اخبار داغ

یک بانوی فعال در عرصه محیط زیست:

عشق به محیط زیست و تلاش برای حفظ سلامت و زیبایی آن باید از کودکی نهادینه شود

عشق به محیط زیست و تلاش برای حفظ سلامت و زیبایی آن باید از کودکی نهادینه شود
یک بانوی فعال در عرصه محیط زیست با اشاره به اهمیت تلاش و سرمایه گذاری در حفظ محینط زیست و مخصوصا حفاظ از میراث فرهنگی و باستانی کشور گفت: این مقوله فرهنگی باید از دوران کودکی و نوجوانی توسط والدین و آموزش و پرورش به کودک آموزش داده شده و در ذهن او نهادنیه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، رباط کریم می تواند تاریخی همزمان با ری باستان داشته باشد چه اینکه این منطــقه نزدیکترین محل به شهر قـدیمی ری بوده و می بــــــاشد، این منطقه بنا به نظر کارشـــناسان میراث فرهنگی و باستان شناسی هزاران سال قبل از مراکز تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و اواخر ۷۳ در حوالی رباط کریم از شــــش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه بدست آمده مبین این ادعاست. مضافاً اینکه در حوالی بازارک معروف به چاله بازارک کارشناسان بر این باورند که روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده است..

اما امروزه اماکن باستانی در رباط کریم از نظر زیبایی دستخوش نامهربانی هایی شده است که نیازمند دست مهربان و دلسوز مسئولین امر و ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد حمایت از محیط زیست و علاقمندان به آثار باستانی است. یکی از این سازمان های مردم نهاد " آوای مهر هستیا" است که برای چهارمین بار اقدام به پاکسازی محیط زیست چند منطقه تاریخی در شهرستان رباط کردیم کرده است.

محبوبه مهین زعیم، به فعالیت سازمان مردم نهاد آوای مهر هستیا مبنی بر پاکسازی محیط زیست چند منطقه تاریخی در شهرستان رباط کریم اشاره کرد و گفت: ما این افتخار را داشته ایم که بعد از سه مرحله فعالیت موفق در این دوره برای چهارمین بار با مشارکت سازمان پسماند شهرداری رباط کریم و بهارستان، اداره فرهنگ، ارشاد و شهرداری رباط کریم،؛ سازمان‌ مردم نهاد آوای مهر هستیا و ‌چیستا ، به کوشش مسئولین اعضای انجمن و شهروندان محیط زیست  و موسسه عصر اندیشه اقدام به پاکسازی دو منطقه تاریخی یخچال و آب انبارهای قدیمی و پل تاریخی بازارک  شهرستان رباط کریم  کنیم که متاسفانه قبل تر به دلیل وجود معتادان و زباله‌های زیاد، زیبایی را از این دو منطقه به دور کرده بود.

 وی هدف از اجرای این فعالیت محیط زیستی را مسئولیت در برابر پاکی زمین دانست و افزود: من در برابر زمین مسئول هستم یک پویش (کمپین) است که با همت و مشارکت دو سازمان مردم نهاد هستیا وچیستا تشکیل شده است و این گردهمایی نقطه شروع این پویش است.

زعیم بیان کرد: منطقه یخچال و آب انبار رباط کریم که از قدمت و اهمیت بالایی برخوردار است امروزه متاسفانه به  شدت مورد فراموشی قرار گرفته است و به محلی برای معتادین و انبوهی از پسماندها و آشغال‌های خانواده‌ها در دور و اطراف آن تبدیل شده است که این بسیار جای نگرانی برای اهالی منطقه دارد که خداراشکر با همت مسئولین و افراد تحت این انجمن امحاء و پاکسازی شد همچنین پل تاریخی بازارک که در تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و در حقیقت جاده ابریشم از آن عبور می‌کرده است به انباشتی از زباله تبدیل شده بود که این منطقه بسیار تاریخی و دارای اهمیت را هم پاکسازی کردیم.

دبیر سازمان مردم نهاد آوای مهرهستیا توجه به اثار تاریخی و گردشگری را بسیار مهم و دارای اهمیت دانست و اظهار کرد: یکی از اهداف مهم ما توجه به آثار تاریخی شهرستان رباط کریم است. فعالیتی که امروز صورت گرفت در مرحله اول پاکسازی و احیای این دو منطقه تاریخی مهم بود و در مرحله بعد هدفمان این است که این دو منطقه را بیشتر به مردم و گردشگران داخلی و خارجی بشناسانیم که هویت و ملیت این دو مکان مثل سابق پررنگ و دارای اهمیت گردد.

وی ادامه داد: خدا را شکر امنیت این دو منطقه به خصوص منطقه تاریخی یخچال با این مشارکت بسیار بالا رفت در حالی که پیشتر این محیط به دلیل وجود معتادان خطری برای مردم آن منطقه بود.

دبیر سازمان مردم نهاد آوای مهرهستیا، فرهنگسازی را امری مهم در پیشگیری از ریختن آشغال در زمین پاک برشمرد و گفت: ریختن اشغال و زباله در مکان‌های تاریخی یا هر مکانی اشتباه و غیرعرف فرهنگی هر جامعه ای است. متاسفانه هنوز این فرهنگسازی نریختن آشغال در زمین پاک در بین افراد نهادینه نشده است و در خیلی از مناسبت‌ها شاهد ریختن آشغال و زباله از سوی برخی از افراد در فضاهای تفریحی هستیم که این مهم  باید با فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها مرتفع شود.

این فعال اجتماعی ادامه داد: به اعتقاد من فرهنگسازی برای نریختن زباله در هر مکانی باید از دوره مدرسه و دوران ابتدایی دانش آموزان صورت بگیرد. متاسفانه بزرگتر‌ها هنوز نتواسته اند این فرهنگ را به نحو درست و عملیاتی به فرزندان شان آموزش دهند چرا که بهترین راهکار نهادینه کردن این فرهنگ در دوران بچگی و نوجوانی در مدارس است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه