اخبار داغ

گزارش خبری؛

چراغ سینمای نهبندان در حال خاموش شدن/ سانس هایی که به تعداد انگشتان دست مشتری ندارد

چراغ سینمای نهبندان در حال خاموش شدن/ سانس هایی که به تعداد انگشتان دست مشتری ندارد
فیلم های روز سینمای ایران در سینما نور نهبندان در حال اکران است اما از آن استقبال صورت نمی گیرد که در خصوص آن باید چاره اندیشی صورت بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نهبندان خبر،ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می آید، هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال ۱۲۹۱ اتفاق نیفتاد. تا سال ۱۳۰۸ هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای تاسیس شده به نمایش فیلم های غربی که در مواردی زیر نویس فارسی داشتند می پرداختند. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال ۱۳۰۸ توسط آوانس اوگانیانس، با فیلمبرداری خان بابا معتضدی ساخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نهبندان خبر,

 

,

امروزه سینما به عنوان پرمخاطب ترین و تاثیر گذارترین هنر در دنیای کنونی نقش بسیار موثری در اصلاح کارکرد های اجتماعی و تغییر سلیقه و ساخت اندیشه دارد بدین منظور در تمامی حکومت ها و دولت ها این هنر مورد توجه مسولین عالی رتبه بوده چرا که قدرت تاثیر گذاری سینما بر همگان اثبات شده است.

,

 

,

در ایران نیز مقام معظم رهبری موشکافانه و با شناخت کامل از تاثیر هنر سینما در سخنرانی معروف خود در بین سینماگران فرمودند سینما باید در جهت اصلاح باشد و امروز کلید در دست شما سینماگران است و ...... این هنر تاثیر گذار و این صنعت بین المللی امروزه با وجود رسانه های فراگیر دیگر چون دنیای اینترنت، تولیدات ویدیویی خانگی و دنیای سینما خانگی با مشکلات و معضلات زیادی جهت ارائه مناسب مواجه شده است.

,

 

,

این مقدمه ای کوتاست بر سینما و صنعت سینما در ایران اما موضوع سینما و راه اندازی سینما در نهبندان به چندین سال قبل بر می گرد؛ در سالهای نچندان دور در یکی از بهترین نقاط شهر نهبندان زمینی برای ساخت سینما واگذار می شود که تاکنون فقط 2 متقاضی برای ساخت آن بوده اند و می توان گفت تاکنون کاری برای ساخت سینما در نهبندان انجام نشده است.

,

 

,

پس از این که راه اندازی سینما در نهبندان به یک درخواست و مطالبه عمومی تبدیل شد مسئولان مربوطه به فکر راه اندازی سینمای دیجیتال در این شهرستان شدند که به لحاظ هزینه نسبت به احداث سینما به صرفه تر بود و با تلاش های مسئولان مربوطه در 24 آذر سال 94 سینما دیجیتال نهبندان در سالن آمفی تئاتر نهبندان راه اندازی شد.

,

 

,

شاید آن روز روزی که سینمای نهبندان راه اندازی شد هیچ یک از مسئولان شهرستان فکر نمی کردند موضوع فروش و استقبال مردم از آن دچار مشکل شود حتی تا جایی که این روزها زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی آن نیز شنیده می شود.

,

 

,

حمایت از سینما ضعیف است

,

سید حسین هاشمی، رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی نهبندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موضوع سینما و راه اندازی سینما در نهبندان یکی از درخواست های مردم و به ویژه جوانان بود که با پیگیری های مسئولان شهرستان محقق شد.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین فیلم روز سینما شامل محمد رسول الله، شاهزاده روم، بادیگارد و رسوایی 2 در سینما نور نهبندان اکران شده است گفت: متاسفانه استقبال مردم و حمایت برخی نهادها و ادارات از سینما کم بوده است در حالی که ادارات مشابه در سایر شهرها به روش های مختلف از این زیرساخت فرهنگی حمایت می کنند.

,

 

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهبندان تصریح کرد: حمایت برخی ادارات از سینما بسیار خوب بوده است و از سرفصل های فرهنگی در این بخش هزینه کرده اند که ما از آنها تقدیر و تشکر داریم اما در مجموع وضعیت فروش سینما مناسب نیست.

,

 

,

هاشمی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در خصوص حضور افراد در سینما گفت: باید به گونه برنامه ریزی شود که سینما در سبد مصرفی خانوارها قرار گیرد.

,

 

,

ابتدا باید به طور جدی با کپی رایت مبارزه کرد

,

محمدی، یکی از فعالان فرهنگی نیز در گفتگو با خبرنگار نهبندان خبر گفت: حتما این جمله را بارها و بارها شنیده اید: 3 ماهه دیگه صبر میکنیم تا فیلم بیاد توی ویدیو کلوپ ها بعدش با 500 تومن اجاره فیلم با کل خانواده فیلمو میبینیم؛ ابتدا باید فرهنگ مبارزه با کپی رایت و دانلود و دریافت برنامه های ماهواره ای را گسترش داد و بعد از آن تنها راه فیلم دیدن را سینما معرفی کرد.

,

 

,

وی افزود: در کنار این موضوع بروز بودن فیلم ها در جلب و جذب مخاطب تاثیر بسیاری دارد به علاوه می توان از سیاست های تشویقی نیز در این بخش استفاده کرد.

,

 

,

مشکلات مردم اجازه رفتن به سینما را نمی دهد

,

قاسمی یکی از جوانان نهبندانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مردم در حال حاضر دچار مشکلات شدید اقتصادی هستند و همین موضوعات اجازه حتی فکر کردن برای رفتن به سینما را هم به فرد نمی دهد.

,

 

,

وی با بیان اینکه تاکنون 2 بار برای دیدن فیلم به سینما رفته ام افزود: هر بار تعدادی کمی تماشاگر در سال حضور داشتند که به نظرم یکی از دلایل آن تبلیغات ناکافی برای فیلم ها و یکی هم موقعیت مکانی سینما است که در جذب مخاطب تاثیر دارد.

,

 

,

فرماندار نهبندان هم در خصوص مشکلات سینمای نهبندان در دهگردشی به روستای چاهشند گفت: سینمای نور نهبندان با پیگیری های زیاد راه اندازی شده است اما هم اکنون این سینما در حال تعطیل شدن است چرا که از آن استقبال صورت نمی گیرد.

,

 

,

نظافت افزود: فیلم های روز سینمای ایران در سینما نور در حال اکران است اما از آن استقبال صورت نمی گیرد که در خصوص آن باید چاره اندیشی صورت بگیرد.

,

 

,

در پایان پیشنهاد می گردد بخش های فرهنگی ادارات و سرمایه گذارهای بخش خصوصی در جهت حمایت از سینمای نهبندان ورود پیدا کنند به علاوه مسئولان سینما نیز به گونه ای افکار سنجی از عموم شهروندان انجام دهند تا بتوانند بر اساس ذائقه مردم و در ساعات مناسب فیلم ها را انتخاب و اکران کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه