اخبار داغ

فضانورد روس به ایران سفر می کند +عکس

فضانورد روس به ایران سفر می کند +عکس
«الکساندر لازوتکین» فضانورد برجسته روس در سفر هفته جاری خود به ایران از چهار شهر دیدن می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایرنا، مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در یادداشت فیس بوکی خود در باره این سفر که براساس برنامه اعلام شده قرار است فردا (سه شنبه) آغاز شود، نوشت: در برنامه های سفر لازوتکین به شهرهای تهران، اصفهان، نهاوند، دامغان برنامه های متعددی گنجانده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
, ,

سفیر ایران نوشت: لازوتکین که 19 سال پیش یعنی اواخر بهمن ماه با فضای پیمای سایوز-25 به عنوان مهندس به ایستگاه فضایی «میر» رفت، پیش از سفر به ایران در سفارت حضور یافت و همراه سیروس برزو دوست قدیمی خود گفت وگوی طولانی با وی داشتم.

سنایی افزود: وقتی از الکساندر در مورد احساساتش در فضا پرسیدم، گفت « آرزو می کردم همه سیاستمداران و قدرتمندان در سفر به فضا یکبار کشور خود و کره زمین را نظاره کنند و ببینند که کشور آنان بخش کوچکی از زمین و کره زمین هم جزء کوچکی از یک عظمت لایتناهی است.

الکساندر لازوتکین هشتاد و ششمین فضانورد روسیه است که اکنون در بخش های جانبی فضایی در این کشور مشغول کار است.

گرچه او تنها یک بار به فضا سفر کرد اما به دلیل وقوع تصادف ناو باربری پروگرس با بخشی از مجتمع مداری میر که وی و دو همراهش سرنشینان این ایستگاه فضایی بودند، یکی از پرجنجال ترین ماموریت های فضایی بشمار می رود.

لازوتکین فارغ التحصیل دانشگاه حمل و نقل هوایی مسکو (مایی) که مهندسی مکانیک را با تخصص طراحی و آزمایش تجهیزات پروازی گرفته، از سال 1984 به عنوان مهندس در شرکت سازنده سامانه های فضایی انرگیا فعالیت دارد.

آموزش وی وی از سال 1992 به عنوان فضانورد آغاز شد و بعد از سپری کردن مراحل دشوار آموزش و تمرین سال 1994 رسما عنوان فضانورد را دریافت کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


لازوتکین از 10 فوریه تا 15 ماه اوت سال 1997 به عنوان مهندس پرواز ناو سایوز تی.ام-25 همراه «واسیلی تسیبلیف» و «رینهولد اوالد» به مجتمع مداری میر اعزام شد که در طول این ماموریت 185 روزه حوادث مختلفی مانند آتش سوزی در ایستگاه اتفاق افتاد و در جریان اتصال مجدد ناو بدون سرنشین باربری پروگرس، این سفینه به بخشی از مجتمع برخورد کرد و وضعیتی خطرناک را بوجود آورد.

فضانورد روس که آموزش و تمرین را مدتی بعد از بازگشت آغاز کرد و چند بار هم به عنوان عضو جانشین گروه پرواز فعالیت داشت، سال 2005 در حالی که به تمرین های پیش از ماموریت اعزام مجدد مشغول بود در مرکز فضایی هیوستون، دچار مشکل قلبی شد.

,
,
,
,
, ,


لازوتکین که سال 2007 بر اساس تصویب کمیسیون پزشکی از سفر به فضا محروم شد پس از مدتی ریاست موزه یادمان های فضایی روسیه، یکی از مسئولان عالیرتبه شرکت فضایی زوزدا روسیه شد.

,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه