اخبار داغ

طهرون یا تهران!؟

شهری دیدنی با جذابیت های خاموش/ بازارگردی پیچ در پیچ تهران قدیم

شهری دیدنی با جذابیت های خاموش/ بازارگردی پیچ در پیچ تهران قدیم
شب های تهران در عید را از دست ندهید . اگر از دید و بازدیدهای زیاد که گاها شکل خاله بازی به خود می گیرد خسته شدید یک شب آرام خیابان ولی عصر با چراغ های نئون و سکوت بی نظیرش همراه با حس زندگی ای که در قدیمی ترین خیابان تهران وجود دارد تحمل هر دردی راحت تر می شود کافی است یکبار امتحان کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز؛ تهران که در شمال غرب فلات مرکزی ایران قرار گرفته از زمانهای دور و ادوار پیش از تاریخ منطقه های مسکونی بوده و ردپای فرهنگ های پیش از تاریخی را در گوشه و کنار آن می توان سراغ گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

در وصف تهران و شهر ری در کتاب «عجایب البلدان» آمده است: تهران قریه ای است معظم و ولایت ری دارای باغات زیاد به اشجار و ثمرات خوب و فراوان و سکنه در خانه های سرداب مانند به سر میبرند که هر قدر محصور بودنشان امتداد یابد به سبب کثرت آذوقه که از فرط احتیاط ذخیره کرده اند آسوده اند و دائماً به سلطان عصر یاغی و با عساکر او در کارزار و زد و خوردند، مالیات خود را به مسکوک نمی پردازند، بلکه در عوض نقود رایج خروس و مرغ می پردازند. تا حمله مغول، هنوز هم تهران به صورت قریه ای باقی مانده بود و مانند دیگر قراء ری، زیر نظر خوارزمشاهیان اداره می شد.

,

روزی که تهران دارالخلافه شد

, روزی که تهران دارالخلافه شد, روزی که تهران دارالخلافه شد,

در روز یکشنبه ۱۱ جمادی‌الثانی ۱۱۶۴ خورشیدی هم‌زمان با عید نوروز آغا محمد خان قاجار در خلوت کریم‌خانی تاج سلطنت ایران را بر سر گذارد و تهران را به عنوان پایتخت این کشور معرفی کرد.البته تهران امروز با تهران آنزمان تفاوت بسیاری دارد اما همواره شهری جذاب و دیدنی بوده است که در ایام عید دارای جاذبه ها و گردشگری بیشتری است.

,

تهران عید ها دیدنی تر است در واقع بی نظیر است چرا که تنها یکبار در طی سال متعلق به شماست،بدون شلوغی ،هرج و مرج، ترافیک و آلودگی .کلان شهر رویایی ما در عید بهترین مکان برای زندگی است.

,

تعطیلات عید بهترین زمان برای تفریح و لذت بردن از شهری است که فقط در آن زندگی می کنیم و هیچ لذتی از آن نمی بریم.

,

, ,

شب های تهران در عید را از دست ندهید . اگر از دید و بازدیدهای زیاد که گاها شکل خاله بازی به خود می گیرد خسته شدید یک شب آرام خیابان ولی عصر با چراغ های نئون و سکوت بی نظیرش همراه با حس زندگی ای که در قدیمی ترین خیابان تهران وجود دارد تحمل هر دردی راحت تر می شود کافی است یکبار امتحان کنید.

,

اگرچه پیاده روی با ماشین!! هیچ زمان از سال توصیه نمی شود اما عید ها خیلی چیزها استثنا بردار است از ابتدا تا انتهای ولیعصر(شمال تا جنوب تهران) ظرف کوتاه ترین زمان طی شدنی است و تماشای شهرمان لذت بخش امتحانش هم مجانی است البته اگر بنزین داشته باشید.

,

کوه های شمال غرب تهران علاوه بر پیاده روی و کوه نوردی مکان خوبی برای بادبادک هواکردن و مشاهده کایت سوارانی است که هر هفته در این کوه ها پرواز می کنند.

,

تهران مقصد گردشگران بین‌المللی

, تهران مقصد گردشگران بین‌المللی, تهران مقصد گردشگران بین‌المللی,

مجتبی احمدلو با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی، سیاسی و فرهنگی تهران برای جذب گردشگران گفت: «تهران به طور قطع توانایی این را دارد که به یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی در ایران بدل شود. در بعد تاریخی ما در تهران قریب به ۹۰۰ اثرثبت شده تاریخی داریم. در بعد طبیعی موقعیت جغرافیایی تهران در دامنه رشته‌کوه البرز است و برای اکوتوریسم و طبیعت گردی به شدت مستعد است. از بعد موقعیت سیاسی هم اگر بخواهیم حساب بکنیم ۲۷۰ سال تهران به صورت مستمر پایتخت کشور بوده‌است.

,

وی افزود: اتفاقات زیادی در تهران رخ داده و در طول سه قرن گذشته تهران آبستن حوادث و رویداد‌های مختلفی بوده‌است. رخدادهای مختلف سیاسی همچون کودتاها، انقلاب‌ها و تحولات سیاسی و اجتماعی بخشی از سابقه سیاسی شهر تهران است. این جذابیت‌ها با بازخوانی‌های مصور و مجسم می‌تواند این حافظه تاریخی را در کالبد شهر دوباره احیا کند.»

,

مدیر توسعه امور گردشگری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران دلایل فراموش شدن هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران را اینگونه برشمرد: «متاسفانه در سال‌های اخیر رشد مهاجرت سونامی‌گونه به تهران که رخ داده‌است، مردم را از حافظه تاریخی شهر تهران جدا کرده‌است. این باعث شده‌است که مردم به صورت مستقل هویت خاص و تاریخی را برای شهر تهران قائل نباشند.

,

وی تصریح کرد: طبیعتا این هویت برای شهر تهران باید احیا بشود و سابقه تاریخی شهر تهران، به عنوان یک مکان موثر تاریخی - سیاسی - اجتماعی برای شهروندان شناسانده شود.»

,

احمدلو عنوان کرد: قبرستان ظهیرالدوله در شمال شهر تهران در مکانی مهجور و غریب واقع شده‌است. در حالی که در این مکان افراد مختلف و موثر از ادیب و سیاستمدار گرفته تا نظامی و دانشمندِ معروف در این مکان دفن شده‌اند جای بسی تاسف است که چگونه می‌شود چنین مکانی با این اهمیت تاریخی و فرهنگی تا این اندازه مهجور و ناشناخته مانده‌باشد.»

,

مجتبی احمدلو با اشاره به اولویت‌بندی اهداف سازمان برای توسعه گردشگری در تهران گفت: « اولین هدف‌ ما مخاطبان تهرانی هستند، اگر بتوانیم این هویت فراموش شده و این گذشته از یاد رفته را به تهرانی‌ها بشناسانیم، می‌توانیم در قدم بعدی روی گردشگران سراسر ایران و پس از آن روی گردشگران کشورهای اطراف و پس از آن گردشگران خارجی از کشورهای دورتر برنامه‌ریزی بکنیم تا کم کم تهران نه تنها به عنوان مقصدی برای سفرهای روزمره و کاری، بلکه به عنوان مقصدی برای گردشگری، با هویت مشخص تاریخی و سیاسی به گردشگران بین‌المللی شناسانده‌شود.

,

مدیر توسعه امور گردشگری سازمان رفاه اظهار کرد: بمسئولین شهرداری در پی این هستند در این راستا به نحو احسنت به مردم سرویس و خدمات برسانند، پس بنابر این به هر نوع که نیاز باشد سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری کمک خواهد کرد تا چرخه اقتصادی بخش خصوصی در این بخش وارد عمل شود و سرویس‌های گردشگری را ارائه دهد تا نقش شهرداری هم به نقش یک ناظر و هماهنگ‌کننده تبدیل شود.»

,

بخشی از اماکن دیدنی و تاریخی تهران

, بخشی از اماکن دیدنی و تاریخی تهران, بخشی از اماکن دیدنی و تاریخی تهران,

تهران از شرق به غرب، دارآباد، کلک‌چال که نقطه آغاز آن پارک جمشیدیه قرار دارد. دربند و درکه شاید نیازی به معرفی نداشته باشند و ببیشتر مردم به این بخش‌ها بروند.

,

در کنار این مسیرها، بام تهران یا مجموعه توچال را هم باید گفت که در مقایسه با دیگر مسیرها از امکانات مدرنی برخوردار است. به‌ویژه اگر فرد زمان یا توان صعود سبک را نیز نداشته باشد می‌تواند از تله‌کابین که به ارتفاعات متفاوتی می‌رود استفاده کند.

,

*شمیرانات: امامزداه قاسم -کاخ نیاوران- موزه حیات وحش داراباد

,

, ,

, ,

*میدان مشق: میدان مشق - موزه علوم و فناوری- خیابان سپه - سردرب باغ ملی- موزه ملک

,

, ,

, ,

*شهرک سینمایی: موزه فرش - شهرک سینمایی غزالی - موزه خودرو

,

*باغ موزه: باغ موزه قصر- باغ موزه دفاع مقدس

,

*موزه :رضا عباسی - موزه هنرهای معاصر - پارک لاله

,

*خیلج فارس: دریاچه شهدای خلیج فارس- برج میلاد

,

, ,

* ری گردی :برج طغرل- ابن بابویه - چشمه علی

,

 

,

, ,

, ,

* طهران قدیم: موزه ابگینه -کلیسای حضرت مریم-دبیرستان فیروز بهرام - اتشکده ادریان

,

, ,

*کاخ موزه: کاخ موزه سعد اباد- امامزاده صالح - میدان تجریش

,

*باغ پرندگان: باغ پرندگان - امامزداه ۵ تن

,

*موزه قرآن: خیابان سپه -میدان حسن اباد- موزه مقدم-موزه قران

,

* برج میلاد: سورتمه تهران - برج میلاد

,

*امامزاده: کوچه امامزاده یحیی - سرای کاظمی -حمام نواب- امامزاده یحیی

,

*بام تهران: بام تهران - برج میلاد

,

*بهارستان: عمارت مسعودیه- موزه دکتر چمران- امامزاده اسماعیل - میدان بهارستان

,

, ,

*سه برج : برج طغرل - برج آزادی- برج میلاد

,

, ,

*ری باستان - چشمه علی - ابن بابویه- برج طغرل- ته میل- برج سکونت - حضرت عبدالعظیم - بی بی شهربانو

,

, ,

*باغ ملی- کاخ گلستان - سر در باغ ملی- موزه ملی - برج میلاد

,

*شمیران - قلمستان- موزه سینما- موزه موسیقی- خانه دکتر حسابی- باغ موزه ایرانی- امامزاده صالح

,

و همچنین بازدید از مناطق سبز و دیدنی لواسانات و حومه آن خالی از لطف نیست.

,

, ,

, ,

قابل ذکر است این نوشتار و تصاویر بیانگر زیبایی های این استان بزرگ نیست و تنها کنایه ای از هزاران زیبایی و دیدنی ها بود باید نوروز ۹۴ به این زیبایی ها سفر کنید تا از نزدیک با طهرون یا تهرون بیش از گذشته آشنا شوید.

,

فراموش نکنید که گذشتگان ما عقیده دارند که هر طور که سال را آغاز کنید تا آخر سال همانطور پیش خواهد رفت! پس اگر می خواهید سالتان سرشار از شادی و شادابی باشد از خودتان شروع کنید با نگرشی مثبت به فرصت پیش آمده تلاش کنید بیشترین لذت را از اوقات فراغتتان ببرید.

,

بهترین مکان گردشگری تهران

, بهترین مکان گردشگری تهران, بهترین مکان گردشگری تهران,

باغ ایرانی، با مساحتی حدود ۳ هکتار در محدوده شهرداری منطقه ۳ تهران واقع شده و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی گردیده است تا به یکی از مکان های دیدنی تهران بدل شود.

,

بوستان باغ ایرانی

,

بوستان باغ ایرانی در یکی از محله های قدیمی تهران به نام ده ونک قرار گرفته که با قدم زدن در کوچه پس کوچه هایش یادی از گذشته های نه چندان دور تهران می کنید. عمارت ها و خونه باغ های قدیمی یاد آور آرامش و صفای مردم آن ، از زیباییهای محله های قدیمی تهران هستند.

,

در همان حوالی یکی از باغ های قدیمی سر و سامان داده شده و با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام باغ ایرانی را به یدک می کشد.

,
یکی از بهترین های گردشگری در تهران
, یکی از بهترین های گردشگری در تهران, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

۲٫۵ هکتار از سطح بوستان باغ ایرانی به فضای سبز اختصاص داده شده و جالب اینجاست که در احداث فضای سبز آن درختان قدیمی موجود حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند.

,

گلکاری های بسیار زیبا در کنار درختان سر به فلک کشیده و نیمکت هایی که می توانید روی آنها بنشینید و از زیباییهای باغ ایرانی لذت ببرید. بدون شک بوستان باغ ایرانی از زیباترین مکانهای تهران است.

,
یکی از بهترین های گردشگری در تهران
, یکی از بهترین های گردشگری در تهران, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

امکانات بوستان باغ ایرانی

, امکانات بوستان باغ ایرانی, امکانات بوستان باغ ایرانی,

کوشک مرکزی، باغ راه های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آبنماهای محوری در طول مسیر و ۶ آبنمای مجزا در سطح بوستان باغ ایرانی هستند، کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای خواهران و برادران، سر در غربی، سردر شرقی، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و رختکن غربی و سرویس بهداشتی شرقی که به سرویس بهداشتی ویژه معلولین مجهز است، نمازخانه از جمله سازه ها و امکانات باغ ایرانی به شمار می روند.

,
 یکی از بهترین های گردشگری در تهران
, یکی از بهترین های گردشگری در تهران, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

از ویژگی های مهم باغ ایرانی می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره کرد که استفاده از این بوستان را برای این عزیزان راحت تر می کند. بوستان باغ ایرانی دارای ۲ ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و ۲ ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی است.

,

آدرس بوستان باغ ایرانی

, آدرس بوستان باغ ایرانی,

خیابان شیخ بهایی شمالی ،۲۰ متری پیروزان ، کوچه شهید صابری.

,

تصاویر باغ ایرانی

,

 یکی از بهترین های گردشگری در تهرانیکی از بهترین های گردشگری در تهران

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

,

 یکی از بهترین های گردشگری در تهرانیکی از بهترین های گردشگری در تهران

, یکی از بهترین های گردشگری در تهران, یکی از بهترین های گردشگری در تهران, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

یکی از بهترین های گردشگری در تهران

, یکی از بهترین های گردشگری در تهران,

تهران در میان برترین شهرهای دنیا

پس از انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا، حالا خبر از انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است.

کسب وجهه بین الملی و اذعان نهادهای معتبر جهانی به موفقیت و پیشرفت تهران طی سال‌های گذشته دستاوردی ملی برای کشور است. شهر تهران در ۱۰ سال گذشته با تقویت دیپلماسی شهری و بهبود روابط با کلانشهرهای دنیا توانسته است که در زمره شهرهای بزرگ و پیشرفته قرار گیرد. موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی رمز آن را مدیریت جهادی دانسته‌اند و می فرمایند:«با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حمل و نقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخش‌های مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستان‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها، گسترش مترو، ایجاد فضاهای ورزشی کاملاً برجسته و خوب بوده است». ایشان گفته‌اند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

اقدامات بین‌المللی نه تنها در ایجاد نگرش مثبت افکار عمومی به جمهوری اسلامی نقش مثبتی دارد که حتی با ایجاد شوق در بین گردشگران، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. بازخوانی موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، می‌تواند در شناخت این اتفاق بزرگ کمک کند.

  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا

اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال ۲۰۰۸ رخ داد که محمد باقر قالیباف در سومین سال حضورش در ساختمان بهشت به دلیل اقداماتی که انجام داده بود از سوی بنیاد سیتی مایور(city mayor) از میان بیش از ۸۰۰ شهردار جهان عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا را کسب کرد. سایت انتخاب برترین شهردار جهان، پس از بررسی های فراوان، بر مبنای آرای شهروندان و تحولات شهری فهرست نهایی برترین شهرداران دنیا را منتشر کرد که نام قالیباف در رده هشتم این فهرست به چشم می خورد. قالیباف با این موفقیت بین المللی تهران را در بسیاری از مجامع معتبر شهری جهان به عنوان شهری در مسیر پیشرفت و عدالت معرفی کرد. بنیاد سیتی مایور هدف از این پروژه را معرفی شهردارانی برجسته عنوان کرده که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تامین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته باشند. این نظرسنجی هر دو سال یکبار صورت گرفته و برترین شهرداران جهان را که سهم بالایی در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغالزایی ایجاد کرده اند، به جهان معرفی می کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، می گوید: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است

  •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا

پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفقیت و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی و ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران، شاید، یکی از مهم ترین اتفاقات در عرصه دیپلماسی شهری برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود . تهران در سال ۸۷ طرح این اجلاس را مطرح کرد که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تایلند دو شهر دیگر برگزارکننده این اجلاس بودند. اجلاسی که همگرایی مدیران شهری را برای رسیدن به آسیایی بهتر دنبال کرد و در آن زیربنای دیپلماسی شهری قوت گرفته است.

  •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی

پس از اینکه شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال ۲۰۱۱ مدیریت شهری تهران توانست به عنوان یکی از ۵ شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین المللی حمل و نقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به عنوان شهرهایی که حمل و نقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

اعطای جایزه جهانی شهرهای برتر در حوزه حمل و نقل پایدار به دلیل طراحی و ساخت خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به شهرداری تهران اعطا شد تا بار دیگرپایتخت ایرانی اسلامی در میان شهرهای دنیا بدرخشد.

  •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا

در سال ۲۰۱۱ بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد، تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه مترو پلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی آر تی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه سواری به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترین جوایز جهانی در مدیریت شهری به حساب می‌آید و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه مترو پلیس، در لیست ده شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه سال یک بار و با ارزیابی های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلان شهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه مترو پلیس، در سال ۲۰۱۱ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.

  •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست

درمراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز، جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ به شهرداری تهران اعطا شد. در مراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما با حضور چهرهای برجسته داخلی و خارجی برگزار شد ، از برندگان طرح های نوین نوآوری سبز تقدیر به عمل آمد و جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ در مراسم فوق به شهردار ی تهران اعطا شد. جایزه بنیاد جهانی انرژی به دلیل فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست، استفاده از انرژی پاک و استقرار مدیریت سبز به تهران ارائه شده و همه این جوایز به طور حتم به دلیل ارتقای دیپلماسی شهری در سال های اخیر است.

  •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران

ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از ۱۱۴کشور و ۹ هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل یکی از مهم‌ترین رویداد شهری جهان بود که با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شد و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران هیاتی ۲۰۰ نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و… در این مجمع حضور داشتند. در جریان برگزاری همایش «یوان هبی تت» (UNHABITAT) در شهر ناپل ایتالیا، تهران توانست در عرضه بین المللی فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کند. در این همایش قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد. این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل ونقل عمومی نیز موجب شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. در این همایش لوح برترین تجارب موفق شهری جهان به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند

  •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه

همچنین در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا و براساس تفاهم نامه امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کرد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت سازی و نوآوری ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال ۲۰۱۳، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری و تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و… است. جوان کلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این همایش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به توسعه و پیشرفت شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، شهر تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند. وی افزود: تهران شاخص های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین المللی شده است.

  •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران

در همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان، شهردار تهران از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد و کار تهیه اطلس خاورمیانه هم از سوی سازمان ملل متحد به شهردار تهران واگذار شد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می شود، گفت: این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس در همین همایش رونمایی می‌کند.

  •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه

یک دیگر از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در نشست مجمع شهری جهان، انتخاب شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بود. اعضای هیات امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیات امنا و هیات مدیره این مرکز رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه در تهران راه اندازی می شود. این مرکز به عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسوولیت مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

  •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان

در سال ۲۰۱۴ رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

  •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان

پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری(+ای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مسابقه از معتبرترین جوایز معماری جهان را دارا بود و سازه‌های برتر معماری را به‌منظور شناسایی سازه‌هایی که به بهبود و افزایش کیفیت زندگی روزانه مردم دنیا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

پل طبیعت در بخش مردمی نیز توانست جایزه اول را به‌خود اختصاص دهد، در بخش پل‌های بزرگراهی نیز پل طبیعت به انتخاب مردم توانست مقام اول این مسابقه بین‌المللی را به‌دست آورد. این جایزه از آن جهت مهم است که علاوه بر انتخاب توسط بهترین معماران حال حاضر جهان، مردم نیز در آن نقش داشته و امکان ارائه نظر در مورد یک اثر معماری را داشتند. پل طبیعت، یک پیاده راه با ۱۴هزار قطعه فولادی است که در سال ۱۳۹۳در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نوروز ، پذیرای ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهرانی و گردشگران دیگر بود و تا به حال جوایز سازه برتر فولادی در سال ۹۲و خشت طلایی و پل برتر کشور را در سال ۹۳به‌دست آورده است.

  •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان

اما آخرین موفقیت بین‌المللی تهران درخشش پروژه دریاچه خلیج فارس بود. «پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.» خبری که دیروز روی خروجی رسانه‌ها جای داشت و بار دیگر شهرداری تهران را در رقابت جهانی رو سفید کرد. چندی پیش ارزیابان انجمن بین المللی مدیریت پروژه در تهران حضور یافتند و پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دادند. در جریان ارزیابی نحوه مدیریت پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، معیارهای مختلفی از قبیل تحقق اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان و نحوه گزینش و حرفه ای بودن آنها، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث استفاده اثربخش و کارآمد از منابع، بهره گیری از فرآیندها و نحوه بررسی و تغییر آنها در صورت نیاز، نحوه تأمین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت و نتیجه بررسی ها طی گزارشی تسلیم هیئت داوران انجمن بین المللی مدیریت پروژه شد.

در فاصله روزهای سی ویکم خردادماه تا چهارم تیرماه سال جاری، آرای داوران پنجاهمین دوره جایزه بین المللی تعالی مدیریت پروژه اعلام شد؛ نتایجی که براساس آن دریاچه شهدای خلیج فارس نه تنها به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بلکه لایق دریافت جایزه “تعهد به تعالی” شناخته شده است.

البته به نظر می‌رسد این پایان موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران نباشد و ادامه دیپلماسی شهری از سوی شهرداری تهران همچنان یک موضوع اساسی در دستور کار مدیران پاییتخت باشد. امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مطرح جهان از یک سو، حضور در مجامع بین‌المللی و بازدید متخصصان جهان از تهران در سال‌های آینده نیز می‌تواند تهران را بار دیگر در صدر اخبار مربوط به شهرهای جهان قرار دهد.

بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم

بازار تهران، بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران و ساخت اولیه آن به دوره صفوی نسبت داده می‌شود. در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران صفوی است. این بازار شامل بخش‌های اصلی بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، تیمچه فرش فروشان، حمام چال، چهارسوی کوچک و بنکداری پارچه است. معماری بخش‌های قدیم بازار در کنار معماری جدید بخش‌های تازه ساخت، بر جذابیت‌های این بازار افزوده است.

بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام، مسجدجامع و امامزاده زید در راسته بازار، امامزاده اسماعیل در بازار سید اسماعیل، امامزاده سید نصرالدین بالاتر از میدان اعدام، امامزاده چهل تنان و غیره از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود. در شرایط فعلی نیز این بازار به دلیل تنوع بالای کالاها، مورد توجه مردم قرار دارد. اما می‌توان از قدیمی‌ترین محله تهران یعنی سنگلج، قدیمی‌ترین سالن تئاتر تهران، پارک شهر، کاخ گلستان، مدرسه علمیه مروی و مدرسه «دارالفنون» نیز نام برد.

بازار سرپوشیده تهران آنقدر تو در تو است که پیدا کردن راسته اصناف مختلف به تنهایی به اکتشاف یک شهر زیر زمینی می‌ماند. این بازار با آن همه شاخ و برگ گیج کننده تا خیابان مولوی ادامه پیدا می‌کند. فقط یادتان باشد زمان بازدیدتان را به گونه‌ای هماهنگ کنید تا بتوانید از غذای رستوران‌های تاریخی و معروف این منطقه استفاده کنید؛ چرا که بازار است و فلافل و کباب‌های مختلفش....

بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت

تجریش است و بازار و امامزاده صالحش(ع)؛ بازار تجریش که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح (ع) و کوچه‌های اطراف آن راه دارد، از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است‌. اگر چه ساخت پاساژی به سبک جدید در کنار آن شکل کاملا سنتی بازار را تحت تاثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند. بازار قدیمی تجریش، به صورت سرپوشیده و متصل کننده دو محله سرپل و تجریش است‌ که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌.

در بازار تجریش که از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه و تره ‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیبا است‌. البته این میدان در اصل مکان تکیه تجریش است که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران به شمار می‌رود و تعزیه‌های معروفی دارد که بعد از دهه دوم محرم به اجاره در اختیارقرار می‌گیرد.

بازار تجریش همچون دیگر بازارهای سنتی، مسجد و حسینیه دارد‌ و توصیه می‌شود از این مکان‌ها دیدن کنید.

 کاخ سعد آباد مکانی جذاب برای تهران گردی نوروزی

,

تهران در میان برترین شهرهای دنیا

, تهران در میان برترین شهرهای دنیا, تهران در میان برترین شهرهای دنیا,

پس از انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا، حالا خبر از انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است.

,

کسب وجهه بین الملی و اذعان نهادهای معتبر جهانی به موفقیت و پیشرفت تهران طی سال‌های گذشته دستاوردی ملی برای کشور است. شهر تهران در ۱۰ سال گذشته با تقویت دیپلماسی شهری و بهبود روابط با کلانشهرهای دنیا توانسته است که در زمره شهرهای بزرگ و پیشرفته قرار گیرد. موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی رمز آن را مدیریت جهادی دانسته‌اند و می فرمایند:«با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حمل و نقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخش‌های مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستان‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها، گسترش مترو، ایجاد فضاهای ورزشی کاملاً برجسته و خوب بوده است». ایشان گفته‌اند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

اقدامات بین‌المللی نه تنها در ایجاد نگرش مثبت افکار عمومی به جمهوری اسلامی نقش مثبتی دارد که حتی با ایجاد شوق در بین گردشگران، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. بازخوانی موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، می‌تواند در شناخت این اتفاق بزرگ کمک کند.

  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا

اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال ۲۰۰۸ رخ داد که محمد باقر قالیباف در سومین سال حضورش در ساختمان بهشت به دلیل اقداماتی که انجام داده بود از سوی بنیاد سیتی مایور(city mayor) از میان بیش از ۸۰۰ شهردار جهان عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا را کسب کرد. سایت انتخاب برترین شهردار جهان، پس از بررسی های فراوان، بر مبنای آرای شهروندان و تحولات شهری فهرست نهایی برترین شهرداران دنیا را منتشر کرد که نام قالیباف در رده هشتم این فهرست به چشم می خورد. قالیباف با این موفقیت بین المللی تهران را در بسیاری از مجامع معتبر شهری جهان به عنوان شهری در مسیر پیشرفت و عدالت معرفی کرد. بنیاد سیتی مایور هدف از این پروژه را معرفی شهردارانی برجسته عنوان کرده که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تامین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته باشند. این نظرسنجی هر دو سال یکبار صورت گرفته و برترین شهرداران جهان را که سهم بالایی در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغالزایی ایجاد کرده اند، به جهان معرفی می کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، می گوید: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است

  •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا

پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفقیت و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی و ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران، شاید، یکی از مهم ترین اتفاقات در عرصه دیپلماسی شهری برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود . تهران در سال ۸۷ طرح این اجلاس را مطرح کرد که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تایلند دو شهر دیگر برگزارکننده این اجلاس بودند. اجلاسی که همگرایی مدیران شهری را برای رسیدن به آسیایی بهتر دنبال کرد و در آن زیربنای دیپلماسی شهری قوت گرفته است.

  •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی

پس از اینکه شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال ۲۰۱۱ مدیریت شهری تهران توانست به عنوان یکی از ۵ شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین المللی حمل و نقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به عنوان شهرهایی که حمل و نقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

اعطای جایزه جهانی شهرهای برتر در حوزه حمل و نقل پایدار به دلیل طراحی و ساخت خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به شهرداری تهران اعطا شد تا بار دیگرپایتخت ایرانی اسلامی در میان شهرهای دنیا بدرخشد.

  •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا

در سال ۲۰۱۱ بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد، تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه مترو پلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی آر تی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه سواری به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترین جوایز جهانی در مدیریت شهری به حساب می‌آید و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه مترو پلیس، در لیست ده شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه سال یک بار و با ارزیابی های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلان شهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه مترو پلیس، در سال ۲۰۱۱ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.

  •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست

درمراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز، جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ به شهرداری تهران اعطا شد. در مراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما با حضور چهرهای برجسته داخلی و خارجی برگزار شد ، از برندگان طرح های نوین نوآوری سبز تقدیر به عمل آمد و جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ در مراسم فوق به شهردار ی تهران اعطا شد. جایزه بنیاد جهانی انرژی به دلیل فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست، استفاده از انرژی پاک و استقرار مدیریت سبز به تهران ارائه شده و همه این جوایز به طور حتم به دلیل ارتقای دیپلماسی شهری در سال های اخیر است.

  •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران

ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از ۱۱۴کشور و ۹ هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل یکی از مهم‌ترین رویداد شهری جهان بود که با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شد و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران هیاتی ۲۰۰ نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و… در این مجمع حضور داشتند. در جریان برگزاری همایش «یوان هبی تت» (UNHABITAT) در شهر ناپل ایتالیا، تهران توانست در عرضه بین المللی فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کند. در این همایش قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد. این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل ونقل عمومی نیز موجب شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. در این همایش لوح برترین تجارب موفق شهری جهان به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند

  •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه

همچنین در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا و براساس تفاهم نامه امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کرد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت سازی و نوآوری ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال ۲۰۱۳، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری و تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و… است. جوان کلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این همایش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به توسعه و پیشرفت شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، شهر تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند. وی افزود: تهران شاخص های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین المللی شده است.

  •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران

در همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان، شهردار تهران از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد و کار تهیه اطلس خاورمیانه هم از سوی سازمان ملل متحد به شهردار تهران واگذار شد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می شود، گفت: این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس در همین همایش رونمایی می‌کند.

  •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه

یک دیگر از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در نشست مجمع شهری جهان، انتخاب شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بود. اعضای هیات امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیات امنا و هیات مدیره این مرکز رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه در تهران راه اندازی می شود. این مرکز به عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسوولیت مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

  •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان

در سال ۲۰۱۴ رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

  •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان

پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری(+ای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مسابقه از معتبرترین جوایز معماری جهان را دارا بود و سازه‌های برتر معماری را به‌منظور شناسایی سازه‌هایی که به بهبود و افزایش کیفیت زندگی روزانه مردم دنیا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

پل طبیعت در بخش مردمی نیز توانست جایزه اول را به‌خود اختصاص دهد، در بخش پل‌های بزرگراهی نیز پل طبیعت به انتخاب مردم توانست مقام اول این مسابقه بین‌المللی را به‌دست آورد. این جایزه از آن جهت مهم است که علاوه بر انتخاب توسط بهترین معماران حال حاضر جهان، مردم نیز در آن نقش داشته و امکان ارائه نظر در مورد یک اثر معماری را داشتند. پل طبیعت، یک پیاده راه با ۱۴هزار قطعه فولادی است که در سال ۱۳۹۳در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نوروز ، پذیرای ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهرانی و گردشگران دیگر بود و تا به حال جوایز سازه برتر فولادی در سال ۹۲و خشت طلایی و پل برتر کشور را در سال ۹۳به‌دست آورده است.

  •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان

اما آخرین موفقیت بین‌المللی تهران درخشش پروژه دریاچه خلیج فارس بود. «پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.» خبری که دیروز روی خروجی رسانه‌ها جای داشت و بار دیگر شهرداری تهران را در رقابت جهانی رو سفید کرد. چندی پیش ارزیابان انجمن بین المللی مدیریت پروژه در تهران حضور یافتند و پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دادند. در جریان ارزیابی نحوه مدیریت پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، معیارهای مختلفی از قبیل تحقق اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان و نحوه گزینش و حرفه ای بودن آنها، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث استفاده اثربخش و کارآمد از منابع، بهره گیری از فرآیندها و نحوه بررسی و تغییر آنها در صورت نیاز، نحوه تأمین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت و نتیجه بررسی ها طی گزارشی تسلیم هیئت داوران انجمن بین المللی مدیریت پروژه شد.

در فاصله روزهای سی ویکم خردادماه تا چهارم تیرماه سال جاری، آرای داوران پنجاهمین دوره جایزه بین المللی تعالی مدیریت پروژه اعلام شد؛ نتایجی که براساس آن دریاچه شهدای خلیج فارس نه تنها به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بلکه لایق دریافت جایزه “تعهد به تعالی” شناخته شده است.

البته به نظر می‌رسد این پایان موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران نباشد و ادامه دیپلماسی شهری از سوی شهرداری تهران همچنان یک موضوع اساسی در دستور کار مدیران پاییتخت باشد. امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مطرح جهان از یک سو، حضور در مجامع بین‌المللی و بازدید متخصصان جهان از تهران در سال‌های آینده نیز می‌تواند تهران را بار دیگر در صدر اخبار مربوط به شهرهای جهان قرار دهد.

بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم

,

کسب وجهه بین الملی و اذعان نهادهای معتبر جهانی به موفقیت و پیشرفت تهران طی سال‌های گذشته دستاوردی ملی برای کشور است. شهر تهران در ۱۰ سال گذشته با تقویت دیپلماسی شهری و بهبود روابط با کلانشهرهای دنیا توانسته است که در زمره شهرهای بزرگ و پیشرفته قرار گیرد. موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی رمز آن را مدیریت جهادی دانسته‌اند و می فرمایند:«با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حمل و نقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخش‌های مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستان‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها، گسترش مترو، ایجاد فضاهای ورزشی کاملاً برجسته و خوب بوده است». ایشان گفته‌اند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

,

اقدامات بین‌المللی نه تنها در ایجاد نگرش مثبت افکار عمومی به جمهوری اسلامی نقش مثبتی دارد که حتی با ایجاد شوق در بین گردشگران، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. بازخوانی موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، می‌تواند در شناخت این اتفاق بزرگ کمک کند.

  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا

اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال ۲۰۰۸ رخ داد که محمد باقر قالیباف در سومین سال حضورش در ساختمان بهشت به دلیل اقداماتی که انجام داده بود از سوی بنیاد سیتی مایور(city mayor) از میان بیش از ۸۰۰ شهردار جهان عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا را کسب کرد. سایت انتخاب برترین شهردار جهان، پس از بررسی های فراوان، بر مبنای آرای شهروندان و تحولات شهری فهرست نهایی برترین شهرداران دنیا را منتشر کرد که نام قالیباف در رده هشتم این فهرست به چشم می خورد. قالیباف با این موفقیت بین المللی تهران را در بسیاری از مجامع معتبر شهری جهان به عنوان شهری در مسیر پیشرفت و عدالت معرفی کرد. بنیاد سیتی مایور هدف از این پروژه را معرفی شهردارانی برجسته عنوان کرده که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تامین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته باشند. این نظرسنجی هر دو سال یکبار صورت گرفته و برترین شهرداران جهان را که سهم بالایی در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغالزایی ایجاد کرده اند، به جهان معرفی می کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، می گوید: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است

  •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا

پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفقیت و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی و ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران، شاید، یکی از مهم ترین اتفاقات در عرصه دیپلماسی شهری برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود . تهران در سال ۸۷ طرح این اجلاس را مطرح کرد که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تایلند دو شهر دیگر برگزارکننده این اجلاس بودند. اجلاسی که همگرایی مدیران شهری را برای رسیدن به آسیایی بهتر دنبال کرد و در آن زیربنای دیپلماسی شهری قوت گرفته است.

  •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی

پس از اینکه شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال ۲۰۱۱ مدیریت شهری تهران توانست به عنوان یکی از ۵ شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین المللی حمل و نقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به عنوان شهرهایی که حمل و نقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

اعطای جایزه جهانی شهرهای برتر در حوزه حمل و نقل پایدار به دلیل طراحی و ساخت خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به شهرداری تهران اعطا شد تا بار دیگرپایتخت ایرانی اسلامی در میان شهرهای دنیا بدرخشد.

  •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا

در سال ۲۰۱۱ بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد، تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه مترو پلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی آر تی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه سواری به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترین جوایز جهانی در مدیریت شهری به حساب می‌آید و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه مترو پلیس، در لیست ده شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه سال یک بار و با ارزیابی های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلان شهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه مترو پلیس، در سال ۲۰۱۱ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.

  •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست

درمراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز، جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ به شهرداری تهران اعطا شد. در مراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما با حضور چهرهای برجسته داخلی و خارجی برگزار شد ، از برندگان طرح های نوین نوآوری سبز تقدیر به عمل آمد و جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ در مراسم فوق به شهردار ی تهران اعطا شد. جایزه بنیاد جهانی انرژی به دلیل فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست، استفاده از انرژی پاک و استقرار مدیریت سبز به تهران ارائه شده و همه این جوایز به طور حتم به دلیل ارتقای دیپلماسی شهری در سال های اخیر است.

  •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران

ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از ۱۱۴کشور و ۹ هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل یکی از مهم‌ترین رویداد شهری جهان بود که با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شد و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران هیاتی ۲۰۰ نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و… در این مجمع حضور داشتند. در جریان برگزاری همایش «یوان هبی تت» (UNHABITAT) در شهر ناپل ایتالیا، تهران توانست در عرضه بین المللی فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کند. در این همایش قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد. این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل ونقل عمومی نیز موجب شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. در این همایش لوح برترین تجارب موفق شهری جهان به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند

  •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه

همچنین در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا و براساس تفاهم نامه امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کرد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت سازی و نوآوری ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال ۲۰۱۳، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری و تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و… است. جوان کلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این همایش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به توسعه و پیشرفت شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، شهر تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند. وی افزود: تهران شاخص های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین المللی شده است.

  •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران

در همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان، شهردار تهران از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد و کار تهیه اطلس خاورمیانه هم از سوی سازمان ملل متحد به شهردار تهران واگذار شد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می شود، گفت: این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس در همین همایش رونمایی می‌کند.

  •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه

یک دیگر از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در نشست مجمع شهری جهان، انتخاب شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بود. اعضای هیات امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیات امنا و هیات مدیره این مرکز رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه در تهران راه اندازی می شود. این مرکز به عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسوولیت مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

  •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان

در سال ۲۰۱۴ رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

  •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان

پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری(+ای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مسابقه از معتبرترین جوایز معماری جهان را دارا بود و سازه‌های برتر معماری را به‌منظور شناسایی سازه‌هایی که به بهبود و افزایش کیفیت زندگی روزانه مردم دنیا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

پل طبیعت در بخش مردمی نیز توانست جایزه اول را به‌خود اختصاص دهد، در بخش پل‌های بزرگراهی نیز پل طبیعت به انتخاب مردم توانست مقام اول این مسابقه بین‌المللی را به‌دست آورد. این جایزه از آن جهت مهم است که علاوه بر انتخاب توسط بهترین معماران حال حاضر جهان، مردم نیز در آن نقش داشته و امکان ارائه نظر در مورد یک اثر معماری را داشتند. پل طبیعت، یک پیاده راه با ۱۴هزار قطعه فولادی است که در سال ۱۳۹۳در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نوروز ، پذیرای ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهرانی و گردشگران دیگر بود و تا به حال جوایز سازه برتر فولادی در سال ۹۲و خشت طلایی و پل برتر کشور را در سال ۹۳به‌دست آورده است.

  •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان

اما آخرین موفقیت بین‌المللی تهران درخشش پروژه دریاچه خلیج فارس بود. «پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.» خبری که دیروز روی خروجی رسانه‌ها جای داشت و بار دیگر شهرداری تهران را در رقابت جهانی رو سفید کرد. چندی پیش ارزیابان انجمن بین المللی مدیریت پروژه در تهران حضور یافتند و پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دادند. در جریان ارزیابی نحوه مدیریت پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، معیارهای مختلفی از قبیل تحقق اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان و نحوه گزینش و حرفه ای بودن آنها، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث استفاده اثربخش و کارآمد از منابع، بهره گیری از فرآیندها و نحوه بررسی و تغییر آنها در صورت نیاز، نحوه تأمین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت و نتیجه بررسی ها طی گزارشی تسلیم هیئت داوران انجمن بین المللی مدیریت پروژه شد.

در فاصله روزهای سی ویکم خردادماه تا چهارم تیرماه سال جاری، آرای داوران پنجاهمین دوره جایزه بین المللی تعالی مدیریت پروژه اعلام شد؛ نتایجی که براساس آن دریاچه شهدای خلیج فارس نه تنها به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بلکه لایق دریافت جایزه “تعهد به تعالی” شناخته شده است.

البته به نظر می‌رسد این پایان موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران نباشد و ادامه دیپلماسی شهری از سوی شهرداری تهران همچنان یک موضوع اساسی در دستور کار مدیران پاییتخت باشد. امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مطرح جهان از یک سو، حضور در مجامع بین‌المللی و بازدید متخصصان جهان از تهران در سال‌های آینده نیز می‌تواند تهران را بار دیگر در صدر اخبار مربوط به شهرهای جهان قرار دهد.

,

اقدامات بین‌المللی نه تنها در ایجاد نگرش مثبت افکار عمومی به جمهوری اسلامی نقش مثبتی دارد که حتی با ایجاد شوق در بین گردشگران، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. بازخوانی موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، می‌تواند در شناخت این اتفاق بزرگ کمک کند.

  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا

اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال ۲۰۰۸ رخ داد که محمد باقر قالیباف در سومین سال حضورش در ساختمان بهشت به دلیل اقداماتی که انجام داده بود از سوی بنیاد سیتی مایور(city mayor) از میان بیش از ۸۰۰ شهردار جهان عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا را کسب کرد. سایت انتخاب برترین شهردار جهان، پس از بررسی های فراوان، بر مبنای آرای شهروندان و تحولات شهری فهرست نهایی برترین شهرداران دنیا را منتشر کرد که نام قالیباف در رده هشتم این فهرست به چشم می خورد. قالیباف با این موفقیت بین المللی تهران را در بسیاری از مجامع معتبر شهری جهان به عنوان شهری در مسیر پیشرفت و عدالت معرفی کرد. بنیاد سیتی مایور هدف از این پروژه را معرفی شهردارانی برجسته عنوان کرده که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تامین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته باشند. این نظرسنجی هر دو سال یکبار صورت گرفته و برترین شهرداران جهان را که سهم بالایی در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغالزایی ایجاد کرده اند، به جهان معرفی می کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، می گوید: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است

  •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا

پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفقیت و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی و ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران، شاید، یکی از مهم ترین اتفاقات در عرصه دیپلماسی شهری برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود . تهران در سال ۸۷ طرح این اجلاس را مطرح کرد که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تایلند دو شهر دیگر برگزارکننده این اجلاس بودند. اجلاسی که همگرایی مدیران شهری را برای رسیدن به آسیایی بهتر دنبال کرد و در آن زیربنای دیپلماسی شهری قوت گرفته است.

  •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی

پس از اینکه شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال ۲۰۱۱ مدیریت شهری تهران توانست به عنوان یکی از ۵ شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین المللی حمل و نقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به عنوان شهرهایی که حمل و نقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

اعطای جایزه جهانی شهرهای برتر در حوزه حمل و نقل پایدار به دلیل طراحی و ساخت خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به شهرداری تهران اعطا شد تا بار دیگرپایتخت ایرانی اسلامی در میان شهرهای دنیا بدرخشد.

  •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا

در سال ۲۰۱۱ بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد، تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه مترو پلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی آر تی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه سواری به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترین جوایز جهانی در مدیریت شهری به حساب می‌آید و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه مترو پلیس، در لیست ده شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه سال یک بار و با ارزیابی های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلان شهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه مترو پلیس، در سال ۲۰۱۱ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.

  •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست

درمراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز، جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ به شهرداری تهران اعطا شد. در مراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما با حضور چهرهای برجسته داخلی و خارجی برگزار شد ، از برندگان طرح های نوین نوآوری سبز تقدیر به عمل آمد و جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ در مراسم فوق به شهردار ی تهران اعطا شد. جایزه بنیاد جهانی انرژی به دلیل فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست، استفاده از انرژی پاک و استقرار مدیریت سبز به تهران ارائه شده و همه این جوایز به طور حتم به دلیل ارتقای دیپلماسی شهری در سال های اخیر است.

  •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران

ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از ۱۱۴کشور و ۹ هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل یکی از مهم‌ترین رویداد شهری جهان بود که با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شد و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران هیاتی ۲۰۰ نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و… در این مجمع حضور داشتند. در جریان برگزاری همایش «یوان هبی تت» (UNHABITAT) در شهر ناپل ایتالیا، تهران توانست در عرضه بین المللی فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کند. در این همایش قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد. این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل ونقل عمومی نیز موجب شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. در این همایش لوح برترین تجارب موفق شهری جهان به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند

  •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه

همچنین در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا و براساس تفاهم نامه امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کرد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت سازی و نوآوری ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال ۲۰۱۳، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری و تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و… است. جوان کلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این همایش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به توسعه و پیشرفت شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، شهر تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند. وی افزود: تهران شاخص های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین المللی شده است.

  •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران

در همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان، شهردار تهران از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد و کار تهیه اطلس خاورمیانه هم از سوی سازمان ملل متحد به شهردار تهران واگذار شد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می شود، گفت: این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس در همین همایش رونمایی می‌کند.

  •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه

یک دیگر از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در نشست مجمع شهری جهان، انتخاب شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بود. اعضای هیات امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیات امنا و هیات مدیره این مرکز رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه در تهران راه اندازی می شود. این مرکز به عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسوولیت مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

  •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان

در سال ۲۰۱۴ رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

  •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان

پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری(+ای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مسابقه از معتبرترین جوایز معماری جهان را دارا بود و سازه‌های برتر معماری را به‌منظور شناسایی سازه‌هایی که به بهبود و افزایش کیفیت زندگی روزانه مردم دنیا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

پل طبیعت در بخش مردمی نیز توانست جایزه اول را به‌خود اختصاص دهد، در بخش پل‌های بزرگراهی نیز پل طبیعت به انتخاب مردم توانست مقام اول این مسابقه بین‌المللی را به‌دست آورد. این جایزه از آن جهت مهم است که علاوه بر انتخاب توسط بهترین معماران حال حاضر جهان، مردم نیز در آن نقش داشته و امکان ارائه نظر در مورد یک اثر معماری را داشتند. پل طبیعت، یک پیاده راه با ۱۴هزار قطعه فولادی است که در سال ۱۳۹۳در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نوروز ، پذیرای ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهرانی و گردشگران دیگر بود و تا به حال جوایز سازه برتر فولادی در سال ۹۲و خشت طلایی و پل برتر کشور را در سال ۹۳به‌دست آورده است.

  •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان

اما آخرین موفقیت بین‌المللی تهران درخشش پروژه دریاچه خلیج فارس بود. «پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.» خبری که دیروز روی خروجی رسانه‌ها جای داشت و بار دیگر شهرداری تهران را در رقابت جهانی رو سفید کرد. چندی پیش ارزیابان انجمن بین المللی مدیریت پروژه در تهران حضور یافتند و پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دادند. در جریان ارزیابی نحوه مدیریت پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، معیارهای مختلفی از قبیل تحقق اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان و نحوه گزینش و حرفه ای بودن آنها، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث استفاده اثربخش و کارآمد از منابع، بهره گیری از فرآیندها و نحوه بررسی و تغییر آنها در صورت نیاز، نحوه تأمین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت و نتیجه بررسی ها طی گزارشی تسلیم هیئت داوران انجمن بین المللی مدیریت پروژه شد.

در فاصله روزهای سی ویکم خردادماه تا چهارم تیرماه سال جاری، آرای داوران پنجاهمین دوره جایزه بین المللی تعالی مدیریت پروژه اعلام شد؛ نتایجی که براساس آن دریاچه شهدای خلیج فارس نه تنها به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بلکه لایق دریافت جایزه “تعهد به تعالی” شناخته شده است.

البته به نظر می‌رسد این پایان موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران نباشد و ادامه دیپلماسی شهری از سوی شهرداری تهران همچنان یک موضوع اساسی در دستور کار مدیران پاییتخت باشد. امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مطرح جهان از یک سو، حضور در مجامع بین‌المللی و بازدید متخصصان جهان از تهران در سال‌های آینده نیز می‌تواند تهران را بار دیگر در صدر اخبار مربوط به شهرهای جهان قرار دهد.

,

اقدامات بین‌المللی نه تنها در ایجاد نگرش مثبت افکار عمومی به جمهوری اسلامی نقش مثبتی دارد که حتی با ایجاد شوق در بین گردشگران، تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است. بازخوانی موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، می‌تواند در شناخت این اتفاق بزرگ کمک کند.

,
  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا
,
  •  حضور در جمع ۸ شهردار برتر دنیا
  • ,

    اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال ۲۰۰۸ رخ داد که محمد باقر قالیباف در سومین سال حضورش در ساختمان بهشت به دلیل اقداماتی که انجام داده بود از سوی بنیاد سیتی مایور(city mayor) از میان بیش از ۸۰۰ شهردار جهان عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا را کسب کرد. سایت انتخاب برترین شهردار جهان، پس از بررسی های فراوان، بر مبنای آرای شهروندان و تحولات شهری فهرست نهایی برترین شهرداران دنیا را منتشر کرد که نام قالیباف در رده هشتم این فهرست به چشم می خورد. قالیباف با این موفقیت بین المللی تهران را در بسیاری از مجامع معتبر شهری جهان به عنوان شهری در مسیر پیشرفت و عدالت معرفی کرد. بنیاد سیتی مایور هدف از این پروژه را معرفی شهردارانی برجسته عنوان کرده که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تامین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته باشند. این نظرسنجی هر دو سال یکبار صورت گرفته و برترین شهرداران جهان را که سهم بالایی در توسعه جامعه شهری خود ایفا کرده و چشم انداز مناسبی در زندگی شهری و حتی اشتغالزایی ایجاد کرده اند، به جهان معرفی می کند. بنیاد جهانی سیتی مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آورده است، می گوید: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است

    ,
    •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا
    ,
  •  تهران، مبتکر هم اندیشی در آسیا
  • ,

    پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفقیت و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی و ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس در تهران، شاید، یکی از مهم ترین اتفاقات در عرصه دیپلماسی شهری برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود . تهران در سال ۸۷ طرح این اجلاس را مطرح کرد که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تایلند دو شهر دیگر برگزارکننده این اجلاس بودند. اجلاسی که همگرایی مدیران شهری را برای رسیدن به آسیایی بهتر دنبال کرد و در آن زیربنای دیپلماسی شهری قوت گرفته است.

    ,
    •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی
    ,
  •  تهران پنجمین شهر برتر جهان در حوزه حمل و نقل عمومی
  • ,

    پس از اینکه شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال ۲۰۱۱ مدیریت شهری تهران توانست به عنوان یکی از ۵ شهر برتر دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین المللی حمل و نقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به عنوان شهرهایی که حمل و نقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

    ,

    اعطای جایزه جهانی شهرهای برتر در حوزه حمل و نقل پایدار به دلیل طراحی و ساخت خطوط اتوبوس های تندرو، توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به شهرداری تهران اعطا شد تا بار دیگرپایتخت ایرانی اسلامی در میان شهرهای دنیا بدرخشد.

    ,
    •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا
    ,
  •  تهران در فهرست ۱۰ شهر برتر دنیا
  • ,

    در سال ۲۰۱۱ بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد، تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه مترو پلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی آر تی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه سواری به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترین جوایز جهانی در مدیریت شهری به حساب می‌آید و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه مترو پلیس، در لیست ده شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه سال یک بار و با ارزیابی های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلان شهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو نیز از سوی متروپلیس مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه مترو پلیس، در سال ۲۰۱۱ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.

    ,
    •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست
    ,
  •  تقدیر دنیا از تهران در حوزه محیط زیست
  • ,

    درمراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز، جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ به شهرداری تهران اعطا شد. در مراسم ششمین دور جایزه مدیریت سبز ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما با حضور چهرهای برجسته داخلی و خارجی برگزار شد ، از برندگان طرح های نوین نوآوری سبز تقدیر به عمل آمد و جایزه بنیاد جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲ در مراسم فوق به شهردار ی تهران اعطا شد. جایزه بنیاد جهانی انرژی به دلیل فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست، استفاده از انرژی پاک و استقرار مدیریت سبز به تهران ارائه شده و همه این جوایز به طور حتم به دلیل ارتقای دیپلماسی شهری در سال های اخیر است.

    ,
    •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران
    ,
  •  لوح برترین تجارب موفق شهری جهان در دستان شهردار تهران
  • ,

    ششمین مجمع جهانی شهری با حضور بیش از ۱۱۴کشور و ۹ هزار نفر از مدیران شهری جهان در شهر ناپل یکی از مهم‌ترین رویداد شهری جهان بود که با مشارکت مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و دولت ایتالیا تشکیل شد و بیش از سه هزار تجربه شهری را در شهرهای سراسر جهان مورد توجه قرار داد. مجمع جهانی شهری به ریاست مرکز اسکان بشر ملل متحد هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود و از جمهوری اسلامی ایران هیاتی ۲۰۰ نفره متشکل از شهرداری مشهد، پست بانک، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مدیریت شهری تهران و… در این مجمع حضور داشتند. در جریان برگزاری همایش «یوان هبی تت» (UNHABITAT) در شهر ناپل ایتالیا، تهران توانست در عرضه بین المللی فعالیت‌های تازه‌ای را آغاز کند. در این همایش قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد. این در حالی است که توسعه چشمگیر شهر تهران در حوزه حمل ونقل عمومی نیز موجب شد تا تهران به مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. در این همایش لوح برترین تجارب موفق شهری جهان به دو شهر تهران و وین اتریش تعلق گرفت. این دو شهر که موفق به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند، به عنوان دو پایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند

    ,
    •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه
    ,
  •  تهران مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه
  • ,

    همچنین در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا و براساس تفاهم نامه امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کرد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت سازی و نوآوری ها، تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال ۲۰۱۳، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری و تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و… است. جوان کلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این همایش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به توسعه و پیشرفت شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، شهر تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند. وی افزود: تهران شاخص های بالایی دارد و به همین دلیل نیز در سال های اخیر موفق به اخذ جوایز مختلف در حوزه بین المللی شده است.

    ,
    •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران
    ,
  •  تهیه اطلس خاورمیانه توسط شهرداری تهران
  • ,

    در همایش ششمین نشست مجمع شهری جهان، شهردار تهران از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد و کار تهیه اطلس خاورمیانه هم از سوی سازمان ملل متحد به شهردار تهران واگذار شد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که اطلس خاورمیانه در چه بازه زمانی آماده می شود، گفت: این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند اما شهرداری تهران اطلس تهران را تهیه کرده و از این اطلس در همین همایش رونمایی می‌کند.

    ,
    •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه
    ,
  •  تهران مرکز بین المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه
  • ,

    یک دیگر از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران در نشست مجمع شهری جهان، انتخاب شهر تهران از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بود. اعضای هیات امنای این مرکز، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیات امنا و هیات مدیره این مرکز رسما به شهردار تهران واگذار شد. بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه در تهران راه اندازی می شود. این مرکز به عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل، با توجه به ظرفیت های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسوولیت مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

    ,
    •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان
    ,
  •  تونل نیایش و پل‌ صدر چهارمین ابر پروژه برتر جهان
  • ,

    در سال ۲۰۱۴ رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این ۲طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از ۵۰سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

    ,
    •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان
    ,
  •  پل طبیعت انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان
  • ,

    پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری(+ای) در سال ۲۰۱۵ شد. این مسابقه از معتبرترین جوایز معماری جهان را دارا بود و سازه‌های برتر معماری را به‌منظور شناسایی سازه‌هایی که به بهبود و افزایش کیفیت زندگی روزانه مردم دنیا کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

    ,

    پل طبیعت در بخش مردمی نیز توانست جایزه اول را به‌خود اختصاص دهد، در بخش پل‌های بزرگراهی نیز پل طبیعت به انتخاب مردم توانست مقام اول این مسابقه بین‌المللی را به‌دست آورد. این جایزه از آن جهت مهم است که علاوه بر انتخاب توسط بهترین معماران حال حاضر جهان، مردم نیز در آن نقش داشته و امکان ارائه نظر در مورد یک اثر معماری را داشتند. پل طبیعت، یک پیاده راه با ۱۴هزار قطعه فولادی است که در سال ۱۳۹۳در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نوروز ، پذیرای ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهرانی و گردشگران دیگر بود و تا به حال جوایز سازه برتر فولادی در سال ۹۲و خشت طلایی و پل برتر کشور را در سال ۹۳به‌دست آورده است.

    ,
    •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان
    ,
  •  دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان
  • ,

    اما آخرین موفقیت بین‌المللی تهران درخشش پروژه دریاچه خلیج فارس بود. «پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.» خبری که دیروز روی خروجی رسانه‌ها جای داشت و بار دیگر شهرداری تهران را در رقابت جهانی رو سفید کرد. چندی پیش ارزیابان انجمن بین المللی مدیریت پروژه در تهران حضور یافتند و پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دادند. در جریان ارزیابی نحوه مدیریت پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، معیارهای مختلفی از قبیل تحقق اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان و نحوه گزینش و حرفه ای بودن آنها، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث استفاده اثربخش و کارآمد از منابع، بهره گیری از فرآیندها و نحوه بررسی و تغییر آنها در صورت نیاز، نحوه تأمین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت و نتیجه بررسی ها طی گزارشی تسلیم هیئت داوران انجمن بین المللی مدیریت پروژه شد.

    ,

    در فاصله روزهای سی ویکم خردادماه تا چهارم تیرماه سال جاری، آرای داوران پنجاهمین دوره جایزه بین المللی تعالی مدیریت پروژه اعلام شد؛ نتایجی که براساس آن دریاچه شهدای خلیج فارس نه تنها به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بلکه لایق دریافت جایزه “تعهد به تعالی” شناخته شده است.

    ,

    البته به نظر می‌رسد این پایان موفقیت‌های بین‌المللی شهرداری تهران نباشد و ادامه دیپلماسی شهری از سوی شهرداری تهران همچنان یک موضوع اساسی در دستور کار مدیران پاییتخت باشد. امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مطرح جهان از یک سو، حضور در مجامع بین‌المللی و بازدید متخصصان جهان از تهران در سال‌های آینده نیز می‌تواند تهران را بار دیگر در صدر اخبار مربوط به شهرهای جهان قرار دهد.

    ,

    بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم

    , بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم, بازارگردی؛ پیچ در پیچ تهران قدیم,

    بازار تهران، بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران و ساخت اولیه آن به دوره صفوی نسبت داده می‌شود. در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران صفوی است. این بازار شامل بخش‌های اصلی بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، تیمچه فرش فروشان، حمام چال، چهارسوی کوچک و بنکداری پارچه است. معماری بخش‌های قدیم بازار در کنار معماری جدید بخش‌های تازه ساخت، بر جذابیت‌های این بازار افزوده است.

    بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام، مسجدجامع و امامزاده زید در راسته بازار، امامزاده اسماعیل در بازار سید اسماعیل، امامزاده سید نصرالدین بالاتر از میدان اعدام، امامزاده چهل تنان و غیره از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود. در شرایط فعلی نیز این بازار به دلیل تنوع بالای کالاها، مورد توجه مردم قرار دارد. اما می‌توان از قدیمی‌ترین محله تهران یعنی سنگلج، قدیمی‌ترین سالن تئاتر تهران، پارک شهر، کاخ گلستان، مدرسه علمیه مروی و مدرسه «دارالفنون» نیز نام برد.

    بازار سرپوشیده تهران آنقدر تو در تو است که پیدا کردن راسته اصناف مختلف به تنهایی به اکتشاف یک شهر زیر زمینی می‌ماند. این بازار با آن همه شاخ و برگ گیج کننده تا خیابان مولوی ادامه پیدا می‌کند. فقط یادتان باشد زمان بازدیدتان را به گونه‌ای هماهنگ کنید تا بتوانید از غذای رستوران‌های تاریخی و معروف این منطقه استفاده کنید؛ چرا که بازار است و فلافل و کباب‌های مختلفش....

    بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت

    تجریش است و بازار و امامزاده صالحش(ع)؛ بازار تجریش که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح (ع) و کوچه‌های اطراف آن راه دارد، از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است‌. اگر چه ساخت پاساژی به سبک جدید در کنار آن شکل کاملا سنتی بازار را تحت تاثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند. بازار قدیمی تجریش، به صورت سرپوشیده و متصل کننده دو محله سرپل و تجریش است‌ که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌.

    در بازار تجریش که از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه و تره ‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیبا است‌. البته این میدان در اصل مکان تکیه تجریش است که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران به شمار می‌رود و تعزیه‌های معروفی دارد که بعد از دهه دوم محرم به اجاره در اختیارقرار می‌گیرد.

    بازار تجریش همچون دیگر بازارهای سنتی، مسجد و حسینیه دارد‌ و توصیه می‌شود از این مکان‌ها دیدن کنید.

    ,

    بازار تهران، بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران و ساخت اولیه آن به دوره صفوی نسبت داده می‌شود. در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران صفوی است. این بازار شامل بخش‌های اصلی بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، تیمچه فرش فروشان، حمام چال، چهارسوی کوچک و بنکداری پارچه است. معماری بخش‌های قدیم بازار در کنار معماری جدید بخش‌های تازه ساخت، بر جذابیت‌های این بازار افزوده است.

    ,

    بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدوده خود مانند مسجد امام، مسجدجامع و امامزاده زید در راسته بازار، امامزاده اسماعیل در بازار سید اسماعیل، امامزاده سید نصرالدین بالاتر از میدان اعدام، امامزاده چهل تنان و غیره از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود. در شرایط فعلی نیز این بازار به دلیل تنوع بالای کالاها، مورد توجه مردم قرار دارد. اما می‌توان از قدیمی‌ترین محله تهران یعنی سنگلج، قدیمی‌ترین سالن تئاتر تهران، پارک شهر، کاخ گلستان، مدرسه علمیه مروی و مدرسه «دارالفنون» نیز نام برد.

    ,

    بازار سرپوشیده تهران آنقدر تو در تو است که پیدا کردن راسته اصناف مختلف به تنهایی به اکتشاف یک شهر زیر زمینی می‌ماند. این بازار با آن همه شاخ و برگ گیج کننده تا خیابان مولوی ادامه پیدا می‌کند. فقط یادتان باشد زمان بازدیدتان را به گونه‌ای هماهنگ کنید تا بتوانید از غذای رستوران‌های تاریخی و معروف این منطقه استفاده کنید؛ چرا که بازار است و فلافل و کباب‌های مختلفش....

    ,

    بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت

    , بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت, بازار تجریش و قدیمی‌ترین مرکز خرید پایتخت,

    تجریش است و بازار و امامزاده صالحش(ع)؛ بازار تجریش که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح (ع) و کوچه‌های اطراف آن راه دارد، از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است‌. اگر چه ساخت پاساژی به سبک جدید در کنار آن شکل کاملا سنتی بازار را تحت تاثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند. بازار قدیمی تجریش، به صورت سرپوشیده و متصل کننده دو محله سرپل و تجریش است‌ که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌.

    ,

    در بازار تجریش که از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه و تره ‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیبا است‌. البته این میدان در اصل مکان تکیه تجریش است که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های تهران به شمار می‌رود و تعزیه‌های معروفی دارد که بعد از دهه دوم محرم به اجاره در اختیارقرار می‌گیرد.

    ,

    بازار تجریش همچون دیگر بازارهای سنتی، مسجد و حسینیه دارد‌ و توصیه می‌شود از این مکان‌ها دیدن کنید.

    ,

     کاخ سعد آباد مکانی جذاب برای تهران گردی نوروزی

    ,  کاخ سعد آباد مکانی جذاب برای تهران گردی نوروزی,  کاخ سعد آباد مکانی جذاب برای تهران گردی نوروزی,

    به دلیل گستردگی مجموعه فرهنگی تاریخی سعد‌آباد و حجم بالای بازدیدکنندگان این مجموعه، امکان خرید بلیط بازدید از کاخها و موزه‌های این مجموعه از تاریخ ۱۰ اسفندماه سالجاری  علاوه بر باجه‌های فروش، از طریق درگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نشانی www.ichto.ir  همچنین پورتال سعدآباد به نشانیwww.sadmu.com  کیوسکهای اطلاع‌رسانی تعبیه شده در مبادی ورودی مجموعه در اختیار متقاضیان قرار گرفته‌است.

    وی افزود:متقاضیان خرید بلیط‌ در صورت داشتن کارتهای عضو شبکه شتاب می‌توانند با مراجعه به بخش خدمات الکترونیک سایت فوق، بلیط بازدید خود را به صورت فردی یا گروهی و با انتخاب مکان‌های موردنظر این مجموعه خریداری و با چاپ بلیط و یا دریافت شماره بازدید از سیستم به مجموعه مراجعه نمایند. درصورت دریافت شماره بازدید، بازدیدکنندگان می‌باید هنگام مراجعه به مجموعه، ابتدا بدون حضور در صف خرید بلیط مقابل باجه‌های فروش، با ارایه شماره بازدید، بلیط چاپی خود را از باجه دریافت نمایند. علاوه بر این امکان خرید بلیط از طریق کیوسکهای نصب شده در مبادی ورودی مجموعه و برای دارندگان کارتهای عضو شبکه شتاب وجود دارد.

    مجموعه سعد آباد را بهتر بشناسیم

    وقتی از هیاهو و شلوغی میدان تجریش دور می شوی، راحت می توانی صدای بارش باران بهاری را بشنوی. دیگر از بوق های پی در پی خودروها و ازدحام جمعیت شتابان به هر سو خبری نیست؛ هر چه هست آرامش و سکوتی است که تنها با آوای پرندگان یا وزش نسیمی که شاخه و برگ های چناران را به لرزش در می آورد، شکسته می شود. به دور دست ها که نظر می اندازی تابلویی سبز نمایان است که مجموعه ی فرهنگی- تاریخی سعد آباد را نشان می دهد. اینجا است که باور می کنی چرا سعد آباد نگین فخری بوده است از گذشته تا کنون.

    سردر ورودی کاخ سعدآباد با آجرهای نخودی رنگ و شیروانی سبز رنگ، نشان از قدمت دور و دراز آن دارد. درست چند قدم مانده به در ورودی، سمت راست باجه ی فروش بلیت با تابلوی بزرگ هزینه ی هر بخش جهت بازدید از کاخ موزه ها به استقبال می آید.

    زمان کوتاه است و مجال بازدید از کل مجموعه را در یک روز نمی دهد. تماشای بخش های اصلی و پربازدید این مجموعه مانند کاخ سفید، کاخ سبز، موزه ی برادران امیدوار و موزه ی هنرمند «حسین بهزاد» بخش انتخابی بازدید و تهیه ی گزارش است.

    وقتی وارد محوطه ی مجموعه می شوی هنوز چند قدم از ساختمان روابط عمومی دور نشده یی که سربازی با دست اشاره به مینی بوسی می کند که درست در ابتدای سربالایی آماده ی حرکت به سمت کاخ ها است. اما آن هوای پاک بهاری با باران زیبایش وسوسه ی پیاده روی را در تو زنده می کند.

    وقتی سربالایی سعد آباد را به مقصد رسیدن به کاخ سبز پیاده طی می کنی، در میانه ی راه چند تابلو راهنما به چشم می خورد که موزه های مختلف را به بازدیدکنندگان معروفی می کند؛ موزه هایی که پیش از این، کاخ های اختصاصی فرزندان محمدرضا شاه بوده اند.

    این مکان امروزه با مجموعه ی ۱۸ کاخ بزرگ و کوچک از دوره های قاجار و پهلوی، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه موزه های ایران است. مجموعه ی کاخ های سعدآباد عبارتند از: کاخ «شهوند» (کاخ موزه ی سبز فعلی)، کاخ سفید (کاخ موزه ی ملت)، کاخ اختصاصی (موزه ی تاریخ طبیعی پیشین که در اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است)، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی یا کاخ سیاه (موزه ی هنرهای زیبا)، کاخ «شمس پهلوی» (موزه ی مردم شناسی)، کاخ «اشرف پهلوی» (موزه ی ظروف پیشین)، کاخ «ملکه ی مادر» (ساختمان جمهور)، کاخ «احمدرضا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ «بهمن پهلوی» پسر «غلامرضا پهلوی» (مرکز آموزش)، کاخ «شهرام» پسر اشرف پهلوی (موزه ی نظامی)، کاخ «فریده دیبا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، ساختمان محل سکونت «عصمت دولتشاهی» همسر «رضاشاه پهلوی» (موزه ی فرشچیان) کاخ های قدیم و جدید رضا پهلوی (موزه ی بهزاد و دفینه)، کاخ «فرحناز» و «علیرضا» فرزندان محمدرضا شاه پهلوی (موزه ی خط و کتابت میرعماد)، کاخ «لیلا» دختر محمدرضا شاه (موزه آبکار) و دفتر رییس تشریفات کاخ (موزه آب).

    علاوه بر کاخ های یادشده و چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن های مرغداری و گاوداری، گلخانه ها، استخرها، چشمه سارها، زمین های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ی۱۱۰ هکتاری وجود دارد.

    این مجموعه همچنین دارای ۱۲ قنات که هریک دارای عنوانی خاص است و هشت ورودیه برای عبور و مرور شاه و دربار در این مجموعه تعبیه شده بود.

    این کاخ در میدان دربند واقع شده و در تمام ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام رسمی سوگواری از ساعت ۹ صبح قابل بازدید است.

    *** کاخ سبز

    پس از گذر از جاده ی زیبا که درختان چنار تا پایان مسیر همراهیت می کنند، به قدیمی ترین کاخ سعد آباد یعنی کاخ سبز (شهوند) با زیر بنای ۱۲۰۳ متر مربع محل زندگی رضا شاه که یکی از زیباترین کاخ های سلطنتی موجود در ایران است و در نقطه یی مرتفع، در شمال غربی مجموعه ی سعدآباد قرار دارد، می رسی.

    بنا به گفته ی راهنمای کاخ، ساخت این بنای دو طبقه، از سال ۱۳۰۱ شمسی شروع و در سال ۱۳۰۷ به پایان رسید. نقشه ی این کاخ بوسیله ی استاد «جعفر کاشانی» طراحی شد و در تزیین آن از همه ی هنرمندان و استادان ایرانی بهره گرفته شد. فرش هایی که در اتاق ها پهن است نمونه یی از ابتکار و ظرافت هنرمندان ایرانی است.

    پس از گذر از پله های ورودی و رد شدن از چهار ستون «عاج فیل»، «تالار آیینه» اثر استاد «جعفر خان معمار» نگاه هر بیننده را به خود جلب می کند و ناخواسته به سمت آن کشیده می شوی.

    تمامی آیینه های این تالار، با گل هایی از گچ تزیین شده و با قالی ۷۰ متری و زیبای مشهد که اثر «عبدالمحمد عمواغلی» است، فرش شده است. در این تالار، یک دست مبل کوبلن دوز کار دست، مربوط به دوره ی قاجار قرار دارد. میز وسط تالار، کار کشور فرانسه و متعلق به قرن ۱۸ میلادی است. پرده یی نقره فام به چوب پرده یی منبت کاری شده که پنجره ی تالار را مزین می کند از شاخصه های هنری این بخش است.

    از ویژگی های این تالار، همخوانی نقش وسط فرش، با طرح سقف است که با ابریشم خاص و ریز بافت، به مدت هفت سال (سالهای ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۷ خورشیدی) توسط هنرمندان مشهد بافته شد.

    از دیگر وسایل با ارزش این کاخ، می توان به مجسمه ها و مبل های دوره ی «لویی شانزدهم» پادشاه فرانسه و نیز دو میز کنسول مربوط به دوره ی «ناپلئون بناپارت» اشاره کرد.

    طرف راست سالن آیینه کاری دو اتاق وجود دارد که یکی از آنها اتاق کار رضا شاه است. دیوار این اتاق به ارتفاع یک متر به هنر خاتم کاری مزین شده که از جمله ی زیباترین خاتم کاری های جهان محسوب می شود. بالای این خاتم کاری چند قطعه ی نقاشی با رنگ و روغن نظیر نقاشی های کاخ های اصفهان کشیده شده است.

    اتاق دیگر طرف راست اتاق انتظار است که در زمان پهلوی دوم مبله شد و شمعدان های طلا، مجسمه های اهدایی از سایر کشورها و پرده ی آویخته با ریشه هایی از نقره بر زیبایی آن افزوده است.

    طرف چپ سالن نیز اتاق خواب رضا شاه با آیینه کاری در منتهای ظرافت قرار دارد که بنا به گفته ی راهنما، در زمان رضا شاه هیچ تخت و مبلمانی در آن وجود نداشته است؛ چرا که وی خوردن و خوابیدن بر روی زمین را شعار خود قرار داده بود. اما در زمان پهلوی دوم در سال ۱۳۵۰، سرویس خواب به این اتاق اضافه شد.

    از شاخصه های تاریخی این کاخ، امضای پیمان سعدآباد در سال ۱۳۱۶ میان ایران، ترکیه، عراق و افغانستان است.

    *** موزه ی برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی

    در امتداد کاخ سبز درست بر بلندایی، تابلوی سبز موزه ی برادران امیدوار بازدید کننده را به خود می کشاند. موتور و ماشین «سیتروئن» فرانسه، دو وسیله ی جهانگردی «عیسی و عبدالله امیدوار» است که سفر خود را از سال ۱۳۳۳ آغاز و پس از ۱۰ سال جهانگردی به کشور بازگشتند.

    موزه ی «برادران امیدوار» در ساختمانی که در گذشته، کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی های رضا شاه بود بنا شده است که ابزار، عکس ها، گنجینه ها و یادگاری های سفر ۱۰ ساله ی برادران امیدوار را در خود جای داده است.

    عیسی و عبدالله، جهانگردی خود را آن هم از نوعی که با قاطعیت می توان گفت در آن دوره، کم نظیر بوده است، آغاز کردند. نخست یک سفر هفت ساله با موتورسیکلت «مچلس» انگلیس که روی گلگیر چرخ جلوی آن شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» نوشته شده بود و بعد هم یک سفر سه ساله با اتومبیل سیتروئن که هنگام بازگشت از سفر اول، شرکت سیتروئن فرانسه آن را هدیه داد.

    حیوانات و حشرات خشک شده با برق (تاکسیدرمی)، عاج و پای فیل هایی از آفریقا، استخوان نهنگی که با آن چاقو و شمشیر ساخته اند، ابزار و آلات شکار و موسیقی قبایل آفریقایی و آمازون، عکسی یادگاری با بلندترین و کوتاه ترین مردان قبایل بدوی جهان و آثاری از هم نشینی با قبایل وحشی قاره ی سیاه، تنها گوشه یی از گنج برادران امیدوار است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

    در راهروی این موزه هم، ابزار عکسبرداری و فیلم برداری و نمونه یی از لباس های مورد استفاده ی آنها به نمایش گذاشته شده که آغازی برای یک ماجراجویی چند ساعته در موزه ی برادران امیدوار است. شاید به قول عیسی امیدوار، دیگر ردی از آن قبایل بدوی و وحشی باقی نمانده باشد؛ اما رفتن به این موزه، مثل همراه شدن با این برادران ماجراجو در ۶۰ سال پیش و دیدن آن قبایل تارومار شده است.

    ***موزه ی استاد بهزاد (کاخ کرباس، کاخ ولیعهدی)

    در سراشیبی جاده، به موزه ی مینیاتور استاد حسین بهزاد، در بخش مرکزی مجموعه ی سعد آباد می رسی. ساختمان این موزه، متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است.

    در دوران پهلوی این موزه، به کاخ کرباس معروف بوده است و به عنوان استراحتگاه و محل کار رضا شاه استفاده می شد. این کاخ در دوران محمدرضا شاه، به عنوان کاخ ولیعهدی، مورد استفاده ی رضا پهلوی فرزند پادشاه، قرار گرفت.

    موزه ی استاد بهزاد در محل این کاخ در سال ۱۳۷۳ خورشیدی و به مناسبت صدمین سالگرد تولد استاد بهزاد، افتتاح شد و بیش از هشتاد تابلو نفیس استاد در معرض دید عموم قرار گرفت.

    ***کاخ سفید تلفیقی از هنر سنتی و مدرن

    سعدآباد از جمله زمین هایی است که کاخ های بسیاری در آن بنا شده است که از جمله ی این کاخ ها می توان به کاخ سفید یعنی بزرگترین کاخ سعدآباد اشاره کرد که برای پذیرایی از میهمانان خارجی بنا نهاده شد.

    در میان چنارهای در هم تنیده، سفیدی ساختمان کاخ توجه تو را به خود جلب می کند.کاخ سفید را رضا شاه برای ایام تابستان جهت پذیرایی از میهمانان رسمی خود ساخت و در زمان پهلوی دوم هم میزبان میهمانان ویژه ای از جمله «جیمی کارتر» رییس جمهور وقت آمریکا و «چارلز دوگل» رییس جمهوری وقت فرانسه بود.

    این کاخ در دو طبقه قرار دارد. طبقه ی نخست شامل یک سرسرا در وسط و اتاق های متعدد و یک سالن بزرگ در اطراف است که یکی از اتاق ها اختصاص به دفتر کار محمدرضا شاه داشت و اتاق بازی بیلیارد و اتاق انتظار مسوولان لشکری و کشوری و تالار پذریرایی از جمله بخش های دیگر آن بود.

    پیانوی بزرگ منبت کاری شده که به سفارش «نیکلای دوم» آخرین تزار روسیه از دودمان «رومانف» در اواخر قرن ۱۹ میلادی توسط هنرمندان آلمانی ساخته شده است هم از جمله اشیای عتیقه ی خریداری شده توسط خاندان پهلوی دوم است که در سرسرای کاخ سفید قرار دارد.

    طبقه ی دوم نیز مانند طبقه ی نخست طراحی شده است. دیوارهای اتاق ها و سربخاری ها از سنگ هایی تشکیل شده که دارای نقش های طبیعی است که در برش و صیقلی کردن آنها دقت فراوانی به کار رفته است. شاخصه ی مهم این طبقه، نقاشی سقف، کار هنرمند حسین بهزاد و برگرفته از شاهنامه ی فردوسی است.

    از با ارزش ترین آثار این گنجینه، فرش های نفیسی است که نهایت ذوق و هنر بافندگان هنرمندان ایرانی را نشان می دهد. بزرگترین فرش این کاخ، ۱۴۵ متر مربع و دارای ۱۴۰ رج می باشد که با نقش مایه شمسه و قندیل، زینت بخش سفره خانه ی ۲۲۰ متر مربعی است.

    نمای بیرونی کاخ هم به سبک ایرانی- رومی است، که چهار ستون اصلی بزرگ در چهارسوی سرسرا و چهار نورگیر، در اطراف سقف مرکزی قرار دارد.

    رفته رفته غروب در راه است و بادی ملایم وزیدن گرفته، بادی که انگار با برگ های درختان سر به فلک کشیده چنگ می زند آوایی که به راستی زیباترین اثر در وداع با سعدآباد را پدید می آورد. با خود فکر می کنی سعد آباد ییلاقی است ماندگار از گذشته های دور، گرچه شاید دیگر از قنات هایش زمزمه یی نمی شنویم اما با این حال هنوز سبز است.

    ۸۸۸ ۳۴۲۹۰۲_۱۲۷ ۳۴۲۹۰۳_۴۳۲ ۳۴۲۹۰۴_۴۵۸ ۳۴۲۹۰۸_۵۲۳ ۳۴۲۹۱۲_۳۸۴ ۳۴۲۹۱۳_۲۳۷

    ,

    به دلیل گستردگی مجموعه فرهنگی تاریخی سعد‌آباد و حجم بالای بازدیدکنندگان این مجموعه، امکان خرید بلیط بازدید از کاخها و موزه‌های این مجموعه از تاریخ ۱۰ اسفندماه سالجاری  علاوه بر باجه‌های فروش، از طریق درگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نشانی www.ichto.ir  همچنین پورتال سعدآباد به نشانیwww.sadmu.com  کیوسکهای اطلاع‌رسانی تعبیه شده در مبادی ورودی مجموعه در اختیار متقاضیان قرار گرفته‌است.

    ,

    وی افزود:متقاضیان خرید بلیط‌ در صورت داشتن کارتهای عضو شبکه شتاب می‌توانند با مراجعه به بخش خدمات الکترونیک سایت فوق، بلیط بازدید خود را به صورت فردی یا گروهی و با انتخاب مکان‌های موردنظر این مجموعه خریداری و با چاپ بلیط و یا دریافت شماره بازدید از سیستم به مجموعه مراجعه نمایند. درصورت دریافت شماره بازدید، بازدیدکنندگان می‌باید هنگام مراجعه به مجموعه، ابتدا بدون حضور در صف خرید بلیط مقابل باجه‌های فروش، با ارایه شماره بازدید، بلیط چاپی خود را از باجه دریافت نمایند. علاوه بر این امکان خرید بلیط از طریق کیوسکهای نصب شده در مبادی ورودی مجموعه و برای دارندگان کارتهای عضو شبکه شتاب وجود دارد.

    ,

    مجموعه سعد آباد را بهتر بشناسیم

    ,

    وقتی از هیاهو و شلوغی میدان تجریش دور می شوی، راحت می توانی صدای بارش باران بهاری را بشنوی. دیگر از بوق های پی در پی خودروها و ازدحام جمعیت شتابان به هر سو خبری نیست؛ هر چه هست آرامش و سکوتی است که تنها با آوای پرندگان یا وزش نسیمی که شاخه و برگ های چناران را به لرزش در می آورد، شکسته می شود. به دور دست ها که نظر می اندازی تابلویی سبز نمایان است که مجموعه ی فرهنگی- تاریخی سعد آباد را نشان می دهد. اینجا است که باور می کنی چرا سعد آباد نگین فخری بوده است از گذشته تا کنون.

    ,

    سردر ورودی کاخ سعدآباد با آجرهای نخودی رنگ و شیروانی سبز رنگ، نشان از قدمت دور و دراز آن دارد. درست چند قدم مانده به در ورودی، سمت راست باجه ی فروش بلیت با تابلوی بزرگ هزینه ی هر بخش جهت بازدید از کاخ موزه ها به استقبال می آید.

    ,

    زمان کوتاه است و مجال بازدید از کل مجموعه را در یک روز نمی دهد. تماشای بخش های اصلی و پربازدید این مجموعه مانند کاخ سفید، کاخ سبز، موزه ی برادران امیدوار و موزه ی هنرمند «حسین بهزاد» بخش انتخابی بازدید و تهیه ی گزارش است.

    ,

    وقتی وارد محوطه ی مجموعه می شوی هنوز چند قدم از ساختمان روابط عمومی دور نشده یی که سربازی با دست اشاره به مینی بوسی می کند که درست در ابتدای سربالایی آماده ی حرکت به سمت کاخ ها است. اما آن هوای پاک بهاری با باران زیبایش وسوسه ی پیاده روی را در تو زنده می کند.

    ,

    وقتی سربالایی سعد آباد را به مقصد رسیدن به کاخ سبز پیاده طی می کنی، در میانه ی راه چند تابلو راهنما به چشم می خورد که موزه های مختلف را به بازدیدکنندگان معروفی می کند؛ موزه هایی که پیش از این، کاخ های اختصاصی فرزندان محمدرضا شاه بوده اند.

    ,

    این مکان امروزه با مجموعه ی ۱۸ کاخ بزرگ و کوچک از دوره های قاجار و پهلوی، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه موزه های ایران است. مجموعه ی کاخ های سعدآباد عبارتند از: کاخ «شهوند» (کاخ موزه ی سبز فعلی)، کاخ سفید (کاخ موزه ی ملت)، کاخ اختصاصی (موزه ی تاریخ طبیعی پیشین که در اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است)، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی یا کاخ سیاه (موزه ی هنرهای زیبا)، کاخ «شمس پهلوی» (موزه ی مردم شناسی)، کاخ «اشرف پهلوی» (موزه ی ظروف پیشین)، کاخ «ملکه ی مادر» (ساختمان جمهور)، کاخ «احمدرضا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ «بهمن پهلوی» پسر «غلامرضا پهلوی» (مرکز آموزش)، کاخ «شهرام» پسر اشرف پهلوی (موزه ی نظامی)، کاخ «فریده دیبا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، ساختمان محل سکونت «عصمت دولتشاهی» همسر «رضاشاه پهلوی» (موزه ی فرشچیان) کاخ های قدیم و جدید رضا پهلوی (موزه ی بهزاد و دفینه)، کاخ «فرحناز» و «علیرضا» فرزندان محمدرضا شاه پهلوی (موزه ی خط و کتابت میرعماد)، کاخ «لیلا» دختر محمدرضا شاه (موزه آبکار) و دفتر رییس تشریفات کاخ (موزه آب).

    ,

    علاوه بر کاخ های یادشده و چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن های مرغداری و گاوداری، گلخانه ها، استخرها، چشمه سارها، زمین های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ی۱۱۰ هکتاری وجود دارد.

    ,

    این مجموعه همچنین دارای ۱۲ قنات که هریک دارای عنوانی خاص است و هشت ورودیه برای عبور و مرور شاه و دربار در این مجموعه تعبیه شده بود.

    ,

    این کاخ در میدان دربند واقع شده و در تمام ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام رسمی سوگواری از ساعت ۹ صبح قابل بازدید است.

    ,

    *** کاخ سبز

    ,

    پس از گذر از جاده ی زیبا که درختان چنار تا پایان مسیر همراهیت می کنند، به قدیمی ترین کاخ سعد آباد یعنی کاخ سبز (شهوند) با زیر بنای ۱۲۰۳ متر مربع محل زندگی رضا شاه که یکی از زیباترین کاخ های سلطنتی موجود در ایران است و در نقطه یی مرتفع، در شمال غربی مجموعه ی سعدآباد قرار دارد، می رسی.

    ,

    بنا به گفته ی راهنمای کاخ، ساخت این بنای دو طبقه، از سال ۱۳۰۱ شمسی شروع و در سال ۱۳۰۷ به پایان رسید. نقشه ی این کاخ بوسیله ی استاد «جعفر کاشانی» طراحی شد و در تزیین آن از همه ی هنرمندان و استادان ایرانی بهره گرفته شد. فرش هایی که در اتاق ها پهن است نمونه یی از ابتکار و ظرافت هنرمندان ایرانی است.

    ,

    پس از گذر از پله های ورودی و رد شدن از چهار ستون «عاج فیل»، «تالار آیینه» اثر استاد «جعفر خان معمار» نگاه هر بیننده را به خود جلب می کند و ناخواسته به سمت آن کشیده می شوی.

    ,

    تمامی آیینه های این تالار، با گل هایی از گچ تزیین شده و با قالی ۷۰ متری و زیبای مشهد که اثر «عبدالمحمد عمواغلی» است، فرش شده است. در این تالار، یک دست مبل کوبلن دوز کار دست، مربوط به دوره ی قاجار قرار دارد. میز وسط تالار، کار کشور فرانسه و متعلق به قرن ۱۸ میلادی است. پرده یی نقره فام به چوب پرده یی منبت کاری شده که پنجره ی تالار را مزین می کند از شاخصه های هنری این بخش است.

    ,

    از ویژگی های این تالار، همخوانی نقش وسط فرش، با طرح سقف است که با ابریشم خاص و ریز بافت، به مدت هفت سال (سالهای ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۷ خورشیدی) توسط هنرمندان مشهد بافته شد.

    ,

    از دیگر وسایل با ارزش این کاخ، می توان به مجسمه ها و مبل های دوره ی «لویی شانزدهم» پادشاه فرانسه و نیز دو میز کنسول مربوط به دوره ی «ناپلئون بناپارت» اشاره کرد.

    ,

    طرف راست سالن آیینه کاری دو اتاق وجود دارد که یکی از آنها اتاق کار رضا شاه است. دیوار این اتاق به ارتفاع یک متر به هنر خاتم کاری مزین شده که از جمله ی زیباترین خاتم کاری های جهان محسوب می شود. بالای این خاتم کاری چند قطعه ی نقاشی با رنگ و روغن نظیر نقاشی های کاخ های اصفهان کشیده شده است.

    ,

    اتاق دیگر طرف راست اتاق انتظار است که در زمان پهلوی دوم مبله شد و شمعدان های طلا، مجسمه های اهدایی از سایر کشورها و پرده ی آویخته با ریشه هایی از نقره بر زیبایی آن افزوده است.

    ,

    طرف چپ سالن نیز اتاق خواب رضا شاه با آیینه کاری در منتهای ظرافت قرار دارد که بنا به گفته ی راهنما، در زمان رضا شاه هیچ تخت و مبلمانی در آن وجود نداشته است؛ چرا که وی خوردن و خوابیدن بر روی زمین را شعار خود قرار داده بود. اما در زمان پهلوی دوم در سال ۱۳۵۰، سرویس خواب به این اتاق اضافه شد.

    ,

    از شاخصه های تاریخی این کاخ، امضای پیمان سعدآباد در سال ۱۳۱۶ میان ایران، ترکیه، عراق و افغانستان است.

    ,

    *** موزه ی برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی

    ,

    در امتداد کاخ سبز درست بر بلندایی، تابلوی سبز موزه ی برادران امیدوار بازدید کننده را به خود می کشاند. موتور و ماشین «سیتروئن» فرانسه، دو وسیله ی جهانگردی «عیسی و عبدالله امیدوار» است که سفر خود را از سال ۱۳۳۳ آغاز و پس از ۱۰ سال جهانگردی به کشور بازگشتند.

    ,

    موزه ی «برادران امیدوار» در ساختمانی که در گذشته، کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی های رضا شاه بود بنا شده است که ابزار، عکس ها، گنجینه ها و یادگاری های سفر ۱۰ ساله ی برادران امیدوار را در خود جای داده است.

    ,

    عیسی و عبدالله، جهانگردی خود را آن هم از نوعی که با قاطعیت می توان گفت در آن دوره، کم نظیر بوده است، آغاز کردند. نخست یک سفر هفت ساله با موتورسیکلت «مچلس» انگلیس که روی گلگیر چرخ جلوی آن شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» نوشته شده بود و بعد هم یک سفر سه ساله با اتومبیل سیتروئن که هنگام بازگشت از سفر اول، شرکت سیتروئن فرانسه آن را هدیه داد.

    ,

    حیوانات و حشرات خشک شده با برق (تاکسیدرمی)، عاج و پای فیل هایی از آفریقا، استخوان نهنگی که با آن چاقو و شمشیر ساخته اند، ابزار و آلات شکار و موسیقی قبایل آفریقایی و آمازون، عکسی یادگاری با بلندترین و کوتاه ترین مردان قبایل بدوی جهان و آثاری از هم نشینی با قبایل وحشی قاره ی سیاه، تنها گوشه یی از گنج برادران امیدوار است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

    ,

    در راهروی این موزه هم، ابزار عکسبرداری و فیلم برداری و نمونه یی از لباس های مورد استفاده ی آنها به نمایش گذاشته شده که آغازی برای یک ماجراجویی چند ساعته در موزه ی برادران امیدوار است. شاید به قول عیسی امیدوار، دیگر ردی از آن قبایل بدوی و وحشی باقی نمانده باشد؛ اما رفتن به این موزه، مثل همراه شدن با این برادران ماجراجو در ۶۰ سال پیش و دیدن آن قبایل تارومار شده است.

    ,

    ***موزه ی استاد بهزاد (کاخ کرباس، کاخ ولیعهدی)

    ,

    در سراشیبی جاده، به موزه ی مینیاتور استاد حسین بهزاد، در بخش مرکزی مجموعه ی سعد آباد می رسی. ساختمان این موزه، متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است.

    ,

    در دوران پهلوی این موزه، به کاخ کرباس معروف بوده است و به عنوان استراحتگاه و محل کار رضا شاه استفاده می شد. این کاخ در دوران محمدرضا شاه، به عنوان کاخ ولیعهدی، مورد استفاده ی رضا پهلوی فرزند پادشاه، قرار گرفت.

    ,

    موزه ی استاد بهزاد در محل این کاخ در سال ۱۳۷۳ خورشیدی و به مناسبت صدمین سالگرد تولد استاد بهزاد، افتتاح شد و بیش از هشتاد تابلو نفیس استاد در معرض دید عموم قرار گرفت.

    ,

    ***کاخ سفید تلفیقی از هنر سنتی و مدرن

    ,

    سعدآباد از جمله زمین هایی است که کاخ های بسیاری در آن بنا شده است که از جمله ی این کاخ ها می توان به کاخ سفید یعنی بزرگترین کاخ سعدآباد اشاره کرد که برای پذیرایی از میهمانان خارجی بنا نهاده شد.

    ,

    در میان چنارهای در هم تنیده، سفیدی ساختمان کاخ توجه تو را به خود جلب می کند.کاخ سفید را رضا شاه برای ایام تابستان جهت پذیرایی از میهمانان رسمی خود ساخت و در زمان پهلوی دوم هم میزبان میهمانان ویژه ای از جمله «جیمی کارتر» رییس جمهور وقت آمریکا و «چارلز دوگل» رییس جمهوری وقت فرانسه بود.

    ,

    این کاخ در دو طبقه قرار دارد. طبقه ی نخست شامل یک سرسرا در وسط و اتاق های متعدد و یک سالن بزرگ در اطراف است که یکی از اتاق ها اختصاص به دفتر کار محمدرضا شاه داشت و اتاق بازی بیلیارد و اتاق انتظار مسوولان لشکری و کشوری و تالار پذریرایی از جمله بخش های دیگر آن بود.

    ,

    پیانوی بزرگ منبت کاری شده که به سفارش «نیکلای دوم» آخرین تزار روسیه از دودمان «رومانف» در اواخر قرن ۱۹ میلادی توسط هنرمندان آلمانی ساخته شده است هم از جمله اشیای عتیقه ی خریداری شده توسط خاندان پهلوی دوم است که در سرسرای کاخ سفید قرار دارد.

    ,

    طبقه ی دوم نیز مانند طبقه ی نخست طراحی شده است. دیوارهای اتاق ها و سربخاری ها از سنگ هایی تشکیل شده که دارای نقش های طبیعی است که در برش و صیقلی کردن آنها دقت فراوانی به کار رفته است. شاخصه ی مهم این طبقه، نقاشی سقف، کار هنرمند حسین بهزاد و برگرفته از شاهنامه ی فردوسی است.

    ,

    از با ارزش ترین آثار این گنجینه، فرش های نفیسی است که نهایت ذوق و هنر بافندگان هنرمندان ایرانی را نشان می دهد. بزرگترین فرش این کاخ، ۱۴۵ متر مربع و دارای ۱۴۰ رج می باشد که با نقش مایه شمسه و قندیل، زینت بخش سفره خانه ی ۲۲۰ متر مربعی است.

    ,

    نمای بیرونی کاخ هم به سبک ایرانی- رومی است، که چهار ستون اصلی بزرگ در چهارسوی سرسرا و چهار نورگیر، در اطراف سقف مرکزی قرار دارد.

    ,

    رفته رفته غروب در راه است و بادی ملایم وزیدن گرفته، بادی که انگار با برگ های درختان سر به فلک کشیده چنگ می زند آوایی که به راستی زیباترین اثر در وداع با سعدآباد را پدید می آورد. با خود فکر می کنی سعد آباد ییلاقی است ماندگار از گذشته های دور، گرچه شاید دیگر از قنات هایش زمزمه یی نمی شنویم اما با این حال هنوز سبز است.

    ,

    ۸۸۸ ۳۴۲۹۰۲_۱۲۷ ۳۴۲۹۰۳_۴۳۲ ۳۴۲۹۰۴_۴۵۸ ۳۴۲۹۰۸_۵۲۳ ۳۴۲۹۱۲_۳۸۴ ۳۴۲۹۱۳_۲۳۷

    ,

    ۸۸۸ ۳۴۲۹۰۲_۱۲۷ ۳۴۲۹۰۳_۴۳۲ ۳۴۲۹۰۴_۴۵۸ ۳۴۲۹۰۸_۵۲۳ ۳۴۲۹۱۲_۳۸۴ ۳۴۲۹۱۳_۲۳۷

    , ۸۸۸, ۸۸۸,  , ۳۴۲۹۰۲_۱۲۷, ۳۴۲۹۰۲_۱۲۷,  , ۳۴۲۹۰۳_۴۳۲, ۳۴۲۹۰۳_۴۳۲,  , ۳۴۲۹۰۴_۴۵۸, ۳۴۲۹۰۴_۴۵۸,  , ۳۴۲۹۰۸_۵۲۳, ۳۴۲۹۰۸_۵۲۳,  , ۳۴۲۹۱۲_۳۸۴, ۳۴۲۹۱۲_۳۸۴,  , ۳۴۲۹۱۳_۲۳۷, ۳۴۲۹۱۳_۲۳۷,

    انتهای پیام/رض

    ,

     

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه