اخبار داغ

روزی که مردم تشویق به کاشت نهال می شوند/ 15 اسفند روز درختکاری

روزی که مردم تشویق به کاشت نهال می شوند/ 15 اسفند روز درختکاری
در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است و روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز، درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند و هر کدام از ما در طول زندگیمان، چه در کودکی و چه در حال حاضر، خواسته یا ناخواسته، آسیب ها و ظلم هایی به طبیعت روا داشته ایم. ظلم هایی که عمدتا از روی ناآگاهی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 

,

 

,

ظلم در مقابل طبیعتی که سرسبزی و طراوت را برای ما به ارمغان می آورد. طبیعتی که نغمه های زیبای پرندگان در لابه لای شاخه های درختان را نیز به ما یادآور می شود و برای جبران اشتباهاتمان، احیای طبیعت و بازسازی محیط زیست روز درختکاری بهترین فرصت برای همه ما است تا دین خود را به زمین ادا کنیم.

,

 

,

 

,

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم تری در زندگی بشر ایفا می کنند، از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مدادهای مختلف) ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و از سو ی دیگر به منزله ریه های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه را ایفامی کنند.

,

 

,

 

,

در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند و این روز در چندین کشور گرامی داشته می‌شود ، این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است.

,

 

,

 

,

چرا که به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح شهرهای بزرگ  آلاینده ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می کند و افزایش هر چه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب می شود و این وضع نامساعد گروه های آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می کند و در چنین شرایطی مسأله درخت و درختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی های مذکور به شمار می آید و ایجاد جنگل ها و فضای سبز در اطراف شهرهای بزرگ به تاسیس کارخانجات تولید اکسیژن می ماند.

,

 

,

 

,

در کشور ما مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند ، ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند ، در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

,

 

,

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد و دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

,

 

,

دولت با همکاری شهرداری مناطق مختلف، و با در اختیار قرار دادن نهال های مجانی در سطح شهر به علاقه مندان محیط زیست، در امر درختکاری و احیای محیط زیست، کمک شایانی می کند.

,

 

,

ایده اولیه این روز، توسط جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا آمریکا در 10 آوریل سال 1873 پایه‌گذاری شد و اگر چند تا بذر کوچیک بکاریم، یه قدم بزرگ برای حفظ محیط زندگی‌ برداشتیم. ما از مردم خواهش میکنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه