اخبار داغ

سردار حزب الله گیلان کیست؟

سردار حزب الله گیلان کیست؟
خبرگزاری بسیج: این شهید بزرگوار از دستگاه قضا اخراج شد و دادگاه، حکم انفصال از خدمت وی را به مدت سه سال ابلاغ کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  ابوالحسن کریمی در ۹ مرداد ۱۳۲۷ش در شهر لاهیجان به دنیا آمد. پدرش حاج عباسعلی از متدینین و معتمدین بازار لاهیجان بود. ابوالحسن دوران کودکی را در خانواده‌ای متدین سپری نمود و با علما و محافل دینی آشنا گشت. او در انجمن قرائت و احکام که به سرپرستی «آیت الله حاج شیخ مهدی مهدوی» رئیس حوزه علمیه لاهیجان در مدرسه جامع تشکیل می‌شد، شرکت می‌نمود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

 

,

وی تحصیلاتش را در لاهیجان گذراند و در کنار آن در سال ۱۳۴۴ به اتفاق دوستانش اقدام به تاسیس «کانون بحث و انتقاد مذهبی جوانان» لاهیجان ‌نمود و از این مرکز به تربیت دینی نسل جوان همت گمارد؛ جوانانی که در جریان انقلاب اسلامی از فعال‌ترین جوانان منطقه بودند.

,

او تحصیلات متوسطه خود را در سال۱۳۴۶ در دبیرستان مهرگان لاهیجان به پایان رساند و در سال۱۳۴۷ در رشته ریاضی دانشگاه تهران قبول شد و با شرکت در امتحان رشته اقتصاد، تحصیلات خود را در رشته اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد. ایشان در مدتی کوتاه به دلیل فعالیت و تحرک بالای اجتماعی خود در محیط دانشگاه و خوابگاه، به عنوان نماینده دانشجویان از خوابگاه امیرآباد برگزیده شد. صدای اذان او در سحرهای ماه مبارک رمضان هنوز در فضای آنجا طنین انداز است.

,

کریمی در سال۱۳۴۷ به علت شرکت در تظاهرات دانشجویان به مناسبت شهادت پهلوان غلامرضا تختی برای اولین بار دستگیر شد. در اواخر سال۱۳۴۹ بار دیگر به علت فعالیت علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، دستگیر و در زندان قزل قلعه تهران حبس گردید. زندان برای او فرصت مناسبی بود تا با آشنایی با روحانیون انقلابی و مبارز، توان بیشتری برای ادامه مبارزه بیابد. با آزادی از زندان در جلسات تفسیر قرآن «آیت الله سید محمود طالقانی» در مسجد هدایت تهران شرکت نمود. به دلیل علاقه به بحثهای اقتصادی به مطالعه در این زمینه پرداخت و از جلسات درس شهید مظلوم «آیت الله بهشتی» در این زمینه بهره برد. در همین زمان به درخواست «آیت الله شهید قدوسی» برای تدریس زبان انگلیسی به طلاب حوزه علمیه قم به صورت هفتگی به «مدرسه حقانی قم» می‌رفت و در کنار تعلیم طلاب، خود نیز به فراگیری علوم حوزوی پرداخت.

,

از ایشان که به زبانهای عربی و انگلیسی مسلط بود دو جلد کتاب «آموزشی زبان عربی و انگلیسی» و پنج جلد کتاب «فریاد مظلوم» که متن تعدادی از سخنرانی‌های ایشان در محافل دینی و سیاسی است منتشر شده است.

,

وی در سال ۱۳۵۲ بعد از اخذ مدرک کارشناسی اقتصاد به سربازی رفت و در سال ۱۳۵۴ بعد از خاتمه دوره سربازی در شهر مراغه که همراه با تلاش فراوان جهت احیای ظواهر اسلامی در پادگان بود، به زادگاهش بازگشت و در لاهیجان، آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر به تدریس کتب دبیرستان مشغول شد و از این فرصت برای آشنایی جوانان و نوجوانان با احکام اسلام و مسائل انقلاب استفاده کرد. ساواک در گزارشی می‌نویسد: «ابوالحسن کریمی از متعصبین مذهبی و از هواداران [امام] خمینی بوده و در کلاسهای درس ریاضی و همچنین جلسات هفتگی شبهای جمعه آستانه اشرفیه که با حضور تعدادی از دانشجویان تشکیل می‌گردیده شرکت و بعضاً سمپاشی و اظهارات تحریک آمیز به عمل آورده [است]»

,

ایشان با کمک شهید بهشتی در سال ۱۳۵۵ «مطبوعاتی فتح» را جنب «مسجد جامع لاهیجان» تاسیس نمود و به محور مبارزات مردم منطقه علیه رژیم و احزاب چپ و مارکسیست و محل رفت و آمد نیروهای انقلابی و پخش جزوات و اعلامیه‌ها و نوارهای امام خمینی تبدیل شد. همچنین ایشان برای بار سوم در خرداد ۱۳۵۷ پس از سخنرانی شدیداللحن علیه شاه در «کانون ولی عصر» مسجد جامع آستانه اشرفیه، توسط مامورین ساواک دستگیر و به زندان عمومی رشت منتقل شد و شکنجه‌ها و آسیبهای بسیاری به او وارد شد و سرانجام بر اثر شدت تحرکات انقلابی مردم در آبان ۵۷ به همراه دیگر مبارزین از زندان آزاد گشت. بعد از آزادی هم در صف اول نهضت اسلامی امام خمینی در منطقه، به راهبری مردم و سخنرانی در تظاهرات و راهپیمایی‌ها پرداخت.

,

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فرماندار لاهیجان جهت سامان دادن به امور انقلاب و مردم انتخاب شد و با مدیریت اسلامی و انقلابی خود توانست نقش برجسته‌ای در خدمت رسانی به محرومان و روستاییان و همچنین مبارزه با عناصر نفاق و منحرف منطقه ایفا کند. این مدیر ساده زیست و فعال به دلیل حضور پررنگ و برخورد قاطع با ضد انقلاب در فرودین ۱۳۵۹ از سوی دادستان کل انقلاب اسلامی آیت الله قدوسی به سمت دادستانی کل انقلاب اسلامی استان گیلان انتخاب گردید و توانست با کمک مهندس شهید محمدعلی انصاری ـ استاندار وقت گیلان ـ و برخی دیگر از مسئولین انقلابی استان و با حمایت نیروهای حزب اللهی، فرصت را از دشمنان نظام جمهوری اسلامی بگیرد و امنیت و آرامش را برای مردم برقرار سازد.

,

در جریان اغتشاشات و درگیریهای سالهای اول انقلاب و غائله منافقین و بنی صدر و حذف، ترور و انتقامجویی از نیروهای انقلابی و پس از شهادت مهندس انصاری، شهید کریمی در پاییز ۱۳۶۱ با فشار گروههای منحرف از تمامی مسئولیتهایش برکنار شد و البته او که هرگز نمی‌خواست برای نظام هزینه‌ای ایجاد کند و حتی در دوران مسئولیتش، مبلغی هم از نظام به عنوان حقوق دریافت نکرده بود، از این فرصت استفاده کرد تا جهت تکمیل تحصیلات دینی‌اش به شهر مقدس قم هجرت کند.

,

مخالفان که درصدد تصفیه حساب کامل با او بودند، بعد از شهادت آیت الله قدوسی به دلیل واگذاری زمینهای متروکه نواحی اطراف لاهیجان به مردم زحمتکش و ستمدیده منطقه که به دستور شورای عالی قضایی کشور صورت گرفته بود از او شکایت کردند و در سال ۱۳۶۴ با محاکمه‌ای عجیب و بدون سند، به انفصال از شغل و سه سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم گردید. در پی این حکم تاسف برانگیز که بعد از شهادت او برای اجرا ابلاغ شد، رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی فرمودند: «شنیدم دادسرای تهران اخیراً به آموزش و پرورش لاهیجان ابلاغ کرده است که شهید ابوالحسن کریمی دیگر عضو دستگاه قضایی نیست. از جهاتی چند که پوشیده نیست عمیقاً متأسف شدم. البته برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر دستگاه قضایی می‌توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بزرگی بود.»

,

سرانجام پس از عمری خدمت و مجاهدت در غروب روز ۱۳ فروردین ۱۳۶۵ منافقان کوردل حاج شیخ ابوالحسن کریمی را که به تنهایی از مطبوعاتی فتح به سوی منزل بازمی‌گشت در کنار «مسجد گلشاهی» مورد اصابت گلوله‌های خود قرار دادند و او در حالت سجده به زمین افتاد و به سوی جایگاه ابدی خویش پرواز کرد.

,

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیام تسلیت شهادت او فرمودند: «دست مجرم ایادی نفاق به خون بیگناهی دیگر آلوده شد و این بار عنصر عزیز و شریفی هدف خیانت منافقین پلید و نابکار قرار گرفته که سوابق روشن انقلابی او در سالهای اختناق رژیم ستمشاهی و نیز فعالیت دلسوزانه و خستگی ناپذیر او پس از پیروزی انقلاب، بر همة مردم آن منطقه آشکار است.»

,

بدن مطهر این شهید عزیز را برای تدفین به سمت گلزار شهدای لاهیجان تشییع نمودند که این مراسم با حضور چند هزار نفری مردم غیور و ولایتمدار گیلان، به صحنه اعلام انزجار عمومی علیه نفاق و استکبار تبدیل شد و مردم عهدشان را با شهدا تجدید نمودند.

,

تمامی منابع این نوشتار در آرشیو موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان محفوظ است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه