اخبار داغ

گزارشی از استثمار کارگران ایرانی به دست شرقی‌ها؛

فرجام سرمایه گذاری چینی‌ها در ایران/ از توهین به مقدسات تا اهانت به زنان ایرانی/ کارگر اخراجی پشت پرده «امین تاج چینه» را برملا کرد

فرجام سرمایه گذاری چینی‌ها در ایران/ از توهین به مقدسات تا اهانت به زنان ایرانی/ کارگر اخراجی پشت پرده «امین تاج چینه» را برملا کرد
این گزارش پشت پرده‌ای از کارخانه مربوط به سرمایه‌گذاران چینی‌ در ایران را برملا می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش سرویس اقتصادی صبح توس، هنوز پای سرمایه گذاران غربی به ایران باز نشده که سرمایه‌گذاران شرقی جای پای خود را در ایران محکم می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

گزارش‌هایی از سرمایه‌گذاری چینی‌ها و احداث کارخانه در مشهد مقدس به دست آمده که به نوعی کارگر ایرانی را استثمار کرده‌اند.

,

چندی پیش کارگران کارخانه «امین تاج چینه» که مختص سرمایه‌گذاران چینی در مشهد است در چندین تماس و گفت‌وگوی تلفنی و حضوری از تریبون این رسانه خواستار  پیگیری مطالبات و حق و حقوقات خود شدند.

,

خبرنگار ما پس از صحبت با کارگران این کارخانه پشت پرده‌ای از فعالیت کارخانه امین تاج چینه برداشت.

,

به گفته خبرنگار صبح توس اظهارات کارگران در چند بخش حقوق و مطالبات، عدم رعایت موارد ایمنی و بخش سوم که مسائل مذهبی و اخلاقی بوده! قابل پیگیری است.

, صبح توس,

 

,

ایرانی‌ها قربانی شراکت چینی‌ها و تاجیکی‌ها

, ایرانی‌ها قربانی شراکت چینی‌ها و تاجیکی‌ها,

طبق گفته‌های کارگران، کارخانه «امین تاج چینه» نام و نشان مشخصی نداشته و بدون تابلوی نام کارخانه فعالیت می‌کند.

,

این کارخانه شرکاء چینی و تاجیکی و مدیرعامل ایرانی دارد که ساکن تهران است.

,

کارخانه حدود ۲۵ کارگر ایرانی دارد که ۱۵ نفر آنان مرد و ۱۰ نفر زن هستند و فعالیت کارخانه بدین صورت است که مواد اولیه پلاستیکی را تهیه کرده و به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

,

یکی از کارگران این کارخانه به خبرنگار صبح توس گفت: سرمایه گذاران چینی به بهانه مدیرعاملی ایرانی در اینجا سرمایه‌گذاری کردند.

, صبح توس,

وی به مشکلات خود در کارخانه اشاره کرد و بیان داشت: هنگام عقد قرارداد مقرر شد ما طبق قانون کار حقوق بگیریم؛ اما با وجود گذشت چند سال حقوقم همچنان روزمردی حساب می‌شود؛ به این صورت که روزهایی که کارخانه تعطیل باشد کارگران باید بروند و بدون حقوق بمانند و بیمه نیز برای این روزها در نظر گرفته نمی‌شود.

,

این کارگر که ۸۰۰ هزار تومان پایه حقوقی دارد به تشریح جزییات پرداخت و عنوان کرد: اسفندماه که می‌شود چینی‌ها به مدت یک ماه و اندی به کشورشان می‌روند و کارخانه در این مدت تعطیل است و کارگران نیز بیکار هستند و پولی دریافت نمی‌کنند و بیمه آنان نیز حساب نمی‌شود.

,

وی ادامه داد: هنگامی که مواد اولیه نیز تمام می‌شود کارگران باید همچنان بیکار و بدون مزد باشند.

,

 

,

بیگاری از ایرانی؛ نتیجه بی‌نظارتی اداره کار 

, بیگاری از ایرانی؛ نتیجه بی‌نظارتی اداره کار ,

کارگر کارخانه امین تاج چینه با بیان اینکه کارگران باید روزی ۱۲ ساعت کار کنند، تصریح کرد: تا کنون هیچ فردی از اداره کار برای بازدید، به این کارخانه مراجعه نکرده و تنها یک بار مامور بیمه به کارخانه آمد و آنجا کارگران تصمیم گرفتند مشکلاتشان را عنوان کنند اما مسئولان کارخانه بلافاصله کارگرانی را که بیمه نبودند پنهان کرده و مامور بیمه نیز به جای صحبت با کارگران مستقیم به اتاق مدیر رفت و پس از اتمام صحبت‌ها بلافاصله کارخانه را ترک کرد. از آن روز به بعد ما دیگر مامور بیمه را هم ندیدیم.

,

وی در پاسخ به این سوال که مدیرعامل ایرانی چه فعالیتی می‌کند و چرا واکنش نشان نمی‌دهد، گفت: مدیرعامل ساکن تهران است و هر شش ماه به مشهد می‌آید و هنگامی که ما خود را برای صحبت آماده می‌کنیم خبردار می‌شویم مدیر با هواپیما به تهران پرواز کرده است.

,

این کارگر با بیان اینکه کارگران در سال هفت الی هشت ماه بیمه هستند، افزود: ما نه عیدی و نه پاداش و نه حق اولاد داریم و تنها در سال ۹۳ برجی ۵۰ هزار تومان عیدی برایمان در نظر گرفتند.

,

وی خاطرنشان کرد: زمان عیدی و پاداش فرم سفیدی به ما می‌دهند و ما را مجبور می‌کنند آن را امضا کنیم در صورتیکه ما نه عیدی گرفته‌ایم و نه پاداشی.

,

اگر هم اندکی عیدی به ما داده باشند چرا باید فرم سفیدی را امضا کنیم که آنان هر مبلغی که می‌خواهند جلوی آن بنویسند و به اداره کار تحویل دهند تا بگویند ما این رقم عیدی و پاداش به کارگران داده‌ایم.

,

 

,

بیماری ریوی؛ نتیجه دریغ کردن ماسک از کارگران

, بیماری ریوی؛ نتیجه دریغ کردن ماسک از کارگران,

وی متذکر شد: علی‌رغم تمام اوضاع ناخوشایند برای کارگر ایرانی، دو کارگر چینی و تاجیکی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و کارشان بیشتر نظارت بر کارگر ایرانی است و تمامی قوانین مرخصی و عیدی و پاداش برای آنان لحاظ می‌شود.

,

کارگر دیگر این کارخانه که سرفه امانش را بریده بود عنوان کرد: حدود شش ماه است که در کارخانه مشغول به کار شده و در همین مدت کوتاه بر اثر آلودگی محیط ، مشکل ریوی پیدا کرده است.

,

 

,

تابلوی «اول ایمنی بعد کار» در حد همان تابلو باقی مانده است

, تابلوی «اول ایمنی بعد کار» در حد همان تابلو باقی مانده است,

وی عنوان کرد: تابلوی «اول ایمنی بعد کار» در کارخانه نصب شده اما تنها در حد همان تابلو باقی مانده و هرگز رعایت انجام نمی‌شود.

,

این کارگر ادامه داد: در همان ابتدای کار یک ماسک معمولی که به هیچ عنوان برای محیط  پر دود مواد شیمیایی مناسب نیست به ما دادند و از آن موقع به بعد نه خبری از ماسک بود و نه دستکش و نه سایر وسایل ایمنی.

,

وی افزود: ما پای دستگاهی هستیم که دست‌هایمان به شدت می‌سوزد اما دستکش نداریم. پای آلوده ترین دستگاه هستیم اما تهویه مناسب نداریم و هوای کارخانه تنها با یک فن کوچک تهویه می‌شود.

,

کارگر این کارخانه در ادامه اظهارات خود بیان داشت: به شدت بیمار شده‌ام اما نمی‌توانم به دکتر بروم چون حق تعطیلی ندارم؛ علی‌رغم اینکه در ماه، دو روز و چند ساعت می توانیم به مرخصی برویم اما چینی‌ها همین را هم از ما دریغ کرده‌اند و زمانی که به زور و اجبار می‌خواهیم مرخصی برویم، آن روز هم حقوقمان را پایمال کرده و نمی‌دهند.

,

وی ادامه داد: باید به مسئولان اداره کار گفت شما تنها یک ساعت به اینجا بیایید تا ببینید می‌توانید تحمل کنید؛ آن وقت شاید درد کارگری که ۱۲ ساعت در این محیط آلوده کار می‌کند را درک کنید.

,

وی با تاکید بر اینکه باید برای کارگران شیر تهیه کنند تا از مشکلات تنفسی و گوارشی در امان باشند، گفت: دریغ! هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد و کارگران باید بسوزند و بسازند.

,

این کارگر خاطرنشان کرد: ما هیچ زمانی برای استراحت و نماز نداریم و تنها نیم ساعت فرصت برای غذا هست که همان فرصت را باید پای دستگاه باشیم و در حال کار کردن غذا بخوریم.

,

 

,

«کارگر اخراجی» پشت پرده امین تاج را فاش کرد

, «کارگر اخراجی» پشت پرده امین تاج را فاش کرد,

دیگر کارگر این کارخانه که به دلیل شکایت به اداره کار، اخراج شده است در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس پشت پرده‌ای از آنچه در کارخانه می‌گذرد را عنوان کرد.

, صبح توس,

 

,
این کارگر از همان ابتدا فعالیت کارخانه را اینگونه شرح داد:
, این کارگر از همان ابتدا فعالیت کارخانه را اینگونه شرح داد:,

محصولی به نام ایران، به کام چین و تاجیک

, محصولی به نام ایران، به کام چین و تاجیک,

محصولات اولیه پلاستیکی توسط کارگر ایرانی تهیه می‌شود و چینی‌ها این محصولات را به تاجیکستان صادر می‌کنند اما این محصول به هیچ عنوان در ایران خرید و فروش نمی‌شود؛ در واقع سرمایه‎‌داران چینی کارگر ایرانی را استثمار کرده و محصولات تولیدی را به تاجیکستان می‌برند و در آنجا این محصولات در قالب انواع مواد پلاستیکی به سایر کشورها صادر می‌شود.

,

 

,

فعالیت کارخانه در روز شهادت حضرت علی (ع)/ محرومیت کارگران از عزاداری در لیالی قدر 

, فعالیت کارخانه در روز شهادت حضرت علی (ع)/ محرومیت کارگران از عزاداری در لیالی قدر ,

وی در تکمیل اظهارات کارگران مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه، عنوان کرد: روز شهادت حضرت علی (ع) و شب قدر کارخانه را تعطیل نکردند و این مسئله با واکنش و اعتراض کارگران روبه رو شد و در نهایت کارگران مجبور شدند بمانند و تنها چند کارگر به اجبار و دعوا سر کار نیامدند.

,

 

,

دوربین‌های مداربسته مستقیما ایرانیان را از چین کنترل می‎‌کنند

, دوربین‌های مداربسته مستقیما ایرانیان را از چین کنترل می‎‌کنند,

کارگر اخراجی کارخانه به دوربین‌های مدار بسته کارخانه اشاره کرد و افزود: دوربین‌های مداربسته مستقیما از چین کنترل می‎‌‌شود و تمام رفتار ایرانیان تحت نظر چینی‌ها است.

,

وی ادامه داد: زمانیکه کارگران به دلیل عدم تحمل هوای آلوده چند دقیقه‌ای در را باز کنند بلافاصله از چین تماس گرفته و تذکر می‌دهند که در را ببندید.

,

 

,

توهین به مقدسات و تمسخر به نماز خواندن مسلمانان توسط زن کافر چینی

, توهین به مقدسات و تمسخر به نماز خواندن مسلمانان توسط زن کافر چینی,

این کارگر با انتقاد از رفتار اخلاقی خارجی‌ها، اظهار کرد: چینی‌ها که خود کافر و کمونیست هستند مذهب ایرانیان را به سخره گرفته؛ به طوریکه وقتی کارگر ایرانی نماز می‌خواند منشی این کارخانه که زنی چینی و بدون حجاب و با سری برهنه است با موبایل از کارگری که نماز می‌خواند فیلم می‌گیرد و او را مسخره می‌کند.

,

 

,

اهانت مردان چینی به زنان ایرانی

, اهانت مردان چینی به زنان ایرانی,

وی به رفتار نامناسب مردان چینی با زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: گاهی چینی‌ها زن ایرانی و ناموس ما را جلوی چشمان ما لگد می‌زنند گاهی به شوخی و گاهی به جد. همچنین اگر زنی کارش کمی ایراد داشته باشد سرکارگر چینی پلاستیک ها را با شدت تمام به صورت زن‌ها پرتاب کرده و اهانت می‌کند.

,

 

,

اعتراض به اداره کار منجر به اخراج از کار شد

, اعتراض به اداره کار منجر به اخراج از کار شد,

کارگر اخراجی ادامه داد: من به هیچ عنوان تحمل رفتار چینی‌ها را نداشتم بنابراین به اتفاق چندین نفر به اداره کار رفته و اعتراض کردیم؛ حال قرار شده در تاریخ ۱۳ شهریورماه جلسه‌ای در اداره کار گذاشته و به مشکلات ما رسیدگی کنند.

,

وی افزود: البته این شکایت به ضرر ما نیز تمام شد چون هنگامی که ما به کارخانه برگشتیم دیگر ما را راه ندادند و گفتند برای شما کارگر جایگزین کرده‌ایم. حال ما منتظر جواب اداره کار هستیم اما بعید می‌دانم این جلسه نیز به جایی برسد؛ چرا که اگر اداره کار به فکر کارگر بود در این مدت به کارگران استثمار شده در دست چینی‌ها توجه می‌کرد.

,

کارگر سابق کارخانه «امین تاج چینه» در پایان خاطرنشان کرد: دیگر صبری نمانده؛ نه جانی و نه مالی. ما همه حاضریم از کار بیکار شویم اما این کارخانه به طور کامل و با تمام تخلفاتش جمع شود. یا اوضاع درست شده یا باید برای همیشه تمام ‌شود.

,

تصاویر این شکواییه در زیر منتشر شده است:

,

photo804221674465634312

, photo804221674465634312,

 

,

photo804221674465634311

, photo804221674465634311,

صبح توس در حال بررسی اظهارات و شکایات کارگران است و در گزارش‌های بعدی پاسخ‌ اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره بیمه، محیط زیست و سایر ارگان‌های مربوطه را منتشر می‌کند.

, صبح توس,

آنچه در این گزارش مطرح شد گوشه‌ای از دستاورد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است و اینکه چرا باید یک محصول با کمترین هزینه در ایران ساخته شده و به بیشترین هزینه به خود ایرانیان فروخته شود.

,

کارگر ایرانی در استثمار سرمایه داران چینی قرار گرفته است؛ وقتی میل و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در ایرانیان وجود ندارد سرمایه‌گذار چینی جای او را غصب کرده و اینچنین با سوء استفاده از نیروی کار کشورمان بیشترین هزینه را برایمان متحمل می‌شود.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه