اخبار داغ

با تایید شورای جهانی صنایع دستی

لالجین، شهر جهانی سفال شد

لالجین، شهر جهانی سفال شد
لالجین که تا پیش از این به عنوان پایتخت سفال ایران شناخته می شد در شورای جهانی صنایع دستی عنوان جهانی شدن را دریافت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ شهرلالجین در 20 کیلومتری شمال همدان با 1000 کارگاه فعال و بیش از 4000 هنرمند سفالگر روز گذشته عنوان شهر جهانی سفال را به طور رسمی  کسب کرد و مرداد ماه سال جاری در همدان برای کسب این عنوان جشن بزرگی  برگزار خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع؛,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در نشست رسانه ای ثبت جهانی لالجین گفت: شورای جهانی صنایع دستی اقرار به توانمندی و شایستگی هنر و ظرفیت هنرمندان لالجین نمود و موفق شدیم‌برای لالجین عنوان جهانی شدن را کسب کنیم.

,

علی مالمیر عنوان کرد: روال به ثبت جهانی رسیدن لالجین مسیری پیچیده را طی کرد و در اصل باید گفت لالجین گوی سبقت را از شهرهای بزرگ و صاحب‌نامی برای جهانی شدن ربود.

,

وی مالمیر افزود: از نیمه‌های دی‌ماه کاندید شدن لالجین برای جهانی شدن قطعی شد و در بهمن ماه سال 1394 پروپزالی برای دفاع از ثبت جهانی و کاندیداتوری لالجین تهیه و به سازمان جهانی صنایع دستی ارائه شد.

,

مالمیر بیان کرد: ‌رقیبانی که در این میدان با لالجین رقابت می‌کردند؛ شهرهای بزرگی همچون یزد و اصفهان بودند اما لالجین و لالجینی‌ها توانستند شاهد خروجی تصمیم‌گیری‌هایی باشند که امروز شهرشان را جهانی کرد.

,

وی افزود: اردیبهشت ماه برای لالجین نقطه عطفی بود تا داشته‌های واقعی خود به داوران بین‌المللی صنایع دستی عرضه کند. کاندیداتوری لالجین برای جهانی شدن این فرصت در اختیار پایتخت سفال ایران زمین قرار داد.

,

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان یادآور شد: پس از حضور داوران در شهر لالجین و ارائه ظرفیت‌های واقعی این شهر لالجین توانست نظر مساعدی و مثبت آنها را به خود اختصاص دهد. ارگان‌های متعدد همچون استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی و... در کنار رسانه‌ها و صدا و سیما توانستند تأثیر مطلوبی در ارائه پتانسیل‌های مطرح شهر لالجین برای جهانی شدن داشته باشند.

,

مالمیر عنوان کرد: همدلی و وفاق رسانه بخش خصوصی و بخش دولتی توانست امروز لالجین را به عنوان یک برند جهانی در حوزه صنایع دستی مطرح کند.

,

وی همچنین گفت: ‌این بدین معنی است که امید، همدلی و پای کار بودن همه و همه در کسب این هدف نقش تأثیرگذاری ایفا کرد. به گونه‌ای که شورای جهانی صنایع دستی در روزهای اخیر اقرار به توانمندی و شایستگی هنر و ظرفیت هنرمندان لالجین نمود و ما موفق شدیم برای استان همدان کسب شهر جهانی لالجین را محقق کنیم.

,

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: دبیرخانه جهانی شدن لالجین در آینده بسیار نزدیک برای پیگیری امور در این راستا در استان فعال خواهد شد تا بتوانیم از ظرفیت‌های واقعی بهترین بهره را ببریم در این دبیرخانه ارتقاء تولیدات، بسته‌بندی، تهیه منابع آموزشی، فراهم کردن بسترهای علمی و زمینه‌هایی برای ارتباط بیشتر هنرمندان بومی لالجین با نمایشگاه‌های جهانی فراهم خواهد شد. ظرفیت متمایز شهر لالجین این دیار به یک برند جهانی تبدیل کرد. حال شاهد آن هستیم که لالجین را در مقصد گردشگران ببینیم و نه مسیر آنها.

,

مالمیر افزود: جهانی شدن لالجین فرصت بی‌بدیلی بود که برای معرفی ظرفیت‌های استان همدان ایجاد شد حال برنامه‌ها و تلاش گروه‌های مختلف می‌تواند بهره‌برداری از این فرصت را محقق کند.

,

وی همچنین گفت: در اوائل سال جاری بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شد تا زیرساخت‌های لالجین برای حضور داوران و عرضه ظرفیت‌های این شهرستان مهیا شود.

,

پایان پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه