اخبار داغ

آیا ترکیه به روزهای خوب گذشته با روسیه برمی‌گردد؟

آیا ترکیه به روزهای خوب گذشته با روسیه برمی‌گردد؟
قبل‌تر هم پوتین با ارزیابی روابط ترکیه و روسیه گفته بود: «اگر ترکیه می‌خواهد به روزهای خوب گذشته برگردیم باید به خاطر سرنگونی جنگنده‌مان از ما عذرخواهی کند.»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ائل، بعد از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه شاهد لرزش‌های اقتصادی و صنعت توریسم در ترکیه بودیم. سرنگونی جنگنده روسی برای ترکیه تبعات سنگینی داشته است و مردم ترکیه تحت تأثیر مستقیم این حادثه قرار گرفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل,

در هفته گذشته رئیس‌جمهور اردوغان و نخست‌وزیر ییلدیریم در پیام‌های جداگانه‌ای روز ملی روسیه را به پوتین و مدودف تبرک گفتند.

,

اردوغان در نامه خود به پوتین گفته بود:

,

«روز ملی روسیه را از طرف ملت ترک به ملت روس تبریک میگویم و آرزو می‌کنم روابط بین ترکیه و روسیه در آینده نزدیک به سطح مطلوب خود برگردد.»

,

بدون شک کاهش تنش و برگشت به روزهای خوب گذشته با روسیه به نفع ترکیه خواهد بود. اما این امر چگونه به واقعیت می‌پیوندد؟ بعد از این همه تنش و ضرر و زیان، این بحران چگونه حل خواهد شد؟

,

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به نامه اردوغان اظهار کرده است:

,

«ما هم می‌خواهیم به روابط خوب گذشته با ترکیه برگردیم اما آنکار اول باید برخی قدم‌ها در این خصوص بردارد.»

,

اگر دقت کنیم «برخی قدم‌ها» اشاره به عذرخواهی رسمی ترکیه از روسیه است. روسیه به خاطر سرنگونی جنگنده‌اش توسط ترکیه خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه است و این قدم اولی است که ترکیه باید بردارد و در قدم دوم باید به پرداخت تاوان و تضمین عدم تکرار چنین رویدادی در آینده اقدام کند.

,

قبل‌تر هم پوتین با ارزیابی روابط ترکیه و روسیه گفته بود:

,

«اگر ترکیه می‌خواهد به روزهای خوب گذشته برگردیم باید به خاطر سرنگونی جنگنده‌مان از ما عذرخواهی کند.»

,

با اینکه روابط ترکیه و روسیه در گذشته در سطح بالایی قرار داشت و حتی صحبت از شراکت استراتژیک بین ترکیه و روسیه بود با این شرایط برگشت به همان وضعیت گذشته غیرممکن است. چون برای شریک استراتژیک بودن اعتماد لازم است و بعد از سرنگونی جنگنده روسی این اعتماد کاملاً از بین رفته است.

,

اردوغان سیاستمداری است که برای خودش اصول و غرور خاصی قائل است و اگر روسیه منتظر بماند که اردوغان اصول خودش را زیر پا بگذارد به نتیجه‌ای نمی‌رسد و برای همین اگر روسیه خواستار بهبود روابط با ترکیه است باید در درخواست‌های خود از ترکیه انعطاف نشان دهد و کاری کند که بدون اینکه غرور اردوغان له بشود شانس دوباره‌ای به اردوغان بدهد تا بحران روابط ترکیه و روسیه حل شود.

,

البته خود روسیه پیام‌های اخیر اردوغان را با دیده شک و تردید نگاه می‌کند چون روسیه از اول موضعش مشخص بود اینکه ترکیه اشتباهش را بپذیرد و عذرخواهی کند. اما تا این لحظه عذرخواهی محقق نشده است و تحولات به وقوع پیوسته هم هیچ نشانه‌ای از تصمیم ترکیه برای عذرخواهی نشان نمی‌دهد و آنکارا هیچ‌کدام از قدم‌های مورد انتظار مسکو را برنمی‌دارد.

,

این احتمال هم وجود دارد که پیام اردوغان به روسیه یک تهدید و گوشزد به آمریکا به خاطر حمایتش از کردهای سوریه و همچنین فریب افکار عموی ترکیه به خاطر رهایی از فشارهای اقتصادی و سیاسی موجود در ترکیه باشد.

,

با این حال این‌گونه به نظر می‌رسد که بحران روابط ترکیه و روسیه به این زودی‌ها حل نخواهد شد و بدون شک این تاوان سیاست‌های غلط مسئولان ترکیه است که مردم ترکیه باید تحمل کنند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه