اخبار داغ

تحلیل «اوراسیا ریوی‌یو» از اهمیت استراتژیک بندر چابهار:

کاهش نفوذ پاکستان در منطقه در پی افزایش نفوذ ایران و هند در افغانستان/ ظهور هند در خاورمیانه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای

کاهش نفوذ پاکستان در منطقه در پی افزایش نفوذ ایران و هند در افغانستان/ ظهور هند در خاورمیانه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای
بندر چابهار از لحاظ استراتژیک بسیار مهم شمارده می‌شود زیرا دسترسی مستقیم به اقیانوس هند را فراهم می‌آورد و به عنوان یک گذرگاه فرعی از تنگه هرمز محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، چابهار بندری واقع در منطقه بلوچستان ایران و در دهانه خلیج عمان قرار دارد. از لحاظ استراتژیک بسیار مهم شمارده می‌شود زیرا دسترسی مستقیم به اقیانوس هند را فراهم می‌آورد و به عنوان یک گذرگاه فرعی از تنگه هرمز محسوب می‌شود؛ تنگه‌ای که خلیج‌فارس را از خلیج عمان و اقیانوس هند جدا کرده است. ناگفته نماند که حدود یک پنجم مواد سوختی مصرفی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

به گزارش نشریه مطالعات تحلیلی «اوراسیا ریوی‌یو» چابهار در حاشیه خلیج‌فارس است و از سواحلی غربی هند به راحتی قابل دسترس است. در حقیقت، فاصله پایتخت هند یا بمبئی بیشتر از فاصله بندر کندلو هند در سواحل غربی این کشور تا بندر چابهار است.

,

دیگر عامل استراتژیک بندر چابهار برای هند، دسترسی آسان به افغانستان و کشورهای مملو از مواد معدنی آسیای میانه است؛ لازم به ذکر است که پاکستان اجازه عبور هند برای به دست آوردن مواد معدنی مورد نیازش را از داخل کشورش نمی‌دهد، بنابراین چابهار فرصت بزرگی برای هند به حساب می‌آید.

,

جدا از منافع اقتصادی‌ای که بندر چابهار می‌تواند برای هند محیا کند، نگرانی‌های امنیتی این کشور نیز می‌توانند بدین وسیله رفع شود، زیرا هند از این راه می‌تواند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را تسریع بخشد و به کشورهای تروریست‌پروری چون پاکستان و افغانستان دسترسی بیشتری داشته باشد.

,

همان‌طور که اشاره شد، پاکستان به هند اجازه نمی‌دهد که از راه زمینی به افغانستان و آسیای مرکزی عبور و مرور کند، بنابراین بندر چابهار می‌تواند مسیری برای هند به سوی افغانستان باز کند و روابط امنیتی و اقتصادی این دو کشور را ارتقاء دهد.

,

بندر چابهار همچنین می‌تواند تجارت بین‌المللی افغانستان را به سوی خود جلب کند و از وابستگی این کشور به بندر کراچی هند بکاهد. کاهش وابستگی افغانستان به پاکستان به طور چشمگیری باعث کم شدن نفوذ پاکستان در منطقه می‌شود. افتتاح مسیر چابهار منجر به افزایش نفوذ ایران و هند در افغانستان و به حاشیه کشیده شدن پاکستان خواهد شد؛ بنابراین، سیاست استراتژیک پاکستان در مقابل هند به زمین می‌خورد.

,

افزایش حضور هند در منطقه منجر به تبدیل شدن این کشور به عنوان یک بازیگر قدرتمند در خاورمیانه می‌شود. هند از طریق بندر چابهار می‌تواند نیاز انرژی خود را برطرف و به همین منظور پروژه‌ خطوط لوله گازی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند می‌تواند تغییر شکل دهد و از افغانستان و چابهار به هند کشیده شود. خطوط لوله گازی زیردریایی همچنین می‌تواند گاز عمان، ایران و ملت‌های CPR را به سواحل غربی این کشور برساند. چنین چشم‌اندازی به حتم به رشد هند در منطقه خواهد انجامید.

,

انتهای پیام/رض

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه