اخبار داغ

یادداشت/ مصطفی ترکاشوند

برای آن سه آذر اهورایی/ دانشجو همچنان بیدار است

برای آن سه آذر اهورایی/ دانشجو همچنان بیدار است
دانشجوی متعهدِ امروز می داند اگر به آمریکا اعتماد کند بار دیگر سینه اش با ضرب گلوله ی استکبار دریده خواهد شد و درود بر سه آذر اهورایی شهیدان راه آزادی و استقلال و درود بر دانشجویان همیشه بیدار ایران اسلامی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملایری‌ها؛ با ملی شدن صنعت نفت ، ذیلِ تلاش های خستگی ناپذیر دکتر مصدق و آیت الله کاشانی ، پوزه ی استعمارِ پیر بریتانیا به خاک مالیده شد و دو قرن چپاول ثروت ملی ایرانیان پایان یافت . هرچند اژدهای هفت سرِ استعمار از در دیگری وارد این خاک شد . بریتانیا رفت و جای خود را به کشوری داد که توانسته بود از فاجعه ی جنگ دوم جهانی سر سالم به در ببرد ؛ یعنی ایالات متحده آمریکا . یانکی های آونجلیکال موفق شدند در 28 مرداد 1332 با یک کودتای تمام عیار، دولتی را سرنگون کنند که روزی نسخه ی کهنه روبهی چون بریتانیا را در هم پیچیده بود . دکتر مصدق به ایالات متحده اعتماد داشت اما شاید فراموش کرده بود که سگ زرد برادر شغال است و شعارهای استعمار زدایی 1942 به بعد آمریکایی ها در واقع شروع استعمار مدرن است . مردم ایران از 1332 تا 1357 چوب همین اعتماد نابجا را خوردند تا شیرینی کامشان از ملی شدن صنعت نفت با حضور یک قلدر دیگر در خاکشان به تلخی مبدل شود. در آبانماه سالِ کودتا ، در فضای سنگین خفقان و زیر سایه ی میلیتاریسم خشن سرلشکر زاهدی رئیس دولت کودتاچیان خبر سفر ریچارد نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران منتشر شد . دانشجویان دانشگاه تهران که سقوط دولت قانونی دکتر مصدق را از چشم آمریکایی ها می دیدند با شنیدن این خبر دست به تظاهرات گسترده زدند و بدین شکل مخالفت خود را با حضور نیکسون ابراز داشتند . زاهدی اما در این آشفته بازارِ سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران با خبر برقراری دوباره ی رابطه با انگلستان نمکی تازه بر زخم ملت پاشید . محمدرضا که احساس می کرد به پشتوانه ی نظامیان و دولت ایالات متحده اقتدار خود را بازیافته است با مستقر کردن نیروی نظامی در اطراف دانشگاه تهران در چند روز مانده به 16 آذر فضای امنیتی حاکم بر کشور و پایتخت را تشدید کرد . صبح روز 16 آذر وقتی نظامیان وارد محوطه ی دانشگاه شدند با اعتراض شدید دانشجویان دانشکده فنی مواجه می شوند . در این اعتراضات که حتی به کلاس ها هم کشیده شد ، سه دانشجوی بی دفاع دانشکده فنی ( مصطفی بزرگ نیا ، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی) مظلومانه به شهادت می رسند. دو روز بعد از این جنایت ، نیکسون در قتلگاه آن سه آذر اهورایی حاضر شد سخنرانی کرد و از طرف دولت وقت ایران مفتخر به دریافت دکترای افتخاری حقوق گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ملایری‌ها, با ملی شدن صنعت نفت ، ذیلِ تلاش های خستگی ناپذیر دکتر مصدق و آیت الله کاشانی ، پوزه ی استعمارِ پیر بریتانیا به خاک مالیده شد و دو قرن چپاول ثروت ملی ایرانیان پایان یافت . هرچند اژدهای هفت سرِ استعمار از در دیگری وارد این خاک شد . بریتانیا رفت و جای خود را به کشوری داد که توانسته بود از فاجعه ی جنگ دوم جهانی سر سالم به در ببرد ؛ یعنی ایالات متحده آمریکا . یانکی های آونجلیکال موفق شدند در 28 مرداد 1332 با یک کودتای تمام عیار، دولتی را سرنگون کنند که روزی نسخه ی کهنه روبهی چون بریتانیا را در هم پیچیده بود . دکتر مصدق به ایالات متحده اعتماد داشت اما شاید فراموش کرده بود که سگ زرد برادر شغال است و شعارهای استعمار زدایی 1942 به بعد آمریکایی ها در واقع شروع استعمار مدرن است . مردم ایران از 1332 تا 1357 چوب همین اعتماد نابجا را خوردند تا شیرینی کامشان از ملی شدن صنعت نفت با حضور یک قلدر دیگر در خاکشان به تلخی مبدل شود. در آبانماه سالِ کودتا ، در فضای سنگین خفقان و زیر سایه ی میلیتاریسم خشن سرلشکر زاهدی رئیس دولت کودتاچیان خبر سفر ریچارد نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران منتشر شد . دانشجویان دانشگاه تهران که سقوط دولت قانونی دکتر مصدق را از چشم آمریکایی ها می دیدند با شنیدن این خبر دست به تظاهرات گسترده زدند و بدین شکل مخالفت خود را با حضور نیکسون ابراز داشتند . زاهدی اما در این آشفته بازارِ سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران با خبر برقراری دوباره ی رابطه با انگلستان نمکی تازه بر زخم ملت پاشید . محمدرضا که احساس می کرد به پشتوانه ی نظامیان و دولت ایالات متحده اقتدار خود را بازیافته است با مستقر کردن نیروی نظامی در اطراف دانشگاه تهران در چند روز مانده به 16 آذر فضای امنیتی حاکم بر کشور و پایتخت را تشدید کرد . صبح روز 16 آذر وقتی نظامیان وارد محوطه ی دانشگاه شدند با اعتراض شدید دانشجویان دانشکده فنی مواجه می شوند . در این اعتراضات که حتی به کلاس ها هم کشیده شد ، سه دانشجوی بی دفاع دانشکده فنی ( مصطفی بزرگ نیا ، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی) مظلومانه به شهادت می رسند. دو روز بعد از این جنایت ، نیکسون در قتلگاه آن سه آذر اهورایی حاضر شد سخنرانی کرد و از طرف دولت وقت ایران مفتخر به دریافت دکترای افتخاری حقوق گردید.,

16 آذر ، روز دانشجو نامیده شد و مبدأ نهضتی گردید که بعدها در 22 بهمن 1357 به رهبری امام خمینی رحمة الله علیه به پیروزی رسید و لقب بزرگترین رویداد قرن بیستم را به خود گرفت . روز دانشجو سالروز شهادت سه آذر اهورایی است که در مقابل نفوذ استکبار سینه سپر کردند. یاران دبستانیِ آذر ماه 1332 به همه ی بشریت آموختند مقابل مستکبر نباید لبخند زد ، باید سینه سپر کرد ، هرچند بهایش خون باشد . امروز مصداق عینی استکبار همان آمریکا است ، باراک اوبامای 2015 همان آیزنهاور 1953 است و جان کری همان نیکسونِ حقوقدان ، و استکبار همان استکبار. دانشجوی متعهدِ امروز می داند اگر به آمریکا اعتماد کند بار دیگر سینه اش با ضرب گلوله ی استکبار دریده خواهد شد . درود بر سه آذر اهورایی شهیدان راه آزادی و استقلال و درود بر دانشجویان همیشه بیدار ایران اسلامی.

,

روز دانشجو مبارک

,

مصطفی ترکاشوند

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه