اخبار داغ

به مناسبت برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب:

رهبر انقلاب مطالعه چه کتاب‌هایی را توصیه می‌کنند

رهبر انقلاب مطالعه چه کتاب‌هایی را توصیه می‌کنند
از بین دنیایی از کتاب‌ که هرساله در نمایشگاه کتاب در دسترس قرار می‌گیرد، داشتن فهرستی از کتب پیشنهادی بهترین کار است و اگر این پیشنهاد مطالعه کتاب از سوی رهبر انقلاب باشد، همراه شدن تقریظات و نظرات ایشان بر آن کتاب‌ها لطف دیگری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب گسترش فرهنگ کتابخوانی است، به طوری‌که در یکی از بیانات با اشاره به این موضوع فرمودند: "باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجملاتی ... به کتاب اهمیت بدهند؛ کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند. بعد که تأمین شد، به زواید بپردازند."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور» به مناسبت برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به انتشار برخی از کتب پیشنهادی رهبر معظم انقلاب پرداخت.

, «پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور» , «پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور» , «پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور» ,

رمان‌های قطوری که ارزش خواندن دارند

, رمان‌های قطوری که ارزش خواندن دارند , رمان‌های قطوری که ارزش خواندن دارند ,

مروری بر رمان‌هایی که رهبر معظم انقلاب نام آن‌ها را ذکر کرده اند، نشان می‌دهد که رمان‌هایی مورد نظر ایشان است که به صورت روایت‌گری به بیان تاریخ می‌پردازد.

,

«بینوایان اثر ویکتور هوگو» یکی از رمان‌هایی است که رهبر معظم انقلاب درباره آن فرموده اند: «من می‌گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان‌نویسی، در عالم کتاب‌نویسی. واقعاً یک معجزه است ...  زمانی که جوان‌ها زیاد دور و بر من می‌آمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعه‌شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است.»

,

 لذات فلسفه اثر ویل دورانت، دن آرام اثر میخائیل شولوخوف، مهاتما گاندی اثر رومن رولان، جان شیفته اثر رومن رولان و گذر از رنج ها اثر آلکسی تولستوی نیز از دیگر کتاب‌های مورد نظر ایشان است که در دیدار با مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 76 عنوان کردند: «من بارها مثال قصه های انقلاب اکتبر را گفته‌ام. یکی کتاب «گذر از رنجها»ی تولستوی است که فوق العاده است... اینها داستانهای انقلابی است.»

,

رمان‌هایی از جنس نویسندگان ایرانی‌ هم مورد نظر ایشان است، رمان‌هایی که بیشتر رنگ و بوی جنگ و جبهه و دفاع مقدس دارد و با مرور آن‌ها تاریخ به روایت افراد به دست می‌آید، رمان‌هایی مانند فرهنگ جبهه اثر سید مهدی فهیمی، جشن حنابندان نوشته محمد حسین قدمی و نور الدین پسر ایران اثر معصومه سپهری است که رهبر انقلاب برحاشیه کتاب تقریظ کرده اند: «این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پُرکار و اعجاز گونه‌ی هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند.»

, رمان‌هایی از جنس نویسندگان ایرانی‌ هم مورد نظر ایشان است، رمان‌هایی که بیشتر رنگ و بوی جنگ و جبهه و دفاع مقدس دارد و با مرور آن‌ها تاریخ به روایت افراد به دست می‌آید,

سفر به قبله اثر هدایت الله بهبودی، خداحافظ کرخه اثر داوود امیریان، یادداشتهای ناتمام اثر شهید علی سمندریان، زنده باد کمیل اثر محسن مطلق نیز از این جمله اند و رهبر انقلاب در خصوص رمان دیگری با نام «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی است که ایشان در خصوص کتاب فرمودند: «کتاب "دا" که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت های تولید هزاران  کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزشهای اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است.»

, »,

مقام معظم رهبری در تیرماه 70 درباره کتاب «فرمانده من» در دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفته‌اند: "من کتاب‌هایی را که می‌خوانم معمولاً پشتش یادداشت یا تقریظی می‌نویسم؛ این کتاب «فرمانده من» را که خواندم بی‌اختیار پشتش بخشی از زیارت‌نامه را نوشتم: السلام علیکم یا اولیاء‌الله و احبائه! واقعا دیدم که در مقابل این عظمت‌ها انسان احساس حقارت می‌کند. من وقتی این شکوه را در این کتاب دیدم در نفس خود حقیقتاً احساس حقارت کردم."
 

,
,

دفاع مقدس در قاب «نسیم سبز خاطره ها»

, دفاع مقدس در قاب «نسیم سبز خاطره ها», دفاع مقدس در قاب «نسیم سبز خاطره ها»,

به منظور آشنایی عموم مردم با نظرات رهبر معظم انقلاب درباره کتاب‌های دفاع مقدس، کتابی از تقریظات رهبر انقلاب از سال 1370 تا کنون در مجموعه ای به نام «نسیم سبز خاطره‌ها» منتشر شده و تاکنون به دست ایشان بر بیش از سی و پنج عنوان اثر در حوزه هشت سال دفاع‌مقدس، تقریظ‌نویسی شده‌ است.

,

«سفر به قله‌ها»، «نجیب»، «زنده باد کمیل»،‌ «یاد یاران»، «خط فکه»، «گزارش یک بازجویی»، «اردوگاه عنبر»، «جنگ پا برهنه»، «فرمانده من»، «بابا نظر» و «من و کتاب» از جمله‌ی کتاب‌هاییست که دارای تقریظ از سوی رهبر معظم انقلاب است و «نسیم سبز خاطره‌ها» به معرفی آن‌ها می‌پردازد.

,

کتاب‌هایی برای انسان ماندن

, کتاب‌هایی برای انسان ماندن , کتاب‌هایی برای انسان ماندن ,

اولین سفارش مقام معظم رهبری به عنوان رهبر دینی و سیاسی قرائت و تدبر در قرآن کریم است که در بخشی از بیانات ایشان در دیدار با شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال 91 فرمودند: خود قرآن کتاب خیلی‏ مهمی است، ]اما [فقط به خواندن، فقط به لفاظی، فقط به الحان گوناگون نبایستی اکتفاء کرد؛ اینها را باید به چشم وسیله نگاه کرد. لحن زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است، اما برای اینکه دلها خشوع پیدا کنند، نرم بشوند و به معانی قرآن برسند.

, ایشان در دیدار با شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال 91 فرمودند: , ], [, .,

شاید بتوان توصیه دوم ایشان را بهره برداری از معارف دینی از مسیر انس با کتب دینی دانست، که بیانات در دیدار جمعی از شعرا سال 1390 فرمودند: "خودتان را برخوردار از معارف کنید؛ البته راهش آشنایى با قرآن، انس با قرآن، انس با نهج‌البلاغه، انس با صحیفه سجادیه است. خیلى از این تردید‌ها، نگرانى‌ها و زنگارهایى که انسان در یک مواردى در دل دارد، با مطالعه این‌ها تبدیل می‌شود به شفافیت و روشنى؛ انسان می‌فهمد، راه را می‌شناسد، کار را می‌شناسد، هدف را می‌شناسد. مثلاً مطالعه کتاب «گفتارهاى معنوى» شهید مطهرى متناسب با همین ایام ماه رمضان است."

,

مطالعه سیره ائمه اطهار سفارش دیگری از معظم له برای عامه مردم است که در خصوص زندگی پیغمبر(ص) در دیدار با مسئولان نظام در سال 1387  فرمودند: "زندگى پیغمبر (ص) را می‌لى‌مترى باید مطالعه کرد. هر لحظه این زندگى یک حادثه است، یک درس است، یک جلوه عظیم انسانى است؛ تمام این 23 سال همین‌جور است .جوان‌هاى ما بروند تاریخ زندگى پیغمبر (ص) را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقى افتاده است."

, .,

 

,

به قلم زهرا باقری

, به قلم زهرا باقری,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه