اخبار داغ

زخم بی توجهی سازمان صنایع و معادن بر تن تاریخ کهن تیمره

تخریب بخش اعظمی از سند ۴۰ هزار ساله بشریت در خمین+تصاویر

تخریب بخش اعظمی از سند ۴۰ هزار ساله بشریت در خمین+تصاویر
عملیات عمرانی در کنار غفلت مسئولین موجب نابودی بخش اعظمی از سنگ‌نگاره‌های تیمره، سند ۴۰ هزار ساله بشریت، در خمین شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازاخبار خمین در میان صخره‌های تیمره در شهرستان خمین، پر از طرح‌ها و نقاشی‌های ابتدایی و جالبی است که حکایت انسان‌های اولیه و عصر حجر را برای انسان‌های عصر فناوری بازگو می کند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اخبار خمین ,
,

یکی از مهمترین و شاید کاملترین مجموعه های سنگ نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه‌ها و سنگ نگاره‌های تاریخی منطقه تیمره است که ناشی از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی نیاکان ما است.

,


درحالی که انسان امروزی تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری با قدمت چهل هزار سال نشده، با این وجود در منطقه تیمره خمین قدمت بعضی از سنگ نگاره‌ها تصاویر حیواناتی از جمله بزکوهی و کَل روی سنگ نگاره‌ها حکایت از قدمتی ۴۰ هزار ساله دارد.

,
,


این سنگ‌ نگارها سالانه میزبان تعدادی از گردشگران خارجی و داخلی می شود و با توجه به ظرفیت‌های مهمی که این منابع تاریخی دارند اما با بی‌توجهی برخی از مسئولین روبرو است.

,
,


روز گذشته خبری مبنی بر تخریب حدود ۲۰۰۰ نمونه از سنگ‌نگاره‌های تیمره در خمین در منطقه قیدو و مزاین این شهرستان توسط افرادی برای بهره‌برداری از دل کوه، در برخی از شبکه‌های مجازی منتشر شد.

,
,

, ,


محمد ناصری فرد محقق، پژوهشگر و مولف دو کتاب در زمینه سنگ نگاره‌های تیمره خمین در گفتگو با خبرنگار اخبار خمین گفت: دیروز آخر وقت توسط دوستان مطلع شدیم که افرادی در حال نابودی سنگ نگاره های تیمره هستند. امروز صبح با وسیله نقلیه شخصی به آنجا رفتیم و با کمال شگفتی شاهد از بین رفتن بیش از دوهزار سنگ نگاره بودیم که قدمت بعضی از آنها که با تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده توسط تیم مطالعاتی اروپایی در سال ۱۳۸۷ سن سنجی شده در حدود هزاره پانزده ق.م یعنی ۱۷۰۰۰ سال (هفده هزار سال) پیش بود.

,
, اخبار خمین,


وی افزود: برخی از کتیبه‌ها کنده و برخی دیگر تخریب شده و به تله‌ای از خاک و ماسه تبدیل شده بودند بدون اینکه این افراد به این ظرفیت‌ها توجه داشته باشند.

,
,

, ,


ناصری فرد ادامه داد: مشکل اساسی این است که سازمان صنایع و معادن بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی اقدام به صدور مجوز برای معدن کاران می‌کند و حاصل  آن تخریب وحشتناک آثار کهن و تکرار ناشدنی، نابودی محیط زیست و منابع طبیعی است.

,
,


وی بیان کرد: این مطلب را با مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در میان گذاشتیم و آقای حسینی نیز از عدم همکاری و هماهنگی مسئولین مربوطه گله مند بود.

,
,


ناصری فرد عنوان کرد: هر ساله از کشورهای خارجی گردشگران برای بازدید از این آثار باستانی و همچنین گردشگران داخلی بازدید می‌کنند و با توجه به این که می‌توان از نظر اقتصادی از این صنعت بهره برد، به علت عدم برنامه‌ریزی سیستمی و عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه این مسائل نادیده گرفته می‌شود.

,
,

, ,


سید محمد حسینی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در این باره به خبرنگار اخبار خمین گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگی اقدام به صدور مجوز و پروانه‌های بهره‌برداری می‌کند که خلاف قانون است.

,
, اخبار خمین,


وی افزود: در گذشته نیز به آنها این امر اعلام شده اما این مجوزها در سال‌های پیش صادر شده و به این امر توجهی نمی‌کنند.

,
,


حسینی ادامه داد: این مورد در حال بررسی است و حکم توقف عملیات صادر و علیه سازمان مربوطه نیز شکایت شده است.

,
,


وی خاطر نشان کرد: این اقدامات در گذشته نیز انجام گرفته است که می‌توان به مواردی در خصوص آبگرم محلات نیز اشاره کرد.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه