اخبار داغ

تبعات بی توجهی دولت یازدهم به اشتغال؛

زخم بیکاری جامعه در حال عفونی شدن/ وقتی فارغ التحصیلان دانشگاه در به در به دنبال شغل هستند

زخم بیکاری جامعه در حال عفونی شدن/ وقتی فارغ التحصیلان دانشگاه در به در به دنبال شغل هستند
در شرایطی که دولت یازدهم در بحث بیکاری تنها به گفته های بی پشتوانه روی آورده، بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها هم به معضلی بزرگ تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  چشم نیوز، معضل بیکاری اکنون به یکی از اصلی ترین مشکلات جوانان و خانواده های آنان بدل شده است به طوری که شاید بتوان گفت دغدغه اصلی جوانان وخصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی داشتن شغلی ثابت و مرتبط و حتی غیرمرتبط با رشته تخصصی شان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشم نیوز,

 

,

متاسفانه عدم اشتغال نیروی انسانی متخصص در جامعه، خود به معضلی اساسی برای کشور تبدیل شده است و بیکاری در بین این قشر طی سالهای اخیر به خصوص در دولت یازدهم  به نامطلوب ترین وضعیت خود رسیده باشد.

,

 

,

اشتغال یکی از اساسی ترین نیازهای جوانان است به طوری که با وجود معضل نبود اشتغال شاهد به وجود آمدن مشکلات دیگری در جامعه خواهیم بود که نمونه آن عدم ازدواج و تشکیل خانواده در جوانان، مشکلات اخلاقی و رفتاری، طلاق، افسردگی و ... است. بنابراین اشتغال نقشی اساسی در زندگی یک فرد ایفا می کند و این معضل زمانی بیشتر آزار دهنده می شود که افراد تحصیل کرده و متخصص را درگیر می کند، چیزی که اکنون شاهد آن هستیم.

,

 

,

بیکاری به فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد هم رسیده است

,

 

,

رضا35ساله فارغ التحصیل کارشناسی ارشد عمران در این باره  به خبرنگار چشم نیوز گفت: زمانی که من دانشگاه قبول شدم و آن هم در رشته عمران، فکر می کردم حتما بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جذب کار می شوم اما اکنون با وجود اینکه ارشدم را هم گرفته ام بیکارم و به ناچار به شغل آزاد روی آورده ام.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: به نظر من دلایل زیادی وجود دارد که موجب می شود یک فرد دانشگاهی بعد از اتمام تحصیلات بیکار باشد و یکی از آنها که البته طی سال های اخیر شاهدش هم بوده ایم رشد بی رویه تعداد دانشگاه ها و به تبع افزایش دانشجویان و فارغ التحصیلان است یعنی به نوعی بازار کار از رشته ها اشباع می شود و طبیعتا افراد زیادی که شاید واقعا تخصص کافی هم داشته باشند به دلایلی بیکار می مانند.

,

 

,

ظرفیت استخدامی ها کم است

,

 

,

صادق 30 ساله کارشناس کامپیوتر هم به خبرنگار جشم نیوز گفت: من نتوانستم در اداره ای دولتی استخدام شوم اما بنا به تخصصم توانستم به تازگی یک مغازه خدمات اینترنت و کامپیوتر اجاره کنم و از این راه کسب درآمد می کنم.

,

 

,

وی افزود: البته من با وجود اینکه از دانشگاه صنعتی و با معدلی خوب هم فارغ التحصیل شدم انتظار داشتم که در اداره و یا شرکتی معتبر استخدام میشدم اما هر آزمون استخدامی شرکت کردم قبول نشدم چون ظرفیت پذیرش خیلی کم بود.

,

 

,

این فارغ التحصیل رشته کامپیوتر گفت: بیکاری بعد از فارغ التحصیلی آن هم برای یک پسر واقعا سخت است چرا که هزینه اداره زندگی با مرد است، من خودم نتوانسته ام هنوز ازدواج کنم چون وضعیت مالی خوبی ندارم و در واقع جرات نمی کنم که به خواستگاری بروم و تازه از مشکلات بعدش واهمه دارم که نکند به دلیل کمبود درآمد به مشکل بر بخورم. واقعا دولت باید به فکر ما جوانان باشد که بیکاری دیگر برایمان طاقت فرسا شده است؛ ما جوانان نیروهای انسانی تازه نفس یک کشور هستیم و می توانیم سهمی عظیم در جامعه داشته باشیم باید برایمان فکری شود که انرژی و سرمایه و تخصصمان هدر نرود و بتوانیم سهمی در پیشرفت وتعالی کشور عزیز و اسلامی مان داشته باشیم.

,

 

,

برای پیدا کردن شغل باید شانس داشت!

,

 

,

مریم 28 ساله و کارشناس ادبیات هم به خبرنگار چشم نیوز گفت: به نظر من اکنون دیگر مدرک داشتن یک ارزش جهت جذب به کار به شمار نمی رود چرا که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی اینقدر زیاد است که درهر رشته ای هزاران جوان  بیکار داریم وتنها کسانی جذب بازار کار می شوند که خیلی خوش شانس باشند وگرنه یا باید بیکار باشند یا دنبال شغل آزاد باشد که آن هم سرمایه می خواهد.

,

 

,

وی گفت: اگرچه من خیلی از فارغ التحصیلان را می شناسم که چاره ای جز مسافرکشی ندارند و این واقعا دردآور است که نتوان در رشته تخصصی مشغول به کار شد یعنی این همه تلاش و درس خواندن هیچ...

,

 

,

دولت بایستی فکری برای اشتغال جوانان کند

,

 

,

شیما شکری مدرس دانشگاه بر این باور است که وضعیت بیکاری در بین فارغ التحصیلان بسیار بد است و روز به روز هم بر این آمار اضافه می شو د ومهمترین مساله این است که دولت بایستی فکری برای اشتغال جوانان این نیروهای آماده به کار بکند.

,

 

,

, ,

 

,

وی به خبرنگار چشم نیوز گفت: به نظر من بایستی یک سیاست درست در این باره در پیش گرفته شود؛ مثلا  شاید حذف رشته های دارای تقاضای کم بازار و پذیرش محدود دانشجو یکی از این موارد باشد.

,

 

,

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در گذشته برخی رشته ها مانند کشاورزی و ادبیات وضعیت خوبی نداشتند و بیشتر فارغ التحصیلان بیکار به این رشته ها اختصاص داشت اما اکنون حتی در بهترین رشته ها نظیر پزشکی و حقوق هم بیکاری رخنه پیدا کرده است به طوری که موجب شده تعدادی از این فارغ التحصیلان در مشاغل غیرمرتبط با رشته شان مشغول به کار شوند.

,

 

,

شکری با اشاره به آموزش های دانشگاهی خاطرن شان کرد: باید دانشگاه ها به آموزش های صحیح و علمی دانشجویان توجه کافی داشته باشند و با تقویت مهارت کارآفرینی در جوانان موجب شوند که یک دانشجو پس از اتمام تحصیلات نه فقط به دنبال آگهی استخدام که خودش بتواند یک کارآفرین باشد تا هم معضل بیکاری کم شود و رونق اقتصادی در کشور صورت گیرد که اگر بتوانیم به این سمت پیش برویم بسیار مطلوب است.

,

 

,

وی تاکید کرد: به نظر من یکی دیگر از عوامل بیکاری فارغ التحصیلان به عدم تخصص آنان برمی گردد ضمن اینکه تعداد زیاد فارغ التحصیلان را هم نباید نادیده گرفت؛ در واقع مدرک گرایی یکی از این دلایل است و متاسفانه با افزایش زیاده از حد دانشگاه ها و رشته ها افراد تنها به دلیل کسب مدرک علمی و به قولی کلاس اجتماعی وارد دانشگاه می شوند و از درس و دانشگاه تنها یک مدرک عایدشان می شود(حالا هر رشته ای و از هر دانشگاهی که باشد، باشد!!).

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: بایستی این رویه تصحیح شود و رشته های غیر ضروری حذف شده و به کیفیت آموزش توسط اساتید و دانشگاه ها توجه بیشتری شود.

,

 انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه