اخبار داغ

حمله دوباره دولتی ها به شهردار تهران

حمله دوباره دولتی ها به شهردار تهران
به فاصله کمتر از یک هفته از اظهارات رئیس‌جمهور علیه شهردار تهران که رنگ و بوی انتخاباتی داشت و شنیده شده متن این سخنان هم توسط یک مقام عالی وزارت راه وشهرسازی تنظیم شده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم امروز سخنان تندی علیه شهردار تهران مطرح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی رئیس‌جمهوری 30 تیرماه امسال در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با جملات تندی عملکرد شهرداری تهران و شهردار این شهر را در جمه مهمانان خارجی مورد انتقاد و تخریب قرار داد که بیشتر رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در این نشست با بیان این‌که اتکا درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم مضرتر از اتکا به درآمدهای نفتی است، گفته بود: نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مشکلات فراوانی را در کلانشهرها و حتی روستاها به‌وجود می‌آورد. به رغم اینکه در شهرهای بزرگ از جمله تهران اقدامات بزرگ و گسترده‌ای در بخش‌های مختلف شهری انجام شده است، اما در عین حال، مردم آن را احساس نمی‌کنند؛ دلیل آن این است که گاهی اوقات برای احداث یک بزرگراه، تونل و مترو از تراکم و یا تغییر کاربری اراضی استفاده می‌شود و به تعبیری هم از لحاظ عمودی و هم از لحاظ افقی مشکلاتی برای شهر بوجود می‌آید.

,

وی افزود: چه بسا برای احداث یک بوستان و تفرجگاه جدید درختانی با قدمت صدساله قطع می‌شوند و به خاطر یک نعمتی، نقمتی بوجود می‌آید.

,

روحانی تصریح کرد: به همان میزان که اتکاء کشور به درآمد نفتی مضر است از آن زیانبارتر، اتکاء درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم است و برای این کار همانطور که باید بودجه کشور از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی در مسیر سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در کشور هزینه گردد از آن طرف هم باید منابع درآمد پایدار و سالمی برای اداره شهرها ایجاد شود.

,

رئیس جمهور در جمله ای کنایه آمیز به شهردار تهران گفت: "نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند."

,

نقد تند عملکرد شهرداری تهران به اظهارات رئیس جمهور ختم نشد و پس از این سخنان، رسانه های اصلاح طلب و شبکه های اجتماعی که از سوی سیاسیون این طیف مدیریت می شود، هجمه گسترده ای را طی چند روز گذشته علیه شهرداری تهران و عملکرد قالیباف آغاز کردند و رقابت انتخاباتی روحانی را یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آینده علیه شهرداری که شاید رقیب انتخاباتی وی باشد، کلید زدند.

,

اساسا حرفهای تند روحانی در اجلاسی که مهمانان خارجی حضور دارند علیه یک شهردار توجیهی ندارد. در این نشست باید مجموعه کشور و نظام تقویت شود نه تخریب، مسئله مهمی که گویا دولتی‌ها به قیمت انتخابات سال آینده هیچ توجهی به آن ندارند.

,

مسئله بسیار مهم دیگری که نباید آنرا فراموش کرد ورود سیاسی وزارت راه و شهرسازی به این موضوع است. علاوه بر اینکه شنیده شده، یکی از مقامات عالی این وزارتخانه متن سخنان رئیس‌جمهوری در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 و آن "هجمه‌ها" علیه شهرداری را تنظیم کرده است، امروز معاون وزیر راه و شهرسازی هم در ادامه تخریب های انتخاباتی شهردار تهران، اظهارات تندی را علیه شهرداری و قالیباف مطرح کرده است.

,

پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اظهارات شهردار تهران در اجلاس بین‎المللی شوراها و شهرداری‎ها واکنش نشان داد و به مشخص نبودن منابع درآمدی شهرداری‎ها در بودجه انتقاد کرد.

,

حناچی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت، موضوع درامدهای شهرداری را دستمایه قرار داده و با طرح انتقاداتی از مطالعات وزارت راه و شهرسازی در 10 کلانشهر کشور خبر داده و با استناد به آن گفته است: حدود 79.6درصد از درآمدهای شهرداری‎‎ها به عوارض ناشی از ساخت‎وساز بستگی دارد که این رقم شامل بخش‎های قانونی و غیرقانونی اعم از درآمدهای ناشی از پروانه عادی ساختمان، فروش تراکم، درآمدهای ناشی از ماده 100 و... می‎شود.

,

وی در واکنش به اظهارات شهردار تهران درباره اجرای طرح جامع شهری تاکید کرد: طرح جامع شهری که هم اکنون در تهران اجرایی می‎شود با طرح جامع تهران ارتباط منطقی و معقولی ندارد و در بسیاری از موارد احکامی فراتر از طرح جامع مصوب را فراهم کرده است،‌ در واقع طرح تفصیلی تهران 450 صفحه شیت نقشه دارد که کمیسیون ماده پنج آن را امضا کرده است، اما مصوبه‎ای دراین زمینه نه در ماده پنج و نه در شورای‎عالی شهرسازی، مستقیما وجود ندارد. این طرح، هیچ تناسبی با طرح جامع تهران ندارد ضمن اینکه طرح جامع کنونی با طرح جامع گذشته نیز تفاوت ماهوی دارد و ناهنجاری‎های کنونی شهر تهران نیز ریشه در این ناهماهنگی‎ها دارد.

,

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که انحرافات متعددی در طرح تفصیلی مشاهده می‎شود به روند رشد  بودجه شهرداری تهران طی سال‎های گذشته اشاره کرد و گفت:در اواخر دوره آقای کرباسچی، بودجه شهرداری تهران200 میلیارد تومان بود که در دوران آقای الویری به 550 میلیارد تومان رسید، آقای ملک‎مدنی پیشنهاد بودجه هزار و 200 میلیارد تومانی را به شورای شهر ارائه داد. آقای احمدی‎نژاد بودجه شهرداری را 2300 میلیارد تومان در نظر گرفت، در دوره اول تصدی آقای قالیباف  بودجه شهرداری 8 هزار میلیارد تومان، دوره دوم 15 هزار میلیارد تومان و در این دوره نیز 17.5 هزار میلیارد تومان است. مهم‎ترین سوال این است که 17.5 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران از چه منابعی تامین می‎شود؟ اگر در این زمینه جست‎وجو کنیم ریشه بحران شهری در تهران را به دست می‎آوریم.

,

معاون آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر شهرداری تهران نیز سرمایه‌های درشت خود را فروخته  یا در حال فروش است، اظهار کرد: مانند اکثریت سهام در بانک شهر و یا پیشنهاد فروش فروشگاه شهروند که این موضوع زیان مالی هنگفتی برای شهر به همراه دارد، زیرا با این اقدام کالاهای سرمایه‎ای که می‎تواند در کسب درآمدهای پایدار شهر مفید باشند از دست می‎رود. چندی پیش آقای قالیباف اعلام کرد که با 5000 میلیارد تومان می‎تواند شهر تهران را مدیریت کند یعنی هزینه های کف شهر تهران( حفاظت از فضای سبز، جمع‎آوری زباله و ...) در این حد است اما اگر شهرداری برنامه‎ای برای انجام فعالیتهای عمرانی داشته باشد هزینه ها متفاوت می‎شود.

,

 مسئولان عالی‌رتبه وزارت راه  شهرسازی طی سه سال گذشته همواره نه در حیطه وظایف خود که بیشتر در مباحث سیاسی اظهارنظر کرده‌اند. چه آن‌که عباس آخوندی اخیرا در گفت‌وگو با یک رسانه گفته یک وزیر سیاسی است تا وزیر اقتصادی. به هر حال وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی باید در راستای سیاستها و برنامه‌های تعیین شده خود گام بردارد نه این‌که وارد بازی‌های انتخاباتی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه