اخبار داغ

پیامدهای های یک سقوط جنگنده؛

خنجری که غرب با دست اردوغان به روسیه زد / پوتین سرسخت تر می شود

خنجری که غرب با دست اردوغان به روسیه زد / پوتین سرسخت تر می شود
این حادثه در روابط آنکارا و مسکو تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زیرا شخص پوتین سیاست‌های خود را بر اساس معیار اخلاقی می‌گیرد و در مورد خون مردم این کشور با هیچ کسی شوخی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، حمید قدسی آذر نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,
طی هفته‌های گذشته دولت روسیه عملیات نظامی گسترده‌ای را با هدف مقابله با گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های افراطی آغاز کرده است. در همین راستا مقامات امنیتی و نظامی روسیه ضمن همکاری تنگاتنگ امنیتی و اطلاعاتی با دولت سوریه، مواضع تکفیری‌های داعش در سوریه را مورد هدف قرار داده‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت درخواست دولت عراق، آمادگی مقابله با داعش در این کشور را نیز دارند.
,

 

,
این امر از جهات مختلفی اعتراض کشورهای غربی را برانگیخته است. از یکسو کشورهای غربی و مخالفان سوری ادعا کرده‌اند که روسیه عمدتاً اهدافی غیر از داعش را می‌زند که مخالف دولت بشار اسد هستند و از سوی دیگر بعد از اینکه هواپیماهای روسی که برای عملیات نظامی در سوریه مستقر هستند در دو مورد وارد حریم هوایی ترکیه شدند، در کنار واکنش تند مقامات این کشور، هم‌پیمانان غربی آن در ناتو نیز به این اقدام روسیه اعتراض کردند. هرچند واقعیت این است که آنچه سبب اعتراض کشورهای غربی به حملات روسیه شده است بیشتر نگرانی از این قضیه است که ضعف استراتژی و جدی نبودن آن‌ها برای مقابله با داعش مشخص شود و روسیه به‌عنوان ناجی کشورهای خاورمیانه شناخته شود، اما بخش دیگر اعتراض آن‌ها یعنی نگرانی از نقض حریم هوایی ترکیه جای تأمل بیشتری دارد.
,

 

,
حادثه سرنگونی یک جنگنده روسی توسط جنگنده‌های ترکیه در خاک سوریه یک شوک بین‌المللی است که تحلیلگران تقریباً با قاطعیت می‌گویند که پیامدهای وخیمی برای امنیت و ثبات جهان خواهد داشت. هدف قرار دادن این جنگنده روسیه در سایه تصمیم قطعی روسیه برای بستن مرزهای سوریه با ترکیه و ادامه عملیات نظامی فشرده سوریه در شمال این کشور و دستاوردهای مهم در این مناطق ‌صورت گرفته است. این تصمیم خوشایند آنکارا به‌عنوان حامی و تأمین‌کننده اصلی بودجه برای تروریسم نیست.
,

 

,
سؤالاتی که درباره سقوط این جنگنده روسی مطرح می‌شود عبارت‌اند از: آیا سرنگونی جنگنده روسی در این شرایط جرقه یک جنگ منطقه‌ای یا حتی بین‌المللی است؟ این جنگ چه نتایج خطرناکی خواهد داشت؟ آیا این جنگ به‌منزله آغاز یک درگیری غیرمستقیم بین طرف‌های بین‌المللی دخیل در بحران سوریه است؟ واکنش پوتین به این ضربه چگونه خواهد بود؟ آیا این واکنش سیاسی، اقتصادی و نظامی خواهد بود؟
,

 

,
روابط بین مسکو و آنکارا از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون متشنج بوده است و این بحران از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه تشدید شده است. اختلاف اصلی روسیه با ترکیه که موجب تشدید بحران در روابط بین دو کشور شده، این است که روسیه از مشروعیت در سوریه و ترکیه از گروه‌های تروریستی تکفیری در این کشور حمایت می‌کند.
,

 

,
کاری که آنکارا مرتکب شد، حماقت بزرگی است زیرا این اقدام بازی با آتش است و نه از نظر نظامی، نه اقتصادی و نه سیاسی به نفع ترکیه نیست. سرنگونی جنگنده روسی به هر هدفی که صورت گرفته باشد، حماقت است و نتایج وخیمی را برای ترکیه به دنبال خواهد داشت. مسکو هرگز از این اقدام تجاوزکارانه ترکیه علیه یکی از جنگنده‌های روس در خاک سوریه چشم‌پوشی نخواهد کرد.
,

 

,
بر‌خلاف ادعای ترکیه مبنی بر اینکه جنگنده روس حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این جنگنده در حدود یک کیلومتری داخل مرزهای سوریه پرواز می‌کرد و مقامات روسی اعلام کرده‌اند که این هواپیما در حریم هوایی سوریه سرنگون شده است.
,

 

,
اقدام ترکیه در تماس با ناتو برای توضیح این رخداد و توجیه آن به‌جای تماس با روسیه چیزی جز تلاش ترکیه برای فریب دادن ناتو نیست، زیرا مسکو به اهداف خود در سوریه و مبارزه با تروریسم به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی سوریه واقف است در حالی که ترکیه حامی مالی و تسلیحاتی و نیز آموزشی تروریسم بوده و در سرازیر کردن گروه‌های تروریستی و بیش از همه داعش به سوریه نقش دارد.
,

 

,
این حادثه در روابط آنکارا و مسکو تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زیرا شخص پوتین سیاست‌های خود را بر اساس معیار اخلاقی می‌گیرد و در مورد خون مردم این کشور با هیچ کسی شوخی ندارد. واکنش ولادیمیر پوتین به سرنگون شدن جنگنده این کشور و تهدید سریع پوتین علیه ترکیه فقط حرف نیست بلکه ترکیه به ازای این اقدام نابخردانه خود بهای سنگینی را خواهد پرداخت اما روسیه به شیوه خاص خود واکنش نشان خواهد داد، البته نه به این معنی که شهرهای ترکیه را هدف قرار می‌دهد بلکه روسیه راه‌های متعددی دارد که با استفاده از آن دولت ترکیه را مجبور کند بهای سنگینی برای این حماقت خود بپردازد. برخی از این اقدامات سیاسی و برخی دیگر ابعاد اقتصادی مانند توقف پروازهای توریستی به ترکیه است.
,

 

,

عملیات روسیه در سوریه نه‌تنها هرگز متوقف نخواهد شد بلکه با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت، سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه منجر می‌شود که روسیه سرسخت‌تر شده و به‌سرعت مرزهای سوریه با ترکیه را ببندد و راه‌های امدادرسانی به تروریست‌ها را قطع کنند. پاسخ مستقیم و سریع روسیه در حملات کوبنده علیه مواضع ترکیه و آمریکا و متحدانشان در خاک سوریه نمود یابد به‌گونه‌ای که شاهد شدت کمّی و کیفی حملات روسیه علیه گروه‌های تروریستی و درنتیجه ناکامی نقشه تروریستی تجاوزکارانه علیه سوریه خواهیم بود.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه