اخبار داغ

حال مبلمان شهری چندان خوش نیست

تویسرکان؛ شهری تاریخی با نمادهای متضاد!/میررضی در گور به خود لرزید+تصاویر

تویسرکان؛ شهری تاریخی با نمادهای متضاد!/میررضی در گور به خود لرزید+تصاویر
در حالی که هر شهر باید برخوردار از نمادهایی برای معرفی خود به ویژه برای گردشگران و مسافرانی که برای نخستین بار به شهر سفر می کنند، باشد، این شهر تویسرکان است که نه تنها از المان های شهری، ویژه شهر خود، بهره مند نیست بلکه بسیاری از این نمادها از جمله در میدان ها، در تضاد با نام و عنوان آن ها هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، سوار بر اتوبوس از مسیر جوکار ـ تویسرکان به ورودی شهر نزدیک می شویم، میدانی که با المان گردویی شکل برای نخستین بار چشم را به خود متوجه می کند، اما با نزدیکتر شدن به میدان، متوجه می شویم که این میدان یعنی اولین میدان ورودی شهر تویسرکان نامش میدان جانبازان است!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

چند ثانیه ای از میدان دور نمی شویم و این می شود جرقه ای برای گزارش خبرنگار رودآور...

,

الوندی یکی از همشهریان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید: المان ها و نمادهای هر شهر گویای هویت و فرهنگ آن شهر است و اما در تویسرکان، بسیاری از نام ها و عناوین در فضای شهری در تضاد با یکدیگر هستند.

,

وی اظهار کرد: اولین میدان ورودی شهر از سمت محور جوکار به تویسرکان، میدان جانبازان است، در حالی که با المان گردو مزین شده است!

,

, ,

این همشهری تویسرکانی افزود: گرچه تویسرکان، پایتخت گردو و شهر طلای سبز ایران است اما این نمی شود که بدون تحقیق و با بی برنامگی، نماد محصولی شهرستان را با یک نماد فرهنگی که از دو جنس متفاوت هستند با یکدیگر تلفیق کرد.

,

الوندی تصریح کرد: می بایست به یکی از هویت های تویسرکانی پرداخته شود، یا هویت فرهنگی و یا هویت محصولی شهر، چرا که تویسرکان نسبت به جمعیت خود، جانبازان زیادی را تقدیم نظام کرده است، از طرف دیگر این همه جوان تحصیل کرده، چرا مسئولان شهری از نیروهای جوان برای ساخت یک المان متناسب با نام میدان جانبازان استفاده نمی کنند؟!

,

محمد ظاهری نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور عنوان کرد: هویت بخشی به یک شهر آن هم با اشیاء بی جان برای نشان دادن هویت فرهنگی و بومی آن شهر نیاز به کمی مشاوره گرفتن از افراد با تجربه به ویژه در زمینه مبلمان شهری دارد.

,

وی گفت: امروز در دنیا، یکی از عوامل جذب سرمایه گذار همین هویت بخشی به شهر با بهره مندی از نمادها و المان های شهری متناسب با فرهنگ و تاریخ آن دیار است، مسئله ای که در تویسرکان، مسئولان شهری از آن غافل مانده اند.

,

این شهروند تویسرکانی افزود: برخی می گویند تویسرکانی شهری تاریخی با قدمتی بیش از دو هزار 500 ساله و یا حتی 6 هزارساله است، که تأیید این مدعا وجود آرامگاه مطهر حضرت حیقوق نبی(ع) در شهر است، اما آیا با این وجود نمادهای تاریخی و فرهنگی ما، در فضای شهری به درستی نشان داده شده است تا یک گردشگر رغبت حضور و گردش در چنین شهر تاریخی را داشته باشد؟

,

منصوری دیگر شهروند تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: آنچه که در لحظه اول حضور یک مسافر یا حتی سرمایه گذار با رفتن به یک شهر به چشمش می آید، همان می شود ملکه ذهنی او، به طور مثال اگر وارد شهری شویم که مسیر ورودی شهر از دو طرف جاده در محاصره زباله ها باشد، هرگز برای مرتبه دوم به آن شهر مسافرت نمی کنیم چرا که تجسم بصری ما از شهر، همان زباله های ورودی است.

,

وی افزود: نمی خواهم بگویم مرغ همسایه ما غاز است، اما این بار به حقیت مرغ همسایه شهری ما یعنی ملایر حداقل در امر مبلمان شهری غاز است! شهرهای اطراف کم و بیش، بیشتر به فضای سازی شهری پرداخته اند، مسئله ای که در تویسرکان مسئولان از آن غفلت کرده اند.

,

, ,

 محدث یکی دیگر از همشهریان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: سال های سال است، که نام میدانی در تویسرکان را با عنوان زکات رونمایی کرده اند، اما تا چند ماه گذشته سنگ های بزرگی در وسط این میدان بود که گویا آن هم با اعتراض اهالی با کمی تغییرات جلوه گر شده است.

,

وی تصریح کرد: مسئولان شهری به خواسته های ما اهمیت چندانی ندادند، سنگ ها را جا به جا نکردند، بلکه با هزینه کرد اضافی، آن همه سنگ را رنگ کردند تا به اصطلاح خودشان فضا را شاد جلوه دهند، تضادی به این بزرگی را هنوز تشخیص نداده اند، چرا که اعتراض ما بر این بود که فضای میدان متناسب با نام میدان که هان "زکات" است ساخته شود.

,

زندی شهروند دیگری نیز گفت: به نظر می رسد میدانی که در نزدیکی دادگستری تویسرکان قرار دارد، کوچکترین میدان استان باشد، گرچه تحقیق نکرده ام اما اندازه خود میدان، این تصور را در ذهن هر عابری می اندازد.

,

, ,

وی افزود: شعاع این میدان در حدود یک متر تا یک متر و نیم است، زماین که به فضاسازی شهری توجه نمی شود، باید چنین میدان های کوچکی را بدون بهره مندی از نمادهای اصلی شهر ببینیم.

,

مالمیر، یکی دیگر از شهروندان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: یکی از مسائلی که به هر شهر هویت می بخشد، شاعران و عارفان درگذشته آن هستند، همین میرضی آرتیمانی، شاعر و عارف عصر صفوی که آرامگاهش در نزدیکی تپه نورالشهدا قرار دارد و اما در ورودی خیابان شهدا سردیس این شاعر بزرگ را معلوم نیست چه کسی ساخته و چرا این گونه رنگ آمیزی کرده است؟

,

وی تصریح کرد: امروزه در فضای شهری حتی سردیس ها و تندیس ها می توانند به زیبایی هنری خود، بخشی از هویت صاحب تندیس را نمایان سازند، این در حالی است که سردیس میررضی نه تنها جلوه ای از هویت شاعانه و عارفانه میررضی آرتیمانی را نشان نمی دهد، بلکه گاهی کودکان را ناخواسته به خنده می اندازد.

,

, ,

مالمیر افزود: این جاست که نه تنها تن من که این شاعر عارف پیشه را می شناسم می لرزد، بلکه به نظر تن میررضی نیز در گور به خود خواهد لرزاند!

,

سوری دیگر شهروند تویسرکانی نیز در کفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: مسئولان شهری می توانند از نمادهای فرهنگی و تاریخی شهرستان برای ایجاد زمینه های بصری مناسب و زیبا چشم نوازی کنند.

,

وی افزود: تویسرکان را پایتخت گردو و مبل و منبت می شناسند اما در نمادهای شهری خبری از این موارد نیست و حتی با وجود اینکه این شهر صاحب برند فرش دستبافت در کشور است، توجهی به این مسئله در فضاسازی شهری نشده است.

,

به گزارش رودآور، فضا و مبلمان شهری می تواند بیانگر بخش عظیمی از هویت تاریخی، فرهنگی، معنوی آن شهر باشد که توجه به هنگام به این مسئله نه تنها به شهر در منظر شهروندان هویت می بخشد، بلکه نظر مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه