اخبار داغ

سراب‌های خروشان نهاوند مسافران نوروزی را فرامی‌خوانند+ تصاویر

سراب‌های خروشان نهاوند مسافران نوروزی را فرامی‌خوانند+ تصاویر
شهرستان نهاوند باوجود داشتن سراب‌های پرآب و خروشان به شهر سراب‌های ایران مشهور شده است و در ایام نوروز پذیرای هزاران نفر از مسافران نوروزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به دلیل شرایط آب و هوایی و سابقه بلند تاریخی و فرهنگی دارای مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوان برای استفاده مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری گرو,

وجود سراب‌های پرآب و خروشان با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا شهرستان نهاوند را به‌عنوان شهر سراب‌های جوشان ایران مشهور کرده که سالانه این سراب‌ها پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.

,

در این بخش معرفی مختصری از سراب‌های زیبای نهاوند برای استفاده مسافران و گردشگران نوروزی خواهیم داشت.

,

 

,

سراب گیان

, سراب گیان,

این سرآب با چشمه‌های جوشان، پر آب و زلال در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه‌های گرین از سلسله جبال زاگرس جریان دارد.

,

آب دهی سالانه این سرآب، در حد ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است که پس از مصارف آشامیدنی اهالی و استفاده‌های کشاورزی روستاهای اطراف، مازاد آب آن به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد. تپه باستانی گیان نیز در مسیر و ۲ کیلومتری این سر آب قرار دارد.

,

 

,

691267

, 691267,

691265

, 691265,

 

,

در مسیر این سر آب، جنگلی طبیعی، به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار شامل درختان قطور و کهن‌سال بلوط، چنار، زالزالک و پوشش گیاهی مناسب است که یکی از تفریحگاه‌های غرب کشور محسوب می‌شود.

,

دسترسی به این سرآب از طریق جاده نهاوند به کنگاور، به سمت شهرگیان امکان‌پذیر است.

,

 

,

سراب گاماسیاب

, سراب گاماسیاب,

سرآب گاماسیاب سرچشمه یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است که از دامنه ارتفاعات کوه گرین (مسیر جاده نهاوند به نورآباد) و در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی نهاوند سرچشمه می‌گیرد و در امتداد کوهستان گرین ادامه می‌یابد و آب رودخانه‌های متعددی را مانند حرم آباد، قلقل رود و خرم رود را دریافت می‌کند و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی دشت نهاوند، به رودخانه قره‌سو و در ادامه به کرخه و نهایتاً به هور العظیم می‌پیوندد.

,

 

,

691268

, 691268,

691271

, 691271,

 

,

آب دهی متوسط این چشمه‌ها حدود ۵ مترمکعب در ثانیه است. در بالادست چشمه‌ها، غاری طبیعی دیده می‌شود و محوطه اطراف سرآب جنگل‌کاری شده است. در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق‌آبی و حوضچه‌های پرورش ماهی، در تولید برق و پرورش ماهی بهره‌برداری نموده‌اند.

,

این چشمه جوشان و پر آب با ویژگی‌های خاص طبیعی، یکی از جاذبه‌های مستعد گردشگری استان همدان محسوب می‌شود.

,

 

,

سراب فارسبان

, سراب فارسبان,

این سراب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند و در روستای کمالوند واقع‌شده است. متوسط آب دهی سالانه آن 5/1 مترمکعب در ثانیه است.

,

وجود درخت گردوی کهن‌سالی با حدود 600 سال قدمت در این سراب یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی سراب فارسبان است.

,

 

,

691274

, 691274,

691276

, 691276,

 

,

قطر این درخت 5 متر، ارتفاع شاخه‌های آن 60 متر و شعاع شاخه‌ها و سایبان آن حدود 700 مترمربع است که در نوع خود در جهان نمونه است.

,

 مازاد آب این چشمه پس از مشروب کردن زمین‌های کشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.

,

 

,

سراب ملوسان

, سراب ملوسان,

این سرآب در ۱۵ کیلومتری شمال غربی نهاوند، بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه‌های آردوشان و سیاه دره قرارگرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز است.

,

 آب این چشمه پر آب، به‌صورت رودی جریان می‌یابد و در بستر آن‌گونه‌هایی از ماهی‌ها هم زندگی می‌کنند. مازاد آب این سراب، پس از مشروب کردن زمین‌های کشاورزی روستاهای مسیر خود، به خرم رود می‌ریزد.

,

 

,

691277

, 691277,

691278

, 691278,

 

,

سراب ملوسان دارای چشمه‌های جوشان است که از دل کوه بیرون آمده و آب موردنیاز کشاورزان را فراهم می‌سازد. این سراب هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

,

 همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن که به کوه‌های سراب ختم می‌شود از جاذبه‌های طبیعی و بکر منطقه هستند. البته از لاله‌های واژگون نباید گذشت چراکه در اوایل اردیبهشت چهرهٔ بسیار زیبایی به کوه می‌بخشند.

,

 زمین‌های اطراف این سراب، سرسبز و خرم و بیشتر روستاهای اطراف آن کوهستانی است و به همین علت از قدیم، بهترین منطقه پرورش بز کوهی و انواع شکارهای مختلف بوده است.

,

 

,

سراب کنگاور کهنه

, سراب کنگاور کهنه,

این سرآب در ۴۵ کیلومتری غرب نهاوند بعد از روستای کنگاور کهنه قرارگرفته که متوسط آب دهی آن ۵/۱ مترمکعب در ثانیه است اطراف این سرآب از تعدادی درخت جنگلی و گردو پوشیده شده است.

,

 

,

691270

, 691270,

691266

, 691266,

 

,

درختان این سراب از نوع چنار و بید است و یک درخت تنومند و کهن‌سال چنار که عمر آن به بیش از چهارصد سال می‌رسد در ابتدای سراب خودنمایی می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه