اخبار داغ

چهار دستاورد مهم دولت یازدهم در اقتصاد

چهار دستاورد مهم دولت یازدهم در اقتصاد
برنامه های اقتصادی که دولت یازدهم توانسته طی سه سال گذشته به اجرا بگذارد، چهار دستاورد مهم برای اقتصاد ایران داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جهش در صادرات نفتی، توافق های مختلف تجاری با شرکت های جهانی و کاهش تورم ؛ مهمترین دستاورهای یک سال پس از مذاکرات ایرانی ها با کشور های خارجی به دنبال برداشته شدن تحریم ها و توافق هسته ای است . این توافق موجب نرم شدن اقتصاد این کشور شده است .این خبر خوبی برای رییس جمهوری این کشور حسن روحانی در چهار سال اول مدیریت اوست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


به گزارش "رویکرد"، با این حال استقبال خوبی از طرف بانک های خارجی پس از برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران نشده و همچنان میلیادرها پول در این بانک ها مانده است. رابرت پوول مدیر یک شرکت بین المللی در آفریقا و خارومیانه می گوید:« شاید ایرانی ها انتظار بیش از حدی را برای مدت کوتاهی داشتند. »

نفت نقطه درخشان پساتحریم
تحریم های نفتی مهمترین نکته در توافق هسته ای بوده است ؛ ۶ ماه پس از برداشته شدن تحریم ها ایران ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بیش از ۲ میلیون بشکه آن را صادر می کند. به گفته محسن قمصری ، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، تحریم ها علیه صادرات نفت ایران که در سال ۲۰۱۲ وضع شده ، در ماه ژانویه برداشته شد و ایران حدود ۸۰ درصد از سهم خود از بازار را که قبل از تحریم ها در اختیار داشت، باز پس گرفته است.

صادرات نفت این کشور بیش از انتظار بوده است؛ اما به دلیل کاهش قیمت نفت درآمد های نفتی به میزان سال ۲۰۱۱ نخواهد رسید . با توجه به امار های اتحادیه اروپا، در حال حاضر خرید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ به میزان ۵۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۱۱۹ میلیارد دلار در ۵ سال گذشته بوده است.

زندگی مقرون به صرفه تر است،اگر کار داشته باشید
به افزایش نظم و انضباط پولی و مالی ، افزایش قیمت ها ونرخ تورم کندتر از ربع قرن قبل شده است. در ژانویه تورم تک رقمی شد و دولت روحانی به هدف خود رسید. مسئولان این کشور انتظار دارند که اقتصاد کشور ۴.۵ درصد رشد داشته باشد ولی روحانی برنامه دارد تا اخر سال رشد ۸ درصدی را تجریه کند. برنامه خصوصی سازی سریع کشور موجب خواهد شد که مقامات غافل گیر شوند و بتوانند رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنند.

موج سرمایه گذار های خارجی
۸۰ میلیون ایرانی منتظرند تا شرکت های خارجی وارد این کشور شوند و سرمایه گذاری کنند.در جولای تعدادی از مدیران عامل شرکت ها خارجی برای سرمایه گذاری به ایران سفر کردند. توافق های بزرگی انجام شده است : ۲۷ میلیارد دلار سفارش برای خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و قرارداد با بوئینگ. زیمنس نیز در ماه مارس قراردادی به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار با ایران بسته است.

۲۶ پروژه به میزان ۴.۵ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری های مستقیم خارجی است که در ۴ ماه اول سال به ثبت رسیده که بالاترین چشم انداز در دهه اخیر برای این کشور بوده است. اما این عدد هنوز کمتر از توقع دولت بوده است و دولت در تلاش است تا میزان سرمایه خارجی را از ۳۰ میلیاد دلار به ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

بورس واقعی شد
ارزش بورس تهران پس از افزایش سرمایه گذار های خارجی مانند قرار دادهایی که ایران خودرو بسته ، افزایش یافته است. اما بازار همچنان منتظر ورود ارز های بیشتربه کشور است؛هرچند هیجانی که در خرید فروش دلار وجود دارد، واقعی نیست و به طور موقتی در بازار دیده خواهد شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه