اخبار داغ

رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح:

الگوی مصرف دارو در کشور دچار مشکل است

الگوی مصرف دارو در کشور دچار مشکل است
رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح گفت: مصرف دارو از لحاظ اقتصاد مقاومتی به عنوان یک دغدغه اصلی باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش عوارض ارائه بیش از دارو باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، حسن عراقی‌زاده، رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح در دومین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری, گفت: ایران بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی بود و در آن زمان پروتکل دارویی تهیه و تدوین شد ولی اکنون حجم و تنوع سلاح‌های شیمیایی بیشتر شده لذا باید اطلاعات و پروتکل‌های درمانی خود را به روز رسانی کنیم.


رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح در ادامه گفت: در حوزه درمان زمانی که صحبت از طب رزم می‌کنیم پزشکان باید دانش و روحیه برای حضور در عرصه ماموریتی را داشته باشند و این مسئله با حضور پررنگ‌تر در صحنه‌های ماموریتی حاصل می‌شود.


عراقی‌زاده به موضوع طب سنتی اشاره کرد و بیان داشت: موضع بهداشت و درمان نیروهای مسلح در این زمینه مشخص است و ما معتقدیم علمی که در اختیار بشر امروز قرار گرفته همچون فیزیک، علوم تجربی، طب و غیره یک منشأ بیشتر ندارد و آن علم الهی است.


وی اضافه کرد: این علم الهی مستقیم توسط انبیاء، وحی و ائمه معصومین با سند معتبر به ما رسیده و حتی اگر علم امروز نتواند آن را اثبات کند ما آن را می‌پذیریم و در اصل موضوع تغییری حاصل نمی‌شود.


رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح گفت: یک راه دیگر برای رسیدن به علم از طریق تحقق علوم با طی کردن مسیر علمی و تعریف شده است؛ لذا همانطور که یک فرمول ریاضی یا اصل فیزیک را باید اثبات کنیم اگر ادعا می‌کنیم دارویی برای درمان بیماری خاصی است باید بتوان از طریق شیوه علمی نیز آن را اثبات کرد.


وی تصریح کرد: آنچه در طب سنتی مطرح می‌شود بسیار ارزشمند و دقیق بوده ولی برای ارائه کردن آن در تمام دنیا باید کانال علمی آن طی شود.


به گفته عراقی‌زاده، اگر در داروسازی موضوع توجه به طب سنتی، اسلامی یا ایرانی را می‌خواهیم مدنظر قرار دهیم باید مسیر علمی را در آزمایشگاه و یا از طریق کارآزمایی بالینی انجام دهیم و در این زمان هیچکس نمی‌تواند آن را نقض کرده و پروتکل درمانی آن در تمام دنیا نیز قابل ارائه خواهد شد.


رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح با بیان اینکه در مورد الگوی مصرف دارو از لحاظ اقتصاد مقاومتی در کشور مشکل داریم گفت: جامعه پزشکی آگاهانه یا به دلیل مسائل مختلف بی‌میل نبوده که داروی بیشتری را به بیمار ارائه کند و این مسئله الگوهای بدی را ایجاد کرده و درست نیست که هر کسی مثلا برای سرماخوردگی ساده چندین آنتی‌بیوتیک دریافت کند.


وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف دارو از لحاظ اقتصاد مقاومتی به عنوان یک دغدغه اصلی باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش عوارض ارائه بیش از حد دارو باشیم.
                                                   
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه