اخبار داغ

گزیده مطبوعات 27 فروردین/ یارانه نقدی، دریافت یا انصراف

گزیده مطبوعات 27 فروردین/ یارانه نقدی، دریافت یا انصراف
حضور زنگنه در بهارستان، حواشی سفر روحانی به سیستان و بلوچستان و نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت احمدی نژاد، محور مشترک امروز روزنامه های اصلاح‌طلب است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، حضور زنگنه در بهارستان، حواشی سفر روحانی به سیستان و بلوچستان و نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت احمدی نژاد، محور مشترک امروز روزنامه های اصلاح‌طلب است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

 

,

یارانه نقدی، دریافت یا انصراف

, یارانه نقدی، دریافت یا انصراف,

روزنامه کیهان:‌ امروزه اما، برخی از سردمداران همان جریانی که هجوم تبلیغاتی سنگین علیه طرح هدفمندی یارانه‌ها را در دولت احمدی‌نژاد سامان داده بودند، در یک چرخش یکصد و هشتاد درجه‌ای- شاید به دلیل قانونی بودن طرح و الزام به اجرای آن- از ضرورت اجرای طرح سخن می‌گویند و با فراموش کردن عمدی سنگ‌اندازی‌ها و تخطئه‌های قبلی خود علیه همین طرح، از جمله این که حذف یارانه برخی از اقشار - حتی پردرآمد- را پایمال کردن حق آنها می‌دانستند! مردم را به انصراف از دریافت یارانه تشویق می‌کنند. این چرخش یکصد و هشتاد درجه‌ای و برخورد متناقض اگر چه درخور ملامت است ولی طرح هدفمندی یارانه‌ها یک طرح ملی است که اجرای آن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سامان‌دهی اقتصاد کشور و حمایت نهایی از اقشار محروم و کم‌درآمد داشته باشد، از این روی باید همراهی با دولت در پیشبرد و اجرای این طرح را یک وظیفه دینی و ملی تلقی کرد.

, روزنامه کیهان:, - , .,

 

,

"شبه مردمی"ها و دهان بسته گفت‌وگو

, "شبه مردمی"ها و دهان بسته گفت‌وگو,

روزنامه ابتکار: آنچه در یک، دوماه اخیر بیشترین هجمه انتقادی و شانتاژ خبری مخالفان دولت را به خود اختصاص داده یکی بحث اجرای فاز دوم هدفمندی‌ها و دیگری موضوع مذاکرات هسته‌ای است؛ چیزی که مستقیم و بی‌واسطه تمامیت دولت و جامعه مدنی را نشانه می‌رود. نباید اشتباه کنیم که منظور از نقد مذاکرات در این نوشته صرفا نقدهای حاشیه‌ای و سوگیرانه‌ است نه نقدهایی که محتوا و دستاوردهای سیاسی مذاکرات یا اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم را مورد توجه قرار می‌دهد. سخن آخر این که مردم بی‌تردید گروه‌ها و احزاب برخاسته از نهاد مدنی خود را بیش از آنچه رهبران گروه‌های «شبه مردمی» فکر کنند، می‌شناسند و تشخیص سره از ناسره در این‌باره برای جامعه، کار دشواری نیست. براین اساس نباید نگران محدودیت‌های احتمالی بود که ممکن است در آینده از سوی این گروه‌ها برای جامعه مدنی ایجاد شود.

, روزنامه ابتکار: , ., ., ., .,

 

,

حضور‌خبرساز زنگنه در بهارستان

, حضور‌خبرساز زنگنه در بهارستان,

روزنامه ایران:‌ برخی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس که عمدتاً عضو جبهه پایداری یا همسو با این طیف سیاسی هستند کنش سیاسی خاصی دارند. آن‌ها در استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس آنقدر اصرار و زیاده روی می‌کنند که به گفته برخی همکاران خود این حق قانونی را لوث می‌کنند. اصرار به کشاندن وزرا به مجلس به هر بهانه‌ای و با طرح سؤال‌هایی که ارتباطی با وظایف کاری اعضای کابینه ندارد و قانع نشدن در برابر توضیحات بدیهی آنها که عموماً سایر نمایندگان را قانع می‌کند، مصداق‌هایی از این کنش سیاسی و لوث شدن یک حق قانونی است. در جلسه روز گذشته مجلس، بیژن زنگنه در توضیحات خود ناگزیر شد به همان مواردی  استناد کند که چند ماه پیش در جلسه کمیسیون انرژی مجلس هم بیان کرده بود. سخنان دیروز وزیر نفت با آنچه در گزارش کمیسیون انرژی به صورت خلاصه آمده بود تفاوت ماهوی چندانی نداشت. اما چگونه است که سؤال‌کنندگان از توضیحات زنگنه در کمیسیون قانع نشدند ولی در جلسه علنی مجلس وقتی فضا را بر خلاف میل خود می‌بینند از همین توضیحات قانع می‌شوند؟اتفاق شگفت این بود که نمایندگان معترض ادعا کرده بودند سخنان وزیر نفت عزت کشور را خدشه‌دار کرده است. رفتار دوگانه این دسته از نمایندگان مقابل دولت و وزیران کابینه باعث شد دیروز برخی نمایندگان فهرستی از چشم پوشی گروه «پایداریها» در قبال تخلفات دوران گذشته را عیان سازند.

, روزنامه ایران:, . , .,

 

,

نماز جمعه و نوسازی روش‌ها

, نماز جمعه و نوسازی روش‌ها,

روزنامه رسالت: کی از ظرفیت‌های ممتاز فرهنگی کشور، نماز جمعه است و در سالی که پرچم فرهنگ را به عنوان شعار خود بر افراشته‌ایم در این حوزه نیز باید چند گام اساسی به جلو برداریم. دست خدا با جماعت است و اجتماع مسلمانان از عناصر مهم اقتدار و پیشرفت آنان است. جلوه‌های باشکوه عظمت و معنویت در مسجد الحرام ، عرفات، مشعر و سرانجام توانمندی برای طرد شیطان در منا و نمازهای جمعه و جماعت و اجتماع در زیارتگاه‌های معصومین علیهم‌السلام و اعتکاف و اجتماعات محرم و صفر و رمضان و روز جهانی قدس و... از جمله مواردی است که به مسلمانان اقتدار و عظمت بخشیده و در دل دشمنان آنان نیز رعب ایجاد کرده است. قرآن کریم، مسلمانان را مامور به ساماندهی عناصر قدرت کرده است. قدرت در نگرش اسلام، خاستگاه فرهنگی دارد و برای دفاع و مقاومت در برابر سپاه باطل به کار گرفته می‌شود تا پرچم دین حق در اهتزاز بماند.

, روزنامه رسالت:, ., ., ., .,

 

,

شکایت از که کنم؟

, شکایت از که کنم؟,

روزنامه قانون: اینکه وضعیت اقتصادی کشور، رشد بی رویه قیمت‌ها و رکود تورمی در سالیان گذشته، قشر ضعیف فرهنگی را تحت شدیدترین فشارها و تنگناهای مالی قرار داده است. با این حال عده ای هنوز بر طبل شعارها و تعارفات می‌کوبند. «علم بهتر است یا ثروت» طعنه‌ای به این دست مسئولان و اظهارنظرهای رسانه‌ای وزارت‌نشینان است که با حقوق‌های ده تا بیست برابری یک معلم و بی‌توجهی به خواست‌های صنفی آنان، در پس جملات شعاری سنگر گرفته اند. البته در ذکر ایثار و فداکاری معلمان همین بس که با کمترین دریافتی و مزایای شغلی، سال‌های سال بار بی تدبیری مسئولان نظام آموزشی را یک تنه به دوش کشیده و همین اندک بازده و کارایی نظام آموزشی کشور نیز از این ایثار و جانفشانی ها نشأت می گیرد.

, روزنامه قانون:, .,

 

,

همه مظاهر قدرت ایرانی

, همه مظاهر قدرت ایرانی,

روزنامه وطن امروز: مباد که رییس‌جمهور روحانی اوقات تلخ و روزگار سرد تعلیق در سعدآباد را این بار در کسوت "ریاست بر جمهور" تجربه کنند. دوران 4 ساله قدرت به سرعت سپری می‌شود کما اینکه امروز تنها پس از چند ماه از امضای توافقنامه ژنو هیچ کسی پیدا نمی‌شود که از "پیروزی دیپلماسی" ایران صحبت کند و به مناسبت فرضا سالگشت پذیرفتن این مدالیته ضعیف و غیرحقوقی از شادی گریبان چاک دهد یا حتی یک لبخند کوچک بر لب آورد. آبروی رئیس‌جمهور ایرانیان را به ظریف‌الممالک نسپارید قربان! وزرا می‌آیند و می‌روند اما شأنیت رئیس‌جمهور باید صدها برابر بیش از خبط‌های آنها ارزشگذاری شود. رئیس‌جمهور روحانی می‌تواند ناظم جهان جدیدی باشد که ایران در آن بیش از امروز سروری می‌کند. فرصتی که می‌تواند از رئیس‌جمهور امروز شخصیتی ماندگار در تاریخ هزار سال آینده ایرانیان باقی بگذارد. روحانی سعدآباد را بایگانی خواهیم کرد اگر رئیس‌جمهور امروز آنگونه عمل نکند.

, روزنامه وطن امروز, . , .,

 

,

بلوچستان و دولت روحانی

, بلوچستان و دولت روحانی,

روزنامه  شرق: ریاست محترم جمهور و نیز سیاست‌سازان آن از فضای استان، تصویر واضحی دارند و امیدواریم که طی سفرشان به تصویر ملموس‌تری دست یابند. نکته نهایی که می‌خواهم اشاره کنم این است که امیدوارم دولت یازدهم از فرصت پیش‌آمده استفاده کند و اجازه ندهد که مطالبات توده‌های مردم به مطالبات گروه‌ها و جریان‌های ذی‌نفوذ محلی یا ملی تقلیل داده شود و رای مردم، نردبانی دیگر برای افزایش قدرت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کسانی شود که در هر شرایطی صدرنشین‌اند و فرصت‌ها را فقط برای ایل‌وتبار خودشان می‌خواهند. تا زمانی که ساختارها اصلاح نشوند، با توزیع تعدادی پست یا فرصت اقتصادی به کسانی که از رای و مشارکت مردم سوءاستفاده می‌کنند، نه توسعه‌ای به وجود می‌آید و نه بهبودی در زندگی قاطبه مردم ایجاد می‌شود و در بر همان پاشنه می‌چرخد که تاکنون چرخیده! البته با این تفاوت که نظم جهانی مشتاق‌تر از گذشته به‌دنبال سوءاستفاده از مسایل منطقه است.

, روزنامه  شرق:, ., .,

 

,

حاشیه بر متن غلبه نکند

, حاشیه بر متن غلبه نکند,

روزنامه آرمان: اگر به دولت یازدهم فرصت داده شود منتقدان می‌توانند ارزیابی صحیحی راجع به عملکرد دولت پیدا کنند. به هر حال دولت یازدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که هم بخش بازرگانی خارجی با مشکلات حادی مواجه بود و هم نرخ بیکاری و تورم در داخل به نقطه ماکزیمم خود رسیده بود. امروز که 8 ماه از آغاز به کار دولت روحانی می‌گذرد طبیعی است که نتوانسته برنامه‌های اصلی خود را اجرا کند اما به‌منظور ارزیابی‌های دقیق‌تر می‌طلبد که یک سال از عمر دولت گذشته باشد. اگر مجلس با دولت همکاری و همسویی بیشتری داشته باشد، طبیعتا به نفع هر دو قوه است. بخصوص امسال که بحث اقتصاد و فرهنگ و عزم ملی با مدیریت جهادی مطرح است؛ «عزم ملی» می‌طلبد که همه جریانات سیاسی به دولت کمک کنند تا حماسه اقتصادی که سال گذشته نامگذاری شده بود و در حد مقبول تحقق نیافت لااقل در سال جاری و با اصلاح شاخص‌ها محقق شود.

, روزنامه آرمان:, . , .,

 

,

 بهانه برای هجمه به دولت

, بهانه برای هجمه به دولت,

روزنامه مردم سالاری: این کاملا درست است که به حراج گذاشتن خون شهدا گریه دارد اما باید ببینیم چه کسی خون شهدا را به حراج گذاشته است.این نمایندگان همچنان از مذاکرات و توافقنامه ژنو ناراضی و ناراحت هستند. در حالی که این مذاکرات زیر نظر مقام معظم رهبری انجام گرفت و اجماعی هم در بین مسولان برای انجام این مذاکرات حاصل شد. در واقع مطرح کردن چنین مواضعی جای بررسی دارد. البته یک نکته را فراموش نکنیم، نباید دولت مانع مطرح شدن سوالات نمایندگان شود زیرا این امر به استبداد می‌انجامد. دولت باید طبق قانون با مجلس شورای اسلامی‌تعامل کند.زیرا اگر اجازه داده نشود نمایندگان سوالات خود را مطرح کنند خسارات زیادی به کشور وارد می‌شود اما از سویی نمایندگان هم باید متوجه باشند که وظیفه نمایندگی آنها چیست.

, روزنامه مردم سالاری:, .,

 

,

سوریه، عبور از بحران

, سوریه، عبور از بحران,

روزنامه جمهوری اسلامی: دولت سوریه با تکیه بر مواضع مستقل و ایستادگی مردم و ارتش و همچنین حمایتهای محور مقاومت و کشورهای مخالف دخالت‌های سلطه‌گران جهانی، در مسیر اعلام پیروزی بزرگ بر این توطئه پلید قرار گرفته است و ناظران پیش‌بینی می‌کنند مردم سوریه به زودی پایان روزهای سخت و پررنج کشور خود را مشاهده کنند. جالب اینکه دولت سوریه اعلام کرده است انتخابات را در موعد مقرر یعنی خرداد ماه برگزار خواهد کرد و هیچ مانعی نمی‌تواند بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را از نامزد شدن در انتخابات باز دارد.  به اذعان منابع عربی، در صورت برگزاری انتخابات و شرکت بشار اسد، وی بدون تردید پیروز انتخابات خواهد بود.  چشم انداز روشن برای حکومت سوریه درحالی است که جبهه مقابل و دولتهایی که علیه حکومت سوریه متحد شده و دست به توطئه زدند، همانند مزدورانشان در وضعیت به شدت آشفته‌ای قرار دارند و همانگونه که یک رسانه عربی نوشته است نزاع میان این دولتها، به ویژه قطر و عربستان سعودی، کشتی آنها را به تونل تاریکی کشانده است.

, روزنامه جمهوری اسلامی:, . , . , .,

 

,

مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی شاخص های کمّی ارائه کنند

, مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی شاخص های کمّی ارائه کنند,

روزنامه خراسان: آنچه که بیش از هر چیز دیگری می تواند اقتصاد مقاومتی را از نزول به ورطه شعار خارج و آن را به برنامه راهبردی اقتصاد کشور تبدیل کند، تعیین اهداف کمّی برای تحقق این سیاست هاست چرا که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به ریز در عرصه های مختلف از جمله صادرات غیرنفتی، کاهش سهم نفت از درآمدهای دولت، ارتقای درآمدهای مالیاتی، افزایش بهره وری، افزایش خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، اقتصاد دانش بنیان و بسیاری از موارد دیگر توصیه های مشخصی دارد که ضروری است در هر یک از این موارد برای ارتقای کشور از وضعیت فعلی به وضعیت بهتر یک برنامه زمان بندی با اهداف کمّی مشخص شود تا بتوان با صراحت مسئولان مربوطه را در قبال عملکردشان در راستای مقاوم سازی اقتصاد پاسخگو کرد. بر این اساس ضروری است مسئولان ۳ قوه تمهیداتی بیندیشند تا بخش های مختلف به صورت شفاف برنامه کمّی و هدفگذاری شده خود را برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کنند و این اهداف به صورت منظم رصد و پیگیری شود تا پس از گذشت مدت زمانی مشخص کارنامه قابل نقد مسئولان درباره اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در برابر دیدگاه ملت، رهبری و کارشناسان باشد.

, روزنامه خراسان:, .,

یارانه استحقاق می‌خواهد

, یارانه استحقاق می‌خواهد,

روزنامه سیاست روز: اکنون دولت که تلاش دارد تعداد بیشتری از مردم منصرف شوند، برای این کار هم هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود. در میان اقشاری که در جامعه وجود دارند قشر متوسط و پایین‌تر از آن همواره بدنه اصلی جامعه را تشکیل داده‌اند که در این میان صلاحیت بیشترین حمایت را نیز دارند. دولت با صراحت و قاطعیت افراد پردرآمد را بدون اغماض از لیست دریافت کنندگان حذف کند و اگر قرار است جریمه‌ای هم تعلق بگیرد قشر پردرآمد جامعه خواهد بود که بدون رودربایستی باید به خاطر استفاده دوجانبه از یارانه‌ها جریمه مضاعف شامل حالشان شود چون استحقاق دریافت آن را نداشته‌اند.

, روزنامه سیاست روز:, .,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه