مرحمت آباد" موسوم شد تا اینکه سرانجام(ظاهراً در سال 1316) به میاندوآب تغییر نام یافت.

,

گفتنی است استعداد بالقوه و خاک مرطوب، آب فراوان برای کشتزارهای بزرگ، تنوع انواع محصولات زراعی و سردرختی سرمایه های اصلی منطقه مرحمت آباد قدیم یا میاندوآب کنونی بود که شاهان آن زمان را برای به دست آوردن املاک بیشتر ترغیب و تشویق می کرد و بنابراین حکمرانان زمان به راحتی حاضر به از دست دادن این منطقه نبودند.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه