اخبار داغ

نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم در یک نگاه/ضرورت اقدام عملی دولت برای حل مشکلات اقتصادی

نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم در یک نگاه/ضرورت اقدام عملی دولت برای حل مشکلات اقتصادی
تغییر بسیار گسترده مدیران و مسئولان با رویکرد حرف سیاسی و جناحی از نقاط ضعف دولت است. رویکردی که تا جایی دامه دارد که مشاوران رییس جمهور و شخص رییس جمهور به طور مستقل، خواستار تغییر معدود مسئولان باقی مانده از دولت قبل شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبر آزاد، هر دولتی جدای از گرایش جناحی آن دارای نقاط قوت و ضعفی است. نقاط قوت و ضعف دولت یازدهم در یک نگاه کلی را در ادامه می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبر آزاد,

***نقاط قوت

, ***نقاط قوت,

کاهش تورم

, کاهش تورم,

تورم لجام گسیخته دولت گذشته را کنترل کرد. به دلیل سوء مدیریت به قواعد علم اقتصاد، در مباحثی همچون نقدینگی .

,

مقاومت دولت در عدم افزایش نقدینگی و نزدیک کردن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی به نرخ تورم، عامل اصلی کاهش تورم بود که امید می رود ادامه یابد. تا به تبع آن نرخ سود تسهیلات بانکی به نحوی که مطلوب تولید و صنعت باشد کاهش یابد.

,

توسعه نظام نظام سلامت

, توسعه نظام نظام سلامت,

اگر چه طرح پزشک خانواده اجرایی نشد، اما اهتمام به کاهش هزینه دارو ودرمان، توسعه کمی و کیفی نظام بیمه ای که با مدیریت جهادی وزیر بهداشت و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر بخش های اقتصادی، باعث شد تا مردم از شرایط بغرنج فعلی سلامت خارج شوند.

,

حذف نکردن دهک های یارانه ها

, حذف نکردن دهک های یارانه ها,

حذف نکردن شتابزده یارانه ای برخی افراد گرچه به شدت مورد انتقاد بوده و هست ولی از رفتارهای عاقلانه دولت بوده است.

,

در حالی که هم مسئولان دولت قبلی و هم این دولت می دانند که کشور، فاقد بانک اطلاعاتی منسجم در خصوص درآمد و دارایی مردم است.

,

هر گونه رفتاری بر مبنای این اطلاعات ناقص و غلط به خصوص مورد حساسی مانند حذف یارانه می تواند منجر به فشار به برخی خانواده های مستحق و تحت فشار و تحمیل هزینه های اجتماعی و سیاسی به کشور شود.

,

***نقاط ضعف

, ***نقاط ضعف,

تغییر گسترده مدیران

, تغییر گسترده مدیران,

 تغییر بسیار گسترده مدیران و مسئولان با رویکرد حرف سیاسی و جناحی از نقاط ضعف دولت است. رویکردی که ادامه دارد تا جایی که مشاوران رییس جمهور و شخص رییس جمهور به طور مستقل، خواستار تغییر معدود مسئولان باقی مانده از دولت قبل شدند.

,

عدم انتقاد پذیری

, عدم انتقاد پذیری,

برخورد تند با منتقدان در هر لباسی، اعم از دانشگاهی، حوزوی و.. و در هر زمینه ای اعم از سیاسی، فر هنگی از نقاط ضعف دولت است،چرا که متاسفانه تا کنون دولت تلاش کرده است منتقدانش را با برچسب توهین و تهدید از میدان به در کند.

,

نگرش غیرانقلابی در حوزه های فرهنگی

, نگرش غیرانقلابی در حوزه های فرهنگی,

برخی رویکردهای غیرانقلابی، غیرارزشی و حتی سکولار دولت در عرصه های فرهنگی از ضعف های دولت یازدهم است که مورد مناقشه جدی او با اساتید فرهنگ حوزه و دانشگاه شد.

,

رویکردهایی مانند قائل نبودن هنر ارزشی و غیر ارزشی، عزم دولت در عدم دخالت در دین جامعه، تایید ضمنی شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خاص، توهین به علما و اساتید حوزه با عناوینی مانند افراطی، بی سواد، عصر حجری از مواردی هستند که نگرانی های اهالی فرهنگ انقلابی و اسلامی را برانگیخته است.

,

تقسیم بندی مردم

, تقسیم بندی مردم,

تقسیم بندی رای دهنده به روحانی و غیر، یا اقلیت و اکثریت از نقاط ضعف دولت بوده است، تا جایی که حامیان دولت هم از این شیوه برخورد نامحترمانه و حذفی اقلیت راضی نیستند. این شیوه تقسیم بندی، آن هم واژگانی مانند حامیان اعتدال و حامیان افراط، هر چقدر هم که خلال آن شعار وحدت سر داده شود، میوه ای جز نفاق ، تفرقه و اختلاف نخواهد داشت.

,

هدر دادن فرصت های دیپلماتیک دولت های قبل

, هدر دادن فرصت های دیپلماتیک دولت های قبل,

اصرار بر عدم حفظ دستاوردهای دولت قبل در خصوص یارگیری در برخی کشورهای ضدآمریکایی و یا مظلوم و مستضعف، بخصوص در آمریکای جنوبی، آفریقا و حتی آسیا از نقاط ضعف دولت است.

,

در هر صورت، حتی اگر دولت یازدهم به دنبال نزدیکی به کشورهای قدرتمند و موثر هم باشد، نباید بسترهای قبلی را خراب کند.البته این رفتار به نگاه اشتباه دولت در خصوص خلاصه کردن جهان به برخی دولت ها بازمی گردد که بارها مورد نقد قرار گرفته است.

,

عدم تلاش برای سلامت اقتصادی

, عدم تلاش برای سلامت اقتصادی,

عدم اهتمام دولت به لزوم شفاف سازی اقتصادی به عنوان یکی از اصول تحقق اقتصاد مقاومتی از نقاط ضعف اقتصادی دولت است. به نحوی که رییس جمهور این عمل را به سرک کشیدن در زندگی مردم تعبیر می کند و حال اینکه کشوری که می خواهد از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد و یک اقتصاد سالم داشته باشد به ناچار باید به دریافت مالیات عادلانه از تمام آحاد و نه فقط اقشار دارای حقوق روی بیاورد. در این خصوص می توان به لو رفتن فیش های حقوقی نجومی مدیران در دولت روحانی اشاره کرد که جلوگیری از این امر، جز با داشتن اقتصاد شفاف میسر نخواهد بود.

,

شتاب در حاشیه سازی

, شتاب در حاشیه سازی,

حاشیه سازی های زودهنگام دولت در دست پیش گرفتن به شروع بیشتر دعواها با هر هدفی که دنبال شود، منجر به ایجاد چالش، اختلاف و تنش می شود و این اصالت دادن به حاشیه سازی از نقاط ضعف دولت است که در مقاطع قبلی و توسط هر دولتی که دنبال شده در نهایت به زحمت و شکست آن دولت منجر شده است.

,

برخی اشتباهات اقتصادی و نبود عزم اقتصاد مقاومتی

, برخی اشتباهات اقتصادی و نبود عزم اقتصاد مقاومتی,

به غیر از بحث کنترل تورم(آن هم نه در تمام سطوح)،دولت در برخی از رفتارهای اقتصادی مانند نحوه تخصیص سبد کالا و فراخوان پر هیاهو برای انصراف از یارانه ها خوب عمل نکرد و مهم تر از همه اینکه دولت، هنوز برای حمایت از تولید داخلی،کاهش واردات و حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش چندانی از خود بروز نداده است.

,

توافق هسته ای

, توافق هسته ای,

غربی ها در قالب این قرارداد با دولت ما بازی کردند و بخشی از مسائلی همچون حقوق بشر در این توافق، همچنان بازی است.

,

از طرفی دولت در آستانه مذاکرات هسته ای با مطرح کردن خالی بودن خزانه ، جنگ روانی به راه انداخت تا اذهان مردم را برای توافق آماده کند. در صورتی که در آن زمان، 16 هزار میلیارد در خزانه موجود بود و نسبت سال گذشته، 76 درصد افزایش داشت.

,

دولت یازدهم با مذاکرات خود، 35 سال استقامت و مقاومت ملت ایران را فروخت و این در حالی است که توافق یعنی برداشت ها یکی شود. هنگامی که یک متن، بی محتوا و مبهم است، یعنی توافقی صورت نگرفته است. به دلیل اقدامات دولت یازدهم، غربی ها و حتی برخی کشورهای همسایه گستاخ تر و زیاده خواه تر شدند.

,

پرونده کرسنت

, پرونده کرسنت,

مهدی هاشمی، اطلاعات قرارداد را در اختیار کرسنت گذاشت و مطابق این پرونده که میان ایران و امارات بود، قرار شد گاز از طریق خلیج فارس به آن ها داده شود و در مدت 7 سال با قیمت 18 دلار و در 18 سال، با قیمت 40 دلار فروخته شود، اما درآن فساد صورت گرفت. با روشن شدن موضوع، به دیوان لاهه شکایت شد و تعدادی از حقوقدانان نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

,

مواردی همچون کوتاهی دولت در عمل به شعارهای اقتصادی، عدم برنامه های منسجم برای خروج اقتصاد کشور از رکود، عدم نظارت واقعی دولت بر موسسات مالی و اعتباری و تنها در حد شعار ، نداشتن گزارش جامعی از وضعیت اقتصادی کشور، عدم برنامه اقتصادی منسجم و قابل ارائه، منوط کردن همه مشکلات اقتصادی به تحریم ها، عدم بهره گیری از توان داخلی  برای رفع مشکل رکود، توجه نکردن به سیاست های اصل 44 و چشم دوختن به لغو تحریم های غرب از دیگر انتقاداتی که به دولت وارد است که امید می رود در مدت باقیمانده کمتر از یک سال دولت یازدهم، شاهد حرکت های مثبت در جهت رفع این نقاط ضعف و بخصوص اقدام عملی آن برای رفع مشکلات اقتصادی باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه