اخبار داغ

زخم فراموشی بر میراث گذشتگان؛

جوغن اولویت خرید نوعروس ها در قدیم / لزوم حفظ ابزار قدیمی

جوغن اولویت خرید نوعروس ها در قدیم / لزوم حفظ ابزار قدیمی
جوغن (joghan ) همان هاون سنگی است که از سنگ کوه تراشیده شده و برای کوبیدن جو و گندم قبل از آسیاب کردن و هر چیزی که نیاز به کوبیدن داشت در آن می کوبیدند جنس هاون و دسته آن هر دو از سنگ تراشیده میشد و از این ابزار دیگر در خانه‌های امروزی خبری نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  فرهنگ کده؛ ابزار و لوازم زیبا و ساخته دست انسان‌ها در آشپزخانه همیشه سلامت روح و جسم و همچنین ابزاری کاربردی برای تهیه و پخت غذاهایی لذید و باب میل هر منطقه و متناسب با غذاهای مورد استفاده آن خطه به همراه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  , فرهنگ کده, ؛ ابزار و لوازم زیبا و ساخته دست انسان‌ها در آشپزخانه همیشه سلامت روح و جسم و همچنین ابزاری کاربردی برای تهیه و پخت غذاهایی لذید و باب میل هر منطقه و متناسب با غذاهای مورد استفاده آن خطه به همراه داشته است.,

در استان هرمزگان، هاون که به آن در زبان محلی جوغن می‌گویند در آشپزخانه، استفاده فراوانی داشته و دارد و در گذشته جوغن را از جنس چوب می‌ساختند و چوبی از درختان محلی که بدنه محکمی داشته و بر اثر ضربه ترک یا شکسته نمی‌شد .

,

, ,

چوب هاون  که توسط نجاران داخل آن تراشیده و آن را گود کرده بودند که به همراه یک سنگ استوانه ای شکل که به آن دسته جوغن می‌گفتند، جوغن را تشکیل می داد.

,

 

,

با گذشت زمان و بهره‌گیری از ذوب و شکل دادن فلزات، این ابزار را از فلزاتی همچون مس و چدن می ساخته‌اند و در شکل کلی این دو شبیه یکدیگر هستند ولی دسته جوغن فلزی دارای قسمت‌های برآمده‌ای برای درست قرار گرفتن در دست می باشد.

,

 
از جوغن استفاده‌های فراوانی می‌شود از قبیل ساییدن ادویه جات و سبزیجات و از آنجا که مصرف ادویه در استان هرمزگان زیاد است، لذا استفاده از جوغن چه در گذشته و چه حال رونق فراوانی دارد.

,
,

 

,

جوغن ابزاری است برای کوبیدن و نرم کردن جو، گندم، نمک، ادویه، کشک، برگ کنار و حنا که آن را از مرغوب‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها در اندازه‌های مختلف می‌ساختند و “دسته جوغن” را از چوب سفت درست می‌کردند که استفاده از این دسته چوبی نیاز به زور بازو و قدرت بدنی داشت و بیشتر زنان این بار را به دوش می کشیدند.

,

 

,

در گذشته هاون سنگی از لوازم ضروری زندگی بوده است و گاهی به علت وزن زیادش با خانه خرید و فروش می‌شد و در حال حاضر این وسیله بیشتر جنبه یادگاری دارد و ظاهرا قدمت و تاریخچه هاون به دوره هخامنشیان بر می‌گردد.

,

 

, ,


امروزه جوغن‌های چوبی با دسته سنگی کمتر دیده می‌شود و بیشتر برای له و خرد کردن تنباکوهای خشک شده، استفاده می‌شود و ولی جوغن‌های فلزی با وجود نفوذ گسترده لوازم الکتریکی به آشپزخانه‌ها هنوز هم در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,
,

 

,

 در پخت غذای ویژه هرمزگان که قلیه ماهی نام دارد ،از جوغن برای له کردن شنبلیله و سبزی ماهی و همچنین سیر و پیاز استفاده می‌شود که چه بسا طراوت و تازگی این مواد غذایی ارزشمند به غذا انتقال می‌یابد.

,

 

,

در گذشته تازه عروس‌ها برای تهیه لوازم اولیه زندگی علاوه بر دیگر لوازم آشپزخانه، جوغن را نیز در اولویت‌های خاص خریدهای خود قرار می دادند.

,

 

,

 ایجاد سر و صدا و مشکل بودن کار با جوغن سبب شده که استفاده از آن کم کم منسوخ  و جای خود را به لوازم برقی پر سرعت بدهد و از این ابزار هم دیگر در خانه‌های امروزی خبری نیست.

,

 

,

امید است این ابزار را به عنوان میراثی ماندگار از گذشتگان برای سلامتی خود و خانواده مورد استفاده قرار دهیم و همیشه از مواد غذایی تازه و باطراوت لذت ببریم.

,

 

,

انتهای خبر/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه