اخبار داغ

سر در گمی صنایع بر باد رفته

جیغ بنفش دولت بر سر کارگران هپکو/وعده سر خرمن تدبیر به صنایع بزرگ کشور+تصاویر

جیغ بنفش دولت بر سر کارگران هپکو/وعده سر خرمن تدبیر به صنایع بزرگ کشور+تصاویر
شرکت هپکو اراک که چند ماهی است با مشکلات مختلفی از جمله مسائل مالی و تجمعات دنباله دار کارگری مواجه بود اکنون مرخصی اجباری برای کارگران را تا 14 فروردین در دستور کار قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛صبح امروز کارگران شرکت هپکو اراک هنگام ورود به کارخانه از تعطیلی این واحد تولیدی مطلع شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,


 javascript:void(0)

,
, , , , javascript:void(0),


شرکت هپکو اراک که چند ماهی است با مشکلات مختلفی از جمله مسائل مالی و تجمعات دنباله دار کارگری مواجه بود  اکنون مرخصی اجباری برای کارگران را تا 14 فروردین در دستور کار قرار داده است.
 

امید نا امید شده صنایع در پسابرجام

درحالی که امید صنایع کشور به دوران پسابرجام بود اما سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برجام در شکوفایی اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت این روزها سایه سنگین رکود و تعطیلی را بر سر تولید کنندگان این عرصه انداخته است.

استان مرکزی به دلیل استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد تجمع های کارگری در مقابل استانداری باشیم.

بیش از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که هم اکنون در خوشبینانه ترین حالت این واحدها با ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.
 

,
,
,
,
, امید نا امید شده صنایع در پسابرجام, امید نا امید شده صنایع در پسابرجام,
,
,
,
,
,
,
,


اعتراضات دنباله دار کارگران هپکو و بی توجهی مسئولین
کارگران شرکت هپکو اراک که به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان روز سه شنبه ۱۱ اسفندماه مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.


البته علی رغم وعده های مسئولین تا هفته بعد از این تجمع بخشی از حقوق یک ماه کارگران به حسابشان واریز شد و این موضوع باعث شد تا کارگران هپکو بار دیگر شنبه ۱۵ اسفندماه دست از کار برداشته و با حضور در محوطه شرکت بار دیگر اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.


پس از این تجمع بخشی از معوقات کارگران پرداخت شد اما همچنان تاخیر در پرداخت کامل حقوق کارگران و عیدی آنها  با توجه به شرایط تورم و اقتصاد جامعه  مشکلات معیشتی کارگران را حل نکرده باقی گذاشت و سبب تجمع آنها از صبح 22 اسفند در شرکت و سپس راهپیمایی آنها به سمت مرکز شهر شد.
 


عطاریان سهامدار قبلی شرکت هپکواراک حدود 6 تا 7ماه پیش به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که به دلیل فشار تحریم ها و ضرر دهی شرکت قادر به نگه داشتن شرکت نیست و برای واگذاری آن اعلام آمادگی کرد.

,
, اعتراضات دنباله دار کارگران هپکو و بی توجهی مسئولین, اعتراضات دنباله دار کارگران هپکو و بی توجهی مسئولین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
بر این اساس درخواستهایی برای خرید این شرکت ارائه شد و تعدادی مشتری ایرانی و خارجی بازدیدها و بررسی های خود را آغاز کرده اند تا تصمیم نهایی برای واگذاری هپکو اراک گرفته شود.

,
,
,


 
البته باید شرایط خریداران مختلف بررسی و تصمیمی گرفته شود تا شرایط شرکت از این بدتر نشود و هپکو به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار شود که توانایی خارج کردن شرکت از این وضعیت و چرخاندن چرخ تولید آن را داشته و ظرفیت هپکو در ساخت و تولید ماشین آلات راهسازی را به کار گیرد.   
 

سال جدید،شرایط هپکو خوب می شود/پول برای تولید نداریم/تجمعات فرصتهای هپکو را هدر می دهد

,
,
,
,
,
, سال جدید،شرایط هپکو خوب می شود/پول برای تولید نداریم/تجمعات فرصتهای هپکو را هدر می دهد, سال جدید،شرایط هپکو خوب می شود/پول برای تولید نداریم/تجمعات فرصتهای هپکو را هدر می دهد,


یک کارشناس داخلی در این شرکت با اظهار امیدواری در خصوص رفع مشکلات مالی هپکو گفت: مشتریان در حال مذاکره اند  و هپکو 70 تا 80 در صد فروخته شده، سهامدار کلی تغییر کرده و تا بعد از عید صد درصد عوض می شود.

 
وی تاکید کرد:وضعیت هپکو پس از تغییر سهامدار و مدیر عامل و در ماههای ابتدایی سال 95 بهتر می شود؛اکنون مشتریان مختلفی داریم اما پولی برای تولید جدید نداریم که با ورود و سرمایه گذاری خریدار جدید این مشکل حل خواهد شد.
 

این کارشناس افزود:بانکها به خاطر بدهی های شرکت حاضر به ارائه تسهیلات جدید نیستند و انعکاس خبری اغتشاشات و تجمعات کارگری سبب شده تا قراردادهای کاری جدید و مهم شرکت از دست برود. رسانه ای شدن تجمعات کارگری سبب سلب اعتماد مشتریان شده و رقبا مناقصه ها را در دست گرفته و فرصتهای شرکت هپکو از دست می رود.

 
وی ضمن گلایه از بی صبری کارگران و رسانه ها اظهار کرد:همه ما قبول کرده ایم در شرکتی که به خاطر تحریم ها با مشکل مواجه است کار کنیم و باید برای حل مشکلات کمی صبر کنیم.حقوق هیچ کارگری ضایع نمی شود اما پرداخت بدهی ها زمان می برد. کارگران جو گیر شده اند، کارخانه ای که ده سال در تحریم است و مدام ضرر می دهد چگونه حقوقها را افزایش دهد.

 
وابستگی شرکت هپکو اراک به کشورهای خارجی برای ورود موتور،گیربکس و هیدرولیک  سبب شده تا بعد از اعمال تحریمها، خرید این تجهیزات با مشکل مواجه شده و تهیه این تجهیزات برای تولید جدید از واسطه ها با چند برابر قیمت بدهی هایی را به هپکو اراک تحمیل کرده است.

 
کارشناس شرکت در این باره گفت:تکنولوژی تولید این محصولات در ایران وجود ندارد و حتی شرکت های مهم در کشورهای دیگر نیز برای تولید محصولات خود این اقلام را وارد می کنند  و با توجه به نداشتن تجربه و بالابودن هزینه تولید این محصولات ،ساخت آنها در ایران صرفه اقتصادی ندارد.

 
وی افزود:با تمام مشکلات تاکنون همه کارگران را نگه داشته ایم؛با توجه به شرایط چندماه دیگر زمان شکوفایی شرکت هپکو است و باید منتظر تغییرات بمانیم.


سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند
مرداد ماه امسال سعیدی مدیرعامل شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در گفتگو با پایگاه خبری اعتدال گفت:شرکت هپکو بالاترین رکورد تولید و عرضه ماشین‌آلات راهسازی را با تولید 2600 دستگاه در سال 1386به ارزش 260 میلیارد تومان داشته است.

وی تحریم‌های بین‌المللی، اقتصادی و بانکی، قطع همکاری شرکای خارجی، عدم امکان استفاده از خدمات بانکی در نتیجه افزایش نیاز به نقدینگی بیشتر را از عمده مشکلات این شرکت در چند سال اخیر برشمرد و ضمن تاکید بر مشکلات مالی و بانکی این شرکت، به عدم امکان پرداخت اقساط بدهی ساماندهی شده نزد سیستم بانکی، افزایش مانده بدهی معوق، عدم وجود سرمایه در گردش کافی جهت اجرای برنامه‌ها اشاره کرد.

سعیدی ضمن تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند، تشدید رکود فعالیت‌های عمرانی ساخت و ساز و کاهش تقاضای ماشین آلات را یکی از تهدیدهای پیش روی این شرکت برشمرد و خواستار تامین سرمایه در گردش و جبران کمبود نقدینگی برای استمرار فعالیت این شرکت شد.


ارزش افزوده بالای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و ضرورت توجه بیشتر به آن
کیومرث فروتنی مدیرکل ماشین سازی وزارت صنعت در اولین نشست شورای سیاستگذاری تجهیزات و ماشین آلات در مردادماه امسال سهم ارزش افزوده ایجاد شده در بخش تولید ماشین آلات و تجهیزات را 11 هزار و 45 میلیارد ریال عنوان کرد که این رقم 3.5 درصد از کل صنعت و 0.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند, سیستم بانکی کشور و استان مرکزی باید از تولید حمایت کنند,
,
,
,
,
,
,
,
, ارزش افزوده بالای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و ضرورت توجه بیشتر به آن, ارزش افزوده بالای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و ضرورت توجه بیشتر به آن,
,



فروتنی با اشاره به شاخص های صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، گفت: آمار صادرات کشور نشان دهنده آن است که ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی در سال 93 معادل 0.45 دلار بوده و این در حالی است که هر کیلوگرم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی صادره ارزشی معادل 4.63 دلار داشته است.

,
,
,



به گفته وی مقایسه دو عدد یادشده نشانگر ارزش افزوده بالا در این صنعت و ضرورت توجه بیش از پیش به توسعه آن است.

,
,
,



قانونی برای له کردن تولید کننده داخلی
با تمام تفاسیر و مستند بودن ارزش افزوده تولیدماشین آلات و تجهیزات صنعتی، مصوبه جدید هیئت وزیران در روزهای پایانی شهریور93 ورود خودرو و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی را مجاز دانست در حالی که شرکت هپکو بزرگترین تولید کننده این تجهیزات با حمایت دولت و اتخاذ تصمیمات و تصویب قوانین حمایتی می توانست نیاز کشور در این زمینه را رفع و حتی صادرات نیز داشته باشد و این امر در مورد دیگر شرکت های ایرانی از جمله کارخانه ماشین آلات صنعتی تبریز و ...نیز مصداق دارد.

,
,
, قانونی برای له کردن تولید کننده داخلی, قانونی برای له کردن تولید کننده داخلی,
,



,
,
, ,

 

,

در این قانون آمده است:ورود، شماره‌گذاری و بهره‌برداری وسائط نقلیه موتوری زمینی اعم از خودرو و ماشین‌آلات سنگین راهسازی براساس مصوبه هیأت محترم وزیران این دستورالعمل مجاز خواهد بود.

در ذیل ماده 2 قوانین جدید نحوه ورود خودرو و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی مطرح شده:

,
,
,
ماده ۲ ) خودروهای مجاز:
,

واردات ماشین آلات راه سازی ( لودر ، فینیشر ، گریدر ، بولدزر، غلطک ، ترینچر ، اسکری پیر ) مدل سال و ۸ مدل پائین تر مجاز است .

صدور مجوز و واردات محصولات مختلف درحالی اجرایی می شود که توان تولیدکنندگان داخلی برای رفع نیاز کشور در صورت اعتماد مسئولین کافی بوده و حتی در صورت حمایت دولت قابلیت صادرات و ارزآوری برای کشور را دارد.

چنانکه در نمونه دیگری از سیاستهای نه چندان صحیح دولت در ارائه مجوز واردات واگن به کشور شرکت واگن سازی اراک با قابلیت تولید در این عرصه طعم ورشکستگی و تعطیلی را چشید.



تکیه بر توان داخلی تنها راه نجات اقتصاد کشور

تصویب قوانینی که راه را بر تولید کننده داخلی می بندد و شرایط را برای تولید بومی با حضور رقبای خارجی سخت تر  نه تنها کمکی به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نمی کند که باعث وابستگی بیشتر و از دست دادن فرصت ها،سرمایه های مادی و انسانی و ظرفیت های داخلی برای کسب استقلال کشور از طریق ایجاد استقلال مستقل می شود.

 

به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و  وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به این شرکت کمک کنند.

 

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر ، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی به بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند .

 

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.


شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

,

واردات ماشین آلات راه سازی ( لودر ، فینیشر ، گریدر ، بولدزر، غلطک ، ترینچر ، اسکری پیر ) مدل سال و ۸ مدل پائین تر مجاز است .

صدور مجوز و واردات محصولات مختلف درحالی اجرایی می شود که توان تولیدکنندگان داخلی برای رفع نیاز کشور در صورت اعتماد مسئولین کافی بوده و حتی در صورت حمایت دولت قابلیت صادرات و ارزآوری برای کشور را دارد.

چنانکه در نمونه دیگری از سیاستهای نه چندان صحیح دولت در ارائه مجوز واردات واگن به کشور شرکت واگن سازی اراک با قابلیت تولید در این عرصه طعم ورشکستگی و تعطیلی را چشید.

,
,
,
,
,



تکیه بر توان داخلی تنها راه نجات اقتصاد کشور

تصویب قوانینی که راه را بر تولید کننده داخلی می بندد و شرایط را برای تولید بومی با حضور رقبای خارجی سخت تر  نه تنها کمکی به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نمی کند که باعث وابستگی بیشتر و از دست دادن فرصت ها،سرمایه های مادی و انسانی و ظرفیت های داخلی برای کسب استقلال کشور از طریق ایجاد استقلال مستقل می شود.

 

,
,
, تکیه بر توان داخلی تنها راه نجات اقتصاد کشور, تکیه بر توان داخلی تنها راه نجات اقتصاد کشور,
,
,
,
,

به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و  وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به این شرکت کمک کنند.

,

 

,

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر ، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی به بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند .

,

 

,

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.


شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه