اخبار داغ

تولید زعفران ایرانی بیشتر از نیاز جهان

تولید زعفران ایرانی بیشتر از نیاز جهان
عضو شورای ملی زعفران از تولید بیش از 300 تن زعفران در کشور خبر داد و گفت: برخی دلالان پول‌های سرگردان خود را به بازار زعفران می‌آورند و با خرید و فروش این محصول به تولید‌کننده و مصرف‌کننده آسیب می‌رسانند؛ گویا عزمی جدی برای خراب کردن اعتبار زعفران ایرانی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا؛ علی حسینی اظهار کرد: امسال زعفران تولید خوبی داشت و در بیش از 80 هزار هکتار از اراضی زیر کشت زعفران بیش از 300 تن محصول تولید می‌شود که 10 درصد بیش‌تر از نیاز همه کشورهای جهان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به میانگین عملکرد حدود چهار کیلوگرمی زعفران در هر هکتار افزود: می‌توان متوسط برداشت این محصول را به 10 کیلوگرم در واحد سطح رساند اما افزایش بی‌رویه تولید این محصول و بازی برخی دلالان با بازار زعفران تهدید جدی برای زعفران ایرانی به حساب می‌آید.

,

 

,

دلالان با پول‌های سرگردان زعفران را در خانه‌هایشان انبار می‌کنند

,

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: برخی با پول‌های سرگردان خود بدون هیچ اطلاعات و نقشی در بازار زعفران محصول را از تولید‌کنندگان خریداری و در منازل خود انبار می‌کنند تا کمبود کاذبی در بازار ایجاد شود و در پی افزایش قیمت آنها بتوانند به سودهای یک شبه دست پیدا کنند.

,

 

,

حسینی اعلام کرد: این دلالان سخت در اشتباهند، چراکه در مقاطعی کوتاه به سودهای یک شبه دست پیدا کنند اما ظرفیت مصرف و تجارت زعفران در دنیا محدود است و آنها تا هر زمانی که می‌خواهند نمی‌توانند محصول انبار شده خودشان را به هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند و روزی فرا می‌رسد که قیمت زعفران سیر صعودی خود را از دست می‌دهد و از آن روز به بعد زیان دلالان آغاز می‌شود و متوجه می‌شوند که سخت در اشتباه بودند.

,

استقبال تاجران چینی از زعفران نیمه خالص

,

وی گفت: برخی دلالان و تاجران خارجی نیز از این وضعیت راضی هستند و به دنبال چنین دلالانی هستند، چرا که به عنوان مثال برخی تاجران چینی با پرسه زدن در خیابان‌های استان خراسان به دنبال زعفران نیمه خالص و مخلوط شده که قیمت پایین‌تری دارد می‌گردند و از سویی دیگر دلالان نیز دست به دست آنها داده و بازار زعفران را برهم می‌زنند گویا عزمی جدی وجود دارد تا زعفران ایرانی را به مسیری ببرد که دیگر کسی به آن اعتماد نکند.

,

عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: قیمت جهانی زعفران کیلویی 1400 دلار یعنی حدود 4.5 تا پنج میلیون تومان است و قیمت داخلی آن نباید از کیلویی 4.5 تا 5.5 میلیون تومان بیشتر شود، اما برخی با دلالی در این بازار با قیمت هر طور که می‌خواهند بازی می‌کنند.

,

 

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه