اخبار داغ

افشاگری درباره «توزیع رایگان سیب زمینی‌ها»

افشاگری درباره «توزیع رایگان سیب زمینی‌ها»
"طبق نامه شماره «۵۲۳۴۰» یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری با نام آقای «ب» به تعدادی از کارشناسان این نهاد، درخواست شده است که نسبت به بررسی حدود و ضوابط قانونی در خصوص تقاضای وزارت جهاد کشاورزی راجع به «توزیع رایگان مازاد سیب ‌زمینی و پیاز بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور» اقدام شود."
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبحانه؛ اگرچه واژه سیب زمینی، یک نام و حتی اصطلاح مشهور در افواه و افکار عمومی است، اما چند سالی می شود که این محصول مهم و مفید، وارد دعواهای سیاسی هم شده است و هم در دولت سابق و هم در دولت فعلی، نوع توجه برخی مسئولان اجرایی به این محصول، با واکنش ها و جنجال هایی همراه بوده است.

آنچه که طی روزهای گذشته باعث شهرت بیشتر سیب ‌زمینی شده است، بعد سیاسی و اجتماعی آن است که به خاطر رخ دادن اتفاقی عجیب در استان فارس نمود پیدا کرده است و دفن ۱۷۰۰ تن سیب‌ زمینی که در تابستان امسال اتفاق افتاده باعث شد تا بار دیگر، درستی یا غلط بودن این تصمیم بزرگ، مورد توجه قرار بگیرد.

با یک حساب سرانگشتی اگر قیمت سیب ‌زمینی را کیلویی هزار تومان در بازار محاسبه کنیم، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان محصول در استان فارس دفن شده است و اگرچه برخی مسئولان استانی تاکید می کنند که "دفن سیب زمینی ‌ها اتفاق خاصی نبود چون درگذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ ایم و در راستای تنظیم بازار روی ‌داده است." اما برخی از نمایندگان و کارشناسان نیز تلف شدن این حجم از محصول را اسراف و باعث تاسف و نگرانی توصیف کرده اند.

در جدیدترین تحولات برای تشریح این موضوع، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که "سازمان بازرسی کشور مامور رسیدگی به دفن 1700 تن سیب زمینی شده" و افزوده است: در این بررسی، دلایل فاسد شدن سیب زمینی‌ ها و راهکارهای جلوگیری از عدم دفن آن مشخص می شود.

یک منبع آگاه: ثبت و تایید درخواست وزارت جهادکشاورزی برای توزیع رایگان سیب زمینی

اما یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار "صبحانه" به تشریح یک نامه ثبت شده در سیستم دولت پرداخته و تاکید کرد: « با بررسی مستندات و مفاد این نامه رسمی مشخص می شود که مسئولان وزارت جهادکشاورزی، قصد توزیع رایگان این سیب زمینی ها را بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را داشته اند»

بر اساس اطلاعات این فرد، "طبق نامه شماره «۵۲۳۴۰» یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری با نام آقای «ب» به تعدادی از کارشناسان این نهاد، درخواست شده است که نسبت به بررسی حدود و ضوابط قانونی در خصوص تقاضای وزارت جهاد کشاورزی راجع به «توزیع رایگان مازاد سیب ‌زمینی و پیاز بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور» اقدام شود."

طبق اعلام این منبع آگاه، این نامه در تاریخ 3 شهریورماه امسال در سیستم رسمی ثبت شده است و علت درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای «توزیع رایگان» این محصولات نیز 2 نکته مهم «عدم امکان فروش در بازار و جلوگیری از امحاء » ذکر شده است.

به گفته این فرد، چند روز پس از این درخواست، کارشناسان مربوطه در پاسخ به نامه آقای «ب» صریحا اعلام می کنند که طبق استدلال های موجود در این نامه و همچنین با توجه به اینکه طبق بند 6 اصل 43 قانون اساسی که تاکید می کند "یکی از ضوابطی که جمهوری اسلامی بر آن استوار است منع از اسراف و تبذیر در همه شئون مربوط به اقتصاد است"، تصویب پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی بلااشکال است.

این منبع مطلع در عین حال تاکید کرد: البته گردش کار مربوط به توزیع رایگان سیب زمینی ها، در دولت طی نشده است چراکه پس از استعلام آقای "ب" و تایید کارشناسان مربوطه، موضوع باید در دستور کار هیئت وزیران قرار می گرفت که ممکن است به دلبل متنوعی چون عدم موافقت برخی مسئولان، تاخیر در گردش کار مربوطه یا پایان مهلت مربوط به این بررسی با توجه به فاسد شدن سیب زمینی ها، این سیر اداری به اتمام نرسیده است.

وی در پایان این گفتگو با طرح سوالاتی از مسئولان اجرایی، تاکید کرد: اگر مسئولان وزارت جهادکشاورزی قصدی برای توزیع رایگان این سیب زمینی ها نداشتند، علت استعلام شان از دولت چه بوده است؟ با توجه به موافقت های صورت گرفته با پیشنهاد وزارت جهاد، علل عدم اجرایی شدن این درخواست چیست؟ این سیب زمینی ها پس از تایید مجوزهای مربوط به توزیع رایگان این محصولات، معدوم شده اند یا قبل از آن؟

صبحانه نیز امیدوار است مسئولان دولتی و جناب آقای حجتی رسما اعلام کنند استدلال های مطرح شده در نامه رسمی وزارت جهادکشاورزی به مسئولان نهاد ریاست جمهوری راجع به کدام سیب زمینی ها و پیازهای در معرض فساد بوده است که علی رغم تاکید وزارتخانه بر توزیع رایگان آن، چنین درخواستی اجرایی نشده است و اکنون برخی مسئولان سخن از ضرورت دفن و امحای این محصولات می گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
, یک منبع آگاه: ثبت و تایید درخواست وزارت جهادکشاورزی برای توزیع رایگان سیب زمینی,
,
,
,
,
,
, طبق اعلام این منبع آگاه، این نامه در تاریخ 3 شهریورماه امسال در سیستم رسمی ثبت شده است و علت درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای «توزیع رایگان» این محصولات نیز 2 نکته مهم «عدم امکان فروش در بازار و جلوگیری از امحاء » ذکر شده است.,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه