اخبار داغ

به راستی بیوتروریسم چیست؟

به راستی بیوتروریسم چیست؟
تشخیص و شناسایی عوامل بیولوژیک به آسانی مقدور نیست و با حواس پنجگانه قابل دریافت نیستند، عوامل بیولوژیک در مقادیر بسیار کم، به مقدار زیاد کشنده می باشند و به راحتی می توان آنها را پنهان کرد و بسادگی منتقل نمود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از "موج چهارم" : واژه ی ترور و تروریسم واژگان و اصطلاحات سیاسی هستند و بسیاری از اندیشمندان قرن بیستم معتقدند که اطلاق کلمه ی ترور به حوادثی که با اهداف غیر سیاسی رخ می دهند نادرست است، بنابراین می توان گفت که ترور عبارت است از حذف حریف سیاسی با هر شیوه ی ممکنه.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "موج چهارم",

یکی از فیلسوفان و موارخان فرانسوی در مقدمه ی کتاب خود تحت عنوان "تاریخ اندیشه سیاسی در غرب"، به طور مفصل در خصوص ترور بحث می کند و معتقد است که قرن بیستم اصولاً قرن ترور است، زیرا در این قرن تفکر مارکسیستی سطح ملاحظات اخلاقی را در جامعه ی بین المللی پائین می آورد.

,

اشاره به مسئله مارکسیست از سوی نویسنده این بود که مارکسیسم موجودیت و بقای خود را در گرو خشونت می دید، بنابراین در دورهایی که بر بخش وسیعی از جهان سلطه پیدا کرد، خشونت و در اوج آن ترور را نیز همراه آورد.

,

ترور به معنای ترس زیاد و وحشت است و تروریست کسی است که می خواهد از طریق ارعاب، تهدید و ایجاد ترس و وحشت در مردم به اهداف خود برسد.

,

از سال 1980 تا سال 1990، نزدیک به 6000 رویداد تروریستی در سرتاسر دنیا اتفاق افتاده که در نتیجه آن، 4000 انسان کشته و بیش از 11000 نفر زخمی گردیده اند.

,

در سال 1989 و در اجلاس سالانه ی مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع تروریسم مورد بحث نمایندگان کشورها قرار گرفت و به طور مشخص دو نظر درباره ی آن مطرح شد.

,

کشورهای غربی با هرگونه ترور تحت هر عنوانی مخالفت می کردند و آن را موجب بر هم خوردن نظم جهانی می دانستند، اما در مقابل کشورهای غیرمتعهد و از جمله جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن ترور دولتی معتقد بودند که باید حرکت های آزادی بخش برای رهایی از سلطه ی خارجی را از تروریسم جدا کرد و ملت های تحت سلطه مجاز به استفاده از شیوه های انقلابی برای رهایی از سلطه ی خارجی هستند، در واقع همین اختلاف دیدگاه موجب شد که مجمع نتواند در این خصوص به نتیجه ی مشخصی دست یابد.

,

 

,

* بیوتروریسم

, * بیوتروریسم,

بیوتروریسم عبارت است از سوء استفاده از میکرو اورگانیسم یا فراورده های آنها در جهت تولید جنگ افزار است، به عبارت جامع تر، استفاده از عوامل بیولوژیک به منظور ارعاب یا هلاکت انسان ها و نابودی دام ها یا گیاهان.

,

بر این اساس، جنگ بیولوژیک عبارت است از استفاده از عوامل بیولوژیک اعم از باکتری ها، ویروس ها، گیاهان، حیوانات و فراورده های آنها به منظور اهداف خصمانه.

,

در سال 1978 دانشمندی بنام Mullen، انواع جدید تهدیدهای هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک را مورد ارزیابی قرار داد و در این بین دانشمند فوق با تجزیه و تحلیل این تهدیدها نتیجه گیری کردند که از میان سه تهدید تروریستی فوق الذکر، تهدید بیولوژیکی از همه ساده تر و علمی تر می باشد.

, Mullen,

 

,

* استفاده از عوامل بیماری زا بر علیه نیروهای دشمن از صدها سال قبل وجود داشته است:

, * استفاده از عوامل بیماری زا بر علیه نیروهای دشمن از صدها سال قبل وجود داشته است:,

بیش از سیصد سال قبل از میلاد مسیح، رومی ها چاه های اطراف شهر را توسط لاشه های حیوانات مرده آلوده می کردند تا سربازان دشمن از آنها نوشیده، سپس بیمار و یا اینکه تلف شوند.

,

طی جنگ جهانی اول، ارتش آلمان به آلوده کردن علوفه ی حیوانات و احشامی پرداخت که برای متفقین ارسال می شد.

,

اغلب کشورهای بیشرفته و در راس آنها آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، ژاپن و کانادا، انواع سلاح های بیولوژیک را تولید و بعضاً مورد استفاده نیز قرار داده اند و این در حالی است که منع تولید سلاح های بیولوژیکی در معاهده ی ژنو در 17 ژوئن 1925 به امضاء کشورهای عضو رسید.

,

 

,

* مقایسه قدرت سلاح های بیولوژیک با سایر سلاح های نظامی:

, * مقایسه قدرت سلاح های بیولوژیک با سایر سلاح های نظامی:,

بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، رها سازی 50 کیلوگرم اسپور آنتراکس (عامل سیاه زخم ) در طول یک خط 2 کیلومتری و در یک جمعیت 500 هزار نفری، باعث 125 هزار مورد بیماری و 950 مورد مرگ می شود ؛ که در مقایسه با سایر جنگ افزار ها رقم عظیمی است.

,

 

,

* امتیازات سلاح های بیولوژیک نسبت به دیگر سلاح های کشتار جمعی:

, * امتیازات سلاح های بیولوژیک نسبت به دیگر سلاح های کشتار جمعی:,

تشخیص و شناسایی عوامل بیولوژیک به آسانی مقدور نیست و با حواس پنجگانه قابل دریافت نیستند، عوامل بیولوژیک در مقادیر بسیار کم، به مقدار زیاد کشنده می باشند و به راحتی می توان آنها را پنهان کرد و بسادگی منتقل نمود.

,

دفاع در برابر عوامل بیولوژیک بسیار مشکل است و این مسئله در کشورهایی که از نظر سازماندهی و سرویس های بهداشتی درمانی در درجات پایین قرار دارند (کشورهای در حال توسعه)، بسیار حادتر است.

,

پخش عوامل بیولوژیک توسط نیروهای نفوذی (ستون پنجم) در عملیات خرابکارانه براحتی امکان پذیر می باشد، برای ساخت ،تولید و انبار و ذخیره سازی سلاح های بیولوژیک نیاز به وجود تاسیسات بزرگ نمی باشد و می توان در خفا و تحت پوشش تحقیقات آزمایشگاهی، بیولوژیکی، میکروب شناسی و غیره انجام شود.

,

اثر عوامل بیولوژیک آنی و فوری نمی باشد، این دوره کمون یک برتری را برای این سلاح ها به وجود آورده، از این نظر که هدف های مورد اصابت تا مدت ها بعد از حمله مشخص نخواهد شد و همین فاصله ی زمانی امکان ردیابی مهاجم را از دستگاه های امنیتی می گیرد و به تروریست ها این اجازه را می دهد تا ردپاهای خود را پاک و از صحنه ی خطر دور شوند.

,

سلاح های بیولوژیک می توانند (نه ضرورتاً) اثرات ثانویه ای را به دنبال داشته باشند، مثلاً یک عملیات کوچک بر علیه یک هدف موضعی و محلی می تواند یک بیماری اپیدمیک گسترده به بار آورد.

,

 

,

* عوامل مورد استفاده در سلاح های بیولوژیک را می توان به سه دسته ی زیر تقسیم کرد:

,

** گروه A با ویژگی های:

, A ,

1- انتشار و یا انتقال آسان فرد به فرد

,

2- ایجاد موارد مرگ زیاد و نتیجتاً اثرات مهم بر بهداشت عمومی

,

3- ایجاد وحشت عمومی و از هم پاشیدگی جامعه

,

4- نیاز به عملیات ویژه جهت جبران صدمات بهداشتی ناشی از آنها و سازماندهی مجدد سیستم بهداشتی

,

 

,

که از این دسته می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

, که از این دسته می توان به موارد ذیل اشاره کرد :,

- واریولا ماژور (عامل آبله)

, - ,

- باسیلوس انتراسیس (عامل سیاه زخم)

, - ,

- یرسینیا پسیتاسی (عامل طاعون)

, - ,

- کلوستریدیوم بوتولینوم (عامل بوتولیسم)

, - ,

- فرانسیلا تولارنسیس ( عامل تولارمی)

, - ,

* گروه  Bبا ویژگی های:

, B,

1- انتشار با سهولت نسبی

, 1- ,

2- ایجاد بیماری با شدت متوسط و مرگ و میر پایین

, 2- ,

3- نیاز به اقدامات تشخیصی خاص و نظارت بعدی

, 3- ,

 

,

از این دسته هم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

, از این دسته هم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:,

- کوکسیلا بورنتی (عامل تب Q)

, - , Q,

- بروسلا

, - ,

- آنتروتوکسین  Bاستافیلوکوکی

, - , B,

- سالمونلا

, - ,

- شیگلا دیسانتری

, - ,

- ویبریو کلرا

, - ,

 

,

* گروه  Cبا ویژگی های:

, * گروه , C, C, با ویژگی های: ,

1- پاتوژن های جدیدی که با بهره گیری از مهندسی ژنتیک قابلیت تغییر به منظور تولید انبوه و انتشار وسیع را دارا می باشند.

, 1- ,

2- به آسانی در دسترس، قابل تولید و انتشار می باشند.

, 2- , . ,

3- دارای قابلیت بالقوه ایجاد بیماری در سطح وسیع و با کشندگی زیاد و نتیجتاً اثرات تخریبی عظیم بر پیکره بهداشتی جامعه را داراست.

, 3- ,

 

,

از این دسته می توان به موارد ذیل اشاره کرد:  

, از این دسته می توان به موارد ذیل اشاره کرد:  ,

- ویروس های مولد آنسفالیت منتقله از طریق کنه

, - ,

- ویروس های عامل تب های هموراژیک منتقله از طریق کنه

, - ,

- ویروس عامل تب زرد

, - ,

- مایکوباکتریوم توبرکولوزیس مقاوم به چند دارو

, - ,

 

,

* چه باید کرد؟

, * چه باید کرد؟,

کشف زودرس حمله ی بیولوژیک از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا بدون تامین تدارکات خاص در سطوح محلی و استانی ممکن است شالوده ی بهداشتی محلی و شاید هم ملی در هم شکسته شود.

, .,

لازمه ی کشف سریع اینگونه حملات، ارتقاء آگاهی کلیه کارکنان خط مقدم (بهداشت و درمان) است زیرا این افراد می توانند در سایه ی اینگونه آگاهی ها منجمله نشانگان بالینی، به کشف زودرس حوادث مورد بحث نایل می گردند.

,

 

,

دیگر وقت آن رسیده است که پرسنل پزشکی و بهداشتی در صورت مواجهه با رویدادهایی نظیر رویدادهای ذیل احتمال وقوع بیوتروریسم را در ذهن خود مطرح سازند :

, دیگر وقت آن رسیده است که پرسنل پزشکی و بهداشتی در صورت مواجهه با رویدادهایی نظیر رویدادهای ذیل احتمال وقوع بیوتروریسم را در ذهن خود مطرح سازند :,

- طغیان یک بیماری منتقله از طریق مواد غذایی

, - ,

- حرکت شبانه یک افشانه ی ابری شکل کشنده بر فراز یک شهر

, - ,

- القای یک بیماری مسری به طرق مختلف دیگر

, - ,

 

,

باید دانست که اقدامات پیشگیرانه، درمانی و اطلاع رسانی به موقع می تواند به مهار یا کنترل سریع فاجعه کمک کند.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه