اخبار داغ

بعد از لغو رژیم روادید بین ایران و ارمنستان؛

صحبت های وقیحانه ی برخی صاحب نظران آذری در مورد ایران

صحبت های وقیحانه ی برخی صاحب نظران آذری در مورد ایران
چند روز پس از اعلام لغو روادید بین ایران و ارمنستان برخی از نمایندگان پارلمان و کارشناسان سیاسی در آذربایجان صحبت های تندی علیه ایران داشته و دخالت های آشکاری در امور داخلی کشورمان کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، لغو یا تسهیل ویزای ورود، یک اقدام دیپلماتیک است که معمولاً با در نظر گرفتن قوانین و شرایط کشورها و با توجه به مبادلات سیاسی و گاه تجاری اتفاق می‌افتد. در جامعه ایران از زمان کار دولت دهم زمزمه هایی از احتمال لغو رژیم روادید بین ایران و 60 کشور دیگر مطرح شد. هرچند امروز تعداد کشورهایی که با ایران لغو روادید کرده اند بسیار کمتر از این مقدار است، ولی در هر حال این کار یک اقدام مثبت و سازنده در جهت تعامل با کشورها و علی الخصوص همسایگان در جهت بهره برداری های اقتصادی و جذب گردشگر بین المللی می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعد از چندین سال که ایران رژیم ویزا را آنهم بطور یکجانبه برای اتباع آذری لغو نموده است، اینبار نیز در تاریخ دوم ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی با امضای توافقنامه ای لغو روادید برای اتباع دو کشور ایران و ارمنستان موافقت کرد.

,

طبق توافق به دست آمده، شهروندان دو کشور که دارای گذرنامه عادی یا سیاسی هستند از این پس بدون دریافت ویزا و با شرط اینکه از آخرین سفر آنها ۱۸۰ روز گذشته باشد، می توانند حداکثر برای مدت ۹۰ روز در کشور مقصد اعم از ایران یا ارمنستان اقامت کنند. این درحالی است که کشور آذربایجان هنوز متقاعد به لغو روادید برای اتباع ایرانی نشده است.

,

در همین خصوص طی روزهای گذشته برخی از مسئولین و نمایندگان پارلمان آذربایجان اظهاراتی کرده اند که بعضا باید به حق به آن ها صفت "وقیحانه" داد چرا که از این سوژه استفاده کرده و بسیار وقیحانه در مورد ایران صحبت کرده اند.

,

"قابیل حسینلی" کارشناس سیاسی آذربایجانی در مصاحبه با خبرگزاری "آپا" در این مورد گفته است: "چنین به نظر می رسد که استقلال جمهوری آذربایجان هنوز هم برای ایران قابل هضم نیست. اگر ایران استقلال جمهوری آذربایجان را تحمل می کرد، در زمان حساس جنگ قره باغ کوهستانی پلی بر روی رودخانه ارس برای ارمنستان نمی ساخت و مجاری تنفسی برای این کشور ایجاد نمی کرد. ولی، ایران این را انجام داد. امروز نیز نیاز ارمنستان به محصولات غذایی، پوشاک، محصولات ساخت و ساز را تامین می نماید."

,

, ,

جای بسی تعجب دارد که آقای قابیل حسنلی احتمالا به نقشه جغرافیایی منطقه تسلط لازم را ندارند و نمی دانند که ایران با ارمنستان مرز مشترک زمینی دارد و برای ایجاد ارتباط نیز نیازی به ساخت پل موقت بین دو کشور وجود ندارد. اما اگر منظور ایشان سد خداآفرین باشد که باید بگوییم که احداث این سد با همکاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در سال 1352 شروع شده بود که بعدها به دلیل مناقشه موجود بین ارمنستان و آذربایجان تکمیل و آبگیری سد تا سال 1387 به تعویق افتاد.

,

قابیل حسینلی در ادامه می گوید: "اکنون رژیم روادید با ارمنستان را لغو می کنند و [آقای]حسن روحانی قصد سفر به این کشور را دارد. ایران که خودش را به عنوان کشور مدافع منافع مسلمانان می داند، نمی تواند محبت خود نسبت به ارمنستان مسیحی که سرزمین های جمهوری آذربایجان مسلمان را اشغال نموده است را پنهان کند"

,

بد نیست آقای حسینلی که عنوان کارشناس مسایل سیاسی را هم یدک می کشد موارد و اظهارات وزیر خارجه کشور مطبوعش را نیز مطالعه کند. المار ممدیاراف در دیدار با محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد "جمهوری آذربایجان موضع عادلانه ایران در رابطه با حل مناقشه قره باغ کوهستانی را عالی ارزیابی می‌کند."

,

مقایسه فلسطین و قره باغ در آذربایجان

,

"الخان شاهین اوغلو" کارشناس سیاسی آذربایجانی و رییس مرکز مطالعاتی "اطلس" نیز در مصاحبه ی دیگری گفته است: ایران در مساله قدس بر اساس اصول همبستگی اسلامی موضع اتخاذ می نماید. پس چرا در مساله قره باغ کوهستانی این واکنش را نشان نمی دهد؟

,

, ,

البته پاسخ به این شبهه ای که عده ای در آن طرف مرز و برخی هم در داخل مرزها هر از گاهی مطرح می کنند، مجالی مفصل تر می طلبد اما بطور خلاصه باید گفت: اهمیت قره باغ برای مردم و دولت جمهوری اسلامی امری است که بر کسی پوشیده نبوده و همواره همه بر بازگشت قره باغ به خاک آذربایجان تاکید کرده اند.

,

مقام معظم رهبری بارها با تعابیر متعدد قره باغ را بخشی از خاک اسلام توصیف نموده اند که باید با همت جمعی هرچه سریعتر به بقیه بلاد مسلمین ملحق شود. دولت جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ قره باغ، تمام تلاش خود را برای کمک به مردم آذربایجان صرف کرده است.

,

نیروهای نظامی نیز به نوبه خود نه فقط در گفتار، بلکه در میدان واقعی سعی کرده اند تا جلوی هتک عِرض و ناموس مسلمین در قره باغ را بگیرند. اخیرا الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سفر خود به آلمان اشاره کرد که "آذربایجان هم از روسیه و ترکیه و هم از ایران سلاح خریداری می کند" و این در حالی است که ایران می داند آذربایجان در حال جنگ با ارمنستان متجاوز می باشد بنابراین با فروش سلاح جنگی به آذربایجان در واقع هم ارمنستان را محکوم می کند و هم به آذربایجان کمک می رساند.

,

مورد دیگری که باید در خصوص این قیاس بکار برد این که حقیقتا این بحث یعنی قیاس قره باغ با فلسطین یک قیاس مع الفارق است. اصلا موضوع قره باغ و فلسطین قابل مقایسه نیست چرا که فلسطین به عنوان نماد مقاومت در برابر استکبار و صهیونیست ها در جهان می باشد در حالی که خود آذربایجان و ارمنستان سال هاست که رضایت داده اند تا گروه مینسک یعنی آمریکا، فرانسه و روسیه موضوع قره باغ را حل کنند!

,

تقسیم بندی شهروندان به درجه 1 و درجه 2 در آذربایجان!

,

قابیل حسینلی در ادامه با ادعایی مضحک می گوید" ما خواهان تامین حقوق فرهنگی عادی 35 میلیون آذری که در ایران زندگی می کنند، هستیم. مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد که باید بتدریج حل شوند"

,

بنظر می رسد در شرایط فعلی سیاسی بین دو کشور که طرفین تلاش وافری برای رفع برخی تنش ها دارند اینگونه دخالت ها در امور کشور همسایه نباید اتفاق بیافتد و البته اگر ایشان وزن سیاسی قابل توجهی در آذربایجان داشته باشند حتما باید پاسخ محکمی را هم دریافت کنند ولی برای اطلاع آقای حسینلی عرض می کنیم که شما اگر خواهان تامین حقوق شهروندان خود هستید بهتر است از تبعیض بزرگی که در کشورتان به نام "جنوب بولگه سی" ، "شمال بولگه سی" مطرح می کنید و شهروندان را به شمالی و جنوبی و در واقع شهروند درجه یک و درجه دو تقسیم می کنید صحبت کنید و از تفاوتی که قائل هستید بین آذری اهل باکو و آذری اهل لنکران و آستارا و بیله سوار و ... شرم داشته باشد. بهتر است به فکر اعطای حقوق شهروندی لزگی ها،تالش ها و تات ها باشید و فکر مردمان کشور همسایه را نکنید.

,

در این بین قدرت حسنقلی اف از نمایندگان پارلمان حزب حاکمیت نیز در مصاحبه ی بیشرمانه ای که داشته است، در مورد چرایی برقراری روابط بین ایران و ارمنستان گفته است: "می ترسند که اگر آذربایجان تمامیت ارضی خود را برپا کند و مدلی از دولت لائیک مبتنی بر حاکمیت حقوق و قانون را ایجاد کند، ممکن است برای ۳۰ میلیون نفر در آذربایجان جنوبی الگو شود. آنها می خواهند که جهالت باشد تا ملت خود را  غارت و یغما کنند و زنان را در چادر بپیچند. به همین علت نیز در ظاهر از ما حمایت می کنند و ادعا می کنند که  در مساله قره باغ در کنار ما هستند. "

,

, ,

این نماینده هتاک در مصاحبه ی خود که فقط بخشی از آن ذکر گردید مطالب بیهوده زیادی را لقلقه کرده است اما یک سوال از قدرت حسنقلی اف و هر نماینده پارلمان و صاحب منصبی که چنین افکاری را در سر دارد: شما فکر می کنید کدام ویژگی های خاص را در کشورتان دارید که موجب رشک ما ایرانیان خواهید شد؟ کدام جهش بزرگ اقتصادی و علمی را دارید که دل ما را برای با شما نبودن تنگ خواهد کرد؟ کدام آزادی دینی و یا حتی غربی را دارید که ما بخاطر نداشتن آن غمگین باشیم؟بهتر است سری به زندان های خود بزنید و از تعداد بالای زندانیان سیاسی در بندتان شرم داشته باشد. بهتر است به وضع فلاکت بار مردم آن هم نه در شهرهای مرزی بلکه در حاشیه ی همان باکویی که فکر می کنید خیلی ترقی کرده است، سری بزنید تا کمی بهتر خود و کشورتان و قدرت های منطقه ای را بشناسید.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه