اخبار داغ

بازدیدمسافران نوروزی از آثار تاریخی و فرهنگی تویسرکان

بازدیدمسافران نوروزی از آثار تاریخی و فرهنگی تویسرکان
گردشگران و میهمانان نوروزی از آثار تاریخی و فرهنگی تویسرکان در قالب تور گردشگری نیم‌روزی دیدن کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از نافع، به همت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تویسرکان، گردشگران و میهمانان نوروزی در یک برنامه نیم‌روزی به صورت رایگان از برخی از آثار تاریخی و فرهنگی تویسرکان بازدید کردند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, نافع,

برنامه تور گردشگری نیم‌روزی به منظور معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های شهرستان تویسرکان در دو پروسه زمانی تدوین شده که بخش نخست آن برگزار شد.

,

برنامه سفر نیم روزی گردشگران و مسافران نوروزی با حضور در آثار تاریخی تویسرکان برگی از گذشته این دیار سراسر از فراز و نشیب را برای بازدیدکنندگان ورق زد.

,

حمام سراب (موزه مردم‌شناسی) تویسرکان

,

بازدید از حمام سرابی که در دوره قاجاریه احداث شده، در سرفصل برنامه قرار داشت. بازدیدکنندگان که همه غیربومی هستند با نگاهی ویژه و با دقت از موزه مردم‌شناسی تویسرکان دیدن کردند.

,

حمام سراب تویسرکان در گذشته به عنوان حمام عمومی مورد استفاده مردم منطقه سرابی تویسرکان بوده است.

,

,

, ,

حمام تاریخی سرابی از جمله آثار تاریخی تویسرکان در منطقه سرابی این شهر احداث شده است.

,

این اثر متعلق به دوره قاجاریه با مساحت 550 مترمربع و زیربنای 480 مترمربع و ارتفاع متوسط سه متری از سطح زمین، مصالحی نظیر سنگ، آجر، آهک، ملات و ساروج در ساخت این بنا به کار رفته است.

,

در حال حاضر کتیبه آهکی این بنا در موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان، خانه مسعودی نگهداری می‌شود. در این کتیبه آمده است «این خانه به همت اهل قریه به سنه 1303 هجری قمری ساخته شده است».

,

این حمام برابر اصول و قاعده از دو بخش اصلی گرمخانه و یا حمام گرم و سردخانه یا حمام سرد تشکیل شده است؛ در بخش گرمخانه گنبدی مدور دیده می‌شود که در زیر آن چهار دهانه طاق به سبک رومی و حوض آبی از جنس سنگ گرانیت در میانه این بخش احداث شده است.

,

طاق‌های بنا گذاشته شده در این بنا از نوع رومی، جناقی و چهار بخشی است و آب مورد نیاز در قدیم از این مجموعه قنات موجود در محل تأمین می‌شده است.

,

,

, ,

موزه مردم‌شناسی (حمام تاریخی سرابی) تویسرکان 18 بهمن سال 87 با شماره 25162 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

,

حمام تاریخی سرابی به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در سال 90 مرمت و بازسازی شد.

,

در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی نیازهای درونی انسان برای رسیدن به آرامش نسبت به گذشته دوچندان است و مکان‌های سنتی همانند سفره‌خانه‌ها در ایجاد این آسایش و آرامش نقشی کارساز و تأثیرگذار دارند.

,

بنای تاریخی حمام سرابی نیز به سبب دارا بودن این ظرفیت و قابلیت‌های بالای شهرستان تویسرکان در زمینه گردشگری و لزوم سرمایه‌گذاری برای استفاده کاربردی و بهینه از این ظرفیت با کاربری موزه و سفره‌خانه در سال 91 با مدیریت کاظم تیموری تعیین و به بهره‌برداری رسید.

,

آرامگاه میررضی آرتیمانی

,

دومین اثر تاریخی که مورد بازدید قرار گرفت، آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی از شعرا و عرفای قرن یازده هجری قمری دوره صفویه بود.

,

میررضی در روستای آرتیمان سه کیلومتری تویسرکان متولد شد، آرامگاه این شاعر بزرگ در سال 54 توسط میراث فرهنگی بنا گذاشته شد.

,

,

, ,

بنای آرامگاه آجری و چهار وجهی است، قسمت‌های از این بنا از داخل پنج چهار گوش به نام پنشتن ساخته شده است.

,

ساقی نامه و سوگند نامه میر‌رضی شاعر قرن یازده تویسرکان در دنیا بی‌نظیر است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

,

سید «محمد» با تخلص «رضی» در سال 1307 هجری قمری چشم از جهان فرو بست.

,

کاروانسرای شاه عباسی

,

برنامه پایانی این سفر بازدید گردشگران از کاروانسرای شاه عباسی شهر فرسفج بود، این بنا در 20 کیلومتری مسیر تویسرکان به کنگاور و در مجاورت شهر کنونی فرسفج قرار دارد.

,

این اثر تاریخی بیشتر محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده که به قصد تجارت، زیارت و سیاحت به غرب کشور و عتبات و عالیات عراق سفر می‌کردند.

,

,

, ,

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌‌های 1038 تا 1066 به سبک معماری دوره صفویه در مساحت 4 هزار متر مربع احداث شده است.

,

در این برنامه برخی از گردشگران نظرات خود را در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کردند.

,

خانم حمزه یکی از میهمانان نوروزی آب و هوای تویسرکان را عالی توصیف کرد و افزود: طبیعت بکر و سرسبز تویسرکان یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل این شهر است که ما را بر آن داشت که به این شهر سفری داشته باشیم.

,

وی مردم این دیار را هم‌یار، مهربان و هم‌درد دانست و گفت: تویسرکان آثار و قدمتی با ارزش دارد که یک افتخار برای همه مردم بومی و غیر بومی محسوب می‌شود.

,

,

, ,

محمد آریان دیگر مسافر نوروزی گفت: حدود 24 سال است که از تویسرکان رفته‌ام، اما به گذشته ارزشمند با تاریخی کهن افتخار می‌کنم و همیشه در سفرهای خود تویسرکان را در برنامه دارم.

,

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به بازدید از آثار تویسرکان بسیار زیاد هستند، تأکید کرد: قدمت تویسرکان از همه حیث و طبیعت خدادادی این دیار هر ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود می‌خواند.

,

این مسافر نوروزی ضمن تقدیر از تلاش میراث فرهنگی در بازسازی و ترمیم اماکن تاریخی، فرهنگی و دینی خواستار جلوگیری از نصب البسه و پوشاک مغازه‌داران و اصناف در سقف راسته بازار قدیمی تویسرکان شد.

,

وی خاطرنشان کرد: با نصب کالاهای کسبه این اثر تاریخی با ارزش پوشش داده می‌شود و افراد مشتاق به آثار تاریخی از دیدن این محیط گران‌بها بی‌نصیب می‌شوند.

,

با کمی توجه تویسرکان به جایگاه خاص خود می‌رسد

,

حسین قوی‌دل دیگر گردشگر نوروزی با اشاره به اینکه از دیار آذربایجان غربی همراه خانواده به تویسرکان سفر کرده است، گفت: به واسطه معرفی دوستان امسال تویسرکان را به عنوان شهر مورد بازدید خود و خانواده انتخاب کردیم.

,

وی با اشاره به  اینکه تویسرکان را با توجه به تعریف‌های که شنیده بودم بسیار متفاوت دیدم، خاطرنشان کرد: تویسرکان شهری با صفا با باغ‌‌ها و مناظری زیباست که انسان را محو خود می‌کند.

,

این گردشگر با اشاره به اینکه منطقه تویسرکان مطمئناً دارای ییلاق‌های خیلی خوبی است، ابراز کرد: من از همه دوستان و گردشگران دعوت می‌کنم، اوقات فراغت و  تعطیلات خود را به شهر تویسرکان سفر کنند.

,

قوی‌دل با اشاره به اینکه نظافت و پاکیزگی در این شهر کاملاً مشهود است، از هم‌یاری و کمک مردم در زمان‌های نیاز تشکر کرد و گفت: ما هم مرز ترکیه هستیم، آن‌ها با هیچ‌چیز توریست جذب می‌کنند.

,

وی تأکید کرد: با کمی توجه به تویسرکان با این همه ظرفیت و جاذبه‌های غنی می‌شود گردشگران زیادی را جذب و این دیار کهن را به مردم ایران معرفی کرد.

,

,

, ,

شناساندن تویسرکان در برنامه تور گردشگری هدف‌ میراث فرهنگی

,

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان نیز در گفت‌وگو با ما هدف از اجرای این برنامه را معرفی و شناساندن آثار تاریخی، فرهنگی و ... عنوان کرد و اظهار کرد: این برنامه با حضور در دیگر آثار تاریخی تویسرکان برای مشتاقان و علاقه‌مندان بازهم انجام خواهد شد.

,

میثم الوندی با اشاره به اینکه تور نیم‌روزی معرفی جاذبه‌های گردشگری برای عموم مردم برای نخستین بار است که اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح سال گذشته توسط میراث فرهنگی برای فرهنگیان انجام شد.

,

وی با اشاره به اینکه استفاده بهینه از تعطیلات نوروز در قالب‌های مختلف برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان در برنامه میراث فرهنگی است، گفت: ما باید در شرایط کنونی با کم‌ترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

,

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان در خصوص راسته بازار قدیمی تویسرکان یادآور شد: این بازار تاکنون در دو مرحله تعمیر و بازسازی شده است.

,

وی فرهنگسازی در باره آثار تاریخی به عنوان میراث و هویت ملت را یک نیاز ضروری دانست و افزود: خواسته گردشگران و مسافران در خصوص برداشتن البسه‌های آویز بر سقف بازار قدیمی را پیگیری خواهیم کرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه