اخبار داغ

پس از گذشت ۶ ساعت؛

هواپیماربایی در قبرس با آزادی گروگانها و دستگیری فرد رباینده پایان یافت

هواپیماربایی در قبرس با آزادی گروگانها و دستگیری فرد رباینده پایان یافت
یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مصر که صبح امروز ناگهان از مسیر خود منحرف شده بود، مجبور به فرود در جنوب قبرس شد. پس از چندین ساعت مذاکره با هواپیما ربا سرانجام با آزادی گروگان‌ها، هواپیما‌ربا دستگیر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه‌های قبرسی روز سه‌شنبه از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مصر در فرودگاه شهر ساحلی «لارناکا» خبر دادند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دقایقی بعد مشخص شد که این هواپیمای مسافربری ایرباس 320 متعلق به شرکت هواپیمایی مصر است که قصد داشته از قاهره به اسکندریه پرواز کند، اما در بین راه فردی که مدعی بود به خود کمربند انفجاری بسته، خلبان را مجبور به تغییر مسیر و فرود اضطراری در قبرس کرد.

,

,

, ,

این هواپیما با شماره پرواز 181 ساعت 7 و پانزده دقیقه به وقت محلی از فرودگاه برج‌العرب در اسکندریه به سمت قاهره پرواز کرده بود که ناگهان تغییر مسیر داد و نیم ساعت پس از پرواز ارتباط بین این هواپیما با فرودگاه قطع شد.

,

فرودگاه قاهره ساعتی بعد اعلام کرد که این هواپیما 55 سرنشین و بین 5 تا 7 نفر خدمه پرواز دارد. با این حال وزارت هواپیمایی مصر شمار مسافران را 80 نفر اعلام کرد.

,

رسانه‌های اسرائیلی خبر داده بودند که همزمان با ربوده شدن هواپیمای مصری مذکور، ارتش اسرائیل حالت آماده‌باش اعلام کرده و جنگنده‌های اف 16 اسرائیلی به سمت هواپیمای مذکور قبل از فرود آمدنش در قبرس رفته بودند.

,

این اقدام از بیم اینکه ربایندگان مسیر هواپیما را به سمت حریم هوایی فلسطین اشغالی هدایت کنند و دست به اقدامات خرابکارانه و انفجاری در تاسیسات راهبردی اسرائیلی از جمله چاه‌های گاز نزدیک به مرزهای دریایی قبرس، صورت گرفت. 

,

رادیو قبرس در نخستین دقایق اعلام خبر، به نقل از منابع امنیتی احتمال وجود بمب در این هواپیما را تائید کرد. 

,

,

, ,

بلافاصله پس از فرود هواپیما، پلیس ضدتروریسم و نیروهای امنیتی قبرس در محوطه فرودگاه حضور یافته و هواپیما را احاطه کرد.

,

لارناکا شهری ساحلی در جنوب قبرس است. در پی این حادثه فرودگاه لارناکا بسته شد و پروازهای ورودی به فرودگاه پافوس منتقل شدند.

,

,

, ,

در پی آزادی مسافران مصری، مذاکره با فرد رباینده که نام وی نخست «ابراهیم سماحه» و دارای تابعیت لیبیایی اعلام شده بود، آغاز شد و تبعیت سرنشینان،30 مصری، 10 آمریکایی و 8 انگلیسی و  بقیه هلندی و بلژیکی اعلام شد. وزارت خارجه قبرس اعلام کرد که رباینده نخست قصد داشت تا هواپیما را وادار به فرود در ترکیه کند. وی در جریان مذاکرات اولیه با مقامات هیچ درخواستی مطرح نکرد.

,

,

, ,

با ادامه مذاکرات، منابع خبری از آزادی همه سرنشینان منهای 4 تبعه خارجی و 7 نفر کادر پرواز خبر دادند و روسای جمهوری مصر و قبرس در تماسی تلفنی درباره این بحران با هم رایزنی کردند.

,

 

,

,

, ,

 

,

در ادامه گفت‌وگو با رباینده، وی ضمن درخواست برای پناهندگی سیاسی درخواست مترجم داد.برخی رسانه‌ها هم اعلام کردند که انگیزه رباینده شخصی بوده و رباینده خواستار تحویل نامه‌ای به همسر سابق خود شد.وی دارای تابعیت آمریکایی و دامپزشک معرفی شد. پس از این 5 نفر دیگر از گروگان‌ها آزاد شدند.منابع امنیتی هم اعلام کردند که هیچ شی‌ انفجاری در هواپیما نبوده است.

,

رئیس جمهور قبرس در سخنانی گفت که فرد هواپیما ربا تروریست نیست.

,

وی افزود: «دست‌کم 49 نفر از مسافران این هواپیما آزاد شدند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا همه افراد آزاد شوند.»

,

وزارت خارجه مصر از وی به عنوان فردی ابله یاد کرد.خانواده فرد رباینده گفته‌اند که وی از مشکل روحی رنج می‌برد.

,

وزیر حمل و نقل هوایی مصر هم در کنفرانسی خبری اعلام کرد که خلبان و کمک خلبان، یک خدمه پرواز، یک افسر امنیتی و 3 مسافر هنوز در هواپیما هستند. وی گفت که درباره هویت فرد رباینده و افرادی که هنوز در هواپیما هستند اطلاعاتی در اختیار نخواهد گذاشت.

,

با وجود خودداری مقام مصری از اعلام هویت رباینده، اما الیوم‌السابع اعلام کرد که هویت وی «سیف الدین مصطفی» استاد تاریخ دانشگاه قاهره است. سخنگوی وزارت خارجه مصر هم از ابراهیم سماحه به دلیل اینکه وی را به اشتباه رباینده هواپیما معرفی کرد،عذرخواهی کرد. قبرس هم هویت سیف الدین را تائید کرد. فرد رباینده خواستار آزادی زندانیان در مصر شده است.

,

در پی هواپیماربایی امروز در خطوط هوایی مصر، پرواز امروز از قاهره به نیویورک هم به دلایل امنیتی به تاخیر افتاد.

,

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که  اخباری در دست است که نشان می‌دهد، نیروهای ویژه قبرس آمادگی دارند تا به هواپیما ربوده شده حمله کند.

,

,

, ,

7 نفر از افرادی که درون هواپیما بودند موفق به خروج شدند. یک نفر  از این افراد هم با پریدن از پنجره کابین خلبان از هواپیما خارج شد.

,

وزارت خارجه مصر از دستگیری فرد هواپیما ربا خبر داد و اعلام کرد که هواپیما‌ربایی پایان یافته است.

,

انتهای‌پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه