اخبار داغ

تحلیل «فارین پالیسی» از تقابل سعودی- ایران؛

جنگ نیابتی تهران-ریاض در کوتاه مدت به جنگ مستقیم تبدیل می‌شود/ تل‌آویو در تیرراس موشک‌های زلزال 1 حزب‌الله

جنگ نیابتی تهران-ریاض در کوتاه مدت به جنگ مستقیم تبدیل می‌شود/ تل‌آویو در تیرراس موشک‌های زلزال 1 حزب‌الله
نشریه فارین پالیسی می‌نویسد: در جنگ آینده سعودی-ایران در ابتدا همین الگوی جنگ نیابتی افزایش می‌یابد و سپس به تقابل مستقیم و شدید اما کوتاه مدت تبدیل خواهد شد و در نهایت دوباره به همان مرحله اول، یعنی جنگ نیابتی و غیرمستقیم تنزل خواهد یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ّبه نقل از سناباد نیوز، نشریه فارین پالیسی در مقاله ای به قلم مایکل نایت، با عنوان «جنگ سعودی-ایران در آینده چگونه خواهد بود؟» می‌نویسد: جنگ سعودی و ایران نیازی به پیش‌بینی ندارد، زیرا هم‌‌‌اکنون این جنگ در حال انجام است؛ سعودی و ایران در جنگ های نیابتی و غیرمستقیم با مشورت دادن به دیگر ارتش ها در یمن، سوریه، بحرین و مناطق شیعه‌نشین شرقی عربستان همدیگر با یکدیگر در حال جنگ هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

جنگ آینده این دو کشور نیز به این صورت خواهد بود که در ابتدا همین الگوی جنگ نیابتی و غیر مستقیم افزایش خواهد یافت و سپس به تقابل مستقیم و شدید اما کوتاه مدت تبدیل خواهد شد و در نهایت دوباره به همان مرحله اول، یعنی جنگ نیابتی و غیرمستقیم تنزل خواهد یافت.

,

بهترین روش جنگی که این دو کشور می پسندند، جنگ نیابتی است. از آنجایی که ایران جنگ 8 ساله با عراق را تجربه کرده است، تمایل بیشتری به جنگ نیابتی از طریق حزب الله لبنان، شیعیان عراق و حماس خواهد داشت.

,

اما از آنجاییکه سعودی‌ها در طول تاریخ از ارتش قوی‌ای برخوردار نبوده‌اند، از جنگ نیابتی و انفجارهای دردناک علیه دشمنانشان استفاده می‌کنند.

,

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: حمایت گسترده ایران از شبه نظامیان شیعه مستند شده است. حزب الله لبنان به عنوان ستون اصلی مقابله ایران با رژیم صهیونیستی است و به تازگی به درخواست ایران برای حمایت از بشار اسد در سوریه پاسخ مثبت داده است.

,

حزب الله تنها یک گروه متشکل از شبه نظامیان نیست؛ موشک‌های زلزال 1 حزب الله می‌توانند تل‌آویو را هدف قرار دهند. این گروه زرادخانه بزرگی از موشک‌های پیشرفته هدایت شونده ضد تانک و بمب‌‌های انفجاری سنگین کنار جاده‌ای دارد که می‌تواند هر تانک اسرائیل را منهدم سازد.

,

فارین پالیسی در ادامه مدعی ‌می‌شود: ایران همچنین حزب‌الله را با موشک‌های ضد قایق C-802 تجهیز کرده است (موشک‌های که قایق‌های جنگ اسرائیل را در سال 2006 فلج کرد) و به تازگی موشک‌های پیشرفته‌تر یاخونت (Yakhont) تحویل حزب الله داده است. به نظر می‌رسد موشک‌های ضد قایق C-802 ایرانی به حوثی‌های یمن هم رسیده است، زیرا چندین حمله به قایق‌های جنگی امارات که در جنگ سعودی در یمن بودند، شلیک شده است. حوثی‌ها خسارت‌های سنگینی به ارتش سعودی وارد کرده‌اند و تعداد زیادی از تانک‌ها و دیگر وسایل نقلیه آمریکایی که در اختیار سعودی بود را توسط موشک‌های ضد تانکی که ایران به آن‌ها رسانده بود، منهدم ساختند.

,

اما جنگ امروز با جنگ آینده سعودی-ایران بسیار متفاوت خواهد بود. در سال‌های آتی طرفین از لحاظ نظامی قوی‌تر خواند شد و به تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر دست خواهند یافت.

,

انتهای پیام/رض

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه