اخبار داغ

الجزیره مطرح کرد؛

کُردها و پناهندگان، علل مداخله نظامی ترکیه در سوریه/ آمریکا به کُردها پشت کرد

کُردها و پناهندگان، علل مداخله نظامی ترکیه در سوریه/ آمریکا به کُردها پشت کرد
تحلیلگران بر این باورند که مداخله نظامی ترکیه در سوریه به منظور ایجاد یک منطقه امن برای پناهندگان در مرزهای سوریه و متوقف کردن پیشرفت کُردها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، تحلیلگران ترک معتقدند که مداخله نظامی ترکیه در سوریه بیشتر با هدف کنترل پیشرفت کُردها بود تا از بین بردن تهدید گروه تروریستی داعش.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

فائیک دمیر، کارشناس سیاست خارجه ترکیه در این رابطه اظهار داشت: عملیات سپر فرات در جرابلس ممکن است برای مقابله با داعش بوده باشد، اما هدف اصلی آن ایجاد منطقه امن در مرزهای ترکیه است؛ ترکیه ترجیح می دهد که معرضان و شورشی های تحت حمایت آنکارا در مرزها حضور داشته باشند تا نیروهای کرد.

,

وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشت: تحلیلگران همچنین بر این باورند که تحولاتی که در مدت زمان اخیر روی داده، ترکیه را به این حمله ترغیب کرده است؛ تحولاتی چون بهبود روابط با روسیه و بازپس گیری منبح در شمال سوریه توسط کُردها از ترویست‌های داعش.

,

ترکیه تفاوتی بین احزاب مختلف کُردها قائل نمی شود و یگان‌ مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک  سوریه را شاخه ای از حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) معرفی می کند.

,

ترکیه بارها اعلام داشته بود که هرگونه تلاش یگان‌ مدافع خلق کُرد برای پیشروی به سوی غرب رود فرات، خط قرمز ترکیه خواهد بود و برای مقابله با آن ها وارد عمل خواهد شد. از این رو، کارشناسان ترک این گونه تحلیل کردند که کُردها با ورود به شهر منبج در غرب فرات و همچنین پیشروی به سوی شهر جرابلس، قصد داشتند به نزدیک ترین نقطه مرز ترکیه برسند.

,

اگرچه یگان‌ مدافع خلق کُرد، متحد آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه محسوب می شد، اما کارشناسان ترک بر این باورند که دوستی با آنکارا بیشتر به نفع واشنگتن است. در همین راستا، آمریکا به کُردها پشت کرده و هم صدا با مقامات ترکیه از یگان‌ مدافع خلق خواست شهر منبج سوریه را ترک کند وگرنه حمایت های آمریکا از آن‌ها قطع خواهد شد.

,

از سوی دیگر، ترکیه قصد دارد بعد از پاکسازی مناطق مرزی از تهدید، منطقه ای امن برای پناهجویان سوری که به ترکیه رفته اند، ایجاد کند. آنکارا با این کار می خواهد پناهجویان را از داخل شهرهای ترکیه خارج و به نقاط مرزی در خاک سوریه منتقل کند.

,

در همین حال، مقامات سوری مداخله نظامی ترکیه را محکوم کردند. اما اگر داعش یا پ.ک.ک حملات خود به ترکیه را بعد از این عملیات افزایش دهند، حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه قانونی خواهد شد!

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه