اخبار داغ

هدفمند کردن تکالیف درسی باعث نشاط دانش آموزان می شود

هدفمند کردن تکالیف درسی باعث نشاط دانش آموزان می شود
پری لطفی معلم و فوق دیپلم آموزش ابتدایی در ناحیه ۱ کرج در یک پژوهش راهکارهای هدفمند نمودن تکالیف درسی دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دانش روز پری لطفی معلم پژوهنده ناحیه ۱ کرج با اشاره به پژوهش خود تحت عنوان “راهکارهای هدفمند نمودن تکالیف درسی دانش آموزان” گفت: سعی کردم تکالیف درسی را با دقت بیشتری تعیین کنم در اولین قدم به علت علاقه ای که دانش آموزان به کار گروهی داشتند به گروه بندی آنها پرداختم و سعی کردم در هر گروه از دانش آموزان خوب، متوسط و ضعیف استفاده کنم و قوانین کار گروهی را به خوبی برای آنها توضیح دادم و هر تکلیفی که برای آنها تعیین می کردم کاملا اهداف آن را برای آنها شرح می دادم و زمانی را نیز برای تحویل و انجام کارهای گروهی انتخاب می کردم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دانش روز,

وی افزود: در مورد تکالیف فردی نیز سعی می کردم تکالیف با سن و توان جسمی و رشد دانش آموزان متناسب و با محیط زندگی یادگیرندگان مرتبط باشد همچنین به تفاوت های فردی آنها نیز توجه کردم و سعی داشتم تکالیف ابزاری برای تنبیه آنها نباشد و حالت جریمه نداشته باشد و خلاقیت و ابتکار دانش آموزان و قدرت تخیل آنها را تقویت کند و چند بعدی باشد مثلا برای دانش آموزان قوی تکالیف پروژه ای و برای دانش آموزان ضعیف تکالیف امتدادی و تمرینی تعیین می کردم.

,

لطفی اظهار داشت: عملکرد رفتار دانش آموزان نشان دهنده اشتیاق در آنها بود و من با رضایت بیشتر به کارم ادامه می دادم. حالا من تاثیرات مثبت مثبت تکلیف را در دانش آموزانم می دیدم. آنها دیگر با دید قبلی به تکلیف نگاه نمی کردند و با آرامش بیشتر از وقت دیگر مخصوصا تکالیف گروهی و تهیه گزارش ها را به نحو احسن انجام می دادند و احساس رقابت سالمی برای بهتر انجام دادن تکالیف در گروه ها بوجود آمده بود.

,

وی تصریح کرد: پس از هدفمند نمودن تکالیف درسی شور و نشاط در چهره دانش آموزان دیده می شد. به طوریکه زنگهای تدریس دانش آموزان پویا و فعال شده بودند و حتی گوی سبقت را از من ربوده بودند و اطلاعاتی به کلاس ارائه می دادند که از مطالب کتاب خیلی فراتر بود و کلاس از معلم محوری به دانش آموز محوری تبدیل شده بود.

,

معلم پژوهنده ناحیه ۱ کرج در خاتمه خاطر نشان داشت: معلومات دانش آموزان خیلی بالاتر رفته بود و آنها سعی می کردند تکالیف را با روش خلاق انجام دهند و حتی در زندگی روزمره خود نیز تطبیق دهند. دانش آموزان به مطالعه کتابهای غیر درسی علاقه مند شده بودند و سعی می کردند هر مطلبی را که به نحوی با دروس ارتباط دارند را جمع آوری کرده و به دوستانشان ارائه دهند و والدین آنها نیز از بابت این پیشرفت در فرزندانشان بسیار احساس رضایت می کردند.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه