اخبار داغ

به بهانه سالروز ارتحال کریمه اهل بیت(ع)؛

کوثر نوری به کویر قمی

کوثر نوری به کویر قمی
حضرت فاطمه معصومه(س) بی شک کوثر نوری است که نه فقط کویرنشینانِ قم که همه تشنگان ایران اسلامی بلکه جهان اسلام و فراتر از آن کل بشریت را با انوار معنوی و الهی خود سیراب می سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود.این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا ,

حضرت معصومه(س) بانوی بزرگواری بود که در سنین کودکی با مصیبت شهادت پدر خود در زندان های هارون در شهر بغداد مواجه شد، و بعد از این غم جانگداز تحت مراقبت برادر بزرگوارش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قرار گرفت.

,

این بانوی بزرگوار سال های سختی را پیش رو داشت و سرانجام در سال 200 هجری قمری برادر بزرگوارشان توسط نا اهلان زمانه و خلیفه آن زمان مامون عباسی به سفری تبعید گونه به مرو فرستاده شدند و این امام بزرگوار نیز بدون آنکه کسی از بستگانش را همراه خود داشته باشد به خراسان سفر کردند.

,

 بعد از تحمل یک سال غم و اندوه دوری برادر، کریمه اهل بیت به شوق دیدار برادر خود و ادای رسالت زینبی خود و رساندن پیام ولایت به همراه عده ای از بستگان خود راهی خراسان شدند و کرامت این بانو به حدی بود که  به هر شهر و دیار و محله ای که می رسیدند مورد استقبال مردم قرار می گرفتند.

,

و در این روزها بود که آن حضرت مانند عمه ی بزرگوارش حضرت زینب(س) پیامی از جنس مضللومیت و غریبی برادرش به مردم مومن و مسلمان رساند و مخالفت خود و اهل بیت را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار داشت.

,

فاطمه معصومه (س) روزها و ساعت های سختی را در شناساندن حق و مظلومیت اهل بیت تحمل کرد و در این راه با مخالفت های بسیاری روبرو شد، در همین جهت وقتی کاروان حضرت به شهر ساوه رسید مخالفان بانو به پشتیبانی ماموران حکومت  سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند و نتیجه ی این جنگ بسیار غم انگیز بود زیرا تمامی مردان کاروان به دست مخالفان به شهادت رسیدند و حتی به نقلی حضرت معصومه(س) را نیز مسموم کردند.

,

به هر حال دراین فراز  و نشیب ها و در این راه پر پیچ و خم یا بر اثر غم و اندوه زیاد این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، کریمه اهل بیت (س) بیمار شدند و بر اثر همین بیماری توان ادامه راه به سمت خراسان را نداشتند و مقصد خود را شهر مقدس قم برگزید و پرسید:از شهر ساوه تا قم چند فرسنگ راه است؟هر آنچه بود جواب دادند فاطمه معصومه(س) فرمود:مرا به شهر قم ببرید چونکه از پدر بزرگوارم شنیده ام که شهر قم مرکز شیعیان ما است.

,

ورود کریمه اهل بیت (س) به قم

,

بعد از رهسپاری حضرت معصومه(س) از ساوه به شهر مقدس قم بزرگان شهر قم از شنیدن این خبر خوشحال شدند و به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند.

,

حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند، سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.

,

بیت النور محل عبادت حضرت معصومه(س)

,

یکى از مدارس علمیّه شهرستان قم، مدرسه مبارکه ستیه است که در محلّه میدان میر و جنب آن میدان واقع شده و مشهور است که حضرت فاطمه معصومه (س) در دوران اقامتشان در قم - یعنى در فاصله ورود تا وفات - در این مکان به سر مى ‏برده و دوران 17 روز نقاهت و بیمارى خود را در آنجا گذرانیده‏اند و براى آن مجلّله معظّمه در آن مکان محرابى‏ بوده ‏است که در آن عبادت‏ مى‏کرده‏اند و به گفته بعضى ‏از اهل ‏تحقیق آن بقعه‏ مبارکه را بیت ‏النّور خوانده‏اند و آن بقعه جزء خانه موسى بن خزرج بوده و او از آن حضرت در آن‏جا پذیرائى مى ‏کرده است.

,

 بیت النور محراب کوچکى است که قنوت هاى خویش را با محراب کوچک ولى آسمانى آن عبادتگاه زیبا تقسیم مى‏کرد. «بیت النور»; خانه‏اى است از نور که هنوز بعد از سالهاى زیادى که بر آن گذشته عطر بهشتى بانویى ملکوتى را منتشر مى‏کند، بیت النور بوى معصومه(سلام الله علیها) مى‏دهد و اگر چشم دل باشد، قوس محرابش تجلى نمازهاى عارفانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)است که در دخترش معصومه(سلام الله علیها) تبلور یافته است.

,


در ذیل روایتى که مرحوم مجلسى اعلى‏اللَّه‏مقامه در شرح حال حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نقل کرده آمده است که: محراب نماز فاطمه سلام‏اللَّه‏علیها تا هم‏اکنون در خانه موسى بن خزرج موجود است.
مرحوم محدث قمى رضوان‏اللَّه‏علیه بعد از نقل این مطلب مى‏گویند: فقیر گوید: در زمان ما نیز آن محراب موجود است و آن واقع است در محله میدان میر و معروفست به ستّیه و ستّى، به معنى خانم و بى‏بى است.
و ما نیز مکرّر به زیارت آن مکان مقدّس رفته‏ایم. حجره مزبور که محراب مبارک حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها در آن قرار دارد، در قسمت جنوبى مدرسه واقع شده است.
این مدرسه شریف به امر و همّت مرحوم آیت اللَّه العظمى آقاى گلپایگانى قدس سرّه بازسازى شده است، در پیشانى درگاه شمالى بقعه عبارت: یا فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ و در ذیل آن این بیت ثبت شده است:
این جایگاه کیست که آنقدر منوّر است این سجده‏گاه دختر موسى‏بن‏جعفر است.

,
,
,
,
,
,

وفات حضرت معصومه(س)
سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند.

,
,

همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد. 

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است. 

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد." پایگاه خبری تحلیلی قم فردا" سالروز وفات آن حضرت را به تمام عاشقان حضرتش تسلیت می گوید.

حدیثی پیرامون حضرت معصومه(س)
قال الصادق علیه السلام:
ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم

خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه