اخبار داغ

واعظ دینی تبعیدی ترکیه کیست؟

فتح‌الله گولن؛ از مخالفت با اربکان تا کودتا بر اردوغان

فتح‌الله گولن؛ از مخالفت با اربکان تا کودتا بر اردوغان
فتح‌الله گولن متولد ۲۷ آوریل ۱۹۴۱ در ارزروم ترکیه است؛ وی بنیان‌گذار جریانی است که با نام جماعت گولن معروف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل، در اولین ساعات کودتا در ترکیه دولت و رسانه‌های این کشور فتح‌الله گولن را به عنوان عامل اصلی کودتا معرفی کردند. با اینکه گولن این اتهام را به شدت رد کرده است اما شواهد هاکی از دست داشتن جنبش گولن در این کودتا دارد. اما این واعظ دینی تبعیدی کیست و چه می‌گوید؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل,

واعظ دینی تبعیدی  ترکیه کیست ؟

, واعظ دینی تبعیدی  ترکیه کیست ؟,

فتح‌الله گولن متولد 27 آوریل 1941 در ارزروم ترکیه است. وی بنیان‌گذار جریانی است که با نام جماعت گولن معروف است. این جریان یک جریان دینی است که دارای صدها مدرسه خصوصی است. این جریان در خارج از ترکیه در جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز و کشورهای آفریقایی و همچنین بالکان دارای مدارس و دانشگاه‌های خصوصی با تمایلات دینی و ترک‌گرایانه است. پیروان فتح‌الله گولن در بیش از صد کشور جهان بیش از هزار مدرسه تأسیس کرده‌اند. در ترکیه ده‌ها دانشگاه، بیمارستان و مؤسسه خیریه بر پایه رهیافت‌های گولن پا گرفته‌اند.

,

این جنبش دارای رسانه‌های قدرتمند در ترکیه و جهان است. که شامل روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های تلویزیونی متعدد است. این جنبش همچنین دارای شرکت‌های تجاری و مؤسسات خیریه فراوانی است. فتح‌الله گولن معتقد است که آمریکا و کشورهای غربی، قدرت‌های جهانی‌ هستند و برای توسعه و در قدرت بودن باید با آن‌ها همکاری کرد. او برای قفقاز و جمهوری‌های شوری سابق و بالکان اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است و معتقد است که ترکیه برای به دست آوردن شکوه و عظمت گذشته‌ی خود باید در این کشورها که اکثراً ترک‌زبان با گویش‌های مختلف هستند نفوذ داشته باشد.

,

فتح‌الله گولن در ابتدا یک واعظ و خطیب بود که توانست با گذشت زمان توجه جمعیت زیادی از ترکیه را به خود جلب کند و خود را رهرو گفتمان و اندیشه‌های نورسی می‌دانست. اما در دوره‌ای که بدیع‌الزمان نورسی در قید حیات بود با او دیداری نداشته است و حتی به دلیل کُرد بودن او از دیدار با او خودداری می‌کرده است. اما پس از وفات بدیع‌الزمان نورسی به یکباره فتح‌الله گولن شکوفا می‌شود و با گذشت مدتی با وجود تفاوت‌های فکری قابل توجهی که با سعید نورسی داشته تبدیل به یکی از سران جریان نور که دنباله‌روی سعید نورسی بودند، می‌شود. مطرح شدن گولن و ارتقا آن تا این سطح در واقع توطئه‌ای بود برای در هم شکستن و  تحت کنترل درآوردن جنبش مقاومتی که در کل آناتولی شکل گرفته بود و روز به روز تقویت می‌شد.

,

جریان گولن هیچ‌گاه خارج از سیاست نبوده است. اما در میدان سیاست به جای حمایت از افراد و حزب‌های اسلامی از جریانات و احزاب لائیک و چپ حمایت می‌کرد. چون جماعت گولنی هر جریان و حزبی را که همچون آن‌ها نباشد را باطل می‌داند و در ساحت اسلامی هیچ رقیبی را برای خود تحمل نمی‌کند و وجود یک حزب یا جریان اسلامی که دارای نوع فهمی متفاوت از آنان بوده و دارای گرایشات امت واحد اسلامی باشد برای آنان به مثابه یک تهدید جلوه می‌کند و این یک دلیل مخالفت گولن با مرحوم اربکان بود.

,

دلیل دیگری که می‌توان بیان کرد این است که مرحوم اربکان مواضع بسیار تندی در برابر اسرائیل و آمریکا بیان می‌کرد. این نوع نگاه اربکان با سیاست منافع آمریکایی- اسرائیلی جماعت گولن در تضاد بود. برای همین هم با بر سرکار آمدن حزب اسلام‌گرای رفاه در ترکیه جماعت گولن تبدیل به اصلی‌ترین مخالف این حزب شد.
فتح‌الله گولن از سال ۱۹۹۹ به آمریکا مهاجرت کرد و از آنجا که از سلامتی کامل جسمانی برخوردار نیست، در ویلایی در پنسیلوانیا در انزوا زندگی می‌کند و کمتر در جمع ظاهر می‌شود. واقعیت این است که وی برای درمان به آمریکا رفته بود، اما به دلیلی اینکه در ترکیه برای او حکم بازداشت صادر شده بود، مجبور به اقامت دائمی در آمریکا شد.

,
,

جریان گولن و همراهی زیر پوستی با اسرائیل

, جریان گولن و همراهی زیر پوستی با اسرائیل,

جریان گولن همیشه به طرفداری از اسرائیل و داشتن روابط صمیمی با این رژیم متهم است. از سوی دیگر این جریان هیچ‌ زمانی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی انتقادی نکرده است و همواره این جنایات را به‌عنوان دفاع از خود مشروع می‌داند.

,

جریان گولن حزب‌الله، حماس و ایران را به ‌دلیل مبارزه با اسرائیل به خشونت و افراطی‌گری متهم می‌کند. این جریان در جریان کشتی ماوی مرمره که گروهی از فعالان حقوق بشری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه اقدام کرده بودند و توسط سربازان رژیم صهیونیستی به قتل رسیدند، با عنوان کردن این مطلب که «این کشتی باید از اسرائیل اجازه ورود به غزه می‌گرفته» به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت.

,

خصومت با حکومت اردوغان

, خصومت با حکومت اردوغان,

در آغاز جنبش فتح‌الله گولن با حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان روابط دوستانه‌ای داشت اما به تدریج به رقیبانی سرسخت در ترکیه تبدیل شدند.
بسیاری از تحلیلگران ریشه دشمنی دو جریان را در انحصارطلبی و اقتدارجویی هر دو جریان می‌بینند.

,
,

از آبان ماه سال 1392 (نوامبر 2013) اتفاقاتی به وقوع پیوست که نشان می‌داد حزب حاکم و جریان گولن دیگر تحمل همدیگر را ندارند. نخستین جرقه این اختلافات در ممنوعیت فعالیت آموزشگاه‌های خصوصی جماعت گولن از سوی دولت اردوغان بود. اوج‌گیری اختلافات گولن و باعث شد با چراغ سبز حکومت عناصر رسانه‌ای مخالف گولن در ترکیه حجم وسیعی از مقالات، سخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بر ضد جریان گولن و شخصیت او منتشر و پخش شود و در مقابل رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی گولن شروع به افشای فساد مالی اردوغان و نزدیکانش کردند.

,

حزب و دولت اردوغان در ترکیه از سال ۲۰۱۳ به تعقیب آشکار هواداران و فعالان جماعت گولن دست زدند و برخی از مقامات دولت بلندپایه را به اتهام همکاری با فتح‌الله گولن دستگیر کردند. دولت ترکیه برخی از بنیادهای وابسته به پیروان گولن را به فساد مالی متهم می‌کند.

,

حکومت ترکیه به رهبری اردوغان، جریان وابسته به فتح‌الله گولن را متهم می‌کند که ساختارهای موازی دولتی در داخل دولت ترکیه تشکیل داده، برای سرنگونی حکومت اردوغان تلاش می‌کند.

,

دولت ترکیه در جریان حملات متناوب به طرفداران فتح‌الله گولن در چند سال گذشته صدها کارمند دستگاه انتظامی و قضایی را دستگیر یا از کار برکنار کرده است.

,

از این گذشته دولت اردوغان جنبش فتح‌الله گولن را جریانی تروریستی شناخته و فعالان این گروه را به عنوان تروریست‌های خطرناک، تحت پیگرد قرار داده است.

,

گولن انکار می‌کند

,

فتح‌الله گولن اتهام دخالت در کودتای اخیر ترکیه را به‌شدت تکذیب می‌کند. او می‌گوید که خود بارها قربانی کودتای نظامی شده است و همکاری با یک کودتا را ننگ بر خود می‌داند.

,

گولن از پنسیلوانیای آمریکا تأکید کرد: «چنین اتهاماتی را به شدت رد می‌کنم و از خدا می‌خواهم که اوضاع ترکیه هرچه زودتر به حالت عادی برگردد.»

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه