اخبار داغ

گزارشی از دریافت پول توسط مدارس؛

از تلاش برای اختیاری جلوه دادن کمک‌های اجباری تا متزلزل شدن دیدگاه مردم به آموزش‌وپرورش

از تلاش برای اختیاری جلوه دادن کمک‌های اجباری تا متزلزل شدن دیدگاه مردم به آموزش‌وپرورش
اقدام برخی از مدیران مدارس در دریافت اجباری کمک به مدرسه از والدین سبب شده تا دیدگاه بسیار از مردم نسبت به آموزش‌وپرورش تغییر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت فرهنگ نگار، خردادماه فرا رسیده و امتحانات پایان سال دانش آموزان چند روزی است که آغاز گردیده و آنان به‌شدت به دنبال موفقیت در امتحانات و رفتن به مرحله بالاتر تحصیلی هستند اما سال‌هاست مسئله‌ای موجب نارضایتی خانواده‌ها را به همراه داشته است که برخی از مدارس از ارائه کارنامه خودداری می‌کنند و از خانواده‌ها طلب پول تحت نام کمک به مدرسه می‌کنند و متأسفانه این مسئله در این مدارس در تمام نوبت‌های امتحانی تکرار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ نگار,

در زمان ثبت‌نام نیز همین مسئله در برخی از مدارس به وقوع می‌پیوندد و از والدین درخواست وجهی برای کمک به مدرسه می‌کنند و ثبت‌نام را درگرو این اقدام قرار می‌دهند.

,

مسئله‌ای که هرسال مسئولان آموزش‌وپرورش آن را رد کرده و اعلام می‌کنند با مدارس متخلف برخورد می‌کنند اما زمزمه‌هایی که هر سال از سخنان مردم به گوش می‌رسد این است که هر سال این مسئله نقض می‌شود.

,

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش، در خصوص اخذ وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان می گوید: «در دستورالعمل ثبت‌نام آمده است مدارسی که دارای دستورالعمل خاص هستند، باید بر اساس دستورالعمل خود در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان عمل کنند؛ مانند مدارس تیزهوشان، شاهد، آموزش از راه دور و هیأت امنایی. دوره پیش‌دبستانی نیز به صورت دولتی و غیردولتی اداره می‌شود که در پیش‌دبستانی‌هایی که دولتی هستند وجهی هنگام ثبت‌نام دریافت نمی‌کنند به خصوص که این مدارس در مناطق محروم و دوزبانه هستند و بقیه مدارس نیز بر اساس دستورالعمل و شهریه‌ای که تعیین می‌شود،‌ عمل می‌کنند. در بند 4 دستورالعمل ثبت‌نام آورده‌ایم مدارس غیر دولتی،‌ شاهد،‌ ایثارگران، نمونه دولتی،‌ استعدادهای درخشان،‌ استثنایی، آموزش از راه دور و پیش‌دبستانی که دستورالعمل خاص دارند، بر اساس همان دستورالعمل، ثبت‌نام دانش‌آموزان خود را انجام می‌دهند و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس عادی نیز بدون پرداخت وجهی انجام می‌شود.»

, می گوید, ،‌,

اما در نقطه مقابل بسیاری از مدیران مدارس معتقدند که هزینه‌های مدارس با بودجه‌هایی که از سوی آموزش‌وپرورش اختصاص داده می‌شود، تناسب ندارد و مدرسه برای انجام امور خود نیازمند کمک والدین هستند.

,

اگرچه اصل مطلبی که از سوی مدیران مطرح می‌شود درست بوده و سرانه‌ای که برای گذراندن امور به دست مدارس می‌رسد، کافی نیست و خانواده‌ها باید به عنوان پشتیبان و همیار مدارس به آن‌ها کمک کنند اما مسئله کمک مالی خانواده‌ها به‌صورت اختیاری بوده و مدیران طبق قانون اجازه ندارند تا خانواده‌ها را تحت‌فشار قرار داده و در زمان ثبت‌نام، تحویل کارنامه و برگزاری مراسمات از آنان وجهی دریافت کنند.

,

موضوع دریافت وجوه از والدین به مناسبت‌های مختلف به شدت در اذهان مردم تأثیر منفی گذاشته و دیدگاه آنان را نسبت به آموزش‌وپرورش تغییر داده است؛ برخی از مردم آن را با بنگاه‌های اقتصادی مقایسه می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را یکی از مهم‌ترین عوامل فشار بر زندگی مردم می‌خوانند.

,

به این جهت مسئولان آموزش‌وپرورش وظیفه بزرگی در این خصوص دارند تا از انجام اقدامات خلاف قانون جلوگیری کنند و این مسئله در قالب یک شعار باقی نماند.

,

وزارت آموزش‌وپرورش در سایت رسمی خود بخشی به نام «سامانه پاسخگویی به شکایات» به آدرس http://shekayat.medu.ir/ را قرار داده تا افرادی که به علل مختلف و علی‌الخصوص خانواده‌ها و دانش آموزان در خصوص مسائل مختلفی آموزشی و تربیتی که رخ می‌دهد، شکایات خود را در آن ثبت کرده و از این طریق مسئله را پیگیری کنند اما این مسئله به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید نظارت‌های دقیق بر مدارس در زمان‌هایی نظیر زمان ثبت‌نام یا ارائه کارنامه دانش آموزان انجام شود.

, http://shekayat.medu.ir/,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه