اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت میزان مصرف سم در ایران؛

تولید سرطان با اعتبارات دولتی!/ کارشناس مسائل کشاورزی: سالانه 27 هزار تن سم در محصولات سنتی مصرف می شود

تولید سرطان با اعتبارات دولتی!/ کارشناس مسائل کشاورزی: سالانه 27 هزار تن سم در محصولات سنتی مصرف می شود
در حالی به گفته یکی از مسئولان سالانه 800 میلیارد تومان یارانه به واردات سموم کشاورزی تعلق می گیرد که یکی از کارشناسان تغذیه این سموم را سرطانزا خوانده و عنوان کرده که سالانه 27 تن سم در محصولات سنتی مصرف می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در شرایطی که آلودگی هوا بیش از پیش آمار مبتلایان به سرطان را رو به افزایش برده است و متخصصان تغذیه نیز بیشتر به مصرف انواع میوه و سبزی برای حفظ سلامت‌ و در امان ماندن از آثار منفی آلاینده‌های موجود در هوا تاکید می‌کنند، اما آمار های ضد و نقیض برخی کارشناسان در خصوص آلوده بودن محصولات تراریخته و محصولات سنتی مردم را میان 2 راهی قرار داده و روز به روز هم بسیاری از مردم در معرض بیماری‌های خطرناک جامعه مدرن خصوصا انواع سرطان قرار می گیرند.

سرطانزایی محصولات تراریختی یک ادعای بی اساس است
با این وجود در حالی بسیاری از کارشناسان مواد غذایی و کشور های دنیا تولید، مصرف و واردات محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده و مقالاتی در خصوص سرطانزا  بودن،‌مشکلات زیست محیطی، نازایی و اختلالات درونی و غیره منتشر کرده اند که چندی پیش رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور عنوان کرد که: سرطان‌زایی محصولات تراریخته یک ادعای بی‌اساس است و تاکنون در هیچ آزمایشگاهی اثبات نشده است، این تاکید رئیس پژوهشکده بیولوژیکی کشور مبنی بر سالم بودن این محصولات در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که هیچ پروژه تحقیقاتی مستندی جهت اثرات مثبت و منفی محصولات تراریخت در کشور انجام نشده است.
از سوی دیگر عیسی مالمیر رئیس مرکز تحقیقات بسیج جامعه پزشکی کشور نیز گفته بود که بحث محصولات تراریخت و تکنولوژی که برای تولید آنها بکار می‌رود و همچنین میزان کیفیت و مغذی بودن این نوع محصولات، موردی است که باید مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.

مخالفت با محصولات تراریختی دروازه واردات را باز کرد
پس از انتشار این اخبار عبدالحسن کاظمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همایش اخلاق زیستی و محصولات تراریخته که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد مخالفان طرح محصولات تراریخته را جاهل خوانده و گفته بود که: اصرار و لجاجت غیرمسئولانه در کشاورزی سنتی زندگی نسل‌های بعدی را با خطر مواجه می‌کنند.
وی افزوده بود که: علم‌هراسی و تکنولوژی‌گریزی و تاکید بر کشاورزی سنتی مضرراتی برای نظام کشاورزی و ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور به همراه دارد که جبران‌ناپذیر است بنابراین افرادی که نتایج تحقیقات پژوهشگران را نادیده می‌گیرند مخالفت آنها تنها بر پایه جهل استوار است.
او افزود: این مخالفت‌‌ها نه تنها موجب منع تولید محصولات دارای ارزش افزوده و با کیفیت شد بلکه ثروت ملی را نیز صرف حمایت از صادرات کرد.

پرداخت 800 میلیارد تومان برای تولید سرطان
اردیبهشت ماه 94 بود که محمد میرحسینی، دکترای علوم زیست محیطی اظهار کرد که: بیش از 800 میلیارد تومان یارانه از سوی دولت بابت کود و سموم دفع آفات پرداخت می شود و این در حالی است که قانون مصوب سال 78 برای پرداخت یارانه به کودهای آلی که ضرری برای انسان و محیط زیست ندارد هنوز اجرایی نشده است.
وی اظهار کرده بود که: امروزه وجود باقیمانده سموم محصولات کشاورزی به حدی جدی شده که می‌تواند موجب سرطان، نازایی، نارسایی جنین و بیماریهای ریوی شود.

سالانه 27 هزار تن سموم کشاورزی در کشور مصرف می شود
میرحسینی اضافه کرد: سمپاشی گیاهان، استفاده از دارو و هورمون در مرغداری‌ها، نشان دهنده وجود این سم در میوه‌ها و گوشت حیوانات است. بیش از ۹۰ درصد ماده مؤثره سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند وارداتی است، به ویژه در سالهای اخیر که این مواد هندی و چینی نیز شده و دیگر کارایی لازم را ندارد و کشاورز ناچارا چندین بار از آنها استفاده می‌کند، از سوی دیگر کشاورزان دانش و تخصص لازم را ندارند تا هر سمی را در زمان خاص خودش استفاده کنند.

سالانه 70 هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می شوند
مسعود توحیدفر استاد دانشکده فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی در همایش اخلاق زیستی و محصولات تراریخته که در دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرده بود که: کاهش محصولات  کشاورزی در جهان توسط آفات به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است که متاسفانه استفاده از سموم کشاورزی به عنوان رایج‌ترین راه جلوگیری از این خسارات شناخته شده است.
او افزود: به طور متوسط سالانه 27 هزار تن سموم کشاورزی به ارزش 49042100 دلار در کشور مصرف می‌شود که سهم هر فرد در مصرف سموم کشاورزی 400 گرم است اما مسئله این است که استفاده از سموم راه‌حل خرید برای مبارزه با آفات است اما اثرات سوءناشی از مصرف درازمدت آنها بر سلامت انسان و یا محیط زیست نیز قابل تأمل است.

یک سوم مبتلایان به سرطان مصرف کنندگان سموم شیمیایی هستند
توحیدفر در ادامه گفت: ایجاد مقاومت در آفات، نابودی حشرات مفید و موجودات غیرهدف، آلودگی منابع آب و خاک، ایجاد مسمومیت و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج همانند سرطان از دیگر معایب مرتبط با مصرف سموم کشاورزی است.
او افزود: استفاده از سموم با وجود کنترل موقت خسارات مضرراتی دارد که مهم‌ترین آن آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت انسان‌ها است. بطوری که مبتلایان به سرطان در ایران در سال 70 هزار نفر برآورد شده است که یکسوم آن مربوط به سموم شیمیایی است.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
, سرطانزایی محصولات تراریختی یک ادعای بی اساس است,
,  بودن،‌مشکلات زیست محیطی، نازایی و اختلالات درونی و غیره , منتشر,
,
,
, مخالفت با محصولات تراریختی دروازه واردات را باز کرد,
,
,
,
,
, پرداخت 800 میلیارد تومان برای تولید سرطان ,
,
,
,
, سالانه 27 هزار تن سموم کشاورزی در کشور مصرف می شود,
,
,
, سالانه 70 هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می شوند,
,
,
,
, یک سوم مبتلایان به سرطان مصرف کنندگان سموم شیمیایی هستند,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه